Grupul Volkswagen este cea mai mare companie auto din Europa și a doua din lume. Mulți își amintesc și faptul că a fost, nu cu mult timp în urmă, chiar cea mai mare din lume, însă lucrurile s-au schimbat. Principalul „vinovat” este Toyota, care a gestionat mai bine toate crizele din ultimii 3-4 ani.
Chiar și așa, Volkswagen rămâne un gigant al industriei auto, cu 13 mărci, zeci de modele și miliarde de euro profit. Raportul pe 2022 al companiei cu sediul în Wolfsburg arată cum s-a descurcat acest constructor auto, unul despre care unii spuneau ba că se prăbușește, ba că dispare, ba că nu mai e ce a fost.
Începem cu mașinile vândute de Volkswagen AG: 8,48 de milioane de automobile, care, oricum le-ai privi și număra, sunt multe. Foarte multe. Stellantis, ca să facem o singură comparație, a adunat mașinile din trei grupuri/companii diferite (Peugeot – Citroen, Fiat și Chrysler) și încă nu a reușit să ajungă decât pe la 75% din vânzările Volkswagen.
E drept că numărul vehiculelor pe care cele 11 mărci de autovehicule și una de motociclete le-au vândut (Scout, a 13-a marcă, încă nu s-a lansat oficial) sunt în scădere ușoară. De la cele 8,8 milioane câte erau în 2021, e clar că au mai pierdut câțiva clienți. Sunt șapte procente în minus, dar unele care, teoretic, ar fi trebuit să lase compania fără niște bani frumoși la final de an.
Realitatea ne arată însă că lucrurile nu au stat chiar așa, pentru că veniturile companiei au crescut. Pe bună dreptate, vine întrebarea: cum a fost posibil? Treaba e simplă și mai toate companiile auto au reușit acest truc: a fost criză, nu s-au produs destule mașini, iar senzația de disperare, dată de termenele tot mai mari de livrare, s-a accentuat printre cumpărători. Dealerii au putut să ridice din umeri când clienții au întrebat de discounturi. Unii nici n-au mai îndrăznit să întrebe și au plătit cât li s-a cerut. Asta e prima sursă de bani în plus.
A doua vine din echipările vândute. Când ai cerere prea mare, produci ce vrei și le dai clienților ce ai produs, adică mai scump. În showroom, agenții le-au spus direct oamenilor: echiparea de top se produce prima, vine în patru luni. Cealaltă, mai ieftină va veni, poate, peste șase luni sau chiar un an. Pe care au ales-o oamenii? Pe cea scumpă, evident.
E drept că au mai venit bani și din alte direcții. Afacerea cu mașini rulate a fost una, iar aici prețurile au luat-o razna de-a dreptul. Finanțarea clienților a fost alta, chiar bănoasă am putea spune.
Ponderea vânzărilor mărcilor aflate în Grupul Volkswagen în 2022
Bilanțul banilor în grupul Volkswagen
Și acum cifrele: 279,5 miliarde de euro bani încasați de Volkswagen Group pe mașinile facturate clienților. La un calcul simplu avem și un preț mediu, cam 33.800 de euro pe mașină, acesta fiind un preț mediu de vânzare (fără TVA-uri, evident).
Suma încasată de companie a fost mai mare cu aproape 30 de miliarde de euro față de cea din 2021. Sunt bani făcuți în plus, într-un an de criză, un an în care vânzările au scăzut, o sumă pe care multe companii doar o visează. Dar am vorbit doar de venituri, nu și de profit.
Profitul operațional, adică banii care rămân în conturi după ce plătești materii prime, salarii, facturi etc, a fost de 22,5 miliarde de euro. Este și aici o creștere consistentă: 2,5 miliarde mai mult față de anul anterior. Bani făcuți din versiunile de echipare despre care vorbeam mai sus și din discounturile care nu s-au mai dat, dar și din mașinile electrice, scumpe rău, vândute în 2022. Facem și aici calculul pe mașină și obținem 2.725 de euro pe fiecare mașină vândută.
Probabil că atât câștigă și românii care aduc mașini rulate din Germania, numai că nu reușesc să vândă 8 milioane de exemplare. Dar Volkswagen a mai plătit și impozite pe banii câștigați, așa că profitul net la finalul lui 2022 a fost de 15,8 miliarde de euro (1.916 euro pe vehicul, în medie). Din acești bani, acționarii vor primi cam 30%, restul merg la investiții.
Cam atât despre cifrele din bilanț, mai multe informații deja complică întreaga imagine și nu ar fi utile decât celor care joacă pe bursă.
Și dacă tot am vorbit despre bursă, să mai spunem că Volkswagen AG a mai încasat niște bani buni și din vânzarea unui pachet de acțiuni Porsche, care a fost listată public, pe bursa din Frankfurt. Sunt cam 16 miliarde de euro, bani gheață, care au intrat în cont și care au crescut totalul lichidităților companiei la 43 de miliarde euro. Cu banii ăștia în cont au început ei anul, pe 1 ianuarie.
Ponderea veniturilor mărcilor Grupului Volkswagen în 2022
Despre mărci și profituri
Trecem la mărcile care compun grupul. Sunt două divizii, una auto și una financiară, iar cea dedicată vehiculelor e împărțită în autoturisme și LCV-uri, vehicule comerciale grele și o divizie nouă, dedicată energiei. Și ajungem și unde ne interesează: la autoturisme și LCV-uri sunt mărcile de volum (Volkswagen, Skoda, SEAT), apoi mărcile premium sub conducerea Audi (Lamborghini, Bentley, Ducati), Volkswagen Comerciale, Porsche (care s-a separat și mai deține Bugatti), Componente și CARIAD (software).
Toate mărcile, inclusiv SEAT, care avea pierdere în 2021, au înregistrat profit, dar mărimea acestuia a fost diferită, așa cum probabil se aștepta toată lumea. Cei mai mulți bani au făcut mărcile din grupul premium (Audi și celelalte trei), cu 7,6 miliarde euro profit brut.
Porsche a fost pe-aproape, cu 6,4 miliarde, o performanță mare, dacă ne gândim că e o singură marcă. Porsche a generat o medie de 20.455 de euro pe mașină, profit brut, adică prețul cu care se vinde o mașină Dacia, cu tot cu taxe. Și marca Volkswagen a făcut un profit consistent, 2,6 miliarde euro, dar având în vedere că a vândut multe mașini pentru banii ăștia, adică puțin peste un sfert din totalul grupului, nici profitul pe mașină n-a fost așa mare (1.020 euro).
La mărcile accesibile, situația a fost și mai slăbuță: Skoda a făcut 628 de milioane de euro profit brut (puțin peste jumătate din ce a produs Dacia pentru Renault), adică vreo 700 de euro pe mașină, iar SEAT, „doar” 33 de milioane de euro, ceea ce, la un volum de 468.000 de vehicule, se traduce prin 70 de euro pe mașină. Dar, vorba aia, decât pierdere, sunt buni și ăștia.
Ponderea profitului mărcilor din Grupul Volkswagen în 2022
Volkswagen
Ar fi interesant să vedem însă și care au fost cele mai vândute modele ale mărcilor din grupul Volkswagen. Începem cu marca de bază, care dă și numele companiei. Cel mai vândut Volkswagen a fost SUV-ul Tiguan. Profitând de declinul Golf, care altădată era vedetă, Tiguan a reușit să crească la 604.536 de automobile (cifrele din raport reprezintă mașini produse), iar locul al doilea a fost extrem de disputat de două modele celebre în lume: Polo și Passat. Ambele au avut un număr de aproximativ 448.000 de mașini, dar evoluția față de 2021 a fost diferită. Dacă Polo a scăzut cu circa 5.000 de mașini, Passat a crescut vertiginos, cu aproximativ 70.000 de mașini.
După cele trei, avem un model necunoscut europenilor, Lavida, care după nume ar părea de prin America de Sud, dar, de fapt, este din China. Cu un volum de 377.211 unități vândute, acesta depășește orice automobil din Europa, fiind unul dintre best-sellerele Chinei. Abia după el se află T-Roc, T-Cross și familia lui, Taigun și Tacqua.
Golf a retrogradat serios în ultimii ani, fiind abia al șaptelea cel mai vândut model al Volkswagen în lume. În total, 4,6 milioane de mașini ale mărcii Volkswagen au fost vândute, cu 6,8% mai puține decât în 2021.
Skoda
Skoda este marca entry a grupului Volkswagen și pare că politica de modele și de prețuri din ultimii ani, suprapusă peste crizele care s-au succedat, a afectat serios vânzările. Dacă în urmă cu câțiva ani depășea un milion de mașini vândute anual, lucrurile s-au dergadat rapid și așa ne-am trezit cu numai 731.000 de automobile vândute, adică minus 16,7% față de 2021.
Au fost afectate cam toate modelele, dar putem să vedem în raport pierderile fiecăruia: aproape 50.000 la Rapid/Scala (total 148.000), peste 30.000 la Octavia (total 141.500), 20.000 la Karoq plus Kamiq (total 106.800). Două modele au crescut, Fabia (118.827) și Kodiaq (100.164), și asta cu ajutorul noii piețe pe care marca a intrat, India, o zonă fără de care nici Kushaq (26.648) nu ar fi existat.
SEAT & CUPRA
Marca spaniolă a grupului s-a transformat într-un mic grup de mărci, deoarece CUPRA a prins aripi și în curând ar putea deveni vedetă. De fapt, cu cele 170.632 de autoturisme, o creștere de aproape 100.000 față de anul 2021, și cu perspective excelente pentru era electrică, CUPRA se dovedește a fi un succes remarcabil, la care a contribuit și actualul șef al Renault Group, Luca de Meo. Cele mai vândute modele CUPRA au fost Formentor (105.500 unități) și Born (36.150), în timp ce la SEAT lider a fost SUV-ul Arona (85.717) iar pe locul al doilea s-a clasat Ibiza (60.385). Toate modelele SEAT au fost pe minus, totalul fiind de 250.000 de unități, cu 92.000 mai puține decât în 2021.
Audi Group
Ajungem la Audi, care este sursa principală de profit pentru grup, împreună cu mărcile din subordine. Cel mai bine vândut a fost Q5, cu aproape 320.000 de mașini, în creștere serioasă față de anul anterior. După el, s-au așezat în clasament Q3, A4, A3 și A6, cu peste 200.000 de exemplare vândute. Total, 1,6 milioane de mașini. Bentley nu ridică pretenții pentru cifre similare, dar cele 16.300 de automobile de lux vândute fac ele însele o veritabilă avere, iar împreună cu cele aproape 10.000 de Lamborghini și 70.500 de motociclete Ducati profiturile se ridică la valori foarte mari.
Porsche
Porsche este în continuare bijuteria coroanei, acesta fiind și motivul pentru care acționarii au aprobat o listare pe bursă, care a adus bani în buzunar companiei. Au fost în 2022, 310.000 de automobile Porsche vândute, din care vedetă a fost, și în 2022, Cayenne, cu aproape 105.000 de unități, la foarte mică distanță, 99.500, aflându-se și Macan. Practic, cele două SUV-uri inventate acum mai bine de un deceniu acoperă peste jumătate din vânzările mărcii. Icon-ul 911 s-a vândut și el în peste 42.000 de mașini, iar electricul Taycan a continuat să atragă destui clienți, în ciuda prețului mare.
Vehicule comerciale
Pe segmentul de vehicule comerciale, lider a fost Caravelle, cu toate versiunile sale, care s-a menținut la un nivel de 80.000 de exemplare vândute, urmate de Transporter și Crafter. La camioane, Scania și MAN vând cot la cot, aproape 90.000 de bucăți fiecare, la care se adaugă încă pe atâtea Navistar și VW. În total, aproape 340.000 de camioane care au generat 1,5 miliarde euro profit.
Top 10 cele mai vândute modele ale Grupului Volkswagen în 2022
Model | Unități vândute în 2022 | |
1. | Volkswagen Tiguan | 604.536 |
2. | Volkswagen Polo (Virtus, Nivus/Taigo) | 448.043 |
3. | Volkswagen Passat/Magotan | 447.246 |
4. | Volkswagen Lavida | 377.284 |
5. | Volkswagen T-Roc | 322.211 |
6. | Audi Q5 | 319.162 |
7. | Volkswagen T-Cross (Taigun, Tacqua) | 315.036 |
8. | Volkswagen Golf | 300.100 |
9. | Volkswagen Jetta | 292.038 |
10. | Audi Q3 | 239.340 |