E cât se poate de clar că industria auto se schimbă, producătorii fiind pregătiți să investească sume uriașe în dezvoltarea mașinilor electrice. Fie că îți place, fie că nu ești de acord cu această situație, trebuie să înțelegi că mașinile cu baterii vor fi din ce în ce mai prezente.
Ford este unul dintre producătorii cu un plan clar, iar schimbările vin rapid – în special pentru piața din Europa. Anul trecut, americanii au anunțat că sunt pregătiți ca din 2030 să vândă doar mașini electrice în Europa. Un alt pas care să susțină declarațiile venite atunci a fost făcut cu câteva săptămâni în urmă: activitatea va fi împărțită și va fi coordonată de o serie de divizii speciale, una pentru mașini electice (Ford Model e), cealaltă pentru mașinile cu motoare termice (Ford Blue).
Și cum România face parte din harta globală Ford, cel mai nou anunț are în prim-plan uzina de la Craiova. În rândurile următoare o să iau pe rând și o să explic toate noutățile cu impact asupra fabricii Ford din România.
Ford, schimb de pase cu Ford Otosan
În anunțul recent, Ford a confirmat transferul proprietății fabricii din Craiova către partenerul să strategic Ford Otosan din Turcia, proces condiționat de aprobările autorităților relevante și ca urmare a consultărilor.
Cine este Ford Otosan?
O să-ți răspund cât se poate de simplu. Ford Otosan este un joint venture în care Ford Motor Company și Koç Holding dețin pachetele majoritare acțiuni (câte 41% fiecare, diferența fiind disponibilă pe piața liberă de tranzacții). De ce se numește transfer de proprietate și nu pur și simplu vânzare? Pentru că tranzacția are loc într-un joint venture în care Ford Motor Company este acționar. Pentru transferul proprietății fabricii, Ford Otosan va plăti 575 de milioane de euro la care se adaugă alte 140 de milioane de euro, definite drept plată condiționată. Cu alte cuvinte, suma suplimentară va fi plătită doar dacă vor fi atinse anumite volume de producție și de vânzare.
Cu ce se ocupă Ford Otosan?
Cu producția de vehicule utilitare Ford, dar și cu fabricarea pieselor de schimb, a sistemelor de propulsie și a șasiurilor. Cei aproape 14.000 de angajați lucrează în trei uzine și în patru centre de Cercetare și Dezvoltare din Turcia.
Ce se va întâmpla la Craiova?
Odată cu acordul semnat de Ford Motor Company și Ford Otosan, uzina de la Craiova intră sub conducerea joint venture-ului din Turcia. Fabrica din România va beneficia de o rețea largă de competențe și de transfer de know-how datorită experienței echipei Ford Otosan în proiectarea, dezvoltarea și construirea de vehicule comerciale și electrice.
Practic, uzina de la Craiova o să treacă mai ales la asamblarea vehiculelor utilitare. Nu-i o necunoscută, dacă ținem cont de faptul că primul model asamblat de Ford la Craiova a fost utilitara Transit Connect.
Acest transfer arată modul în care Ford valorifică parteneriatele sale strategice, cu privire la folosirea cât mai eficientă a resurselor existente prin investiții comune, beneficiind în același timp de experiența extinsă a Ford Otosan. Salutăm această oportunitate de a consolida parteneriatul nostru cu Koç Holdings prin Ford Otosan și de a dezvolta împreună acest joint venture. Activitatea fabricii din Craiova este un succes și considerăm că prin experiența și expertiza Ford Otosan în electrificare și vehicule comerciale aceasta poate ajunge la un nivel de dezvoltare și mai ridicat.
Stuart Rowley, Președintele Ford Europa.
Când ar putea fi încheiat trasferul?
Ford și Ford Otosan speră ca procesul de transfer al proprietății anunțat astăzi să fie finalizat în al treilea trimestru al anului curent.
Utilitarele noastre cele de toate zilele
La început de 2021, Ford a anunțat că la Craiova se va produce, din 2023, un vehicul utilitar. Inițial, acesta va avea motorizări convenționale, iar din 2024 va avea și variantă electrică.
Acum, odată cu anunțul care prespune transferul uzinei din Craiova către Ford Otosan, reprezentanții europeni au venit și cu clarificări. Din 2023, la Craiova se va produce noua generație Transit Courier. Varianta electrică a acesteia va fi introdusă în producția de serie în 2024. Exact cum a fost menționat și în anunțul de la început de 2021.
Dar mai apare un punct important pe agendă: tot din 2023 și tot la Craiova o să-și facă loc pe liniile de asamblare și Tourneo Courier, adică versiunea de persoane a utilitarei Transit. Inițial, doar cu motorizări cu ardere internă, iar din 2024 și în variantă electrică.
Cine credeți că se ocupă de dezvoltarea lor?
Exact, Ford Otosan.
Anunțul de astăzi susține viziunea Ford cu privire la extinderea gamei noastre de autoturisme, fabrica din Craiova jucând un rol cheie inclusiv pentru planurile noastre solide în dezvoltarea vehiculelor comerciale și a celor electrice în Europa.
Stuart Rowley.
Practic, în următorii ani, o parte dintre cele 300 de milioane de dolari – investiția anunțată de Ford la Craiova în 2021 – vor merge către echiparea liniilor de asamblare cu echipamentele necesare producției de utilitare.
Ca să schimbăm puțin lumina reflectoarelor, te poți gândi că din 2024, în România vor fi produse primele mașini electrice. Și ăsta e un pas important.
E bine sau rău pentru angajații de la Craiova?
Dacă judecăm după datele pe care le avem, nu are cum să fie rău. Pentru că din 2023, la uzina din Craiova vor fi produse trei modele, nu doar două. Altfel spus, va fi nevoie de forță de muncă pentru a putea susține noul portofoliu.
Puma nu pleacă. Puma devine electric
Judecând după domeniul de activitate și specializarea Ford Otosan, ai fi tentat să spui că toată producția de la Craiova o să vireze brusc către utilitare. Doar că nu astea sunt planurile dacă privești lucrurile pe termen mediu.
Puma, cel mai bine vândut autoturism Ford în Europa în 2021, rămâne la Craiova. Și nu oricum. Din 2024 – probabil anul în care vom vedea și un facelift consistent, că-i cam devreme să vorbim despre o generație nouă – Ford Puma va avea și variantă electrică produsă la Craiova. Încă nu există detalii tehnice oficiale, dar probabil că sub straiele crossoverului de segment B se vor găsi aceleași tehnologii folosite și în producția lui Transit Courier electric. Și cum utilitara va fi produsă la Craiova, informațiile se leagă.
Dacă ai impresia că lipsește cineva din peisaj, n-o să te contrazic. În anunțul făcut de Ford a fost inserat și un mic paragraf despre EcoSport. Conform reprezentanților companiei, producția SUV-ului de segment B se va opri până la finalul acestui an. Și nu consider că ar trebui să plângem după EcoSport din două motive: modelul era deja la final de carieră, iar vânzările nu se ridicau nicicum la nivelul rivalilor. În plus, Ford era unul dintre puținii constructori cu două SUV-uri de segment B în portofoliu.
Care va fi viitorul lui Ford Puma după apariția unei noi generații?
Asta e o întrebare bună, dar pentru care nu există un răspuns oficial. Totuși, pot să urmez firul logic și să mă gândesc la faptul că turcii sunt specializați pe vehicule utilitare, iar asta înseamnă că șansele ca a doua generație Puma să continue la Craiova sunt destul de mici. O nouă generație a SUV-ului mic este așteptată undeva prin 2027-2028, deci destul timp să aflăm planurile.
Electrice în toate segmentele
Spuneam la început că Ford e gata să vândă doar electrice în Europa, din 2030.
Cum așa, când în gamă e doar Mustang Mach-E?
Nu vă grăbiți cu concluziile: am informații proaspete. Ford pune bazele unui hub electric la Koln.
Ford spune că vor exista investiții de 2 miliarde de dolari, iar în materie de produse, americanii anunță două SUV-uri electrice. Primul va fi un SUV de segment mediu, iar prezentarea lui va avea loc spre finalul anului curent. Americanii menționează că noul SUV va avea o autonomie de 500 de kilometri, producția fiind programată să înceapă în 2023.
La baza noului SUV mediu se va afla arhitectura MEB a Grupului Volkswagen (gama ID este construită pe această platformă), informația fiind confirmată tot astăzi și de reprezentanții germani.
Al doilea model electric pregătit să intre pe liniile de asamblare din Koln este descris drept un crossover sport. Nu am detalii tehnice, dar știu că Ford vrea să-l producă din 2024.
Gama de modele cu baterii dedicată publicului larg va fi completată, bineînețeles, de viitorul Puma electric.
În segmentul utilitarelor, până la final de 2024, Ford anunță cinci modele: E-Transit (lansare programată pentru următorul trimestru al anului), Transit Courier, Tourneo Courier (ambele vor fi produse la Craiova), Transit Custom și Tourneo Custom.
De ce acest asalt al electricelor?
Pentru că Ford chiar vrea să ducă la bun sfârșit planurile pe care le anunță. Și ca să existe și un punct intermediar în tot acest demers, americanii pun pe hârtie următoarele date: peste 600.000 de vehicule cu baterii vândute în Europa până în 2026, și producție globală de peste 2 milioane de electrice/an tot până în 2026.
Cum facem cu bateriile?
Din cele două miliarde de dolari programate să fie investite la Koln, o parte vor merge și către dezvoltarea unei noi unități de asamblare a bateriilor. Producția este așteptată să înceapă în 2024.
În plus, pentru a sprijini planurile de electrificare, Ford, SK On și Koç Holding au semnat un acord de înțelegere pentru un nou joint venture în Turcia. Cei trei parteneri plănuiesc ridicarea unei unități de producție de baterii pentru vehicule electrice. Aceasta va fi situată în apropiere de Ankara și va produce celule Nickel NMC pentru asamblare în module. Dacă lucrurile decurg conform planurilor, producția ar urma să înceapă la jumătatea deceniului, cu o capacitate anuală cuprinsă între 30 și 45 de GWh.