Piața auto din România a fost puternic influențată în acest an de criza de componente care a împiedicat constructorii să livreze atât de multe automobile pe cât și-au dorit clienții. În același timp, aflate sub pălăria generoasă a Programului Rabla, vânzările de automobile au avut un ciclu care a fost marcat și în 2022 de startul acestui program și de termenele de livrare prelungite, cauzate de criza amintită. La finalul lunii septembrie este foarte clară tendința de creștere a pieței, în acest an, cu o componentă majoră electrică în vânzările de autoturisme din România.
Ne lipsesc vreo 30.000 de mașini față de 2019
Lunile iulie și august au fost cele mai bune din primele trei trimestre ale acestui an, pentru industria auto din România, dintr-un motiv foarte simplu: startul Rabla a avut loc în februarie, moment în care s-au făcut cele mai multe comenzi. Livrările au început la 3-4 luni de la primele comenzi și apoi s-au transformat în înmatriculări pe parcursul verii.
Septembrie n-a fost cu mult mai slabă decât cele două luni anterioare, dovadă fiind faptul că a fost a treia cea mai bună lună de vânzări (înmatriculări) pentru România. Să nu uităm însă că în România intervine și termenul (unic în Europa) în care îți poți înmatricula mașina după achiziție.
Una peste alta, la finalul celor nouă luni s-au adunat 94.289 de autoturisme înmatriculate, care înseamnă un plus de 8,1% față de anul 2021. Dacă privim la 2019, putem observa diferența uriașă: în urmă cu trei ani, când nu exista nici pandemie, nici criză de cipuri, primele trei trimestre aduceau pe piață 127.000 de autoturisme noi, adică cu peste 32.000 mai multe decât în 2022.
Dacia
Dacă ne uităm pe evoluția mărcilor, putem observa că avem două categorii: mărci care au crescut față de anul trecut și cele care au rezultate mai slabe. În prima categorie, Dacia e lider, iar creșterea este una destul de mare, chiar dacă nu e destul pentru a ajunge din nou la cifrele din 2019.
Dacia a început anul cu peste 2.000 de autoturisme lunar, a ajuns la 3000 în mai, iar livrările pentru comenzile Rabla, inclusiv Jogger și Spring au dus la valori de peste 3.500 de autoturisme lunar, cu un vârf de 4.277 în august. În luna septembrie, înmatriculările mărcii de la Mioveni s-au mai relaxat un pic, dar au fost tot peste 3.500. Cele 27.810 autoturisme Dacia înmatriculate anul acesta sunt cu mult mai puține decât în 2019 (atunci avea cu 10.000 mai multe autoturisme, cu o lună septembrie cu peste 5500 de mașini înmatriculate), dar sunt, cu siguranță, un pas important pentru a ajunge din nou la nivelul de atunci.
Ford
Cealaltă marcă cu producție în România, Ford, a avut și ea creștere anul acesta, pe primele trei trimestre, pentru că modelul Puma s-a vândut foarte bine, deși fabrica n-a putut produce pe cât ar fi vrut românii să cumpere, dar și pentru că Kuga a atras foarte mulți clienți cu motorizarea sa hibrid, finanțată de Rabla.
Cu 6.654 de autoturisme înmatriculate, Ford are aproximativ 800 de unități în plus față de anul trecut, o valoare mică, dar importantă într-un an cu multe probleme de producție. Puma a fost aproape permanent în Top 10 și, uneori, a intrat și în Top 5 al vânzărilor, având așadar fluctuații, în funcție de cum au livrat dealerii către clienți. De la puțin peste 217 bucăți în ianuarie, modelul de la Craiova a avut un vârf de 514 unități în martie, pentru a-și pierde încet suflul în vară, cu 191 de bucăți înmatriculate în septembrie, lună în care de altfel modelul a fost depășit de mai mulți competitori, clasându-se abia pe locul 13.
Toyota
La importatori, situația este interesantă pentru s-au profilat două mărci puternice, asiatice, care au luat locul tradiționalelor Skoda, VW sau Renault. Vorbesc aici despre Toyota, care a păstrat un ritm foarte bun încă de la începutul anului și, deși a tot anunțat opriri ale producției la uzinele din Japonia, a livrat conștiincios mașini către români.
Un amănunt important este faptul că, pe piața din România, marca japoneză și-a depășit performanța din 2019. Are deja 7.700 de autoturisme înmatriculate după trei trimestre, are o creștere de 16,2% față de anul trecut și se pregătește să atingă un nou record pe piața noastră, cel puțin în ultimul deceniu, cu circa 10.000 de autoturisme vândute într-un an.
Dacă analizăm evoluția lunară a acestei mărci, avem și explicația succesului: începând din aprilie, Toyota a livrat cele mai multe mașini de import, cu un vârf în iunie, 1114 mașini, și volume de aproximativ 1000 de unități lunar în perioada iulie – septembrie.
Secretul japonezilor nu este vreun model minune, ci gama puternică de hibride, mașini care au atras clienți și cu Rabla și fără Rabla. Corolla, C-HR și RAV4 au fost pe rând cele mai vândute în performanțele mărcii, așa că explicația este simplă. La finalul celor nouă luni, Corolla este cel mai bine vândut model al mărcii, cu peste 2.000 de exemplare înmatriculate.
Hyundai
A doua cea mai vândută marcă de import este Hyundai, care atacă piața cu cel puțin trei modele puternice, având argumente atât de preț, cât și de motorizare.
Hyundai are după trei trimestre un volum foarte apropiat de cel al Toyota, așa că este dificil de spus care dintre cele două va lua „titlul” la importuri, în acest an. Cu o țintă probabilă de 10.000 de unități pentru acest an, cu o creștere de aproape 15 procente în primele nouă luni (7.473 de unități), cu patru modele căutate de clienți și o ofertă mare pe segmentul electric, Hyundai a ajuns la o cotă de piață de 8%, o valoare la care doar visa în urmă cu un deceniu. De altfel, în 2019, înainte de criză, marca coreeană nu avea nici 5% din piața de autoturisme noi din România.
Fără îndoială, Tucson a fost vedeta mărcii, noua generație a SUV-ului fiind prezentă în top 10 lună de lună, cu două reușite de excepție în iulie și august, când a fost de fiecare dată cel mai vândut automobil de import din România, cu aproape 400 de exemplare înmatriculate lunar.
Skoda, Volkswagen și Renault
Ce se întâmplă cu mărcile care erau în anii trecuți în topuri? Skoda, Volkswagen sau Renault au fost mult mai afectate de criza de semiconductori și într-un fel sau altul s-au descurcat mai greu cu producția în această perioadă. Posibila legătură a mărcilor asiatice cu producătorii de semiconductori sau calitățile managerilor de aprovizionare ai acestor companii analizate mai sus ar putea fi o explicație. Cert este faptul că Skoda, Volkswagen și Renault, care înainte de pandemie erau cele mai cumpărate mărci de import în România, astăzi înregistrează scăderi măricele.
Cele trei mărci au rămas în Top 10, dar în partea de jos a acestui clasament bazat pe înmatriculări. Skoda, cu 6.400 de autoturisme, are, după nouă luni, o nouă scădere a vânzărilor, lucru care îi mărește declinul față de nivelul din 2019 la circa 30%, ceea ce se traduce printr-o scădere a cotei de piață, un detaliu atent urmărit de constructori. Cel mai vândut model al mărcii a fost Octavia (1.672 unități, locul 9), care a prins destul de rar în acest an zona de sus a clasamentului, iar pe locul al doilea s-a situat SUV-ul Kodiaq (1061 unități, locul 16), care a pierdut contactul cu rivalii săi asiatici.
Cealaltă marcă populară din grup, Volkswagen, a avut un parcurs destul de asemănător, cu volume aproape egale cu Skoda (6.136 unități, scădere 1,6%) și cu „vedete” foarte slab poziționate în raport cu concurența. Cu niciun model în Top 10, niciun model în Top 20, Volkswagen a reușit să se mențină între cele mai vândute mărci pe piața din România doar cu ajutorul gamei foarte largi și al popularității modelelor electrice ID.3 și ID.4. Cel mai vândut model al mărcii a fost, în primele nouă luni ale anului, Tiguan, cu doar 837 de exemplare înmatriculate, ceea ce l-a trimis abia pe locul 27. Nu mai vorbim despre vedetele de altădată, Golf sau Passat, care se pierd în negura clasamentului prin zonele inferioare.
În fine, Renault, care s-a bătut an de an cu mărcile grupului VW pentru supremația vânzărilor de import, a căzut pradă crizei și a coborât pe locul 7 în vânzări, cu o cotă de piață de sub 6% și un total înmatriculat de 5.429 de autoturisme (-1,1% față de anul trecut). Nici la Renault nu prea mai sunt vedete în topul clasamentului: Megane e doar pe locul 12, Clio s-a dus pe locul 17, iar Captur, pe locul 25.
Top 20 mărci în România în primele 9 luni și înmatriculările înregistrate
1. Dacia | 27.715 | 11. BMW | 2.162 | |
2. Toyota | 7.712 | 12. Audi | 1.733 | |
3. Hyundai | 7.473 | 13. Mazda | 1.712 | |
4. Ford | 6.554 | 14. Suzuki | 1.607 | |
5. Škoda | 6.405 | 15. Citroën | 1.576 | |
6. Volkswagen | 6.136 | 16. Opel | 1.478 | |
7. Renault | 5.429 | 17. SsangYong | 1.451 | |
8. Mercedes-Benz | 2.843 | 18. Jeep | 1.351 | |
9. Peugeot | 2.802 | 19. Fiat | 1.056 | |
10. Kia | 2.166 | 20. Honda | 788 |
Cele mai vândute modele în 2022
Vestea bună pentru industria auto românească este că primele cinci locuri în clasamentul înmatriculărilor sunt ocupate de modele ale celor două mărci cu producție locală, Dacia și Ford. Printre ele s-a strecurat și Spring, care nu este produs aici, dar el generează profit mărcii autohtone, așa că îl marcăm tot ca pe o veste bună.
Patru din celelalte cinci locuri din Top 10 sunt ocupate de modelele mărcilor asiatice despre care scriam mai sus, dar și de un model Skoda. Este remarcabilă prestația lui Tucson, extrem de popular anul acesta, pe locul 6, urmat de Corolla, Octavia și C-HR pe celelalte locuri. Între ele mai există și Jogger, pe locul 8, care completează seria de modele produse de Dacia și Ford. De la locul 11 în jos, sunt modele de import care au reușit să facă față crizei într-un mod acceptabil, având peste 1000 de unități înmatriculate, în cele trei trimestre (vezi top 50).
Top 50 modele în România în primele 9 luni și numărul de unități înmatriculate
1. Dacia Logan (8.080) | 14. Ford Focus (1.213) | 27. Volkswagen Tiguan (837) | 40. Tesla Model 3 (584) |
2.Dacia Duster (6.830) | 15. Hyundai i30 (1.145) | 28. Ford EcoSport (828) | 41. Peugeot 2008 (580) |
3. Dacia Sandero (6.351) | 16. Škoda Kodiaq (1.061) | 29. Škoda Kamiq (819) | 42. Suzuki Vitara (577) |
4. Dacia Spring (4.168) | 17. Renault Clio (1.057) | 30. Volkswagen T-Roc (818) | 43. Dacia Lodgy (561) |
5. Ford Puma (2.586) | 18. Ford Kuga (1.017) | 31. Jeep Renegade (792) | 44. Ford Fiesta (542) |
6. Hyundai Tucson (2.325) | 19. Kia Sportage (1.011) | 32. Škoda Scala (785) | 45. Škoda Superb (518) |
7. Toyota Corolla (1.983) | 20. Peugeot 208 (950) | 33. Peugeot 3008 (780) | 46. Nissan Qashqai (474) |
8. Dacia Jogger (1.818) | 21. Hyundai Elantra (899) | 34. Volkswagen T-Cross (777) | 47. Opel Corsa (468) |
9. Škoda Octavia (1.672) | 22. Škoda Fabia (868) | 35. Volkswagen Golf (755) | 48. SsangYong Korando (467) |
10. Toyota C-HR (1.546) | 23. Hyundai i20 (864) | 36. Mazda CX-30 (738) | 49. Renault Kadjar (463) |
11. Toyota RAV4 (1.453) | 24. Citroën C3 (854) | 37. Volkswagen Polo (734) | 50. Jeep Compass (459) |
12. Renault Megane (1.384) | 25. Renault Captur (849) | 38. Suzuki SX4 (696) | |
13. Hyundai Kona (1.278) | 26. Toyota Yaris (849) | 39. Volkswagen Passat (672) |
Cele mai vândute electrice
Segmentul de automobile electrice a fost cel mai dinamic în acest an, cu un Program Rabla care reușește să fie cel mai generos în UE și cu o piață destul de deschisă către acest gen de propulsie, chiar dacă rețeaua de încărcare nu oferă deocamdată atât de multă siguranță pe cât și-ar dori șoferii.
Vedeta acestui segment este fără îndoială Spring, care a venit cu un preț de dumping, am putea spune, comparabil cu cel al lui Logan, și a adunat 4.158 de exemplare înmatriculate, un număr care s-ar fi putut dubla liniștit dacă uzina ar fi putut produce pe măsura cererii. Spring a democratizat ideea de mașină electrică, a arătat că se poate circula decent chiar și cu o baterie de capacitate mică, dar a reușit totodată să sufoce toate stațiile de încărcare, gratuite sau nu, din România.
Următoarele modele electrice populare de pe piață sunt la mare distanță, tocmai din cauza prețului lor, cu precizarea că Tesla a reușit să depășească toate concurentele europene, fie ele și mai ieftine. Model 3 este cel mai vândut automobil electric de import, din România, în primele nouă luni ale anului, urmat de VW e-Up, un fel de Spring dar ceva mai calitativ și mai bine echipat, apoi de Hyundai Kona, și de Renault ZOE, de Tesla Model Y, de Skoda Enyaq și Fiat 500, dar și de seria de modele ID de la VW. Trebuie să precizez și faptul că cifrele diferă puțin de cele transmise de APIA, deși au la bază aceleași statistici DRPCIV.
Și dacă tot am ajuns la propulsia electrică, trebuie să observăm că au ajuns pe șosele anul acesta 8167 de autoturisme noi echipate exclusiv cu motor electric, ceea ce înseamnă aproape 9 procente din totalul pieței, o valoare forte bună și care se apropie de media europeană. Dacă adăugăm aici și propulsia plug-in hybrid, care are aproape 2.900 de unități înmatriculate, avem în acest moment o cotă de piață a vehiculelor electrificate de aproape 12%. Cu tot cu hibridele clasice, procentul depășește 20%, în condițiile în care motorizările diesel au coborât la numai 14% din totalul înmatriculărilor.
Top 20 electrice în România în primele 9 luni și numărul de unități vândute
1. Dacia Spring | 4.158 | 11. Volkswagen ID.4 | 102 | |
2. Tesla Model 3 | 645 | 12. Peugeot e-208 | 90 | |
3. Volkswagen e-Up! | 367 | 13. Ford Mustang Mach-E | 82 | |
4. Hyundai Kona | 313 | 14. BMW i3 | 77 | |
5. Renault Zoe | 227 | 15. Hyundai Ioniq 5 | 75 | |
6. Tesla Model Y | 208 | 16. Peugeot e-2008 | 73 | |
7. Škoda Enyaq | 151 | 17. SUDA SA01 | 68 | |
8. Fiat 500e | 132 | 18. Nissan Leaf | 66 | |
9. Volkswagen ID.3 | 124 | 19. Mini Cooper SE | 62 | |
10. Mercedes EQA | 108 | 20. Mercedes EQS | 51 |
Foto principală: Dreamstime