Ford a lansat Puma facelift, o versiune revizuită a modelului produs la Craiova, care aduce o veritabilă revoluție în habitaclu, unde aproape totul a fost schimbat. Dezvăluirea în premieră a noului model a avut loc în mare secret, la Craiova, unde jurnaliștii români au fost primii care au putut vedea real life noua variantă a SUV-ului de segment B.
Este greu pentru un producător să ia o decizie radicală pentru un model aflat în postura de best-seller. De obicei, după primii patru ani de viață, mașinile sunt trimise la designer pentru a-și schimba, măcar parțial, aspectul, cu un scop foarte clar: revitalizarea vânzărilor. La Ford Puma lucrurile au stat puțin altfel.
Discret la exterior
Ford Puma a fost un mare hit al mărcii în momentul lansării, în 2019. Designul a fost considerat ca fiind cea mai mare calitate a modelului – surclasată ulterior de atuurile motorului de un litru -, așa că ar fi fost nefiresc pentru directorii mărcii să accepte o schimbare majoră la jumătatea vieții.
Din acest motiv, dacă vezi noul Ford Puma, adică faceliftul, trebuie să ridici bine sprâncele și să dilatezi pupilele ca să observi detaliile noi de la exterior. Cel mai mare impact îl au farurile, pentru că în interiorul lor designerii s-au jucat cu liniile și cu LED-urile. Și grila are un aspect ușor schimbat, e mai impunătoare și conturează lucrurile diferit. Și asta a fost tot. Noutățile exterioare se opresc aici.
Putem spune că prima generație a lui Ford Puma a fost un real succes. S-au vândut peste jumătate de milion de unități la nivel european, iar în România, de la debut și până în 2023 s-au vândut peste 10.000 de unități.
Roxana Capătă, director Ford România, compania care coordonează activitățile de vânzări ale mărcii Ford pe piața noastră.
Marea transformare
La interior, surpriza este însă uriașă. Un bord complet redesenat găzduiește două ecrane mari de 12, respectiv, 12,8 inchi. Atât instrumentarul de bord, cât și displayul multimedia sunt dreptunghiulare, orientate către șofer și dau instantaneu impresia unui cockpit de avion. Bordul înălțat mai aduce o surpriză: un soundbar ce face parte din sistemul B&O (opțional) cu care Ford echipează acest model. Scaunele au fost și ele redesenate și au o formă ergonomică pronunțată, cel puțin pe versiunea ST văzută de mine la prezentarea de la Craiova. Întreg interiorul lui Puma impresionează prin atenția cu care designerii s-au concentrat pentru a transmite acest sentiment de cockpit, în care șoferul este vedeta.
Dincolo de aspect, Puma vine cu o mulțime de tehnologii actualizate care îi ridică indiscutabil nivelul. În primul rând, SYNC 4, sistemul multimedia și de infotainment de ultimă generație, care se laudă cu un procesor mai puternic și mai ales cu conectivitate 5G. În al doilea rând, introducerea conectivității wireless rapide permite pentru prima dată la acest model ca unele aplicații și funcții să fie permanent actualizate, OTA (Over The Air) cum este numit sistemul. Acest lucru va permite inclusiv accesul la servicii multimedia live – de tip streaming -, preluarea de informații despre trafic în timp real sau conexiune cu aplicația Ford Pass. Am observat și la Puma, așa cum s-a întâmplat la Kuga, dispariția unor butoane fizice și mutarea comenzilor respective (climă, în special) pe ecranul central.
Mai sunt și alte noutăți la interior: cotiera centrală a fost regândită la cererea clienților, iar volanul a fost restilizat (are două spițe și e teșit în partea inferioară) pentru o oferi ceva mai mult spațiu șoferului.
Sistemele de asistență au fost îmbunătățite și ele pentru a oferi mai multă siguranță celor din mașină și celor de pe stradă. Sistemul de camere la 360 de grade poate afișa o imagine panoramică a mașinii, atât de necesară uneori la parcare sau în spații strâmte. De asemenea, tempomatul, adică acel cruise control adaptiv, folosește conexiunea la Internet pentru a deveni și mai inteligent. Asta înseamnă că acțiunile sale vor fi mai fluide, prin reducerea vitezei înainte de viraje sau intersecții. Datele merg și la farurile Dynamic Matrix LED care își vor ajusta lumina în funcție de traseu.
Regele 1.0 EcoBoost
În mare, nu apar noutăți majore în motorizările lui Puma facelift. Regele continuă să fie un litru EcoBoost, motor produs, de asemenea, la Craiova.
Intrarea în gamă este făcută de o versiune de 125 CP care poate fi echipată fie cu o transmisie manuală cu șase trepte, fie cu una automată cu șapte rapoarte. Pentru fanii cifrelor, Ford anunță un consum mediu mixt de 5,3 – 6 litri/100 de kilometri și 0-100 km/h în 9,8 secunde (9,6 secunde pentru automată).
Motorul principal, cel care intră pe radarele celor care trec pragul showroom-urilor, rămâne cel de 155 CP echipat cu transmisia automată.
Vârful de gamă va fi o versiune de 170 CP a motorului de un litru, așadar mai puternică decât predecesorul său, care urca până la 160 CP. Acest propulsor va fi disponibil pe versiunea de performanță ST, cu date mult mai interesante: accelerație 0-100 km/h în 7,4 secunde și viteză maximă de 210 km/h, cu un mic tribut plătit în dreptul consumului (6 – 6,5 litri/100 de kilometri).
Dispare așadar motorul de 1.5 litri, ceea ce înseamnă că toate motorizările de pe Puma, la momentul lansării, vor fi mild-hybrid.
Marea noutate, versiunea electrică despre care s-a scris foarte mult și pe care publicul o așteaptă cu interes, rămâne deocamdată în așteptare. Directorul Ford Romania, Roxana Capătă, ne-a explicat că termenul anunțat anterior, respectiv începerea producției în 2024, va fi respectat, însă fără să fie avansat un termen exact de lansare. Singura dezvăluire făcută în legătură cu această versiune pur electrică este numele său: Ford Puma Gen-E.
Reorganizarea nivelurilor de echipare
Lucrurile importante care merită să fie spuse la momentul lansării sunt cele legate de versiunile de echipare. Au fost simplificate, pentru o alegere mai ușoară. Intrarea în gamă e făcută de nivelul de echipare Titanium. Un detaliu important este faptul că cele două ecrane sunt standard. La fel și soundbar-ul, chiar dacă linia de sunet B&O, cu 10 difuzoare, este doar opțională. ST-Line și ST-Line X sunt celelalte două versiuni de echipare.
Vârful “civil” de gamă (ST-Line X) va avea standard hayonul cu acționare electrică și funcție hands free, jante cu design nou cu diametrul de 18 inchi, oglinzi exterioare cu sistem pentru proiecția logo-ului Puma pe asfalt, sistemul audio B&O și noile scaune cu tapițerie Sensico/Neo Suede.
Pe lângă echipările standard, Ford va oferi o serie de pachete opționale care grupează mai multe dotări (Pachet iarnă, Pachet Confort, Pachet avansat de asistență șofer).
Sunt anunțate șase culori de caroserie pentru Puma facelift, iar noutatea se numește Cactus Grey, o nuanță care combină gri și verde-bej, amintind de culoarea fildeșului.
Ford România a anunțat că prețurile lui Puma facelift vor fi anunțate în următoarele luni, în momentul în care vor fi deschise comenzile. Tot atunci va începe, practic, producția la Craiova pentru a putea fi create stocurile necesare dealerilor. În aceste condiții, estimez că livrările noului Puma vor demara undeva la vară, în cel mai optimist caz. Până atunci, Puma rămâne cel mai vândut model al Ford în Europa, în top 10 al celor mai vândute SUV-uri de clasă B din Europa și a doua cea mai vândută mașină produsă în România.