Un studiu reprezentativ la nivel național realizat de compania de cercetare de piață MIA Marketing la solicitarea Autocritica relevă un fapt paradoxal: deși 90% dintre români susțin că purtarea centurii de siguranță de către pasagerii din mașină este foarte importantă, centurile locurilor din spate sunt în continuare ignorate de trei sferturi dintre pasageri, deși purtarea lor este obligatorie prin lege.
Studiile realizate la nivel european arată că lipsa purtării centurii de siguranță este a doua cauză de deces în accidentele care au loc la nivelul UE, după depășirea limitelor de viteză, dar înaintea șofatului sub influența băuturilor alcoolice.
Conform studiului la nivel național la care au participat 1019 de persoane între 18 și 70 de ani din toate regiunile țării, 9 din 10 români (90%) consideră că purtarea centurii în mașină are o importanță vitală. Totuși, modul în care românii văd importanța centurii este diferit în funcție de educație: dacă 93% dintre persoanele cu studii superioare susțin că centura este “foarte importantă” în mașină, doar 86% dintre cei cu studii de bază consideră acest lucru.
9 din 10 români (90%) consideră că purtarea centurii în mașină este foarte importantă
Segmentele de vârstă înaintate (peste 56 de ani) sunt ceva mai convinse de eficiența și importanța centurii decât generațiile tinere. 96% dintre românii între 56 și 62 de ani, respectiv 91% dintre seniorii de peste 63 de ani consideră că centura este foarte importantă într-o mașină, în timp ce 87% dintre tinerii între 18 și 31 de ani susțin că centura are o importanță majoră într-o mașină.
Locurile din spate, zonă liberă de legi fizice
Deși importanța purtării centurii de siguranță pare să fie din ce în ce mai pregnantă în mentalul colectiv, pasagerii locurilor din spate rămân în general impasibili la legile fizicii, la riscurile la care se supun în mașină și în final la legislația rutieră, care prevede obligativitatea purtării centurii pe toate locurile pentru pasageri prevăzute cu acest dispozitiv de siguranță. Dacă 99% dintre șoferi circulă cu centura cuplată și 95% dintre pasagerii din dreapta fac același lucru, pasagerii locurilor din spate poartă centurile în doar un sfert dintre mașinile care circulă în România (27%).
Cei mai responsabili șoferi se află în zona de nord a României, acolo unde absolut toate persoanele care au participat la sondajul Autocritica au confirmat că poartă centura când se află la volan. Când vorbim de locurile de pe bancheta posterioară, doar românii din sud-vestul țării și din București trec de 35%. Cel mai slab la acest capitol stau persoanele din nord-vestul țării, unde doar 19% dintre pasageri poartă centurile în spate.
Pasagerii de pe locurile din spate poartă centurile în doar un sfert dintre mașinile care circulă în România (27%)
Conștientizarea pericolelor la care se supun pasagerii în cazul unui accident crește odată cu nivelul de educație: doar 15% dintre românii cu studii de bază poartă centura în spate, procentul fiind dublu – deși în continuare scăzut, 31% – în cazul celor cu studii superioare.
Un alt element care creează discrepanță între categoriile sociale la nivelul purtării centurii de siguranță în spate pare să fie numărul de membri ai familiei. Dacă aproape jumătate dintre familiile cu copii sub 14 ani declară că își cuplează centura pe locurile din spate (45%), procentul scade la 18% dacă în familie nu există copii.
Centurile de siguranță sunt obligatorii pentru toți pasagerii în Uniunea Europeană încă din 2006. Într-un studiu realizat de Ford în 2015, România se afla pe ultimul loc pe Continent în ceea ce privește procentul pasagerilor care își cuplează centura atunci când sunt așezați în spate. În studiul repectiv, doar 16% dintre români confirmau purtarea centurii pe locurile de pe banchetă. De cealaltă parte a clasamentului, 91% dintre englezi și scoțieni poartă centura în spate, cel mai mare procent din Europa. Pe locul al doilea se află germanii, cu 90%.
Conform studiilor europene, 50% dintre pasagerii mașinilor care și-au pierdut viața în urma accidentelor ar fi supraviețuit dacă ar fi purtat centura.
Cât contează elementele de siguranță atunci când ne cumpărăm mașina?
Capitolul siguranță este considerat una dintre priorități la achiziția mașinii de un număr foarte mare de români: peste 4 din 5 (83% dintre participanții la sondaj) consideră că sistemele de siguranță activă și pasivă – airbag-uri, sisteme de asistență la frânare, rezultate Euro NCAP, frânare automată în caz de urgență – sunt un criteriu important atunci când aceștia iau în calcul cumpărarea unui autoturism.
În particular, femeile (87%) pun preț pe siguranță mai apăsat decât bărbații (80%). Apoi, la fel ca în cazul centurii, nivelul educației este direct proporțional cu importanța pe care cumpărătorii de mașini o acordă sistemelor de siguranță ale mașinii.
Cercetarea de piață a fost realizată în luna februarie 2021, pe un eșantion de 1019 persoane cu o structură geografică, de vârstă și de studii reprezentativă la nivel național.
Studiul a fost efectuat la solicitarea Autocritica de compania de cercetare de piață Mia Marketing. Înființată în 1992, Mia Marketing este una dintre primele companii de profil din România și realizează studii de piaţă pentru clienţi din industrii precum FMCG, Retail, Telecomunicații, Auto, Agricultură, Media, Asigurări şi Bănci.