MG, marca britanică cu proprietar chinez aniversează în 2024 centenarul. O sută de ani, o vârstă venerabilă pentru orice marcă auto, și o ocazie pentru ca britanicii și chinezii să desfacă șampania și să taie o felie de tort. Și au făcut toate astea, cu stil, la Goodwoood Festival of Speed (FOS), unde au fost în centrul atenției pe durata celor patru zile.
Și când spun în centrul atenției, mă refer chiar la celebra sculptură care ornează fiecare ediție FOS pe peluza din fața casei Ducelui de Richmond. În acest an, structura gândită de artistul Gerry Judah a fost dedicată mărcii MG. Într-un uriaș cerc, ce duce cu gândul la o jantă cu spițe, se regăseau două modele MG. Un clasic MGB, din anii 60, și actualul MG Cyberster (pe care l-am condus pentru puțin timp pe Goodwood Motor Circuit).
Scurtă istorie
Nu cu mult timp în urmă, viitorul mărcii MG era incert. Înființată în 1924 de către britanicul Cecil Kimber, Morris Garages a avut un destin complicat. L-am detaliat într-un material dedicat pe care îl poți citi aici.
Cu modele clasice renumite ca MGA sau MGB, și cu recorduri de viteză stabilite de Stirling Moss, MG este o marcă care cântărește serios în istoria automobilistică a Marii Britanii. Însă, în era modernă, lucrurile au început să meargă prost. Trecută de la proprietar la proprietar, MG avea să își găsească sfârșitul în 2005.
Pe 22 iulie 2005, Nanjing Automobile Group a cumpărat dreptul de utilizare pentru marca MG alături de alte proprietății ale grupului MG Rover pentru suma de 53 milioane de lire sterline. Nou înființata companie purta numele NAC MG UK, ulterior redenumită MG Motor, denumirea sub care activează și astăzi. Redenumirea în MG Motor a survenit după ce Nanjing Automobile a fuzionat cu Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC, companie deținută de stat), unul dintre cei mai mari producători auto din China.
Compania-mamă a MG este SAIC Motor (Shanghai Automobile Industry Corporation), al șaptelea cel mai mare producător de automobile din lume și primul grup de automobile din China cu vânzări anuale de peste 7 milioane de unități. Companiile afiliate SAIC Motor includ Morris Garages (MG), Roewe și Maxus, dar și SAIC Volkswagen, SAIC-GM și altele.
Primul model lansat de MG sub actualul proprietar a fost MG6, în 2011, urmat de MG3 și MG5, în 2012. Primul SUV a fost MG GS, prezentat publicului în 2015, iar actualul MG ZS a fost lansat în 2017. Dacă la început, ambițiile europene ale noului proprietar s-au limitat la teritoriul Marii Britanii, în anii recenți, MG a decis să se extindă în toată Europa. Din 2023, MG a revenit și în România cu o gamă completă de modele.
Deschiderea Festivalului
Cei 100 de ani de istorie MG au fost marcați cum se cuvine la Goodwood Festival of Speed. Încă de la deschiderea festivă, care îl are în centru pe Charles Gordon-Lennox, al 11-lea Duce de Richmond, omul care a imaginat și a pus bazele Festival of Speed acum 31 de an, MG a fost elementul central.
În mod tradițional, Ducele deschide evenimentul conducând o mașină simbolică pentru tema festivalului pe urcarea de 1,6 kilometri din centrul domeniului Goodwood. În acest an, Ducele de Richmond a ales un MG C-Type pentru prima urcare pe deal, un automobil special din anii ’30. Exemplarul condus de Duce a fost cu atât mai importat cu cât acesta a aparținut bunicului său, fiind automobilul cu care a concurat în cursa de anduranță Brooklands Double 12, în 1931.
O coloană de modele clasice și moderne MG a urmat apoi într-o procesiune care s-a repetat constant pe parcursul celor patru zile de festival. Dintre modelele clasice ce au defilat zilnic nu au lipsit MGA Le Mans, MGC GTS Sebring și MG Metro 6R4.
Momentul MG 100 de ani
Spuneam la început că aniversarea celor 100 de ani a fost celebrată și prin impresionanta structură artistică care tronează în fața casei de pe domeniul Goodwood.
Artistul britanic Gerry Judah realizează celebrele structuri de 27 de ani, prima ediție FOS care a beneficiat de o astfel de instalație de artă fiind cea din 1997. Până la 150 de tone de oțel sunt folosite, iar procesul de creație poate dura până la 9 luni. Gerry Judah a creat și structura care poate fi admirată în Porscheplatz, în fața Muzeului Porsche din Zuffenhausen, Stuttgart, Germania.
Un moment aparte, ce a implicat focuri de artificii, muzică și o demonstrație a unui grup de toboșari – plus adunarea modelelor clasice și moderne MG pe peluza din fața casei – a fost punctul central de atracție în fiecare zi a Festivalului.
Standul MG la Goodwood
MG a adus la Goodwood o serie de noutăți absolute, profitând din plin de aniversarea celor o sută de ani de existență pentru a le scoate în evidență. La standul cu etaj găzduit în zona producătorilor auto, vizitatorii au putut admira și pipăi cele mai noi modele MG, dar și două concepte spectaculoase.
EXE181 EV
Vedeta standului a fost conceptul EXE181 EV, un tribut adus erei în care MG căuta recordurile de viteză terestre. Prezentat inițial la Salonul Auto de la Beijing, conceptul electric EXE181 este un exercițiu de design spectaculos, ce are la bază MG EX181 Roaring Raindrop, un vehicul pe care marca britanică l-a folosit la Boneville pentru a stabili recorduri de viteză. Mai întâi în 1957, cu Stirling Moss la volan, iar mai apoi, în 1959, cu Phil Hill (410,5 km/h). Fun fact: recordul categoriei (Class F) stabilit de EX181 a rămas în picioare până în 2014.
Conceptul electric EXE181 țintește o viteză de top de 415 km/oră având un coeficient aerodinamic de 0.181.
Cyber GTS
În centrul standului am putut vedea de aproape și conceptul funcțional pentru MG Cyber GTS, un model care va ajunge cel mai probabil în producția de serie în viitorul apropiat. Cyber GTS este, de fapt, un Cyberster Coupe. Versiunea cu plafon solid renunță la portierele cu deschidere verticală, dar în rest, păstrează o linie de design similară cu a modelului Cyberster.
MG Cyber GTS este un tribut adus modelului clasic MGC GTS Sebring. Acesta obținea un rezultat excelent în cursa de 12 ore de la Sebring din 1968. Cu legendarul Paddy Hopkirk și Andrew Hedges la volan, MGC-ul GTS termina cursa de anduranță pe locul 10 în clasamentul general și pe locul trei în categoria sa.
MG Cyber GTS a debutat dinamic la Goodwood, fiind “alergat” pe traseul de viteză în coastă în fiecare zi, iar designerul Jozef Kaban a fost prezent la standul mărcii pentru a prezenta noul model Ducelui de Richmond.
HS
O premieră absolută a fost prezentarea noii generații a SUV-ului MG HS. Aflat la a doua generație, HS este un model important pentru MG. Prima generație era pe piață încă din 2018, dar a debutat pe piața din România abia anul trecut, când MG a revenit și pe meleagurile autohtone. Trecut și printr-un facelift operat în 2020, MG HS își arăta deja vârsta. Era timpul pentru o schimbare.
În premieră mondială, noua generație MG HS a fost dezvelită chiar la Goodwood Festival of Speed. Cu dimensiuni mai mari și un nou limbaj de design, HS vine cu motorizare turbo pe benzină de 1.5 litri ce oferă 169 CP și 275 Nm. Motorizarea termică poate fi asociată cu o transmisie manuală cu șase trepte sau una automată cu 7 rapoarte.
Gama noului SUV include și varianta eHS cu sistem de propulsie plug-in hibrid. Acesta este format din motor pe benzină de 1.5 litri de 142 CP și motor electric de 209 CP. Varianta plug-in hibrid (PHEV) are o baterie de 24,7 kWh și promite o autonomie maximă de 120 de kilometri în modul electric.
Noul HS este mai lung (+45 mm), mai lat (+14 mm) și mai scund (-30 mm) față de predecesorul său. Ampatamentul a crescut cu 45 mm. Portbagajul a crescut și el cu 44 litri ajungând la un volum total de 507 litri.
SUV-ul poate fi comandat și pe piața din România, deocamdată doar în varianta termică: 1,5 litri benzină cu 169 CP și 275 Nm. Sunt disponibile două variante de echipare numite Excite și Exclusive. Prețurile pentru piața din România încep de la 26.100 euro și ajung până la 26.900 pentru versiunea de top. MG HS are o ofertă de lansare ce presupune o reducere de 500 de euro.
La standul mărcii au mai fost prezente modelele Cyberster, MG3 (testat recent de Radu) și MG4.
Festival of Speed 2024
Și acum câteva informații practice despre Goodwood Festival of Speed. (Am scris și anul trecut un reportaj de la ediția 2023 Festival of Speed).
FOS este, după părerea mea, cel mai important eveniment auto anual care se organizează în acest moment în Europa. Mixul dintre automobilele clasice aduse din toate colțurile planetei (inclusiv din muzee și colecții de prestigiu) care sunt pornite, turate și pilotate pe urcarea de 1,6 kilometri, și cele mai moderne supercaruri și mașini de F1 și de competiție fac din FOS un evniment unic. Orice pasionat de mașini, fie că sunt noi sau vechi, termice sau electrice, trebuie să experimenteze cel puțin o dată în viață atmosfera de la Goodwood.
Ca participant la patru ediții, dintre care trei organizate personal, pot să vă împărtășesc câteva ponturi esențiale:
- Festival of Speed este un eveniment uriaș, iar o zi nu este suficientă pentru experimenta tot. Personal, recomand un minim de trei zile, participarea la tot weekendul (evenimentul începe joi dimineață și se termină duminică la ora 18) fiind preferată;
- Fă-ți rezervările de cazare cu un an înainte. Poți să alegi unul din campingurile din zonă, dacă preferi să stai la cort, să închiriezi o rulotă sau poți căuta să stai în Chichester sau Portsmouth;
- Te poți descurca și fără mașină. E suficient să zbori la Londra (cel mai apropiat aeroport de Goodwood este Gatwick, amplasat chiar pe linia de tren care duce la Chichester), iar de la gară, linia de autobuz 902 te va duce direct la poarta 1 a Festivalului (poți achiziționa bilet chiar înainte de urcarea în autobuz cu cardul bancar, iar un bilet costă 9 lire (tur-retur), sau 6 lire (doar dus), abonamentul pentru trei zile este 23 de lire, iar pentru patru zile este 28 lire;
- Dacă autobuzul nu este pe placul tău, de la gară poți chema un Uber sau lua un taxi, dar ține cont că vei sta în același trafic ca și autobuzul;
- Cumpără biletul de acces la festival imediat cum s-au pus în vânzare. Se vor epuiza rapid. Biletul de acces îți asigură și un loc de parcare, dar nu și acces în tribune. Pentru asta, trebuie să cumperi un bilet separat. Pentru ediția 2025 prețurile sunt: acces joi – 63 lire, vineri – 76 lire, sâmbătă – 103 lire, duminică – 85 lire. Abonamentul pentru toate cele patru zile costă 230 lire. Pachetele acces + tribune costă: joi – 122 lire, vineri – 154 lire, sâmbătă – 200 lire, duminică – 173 lire, iar abonamentul pentru toate zilele este 426 lire. Există și posibilitatea achiziționării unui acces fără loc alocat în anumite tribune, ceea ce înseamnă că în funcție de locurile libere te poți așeza oriunde. Prețurile acestui tip de bilet sunt: joi – 42 lire, vineri – 61 lire, sâmbătă – 80 lire, duminică – 71 lire, iar abonamentul pentru cele 4 zile costă 179 lire.
- Mâncarea este relativ scumpă (10-15 lire un fel principal, 4-5 lire o porție de cartofi prăjiți, 7,4 lire o bere draft, 3,5 lire o cola/cafea), dar poți veni cu alimente de acasă. Sunt amenajate mese și bănci, fiind loc suficient pentru un picnic. Poți veni cu o sticlă reutilizabilă de plastic, apa fiind disponibilă gratis la fântâni amplasate pe toată suprafața festivalului;
- Nu rata un bacon and egg roll la prima oră (8,5 lire) și vei începe ziua așa cum trebuie;
- Îți recomand să te încalți cu pantofi sport comozi și să fii pregătit să mergi între 10.000 și 20.000 de pași zilnic. De preferat este să ai încălțăminte impermeabilă și rezistentă deoarece ploaia și noroiul sunt la ordinea zilei. Lasă acasă pantofii eleganți și tocurile.
- O pelerină de ploaie este obligatorie, vremea britanică în luna iulie fiind schimbătoare. În 2024, temperaturile au variat între 15 și 22 grade. Dacă ai noroc de soare, ia la tine și o cremă SPF și o șapcă/pălărie;
- Dacă achiziționezi un program, primești și o cască unde poți asculta feed-ul audio al Festivalului, comentatorii punându-te mereu la curent cu ce se întâmplă pe traseu;
- Pe lângă acțiunea de pe traseu, unde mașinile și motocicletele de toate felurile urcă în batch-uri (serii) la ore fixe, nu rata zona Supercar Paddock (unde poți vedea de foarte aproape cele mai noi și exotice supecaruri și hypercaruri) și Cartier Style et Luxe Lawn unde sunt expuse pe iarbă mașini clasice incredibile. În Supercar Paddock am putut vedea în acest an modele ca: Gordon Murray T.50S, Bugatti Mistral, McMurtry Speirling Pure, Hispano Suiza Carmen Sagrera, Rimac Nevera, Zenvo TSR-GT, Lotus Evija X, Czinger 21C, Koenigsegg CC850, Koenigsegg Jesko, Yangwang U9, Alfa Romeo 33 Stradale, McLaren Solus GT, Aston Martin Valliant, Pagani Huayra Epitome.
- Nu uita să privești și cerul. Formația militară Royal Air Force Red Arrows te va încânta cu evoluții acrobatice în zilele de joi și vineri.
- În 2024, Red Bull a adus la FOS toate mașinile de Formula 1 din istoria sa. Peste 20 de monoposturi au fost expuse într-un paddock special. Bineînțeles, au fost prezenți și toți membri echipei inclusiv Christian Horner, Adrian Newey, Max Verstappen, Sergio Perez, Daniel Riccardo, dar și foști piloți ca Mark Webber și David Coulthard;
- Nu rata parcarea Performance Parking West. Sunt mașinile vizitatorilor, dar poți pierde aici ore în șir cu gura căscată. De la TVR, Catherham, Jensen, Lotus, până la Ferrari, Lamborghini, Porsche, Aston Martin și Jaguar. Ai ce vedea;
- Obligatoriu și o vizită în First Glance Paddock unde toate mărcile își trimit cele mai noi modele. Sunt expuse într-o zonă neutră, fără zorzoane, modele care încă nu au ajuns pe șosele. Aici am putut vedea pentru prima data de aproape noul Porsche Macan electric, Honda Prelude, Tesla Cybertruck, noile Mini Cooper John Cooper Works în variantă termică și electrică și multe, multe altele;
- Vizitează zona Stonedell, unde poți să faci shopping: tricouri și haine de la echipa ta preferată de Formula 1, tablouri, cărți, machete, găsești orice aici;
- Zona F1 din paddock-ul central este visul oricărui pasionat de Formula 1. Marile echipe trimit cel puțin un monopost și ai șanse mari să dai nas în nas cu piloți din Marele Circ;
- Nu lipsesc nici modele din lumea anduranței, proaspăt venite de la Le Mans. De la cele mai noi, ca hypercar-urile Ferrari, BMW și Porsche, până la modele cu vechime;
- Momentele speciale. Pe lângă celebrarea celor 100 de ani MG, la Goodwood au fost omagiate o serie de personalități din lumea sportului cu motor. În acest an, Richard Petty (87 de ani), legenda din NASCAR, a venit la Goodwood alături de Kyle Petty, fiul său, și legendarul Plymouth Superbird din 1970, pentru a marca cei 75 de ani de când activează în lumea sportului cu motor.
- Și nu a fost singurul moment special: Michael Dunlop, celebru pentru cursele moto TT din Isle of Man, a fost și el celebrat la Goodwood. Pilotul irlandez are la activ 29 de victorii în celebra cursă moto.
Și poate cel mai important sfat: bucură-te de ce se întâmplă în jurul tău și lasă telefonul deoparte pentru măcar câteva zeci de minute.
Foto: Matt Alexander/PA Wire, John Nguyen/PA Media Assignments, Nick Dungan, MG Motor, Dragoș Băltățeanu