Geely: gigantul chinez debutează în România cu SUV-ul Coolray

Industria auto din China a devenit interesată de Europa, iar din strategie face parte și România. Pe parcursul anului curent, Geely și Lynk&Co vor debuta în țara noastră. Povestea mărcii Geely și prim contact cu SUV-ul Coolray.

Bună dimineața, oameni dragi. E timpul să învățăm câteva denumiri noi. Să repetăm împreună: Coolray, Starray, Okavango, Geometry C, Tugella, Monjaro, Emgrand, Atlas, Azkarra. Nu vă sună cunoscut? Sunt doar câteva dintre denumirile modelelor construite de producătorul chinez Geely. În curând, într-un showroom din România.

Pentru început vom avea parte doar de SUV-ul numit Coolray. Apoi va veni fratele său mai mare, Starray. Pentru primul model Geely importat oficial în România am călătorit în Slovenia, pe malul lacului Bled, pentru a luat un prim contact cu acest SUV de segment B care își propune să câștige o parte din piața din România. Am adunat câteva impresii chiar și după cele câteva zeci de kilometri parcurși la volanul lui Coolray (povestesc în detaliu în partea a doua a articolului), dar pentru un test complet, îl așteptăm la noi în țară.

Mai întâi, puțin context

În viitorul foarte apropiat, scena auto europeană se va schimba radical. Pe lângă mărcile cu tradiție pe care le cunoaștem cu toții, vom vedea numeroase branduri noi venite din îndepărtata Asie. Mai precis, din China. Cei mai mari producători chinezi au decis că e momentul să cucerească Europa, iar fluxul a început deja. Din toamna anului trecut avem în România marca MG, un brand care are pedigree și istorie pentru că pășește pe coloana vertebrală a trecutului britanic. Din 2005, MG a fost achiziționată de uriașul producător SAIC, o corporație deținută de către statul chinez. Este un bestseller în Marea Britanie și acum își face loc și în Europa continentală. MG are deja 27 de dealeri în România și o gamă formată din modele cu motoare termice, PHEV și electrice. Am detaliat istoria MG într-un articol dedicat: istoria mărcii britanice cu proprietar chinez.

Din acest an, 2024, tabloul mărcilor prezente pe piața din România va crește cu încă două branduri. Ambele din China, ambele deținute de același grup: Geely. Și vor veni și altele. Deci, țineți-vă bine! Vin vremuri diferite.

Geely în România prin importatorul Seeag

În această vară, va debuta oficial în România Lynk&Co, parte din grupul chinez Geely. Brandul este deja prezent pe principalele piețe din vestul Europei și va veni în România cu modelul 01, un SUV plug-in hybrid a cărui platformă este comună cu cea a lui Volvo XC40. Deși în Europa Lynk&Co utilizează un sistem de închiriere pentru modelele sale, la noi în țară, marca va avea un model clasic de business, mașinile fiind comercializate către clienți.

Lynk&Co 01

În paralel cu Lynk&Co, sau imediat după lansare, vom vedea și debutul Geely, subiectul materialului de astăzi. De aproape doi ani, compania Seeag, unul dintre cei mai mari distribuitori ai mărcilor Volvo și Kia din sud-estul Europei și regiunea Adriatică, lucrează la introducerea celor două mărci din China pe piețele din România și Bulgaria, acestea fiind este deja prezente pe piețe vecine precum Ucraina, Republica Moldova, Serbia (și nu numai).

Seeag va reprezenta cele două mărci și în România. Pentru început, vor fi între 5 și 10 dealeri până la finalul anului, dintre care trei în București. Din 2025, rețeaua se va extinde la 25 de dealeri în toată țara. Primul model din gama Geely ce va fi comercializat oficial în România este Coolray, un SUV de segment B cu motorizare termică de 1.5 litri benzină, cutie automată 7DCT și tracțiune față. Geely oferă o garanție de 4 ani sau 150.000 de kilometri pentru modelele sale.

Seeag are o experiență de peste 30 de ani în regiune. Business-ul a început în 1991 cu importul de automobile Chrysler-Jeep, iar din 1993 a devenit unul dintre primii reprezentanți ai mărci Kia în Europa. În 2002, Seeag a adus și marca SsangYong în Europa de Sud-Est. Din 2004, compania s-a ocupat de distribuția defunctei mărci suedeze Saab. Cea mai recentă dezvoltare implică mărcile din China. Din 2014, grupul a devenit cel mai mare importator al mărcii Volvo în zonă, iar din 2022 a devenit reprezentatul mărcii Geely.

Seeag este prezentă în 12 țări, are 650 de angajați și a livrat peste 400.000 de automobile până în prezent. În 2023, a avut venituri de peste 600 milioane euro. Este importatorul mărcii Volvo în 8 țări începând din 2014 și primul importator al mărcii Geely și partener european pentru marca din China din 2022. Este, de asemenea, partener Lynk&Co pentru 12 țări din Europa de Sud-Est.

În China, Geely s-a situat pe locul 5 la capitolul vânzări în 2023 cu peste 1 milion de unități comercializate. (pe primele patru locuri se situează mărcile BYD, Volkswagen, Toyota și Honda). În 2023, la nivel global, Geely a vândut 2,79 milioane de exemplare (toate mărcile auto din grup) și 980.000 de automobile electrice.

Li Shufu: Henry Ford de China

Pentru a înțelege mai bine istoria acestei mărci relativ tinere, trebuie să facem cunoștiință cu fondatorul grupului Geely: miliardarul Li Shufu. Sau pe numele său internațional: Eric Li. Născut în 1963, domnul Li nu a fost mereu miliardar. De fapt, a avut origini modeste, de unde și asemănarea cu Henry Ford. Practic și-a clădit imperiul din nimic.

Li Shufu

După ce a absolvit Universitatea Yanshan din Qinhuangdao, provincia Hebei, China, în 1982, inginerului mecanic i-a venit ideea de a cumpăra o cameră Seagull și de a fotografia turiștii în locuri pitorești. S-a împrumutat 120 de yuani de la tatăl său și a cumpărat primul aparat foto. Pentru prietenii noștri amatori de fotografie, Seagull este cel mai vechi producător de aparate foto din China, fiind fondat în 1958.

Cu primele profituri obținute din activitatea de fotograf, Li Shufu își deschide propriul magazin unde vindea aparate foto, activitate care i-a adus primul milion de yuani. 

De aici, domnul Li a decis că e momentul pentru o nouă afacere. În 1984 are ideea să producă piese pentru frigidere. În anii ’80, în China, deținerea unui frigider era un semn de bunăstare pentru orice familie. Își investește profiturile într-o fabrică și începe producția. Se năștea astfel JiLi Holding Group. Inițial a produs componente, apoi din 1987, oferă propria linie de frigidere sub brandul Arctic. Fără nicio legătură, credem noi, cu Arctic-ul pe care l-am avut și noi în case în perioada comunistă.

Tânărul Li Shufu la locul de muncă. (foto: Geely)

Frigiderele s-au dovedit a fi foarte profitabile pentru Li Shufu. Până în 1990, profiturile sale erau peste 500 milioane yuani (40 milioane euro). Și pentru că din 1989 aveai nevoie de o licență de producție de la guvernul chinez, producția de frigidere a încetat un an mai târziu. Domnul Li a mai pornit o afacere alături de fratele său Li Xubing, o uzină care producea plăci din aluminiu, business care există și astăzi în Grupul Geely.

Dar adevărata pasiune a domnului Li erau automobilele.

Primul Geely a fost un Mercedes-Benz

Mai precis, automobilele Mercedes. Un fan înfocat al mărcii germane, Li Shufu decide că e timpul să producă mașini. Dar pentru că licențele din partea guvernului nu erau ușor de obținut, Li Shufu începe să producă scutere începând din 1993. Scuterul a făcut parte din revoluția mobilității în China, fiind al doilea cel mai accesibil mijloc de transport, după bicicletă. Astfel, averea domnului Li a crescut și mai mult. Visul de a construi automobile nu îi dădea pace, deși în continuare industria auto chineză era extrem de puternic reglementată în anii ’90. 

Primele scutere Geely. (foto: Geely)

În ciuda acestui lucru decide să construiască un Mercedes chinezesc, un soi de omagiu adus mărcii pe care o admira. Cumpără un E-Klasse dezmembrat și achiziționează de la FAW o platformă Hongqi cu motor și transmisie. Cele două automobile erau similare ca dimensiuni și așa se naște Geely Yi Hao (pe românește, Geely Numărul 1). Practic, o clonă de Mercedes-Benz E-Klasse cu caroserie din fibră de sticlă. Primește și primele comenzi, dar producția era dificilă, calitatea lăsa de dorit, iar licența pentru a fabrica automobile încă nu exista.

Apoi, o șansă. Din întâmplare, Domnul Li aude că uzina de camioane Deyang s-a închis, dar are încă o licență activă de producție. Li intră pe fir, ajunge la o înțelegere cu proprietarii uzinei, investește 24 milioane yuani în uzină și pune bazele companiei Sichuan Geely Boyin din care deținea 70%. Mai târziu, achiziționează și restul de 30% și mută tot echipamentul din uzina Deyang în altă uzină proprie pe care o avea în Linhai. Anul era 1998, iar Geely pornește producția de serie cu un model mic și accesibil (era de fapt un Daihatsu Charade de China, numit și Tianjin Xiali).

Geely Haoqing (sau HQ) este primul model de serie al mărcii. Și parcă, într-un semn de admirație față de marca de suflet a patronului, grila acestui model aduce aminte tot de un Mercedes-Benz.

Primul model de serie: Geely Haoqing (HQ) (foto: Geely)

Expansiunea

De aici, Geely a crescut exponențial. Dacă nu ai auzit de mașinile cu acest nume, sigur ai auzit că Geely este proprietarul unor mărci cu renume ca Volvo, Polestar, Proton sau Lotus. Astăzi, Grupul Geely este un gigant cu peste 20 branduri sub umbrela sa, inclusiv servicii de mobilitate și o rețea de sateliți proprie. Mai știm noi pe cineva asemănător în Statele Unite.

Deși la începutul mileniului Geely începuse să-și facă un nume pe piața locală, europenii nu erau familiarizați deloc cu modelele mărcii. Marca a fost prezentă la Salonul Auto de la Frankfurt din 2005, dar a trecut aproape neobservată. În schimb, în China și pe alte piețe, Geely își făcea loc încet și sigur loc. Cu o gamă destul de mare, primele modele aveau un aer, să-i spunem stângaci. Cei care au prins primele modele coreene vândute în Europa știu despre ce vorbesc. Las mai jos câteva imagini cu modele Geely timpurii.

Geely Freeship 2005 (foto: wheelsage.org)

Iar dacă în primii ani, Geely a produs automobile sub licență, din 2005 apărea brandul Emgrand, iar modelele produse erau acum originale. Dar ambițiile lui Li Shufu erau mai mari de atât. În 2008 a aflat că Ford Motor Company intenționează să scoată la vânzare marca Volvo. După o serie de discuții și oferte, Geely achiziționa, în 2010, toate acțiunile mărcii suedeze. 

Interesant este că Geely nu s-a amestecat în stilul Volvo. Suedezii au crescut și s-au dezvoltat, iar calitatea modelelor Geely a crescut după preluarea mărcii din Scandinavia. Li a declarat mereu că cele două mărci sunt mai degrabă ca niște frați și nu tată – fiu.

Geely este și unul dintre principalii acționari ai grupului german Daimler. Pe lângă joint-venture-ul prin care Geely a preluat marca Smart, grupul chinez deține aproape 10% din acțiuni. Platforma modelului electric Smart #1 este comună cu cea folosită de Volvo EX30 și Zeeker X.

Grupul Geely este azi un gigant. O să trec rapid în revistă cele mai importante companii din portofoliul Zhejiang Geely Holding Group:

Geely Auto – automobile, peste 12 milioane de unități vândute pe plan global, centre de dezvoltare și cercetare în China, Suedia și Marea Britanie;

Lynk&Co – automobile, brand auto lansat în 2016 cu sediul în Suedia ce utilizează un model de abonament pentru utilizarea vehiculelor, platformă comună cu modele Volvo;

Proton – automobile, marca auto principală din Malayesia, fondată în 1983;

Smart – automobile electrice, parteneriat cu grupul Daimler;

Zeekr – automobile electrice, marcă premium de mașini electrice lansată în 2021, concurent direct pentru Nio și Tesla;

Lotus – automobile de performanță, celebra marcă britanică fondată de Colin Chapman;

Volvo – automobile; marcă suedeză fondată în 1927;

Polestar – automobile premium; fostă divizie a mărcii Volvo, Polestar a devenit brand de sine stătător în 2017;

Geometry – automobile electrice, brand specializat în mașini electrice desprins din marca Geely;

Farizon – vechicule utilitare; divizia de vehicule utilitare ușoare, camioane și autobuze a mărcii Geely, înființată în 2016;

LEVC (London Electric Vehicle Company) – taxi electric; compania londoneză care semnează celebrele taxiuri din capitala Marii Britanii;

Radar – pick-up electric;

Ji Yue – automobile autonome;

Benelli – motociclete, legendara marcă moto înființată în Italia în 1911, din 2005 este în proprietatea Qianjiang Motorcycle, parte din Grupul Geely;

QJMotor – motociclete, marcă înfințată în China în 1985;

Caocao – serviciu ride-hailing, similar cu Uber;

Starrides – servicii mobilitate, închiriere automobile de lux;

Aerofugia – drone aviatice;

Geespace – rețea sateliți;

Volocopter – mijloc hibrid de transport aerian;

Geely Coolray – prim contact

Și acum că am aflat cine e Geely și cu ce se ocupă el, să vorbim un pic și despre primul model care va fi comercializat oficial în România. 

Pentru că doar am luat un prim contact cu acest SUV de segment B la evenimentul din Slovenia, voi răspunde la câteva din întrebările unui test standard Autocritica. Vom reveni cu un test complet când modelul va fi disponibil în România.

Cine este și ce vrea Geely Coolray de la noi?

Este primul model al mărcii Geely care va fi importat oficial la noi în țară. Coolray este un crossover de segment B (undeva la limita superioară a acestuia, lungime de 4380 mm și un ampatament de 2600 mm.) ce poate fi echipat cu o singură motorizare termică pe benzină de 1.5 litri. Motorul este asociat cu o transmisie automată cu șapte trepte. Modelul este comercializat în China și pe alte piețe globale încă din 2018, iar varianta ce va ajunge la noi în acest an este un Coolray facelift (exemplar testat în Slovenia).

Ce concurenți are pe piața din România?

Concurentul evident este rivalul său din China: MG ZS. Cu dimensiuni similare, cele două mașini sunt însă radical diferite când vine vorba de stil. MG ZS abordează un stil clasic și analog, pe când noul Geely Coolray are toate elementele vizuale pentru un stil sportiv și modern. La nivel de motorizări, cel mai puternic motor pe benzină de pe MG ZS are 111 CP, în timp ce Geely Coolray oferă 172 CP. Dacia Duster este un alt concurent direct, dacă ne raportăm la dimensiuni, dar nici SUV-ul autohton nu are o motorizare de peste 140 CP în portofoliul noii generații. Ssangyong Tivoli 1.5T cu 163 CP și cutie de viteze automată este cel mai cel mai apropiat concurent la nivel de performanțe, echipări și preț. Pe lista concurenților din România mai putem trece și modele ca Hyundai Kona, Peugeot 2008, Skoda Karoq sau Seat Ateca.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?

Așa cum am spus deja, noul Coolray vine cu o singură motorizare. Benzină de 1.5 litri turbo (1499 cmc) cu patru cilindri ce dezvoltă 172 CP la 5500 rpm și un cuplu maxim de 290 Nm între 2000 și 3500 rpm. Botezat cumva confuz Leishen Power 1.5TD (TD-ul vine de la Turbo Charged Direct Injection Engine), propulsorul made in China are resurse suficiente pentru o accelerație 0 – 100 km/h efectuată în 7,6 secunde. Transmisia este asigurată de o cutie de viteze automată cu șapte trepte și două ambreiaje. Nu există opțiune pentru o cutie de viteze manuală. 

Motorul propus este unul destul de vioi și cu suficiente resurse pentru o accelerație destul de sprintenă. Reprizele sunt decente, poți depăși fără emoții. Cutia de viteze, însă, nu e cea mai reușită transmisie cu două ambreiaje de pe piață. Lentă în a schimba treptele, este uneori păcălită când mașina se află în rampă și introduce un mic șoc la plecarea de pe loc. Mai ciudat este faptul că nu avem posibilitatea de a schimba manual treptele. Nu există poartă manuală pentru levier, nici clapete pe volan, nici măcar un mod pseudo-B (Brake) asemănător celui de pe un hibrid sau o electrică. Ceea ce face aproape imposibilă utilizarea eficientă a frânei de motor. Mai mult, selectarea modului D sau R, se face mereu cu trecere prin N. Ai mereu nevoie de două impulsuri în micul levier pentru a ajunge pe poziția dorită. Dacă nu ești atent, te trezești că mașina este în neutru și se scurge din inerție. Modelul Coolray este disponibil doar cu tracțiune față.

Cât consumă pe bune și ce autonomie are?

Consumul oficial publicat de producătorul din China este de 5,8 litri/100 km, dar, atenție, măsurat în vechiul standard NEDC. Modelul este clasificat în standardul Euro 6b, având emisii de 145 g CO2/ km. Oricât am răscolit fișele tehnice, nu am găsit un consum oficial WLTP. Pe parcursul traseului de test din Slovenia, exemplarul nostru a înregistrat un consum mediu de 7,5 litri/100 km. Având un rezervor de 45 litri, un Coolray are o autonomie de aproximativ 600 kilometri cu un plin de benzină. 

Pe piața din China, acest SUV se vinde încă din 2018 sub denumirea de Geely Binyue. Gama de motorizări inițială includea și un propulsor de un litru turbo cu trei cilindri de 136 CP, dar și un 1,5 litri turbo, tot cu trei cilindri de 177 CP. A existat și o versiune plug-in hybrid cu 258 CP și baterie de 11,3 kWH.

Varianta pe care o avem noi în față sub numele de Coolray este faceliftul introdus în 2022, dată când a fost adoptat și noul propulsor de 1.5 cu patru cilindri. Ca fapt divers, acest model este vândut în Malaysia sub numele de Proton X50, în Belarus ca BelGee X50, iar pe majoritatea piețelor globale în afară de China a primit numele Geely Coolray. 

Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?

Cu o suspensie bine reglată, Coolray este o surpriză plăcută la drum. Nu se simte deloc rudiementar, iar suspensia poate concura cu multe alte modele europene. SUV-ul are suspensie Macpherson pe puntea față și semi-independentă cu bară de torsiune pe puntea spate. Cu discuri de frână pentru toate cele patru roți, ținuta de drum este absolut decentă. Direcția, însă, nu transmite prea mult feedback, volanul fiind uneori prea ușor de acționat. Mai trebuie menționat că SUV-ul este echipat cu anvelope marca Giti fabricate de o companie bazată în Singapore, dar cu centre de producție în China și Indonezia.

Cum ți se pare designul exterior?

Fie îți place, fie nu. Producătorul chinez a ales să intre pe piața din România cu două variante de echipare în care a inclus absolut toate dotările ce pot fi puse pe acest model. Inclusiv la nivel vizual. Avem un eleron aerodinamic amplasat în partea superioară a hayonului, spoilere agresive și chiar un difuzor aerodinamic. Plus patru evacuări funcționale pentru sistemul de eșapament și etriere vopsite în roșu. Totul pentru un look foarte sportiv. Vizual, Geely Coolray atrage atenția, fără îndoială, mai ales dacă optăm pentru nivelul de top care vine cu nuanță specială în culoarea lavandei. Aceasta are proprietăți cameleonice și își schimbă nuanța în funcție de cum cade lumina. 

Lăsând la o parte artificiile vizuale, Coolray arată modern și proaspăt și este în ton cu stilul oferit de alți producători europeni. Avem lumini de zi LED integrate în spoilerul față, un logo modern (ce aduce un pic cu cel al mărcii americane Cadillac) și denumirea mărcii scrisă pe hayon, așa cum fac acum mai toți producătorii europeni.

Cum sunt materialele la interior?

Sunt de o calitate relativ bună, dar ca în cazul exteriorului, există un mix de suprafețe, culori și plastice cu diverse texturi. Sunt suprafețe moi care alternează cu plastic tare, plastic care imită fibra de carbon sau zone cu plastic lucios piano black. Sunt și multe culori, cu inserții roșii alternate cu argintiu.

Din nou, interiorul lui Geely Coolray îți va place sau nu. Cale de mijloc nu prea există. Vei recunoaște și câteva elemente de la Volvo: cele două manete din spatele volanului, pentru semnalizare, faruri și ștergătoare sunt identice cu cele de pe modelele mărcii suedeze. Deși avem și o claviatură de butoane fizice amplasată pe consola centrală sub ecran, multe dintre comenzi sunt digitale și trebuie să cauți prin meniuri pentru a le găsi. Grafica celor două ecrane digitale nu te dă pe spate, dar este decentă.

În încheiere: 330 de litri capacitate portbagaj, hayon acționat electric, buză de încărcare joasă.

Ce nivel de echipare să aleg și cât mă costă toată afacerea?

Geely Coolray va fi disponibil în două niveluri de echipare complet echipate pe piața din România. Producătorul chinez nu se încurcă cu liste de opționale și și-a echipat modelul cu aproape tot ce se poate pune pe un automobil din acest segment.

Cel din imagini este în echiparea GF (sau Flagship, încă nu par hotărâți ce denumire comercială vor folosi) care include elementele aerodinamice sportive: eleron pe hayon, difuzor spate, evacuare cu patru terminații (funcționale), lumini de zi LED, faruri LED, scaune și banchetă încălzite, volan încălzit, duze pentru spălarea parbrizului încălzite, cheie inteligentă (ce permite inclusiv pornirea motorului), planșă de bord digitală, Apple CarPlay, Android Auto, porturi USB, încărcare prin inducție pentru telefonul mobil, trapă panoramică din sticlă, hayon electric și lista poate continua. Preț: 26.990 euro.

Pentru 28.490 euro, prețul nivelului GF+ (Flagship+) primești în plus jante de 18 inchi cu design diferit și o culoare specială pentru caroserie.

Cea mai mare critică pe care i-o poți aduce?

Lipsa unui mod B sau control manual pentru cutia de viteze.

Ai mână liberă să îmbunătățești un element al mașinii. Ce faci?

Echipările ce vor oferite pe piața din România sunt excesiv ornamentate la nivel vizual. Personal, cred că ar exista piață și pentru o variantă mai cuminte, fără eleroane, difuzoare și inserții roșii la nivelul spoilerelor.