MG Cyberster: prim contact cu roadsterul electric

Planurile pentru Goodwood Festival of Speed erau deja făcute când am primit invitația de la MG să facem cunoștiință cu noul Cyberster. Prim contact cu spectaculosul roadster electric.

Am fost (din nou) la Goodwood Festival of Speed și am avut ocazia să fac primii kilometri cu noul MG Cyberster. L-am condus pentru două tururi de circuit și îți spun povestea acestui automobil cu portiere cu deschidere verticală.

Știm cu toții povestea MG. Iar dacă nu o știm, o putem aprofunda în articolul dedicat pe Autocritica. O marcă britanică cu 100 de ani de istorie în spate, care aproape a ieșit din scenă în 2005 după o serie de schimbări succesive de proprietar. MG a trecut foarte aproape de dispariție și ar fi putut avea soarta altor mărci despre care acum vorbim la trecut.

Salvarea a venit din Est. Grupul chinez Nanjing Automobile Group a cumpărat dreptul de utilizare pentru marca MG alături de alte proprietății ale grupului MG Rover pentru suma de 53 milioane de lire sterline. Se întâmpla în 22 iulie 2005. Nanjing fuziona apoi cu Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC, companie deținută de statul chinez), unul dintre cei mai mari producători auto din Asia.

SAIC este astăzi proprietarul mărcii MG Motor și i-a insuflat o a doua viață. Marca a renăscut în ultimii ani, are o gamă completă de modele și, mai nou, planuri de a cuceri Europa. Dacă până nu demult vedeam modele MG moderne doar în Marea Britanie, acum MG este comercializat în întreaga Europă, iar din 2023, și în România.

Gama pentru România conține SUV-urile ZS, ZS EV, HS, eHS și hatchbackul electric MG4. În curând va veni și hybridul de oraș MG3, proaspăt lansat (pe care l-am testat recent în Grecia).

Iar undeva în toamnă, dacă taxele o vor permite, și spectaculosul Cyberster. Una dintre cele mai interesante mașini electrice ale vremurilor noastre.


Acest roadster electric cu portiere ce se deschid vertical, ca o pereche de aripi, este subiectul nostru de astăzi. Este un model important pentru MG, în care s-a investit tot ce avea marca mai bun la capitolul tehnologie și calitatea fabricației. Plus un vârf de cuțit de praf de istorie, Cyberster fiind și un tribut adus clasicelor roadstere MGA și MGB, printre cele mai cunoscute istorice ale constructorului britanic. Prin Cyberster, MG vrea să arate că poate da naștere și unor automobile dezirabile, nu doar unor modele de buget.

Conceptul

Cyberster s-a născut inițial în forma unui concept car. MG a publicat primele imagini cu prototipul electric în 2021, iar debutul cu public a avut loc în același an, în cadrul Salonului Auto de la Shanghai. Ieșeau în evidență liniile îndrăznețe și un stil futurist, iar designerii mărcii au ales încă de la început ideea portierelor cu deschidere verticală. Un alt element specific sunt stopurile, ce aduc un tribut drapelului Marii Britanii.


Citez din comunicatul MG: “Cyberster este creat de echipa globală de design MG. Acesta moștenește forma clasică de decapotabilă și amintește de tradiția MG, preluând o serie de elemente stilistice de la clasicul MGB Roadster. Partea frontală este caracterizată de grila subțire, împreună cu farurile interactive „Magic Eye” care se deschid atunci când sunt aprinse.”


Un alt detaliu aparte este banda LED „laser belt” care coboară pe partea laterală a mașinii. Designul aplatizat în stil „kamm tail” caracterizează partea din spate. Stopurile LED integrate plat proiectează o imagine digitală care trimite spre moștenirea britanică a mărcii. În plus, jantele cu 7 spițe și design ‘hacker blade’ sporesc, de asemenea, dinamica generală a lui Cyberster.

Conceputul Cyberster promitea 800 de kilometri autonomie și o accelerație 0-100 km/oră efectuată în 3.0 secunde. Între debutul online și cel fizic, prototipul a trecut chiar și printr-o serie de retușuri, show-car-ul expus la Salonul Auto de la Shanghai din 2021 având o formă ușor diferită față de cea afișată în primele imagini oficiale.


Modelul de serie

Doi ani și o pandemie mai târziu, MG punea în fața publicului și versiunea de serie a modelului Cyberster. În primăvara lui 2023, MG publica primele imagini cu modelul de serie. Cu linii mai cuminți față de cele anunțate de concept, dar cu un design suficient de îndrăzneț pentru o electrică. Spre exemplu, Cyberster de serie păstra portierele cu deschidere verticală și stopurile cu inspirație din drapelul britanic, dar dispăreau farurile escamotabile ale conceptului.


Promovat drept un roadster modern cu două locuri și portiere verticale (fluture, foarfecă, Lambo doors, sunt atâtea denumiri pentru acest tip de portiere), Cyberster nu este chiar un roadster pur-sânge.

Modelul cu baterie plătește tribut dimensiunilor sale, având o lungime de peste 4.5 metri, 1.9 metri lățime și doar 1.3 metri înălțime. Greutatea este și ea un factor, Cyberster oprind cântarul la 1900 kilograme.

După prezentarea oficială din 2023, publicul european a putut vedea modelul MG Cyberster la Salonul Auto de la Geneva, unde constructorul a mai publicat o serie de detalii despre automobilul decapotabil. Vor fi disponibile două versiuni pentru MG Cyberster. Prima utilizează un singur motor electric amplasat pe puntea spate ce dezvoltă 340 CP și 475 Nm. Poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 5,2 secunde.


A doua variantă primește două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte, puterea totală fiind de 544 CP, iar valoarea cuplului ajunge la 725 Nm. În acest caz, Cyberster poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 3,2 secunde. Iar asta îl face pe Cyberster cel mai puternic model din istoria mărcii.

Pentru alimentarea motoarelor electrice, Cyberster folosește o baterie de 74,7 kWh (77 kWh brut), iar sistemul suportă încărcări rapide DC cu maxim 144 kW. La o stație AC, chargerul onboard permite încărcări cu maximum 7 kW.


Nuanțele disponibile pentru caroseria modelului Cyberster: Dynamic Red, New English White, Camden Grey, Cosmic Silver și Inca Yellow.

Prim contact cu Cyberster

Planurile pentru prezența la Goodwood Festival of Speed îmi erau deja făcute când organizatorii celui mai important eveniment auto din Marea Britanie au anunțat că tema din 2024 este dată de centenarul mărcii MG. Celebra sculptură din fața casei Ducelui de Richmond era dedicată mărcii MG și, surpriză, Cyberster era prezent în instalația artistică.

MG nu putea alege mai bine un eveniment pentru a marca cei 100 de ani împliniți – vom detalia acest aspect într-un articol separat.

Și dacă tot eram la Goodwood, nu puteam rata ocazia să luăm un prim contact cu MG Cyberster. Nu putem să spunem că am făcut un test drive complet clasic, întâlnirea cu Cyberster fiind limitată la doar două tururi de circuit cu un instructor în dreapta. Pardon, în stânga, pentru că exemplarele prezente aveau volanul pe partea dreaptă.

Circuitul


Suit într-un shuttle, am plecat de la domeniul Ducelui de Richmond în ziua de joi, prima a festivalului. Destinația: Goodwood Motor Circuit, un loc legendar, un circuit clasic ce a găzduit inclusiv curse de Formula 1 în anii 50-60.


Cu o lungime de 3,809 kilometri (2,367 mile), acest circuit este atestat încă din 1948. Aici a funcționat, în timpul războiului, baza aeriană RAF Westhampnett, iar de pe pistă decolau avioanele de luptă Supermarine Spitfire ce au participat în Battle of Britain.

Terenul pe care baza aeriană a funcționat îi aparține familiei Ducelui de Richmond, Gordon-Lenox. După război, tatăl actualului Duce a transformat aerodromul într-o pistă pentru cursele de automobile. Prima întrecere avea să fie organizată sub patronajul celui de-al 9-lea Duce de Richmond, în 18 septembrie 1948. Învingător era F.C.Pycroft la volanul unui Pycroft-Jaguar, iar cursa rezervată modelelor cu motoare de 500 cmc era adjudecată de un oarecare Stirling Moss, pilotând un automobil Cooper.

Circuitul avea să devină faimos pentru cursele de Formula 1, dar și pentru cele de anduranță și pentru mașini sport Tourist Trophy. Cursa de anduranță Goodwood Nine Hours a avut loc în 1952, 1953 și 1955. Toate acestea sunt readuse astăzi la viață de Goodwood Revival, eveiment desfășurat în fiecare an în luna septembrie.

Pe circuitul de la Goodwood au evoluat multe nume importante, iar recordul de timp pe tur (în forma orginală) este deținut de Giuseppe Farina, cu un minut și 28 de secunde la volanul monopostului de Formula 1 Alfa Romeo 159 (din 1951). La Goodwood au evoluat piloți celebri ca Mike Hawthorn, Graham Hill, Roger Penske, Kim Clark sau Jackie Stewart. Accidentul care a pus capăt carierei de pilot profesionist pentru Stirling Moss a avut loc aici, în 1962, și tot aici și-a pierdut viața Bruce McLaren, fondatorul echipei cu același nume.

Cu aceste nume învârtindu-se în mintea mea și cu imaginile de la Revival proaspete în cap, m-am dat jos din shuttle lângă clădirea principală a circuitului. O placă discretă mă anunță că acest pavilion a fost inaugurat de Sir Jackie Stewart O.B.E în 1 septembrie 2006. Pavilionul îi poartă numele. Am pășit la interior de parcă aș fi intrat într-un Gentlemen Club britanic. Lemn de calitate, fotolii, câteva fotografii înrămate pe pereți. În câțiva pași eram pe mica linie a boxelor, unde așteptau înșirate câteva exemplare MG Cyberster.

Mașina

Mi se pune în mână o cască (suntem pe un circuit, totuși) și mă îndrept către cel mai apropiat Cyberster. Alături de mine va fi un instructor. Remarc tatuajul cu linia inconfundabilă a circuitului Nurburgring Nordschlife pe antebrațul său și casca profesionistă. Îl am alături de mine pe Bradley Philpot, pilot profesionist cu o carieră în karting, VLN (campionatul german de anduranță) și BTCC (campionatul britanic de turisme).


Mă familiarizez rapid cu mașina. Portierele verticale au acționare electrică și e suficient să atingi un buton pentru deschidere sau închidere. O serie de senzori amplasați pe lateralul portierei au grijă ca aceasta să nu lovească nimic atunci când este deschisă sau închisă. Portierele pot fi deschise și din cheia de contact, aceasta având butoane dedicate.


Instalat la volan, cu casca în cap și plafonul textil închis, remarc ecranele digitale și calitatea materialelor, superioară altor modele MG. Planșa de bord digitală este curbată și integrează trei ecrane separate. Un alt ecran digital este amplasat pe consola centrală și este dedicat sistemului de climatizare. Pe volan sunt clapete pentru reglarea intensității regenerării și un buton roșu pentru activarea modului super sport. Comenzile pentru cutia de viteze sunt sub formă de butoane separate. Și cam asta e tot ce am apucat să studiez înainte să mă pun în mișcare.


Mai trebuie să mă adaptez rapid la volanul pe dreapta. Nu sunt la prima experiență de acest fel, dar tot mi se pare un pic ciudat să ai restul de mașină în stânga. Nu e timp pentru lamentări. Brad începe să îmi explice circuitul și îmi spune să mă pun în mișcare. Primul lucru pe care îl remarc este că Cyberster nu se simte deloc ca un roadster compact.


Am la dispoziție un Cyberster RWD cu un singur motor electric pe puntea spate. Cu 340 CP la dispoziție, mă lansez de pe linia boxelor și încerc să ascult indicațiile pilotului de lângă mine. Cyberster răspunde instantaneu. Sunt în modul Sport, direcția este agilă, dar nu am acel feeling specific unui roadster. Inerția se simte în primele viraje, iar atunci când exagerez cu accelerația, spatele pleacă controlat, sistemul electronic aducându-mă înapoi pe trasă. Concluzia rapidă: Cyberster este mai degrabă un Gran Tourer, nu un roadster pur și rigid.


După primul tur prind curaj și abordez ceva mai sportiv virajele, Brad dându-mi încredere că știu ce fac. Puterea este livrată fără întârziere – Cyberster RWD poate accelera de la 0 la 100 km/oră în 5 secunde. Direcția, deși electrică, este precisă, iar volanul suficient de greu. Un zâmbet mi se lățește pe față, dar distracția s-a terminat. Revenim la boxe.

În cele 10 minute la volan am descoperit o decapotabilă electrică performantă, cu veleități sportive cu care te poți distra chiar și pe circuit.

Rămân la părerea că nu ai în față un roadster clasic, ci mai degrabă un baby supercar electric (mai ales dacă te uiți pe cifrele de accelerație pentru exemplarul cu două motoare electrice). Direcția este precisă și oferă din plin feedback. A fost dezvoltată împreună cu Bosch, iar frânele folosesc componente Brembo și Continental. Anvelopele sunt furnizate de Pirelli. Suspensia se simte suplă, fără a te zgâlțâi prea tare, ceea ce mă face să cred că e bine adaptată și condițiilor de zi cu zi.


Nu știu cum merge pe un drum normal și nu am cifre reale de consum, pe care urmează să le aflăm într-un test dedicat pe șosea.

Nu avem încă prețuri, iar data aproximativă pentru debutul pe piața din România este toamna acestui an. Cert e un lucru: Cyberster e vectorul de imagine de care MG avea nevoie.