Nissan ne-a invitat să vedem, în secret, facelift-ul lui Qashqai. S-a întâmplat cu o săptămână înainte de prezentarea oficială.
Am urcat la bord, am vorbit cu designerii și acum pot să vă și povestesc ce am văzut odată cu modificările pregătite celei de-a treia generații a SUV-ului de clasă compactă.
Înainte să intru în detalii, vă reamintesc că actualul Qashqai este pe piață de trei ani și jumătate, timp în care a fost vândut în peste 350.000 de unități. Modelul este făcut în continuare la Sunderland, în Regatul Unit, unde au fost fabricate până acum circa 1.3 milioane de unități Qashqai (din 2007 și până în prezent). Pentru iubitorii de statistici mai pun o informație: SUV-ul este lider la cota de producție în cadrul uzinei britanice.
Un alt amănunt important: Qashqai este considerat un pionier în segmentul său, deși, tehnic, nu a fost primul SUV compact de pe piață. Chiar deloc, modelul nipon fiind precedat printre altele, de Honda CR-V și Toyota RAV4. Însă Qashqai a venit cu o formulă care să îl pună pe aceeași treaptă cu Volkswagen Golf.
Iar rețeta a dat roade. Practic, primul SUV compact care a avut vânzări comparabile cu cel mai bine vândut hatchback compact din Europa a fost Nissan Qashqai. Sigur, nu sună la fel de bine precum pionier al segmentului, dar pot să spun că a făcut tot un fel de pionierat: a reușit să facă SUV-urile compacte populare. Iar din acel punct, și restul producătorilor s-au bucurat de oportunitățile segmentului.
Miza pe aspect
Prima schimbare pe care o vedem este și cea mai puternică: grila frontală. Acum, în loc de acel V spart în două brațe și cu o mască între ele, avem o grilă din plastic în culoarea caroseriei. Aceasta are un model specific, gândit să te ducă cu gândul la armurile purtate de războinicii Japonezi, ceea ce trezește amintiri dacă ai fost fan al acelei perioade istorice. Dacă nu te-au interesat deloc războinicii, vei vedea doar o grilă în culoarea caroseriei ce vine cu un fel de solzi, să le zicem, iar V-ul se vede acum în semnătura luminoasă a blocurilor optice.
Acum există și o buză a capotei, ce vine deasupra grilei amintite un paragraf mai sus. Blocurile optice sunt și ele noi, așa cum este și cazul spoilerului față. Schimbările operate la nivelul farurilor, mai subțiri și mai ascuțite, vor aduce mai multă vizibilitate pe timpul nopții, cu un fascicul de lumină mai larg și mai puternic, dar fără a deranja ceilalți participanți la drum.
Nu am avut cum să le experimentez, așa că trebuie să îi cred pe cuvânt până voi avea ocazia să le văd în acțiune pe drum.
În funcție de nivelul de echipare, bara față va avea fie ornamente negru lucios, fie va fi vopsită în culoarea caroseriei. Alte schimbări vizuale la exterior implică ornamente vopsite în negru lucios pentru majoritatea echipărilor, respectiv în culoarea caroseriei la N-Design (echipare nou introdusă odată cu acest facelift).
Nu lipsesc noi modele de jante din aliaj de 18, 19 și 20 inchi, cele din urmă fiind oferite cu un aspect dedicat pentru N-Design – versiune ce pare a fi răsfățata celor care l-au redesenat pe Qashqai, după cum ne-au mărturisit destul de mândri cei doi reprezentanți ai centrului de design Nissan Europa.
De notat și faptul că stopurile lui Qashqai, la fel ca bara spate, sunt și ele schimbate odată cu facelift-ul, iar variantele superioare de echipare primesc stopuri cu ”Super Roșu”, adică o nuanță mai aprinsă de roșu pentru lămpile de poziție și de stop.
În materie de culori, Nissan a lansat trei nuanțe noi pentru Qashqai facelift: Pearl White, Pearl Black și Deep Ocean (o nuanță între albastru închis și albastru-verzui pe care englezii o numesc Teal).
Cinci dintre variantele de culoare ale lui Qashqai pot fi comandate în versiune bi-coloră: plafon și montanți în negru lucios, iar restul caroseriei în nuanța aleasă dintre următoarele: Pearl White, Fuji Red, Magnetic Blue, Ceramic Grey și Deep Ocean.
Exemplarul de Qashqai facelift pe care Nissan a ales să ni-l arate era în versiune cu caroserie în două culori (Fuji Red la bază) și echipare N-Design (mi se pare normal, s-a pus accent pe noutatea din gamă). Arată bine în viața reală, în caz că vă întrebați, și e fix versiunea din pozele de prezentare.
Varianta de echipare N-Design este derivată din Tekna, dar vine cu alte roți, alt interior, alte ornamente de caroserie și cu un preț similar. Vârf de gamă, la fel ca până acum, va fi Tekna Plus.
Intrarea în gamă se face cu nivelul Acenta, iar următoarele echipări pe listă până la N-Design și Tekna sunt încă necunoscute (introducerea lor în portofoliu depinde de fiecare piață în parte).
Noutăți la interior
La interior am remarcat imediat un nou material pe consola centrală, dar și pe partea superioară a bordului și a torpedoului. Modelul specific al acelui material plastic este făcut să te ducă cu gândul la măiestria japoneză și atenția la detaliu a acesteia. De notat și o schimbare minoră a formei planșei de bord în dreptul pasagerului.
O altă schimbare constă în introducerea unor geamuri laterale mai groase, menite să asigure un plus de antifonare prin reducerea zgomotului de vânt. Nissan însă n-a specificat cu cât devine mai liniștitor Qashqai facelift comparativ cu versiunea pe care o înlocuiește.
Mai departe, schimbările de la interior pentru facelift-ul lui Qashqai se împart în funcție de nivelul de echipare ales de client. Echipările superioare primesc Alcantara pe bord, fețele de uși, cotiere și chiar și pe protecțiile de genunchi integrate în consola centrală.
Tot echipările superioare au o tapițerie cu un model distinctiv de cusătură, gândită să ofere senzații demne de clasa premium. Varianta de echipare N-Design – îmi cer scuze că insist, dar pe asta s-au concentrat și oamenii de la Nissan în timpul prezentării – vine cu un tip specific de cusături cu model geometric, precum și cu numele modelului brodat pe spătarul scaunului. Tapițeria este un amestec de Alcantara și piele.
De notat și introducerea unui sistem de iluminare ambientală ce poate fi personalizat într-o nuanță la alegere din cele 64 disponibile. Le găsești în meniul unității multimedia și ești la câteva apăsări și glisări de deget distanță de nuanța aia care îți place ție mult, oricare ar fi ea. Echipările superioare au iluminare ambientală și în spate, în aceeași culoare ca în față.
Cum stă cu tehnologia
Aici sunt cele mai multe schimbări după cele de la exterior. Înclin să cred că vestea cea mai mare o reprezintă integrarea Android Automotive – ar fi fost și ciudat după ce partenerii de Alianță, Renault, mai cu seamă, au făcut pasul ăsta de ceva vreme.
Ce înseamnă asta?
Că unitatea multimedia rulează serviciile Google în mod nativ, fără să mai conectezi un telefon mobil. Nici prin Bluetooth, nici nimic. Nu trebuie să te conectezi cu vreun cont Google ca să poți folosi navigația, dar va trebui să folosești unul ca să poți să descarci și alte aplicații din Play Store-ul pentru mașini. Are Google Maps și internet standard. Vestea bună: primii cinci ani de conexiune și de servicii sunt incluși. Ulterior, mergi pe varianta de abonament anual.
O notă importantă aici: dacă vrei să faci streaming de filme, adică Netflix sau YouTube la bord, nu vei putea face asta fără să cumperi un plan de date de la Nissan. În rest, orice necesită internet e din partea casei (în primii cinci ani, așa cum am zis și mai sus).
Asistentul Google – prezent și el, normal – este capabil să te ajute cu comenzile climatizării, să pornească navigația și chiar și încălzirea în scaune sau dezaburirea parbrizului. Toate la o vorbă distanță.
Avantajul este că suportă diferite accente și dialecte și n-ai nevoie să repeți o comandă cu iz robotic. Iar asta e o veste bună îți plac acest gen de sisteme. Dacă nu te preocupă elementul ăsta, nu-i nicio problemă: butoanele de la bord sunt în continuare adevărate, nu înlocuite complet de ecrane.
Aplicația Nissan Connected a fost și ea îmbunătățită, iar acum poți verifica de la distanță dacă ai portierele încuiate și poți să închizi geamurile mașinii de la distanță, din telefon (P.S. trebuie să faci asta în cel mult un minut după ce ai oprit motorul).
Aplicația te poate avertiza și dacă încearcă cineva să umble la mașină sau dacă cineva încearcă s-o ridice (pentru momentele în care nu parchezi chiar corect). În anumite țări, Nissan poate colabora cu autoritățile să imobilizeze de la distanță o mașină declarată furată și poate ghida polițiștii la poziția vehiculului. Această ultimă parte nu funcționează și în Europa de Est.
Revenind la lucrurile pe care le putem folosi cu toții: sistemul Around View Monitor, lansat încă din 2007, a fost actualizat și el. Are opt camere în total și prezintă acum o funcție 3D, ce îți permite să vezi în jurul mașinii atunci când ai nevoie. Spre exemplu, poate simula o capotă transparentă ca să vezi cât de aproape ești de bordura din față atunci când parchezi.
Aceleași camere din față sunt folosite și pentru a-ți arăta ce este pe drum atunci când ești la o intersecție în formă de T și ai cedează trecerea și nu vrei să ieși foarte mult în stradă. Iar partea inteligentă e că sistemul poate să memoreze locul în care folosești această funcție și va repeta acțiunea, automat, când ajungi din nou în acea intersecție.
Iar dacă ai un loc de parcare mai înghesuit, unde trebuie să comuți între mai multe unghiuri ale camerelor ca să te asiguri că ai loc, Nissan Qashqai facelift plusează cu funcția numită Parking Spot Location Memory. Aceasta reține ce setări ai folosit pentru camere atunci când parchezi prima dată și repetă acțiunile ori de câte ori ajungi în apropierea locului respectiv.
Sisteme de asistență à la 2024
Aici, Qasqhai vine cu toate sistemele de asistență pe care le aștepți de la o mașină nouă din această clasă în 2024, pe lângă cele deja obligatorii și uzuale, de ordinul ABS și ESC. Pe scurt, discutăm despre sistem de frânare autonomă de urgență, echipat și cu funcție de detecție a pietonilor, precum și de detecție a cicliștilor.
Frânarea de urgență este asistată și poate fi făcută autonom dacă sistemele mașinii văd că nu faci nimic, iar orice frânare bruscă la viteze de peste 60 km/h se lasă cu “clipirea” rapidă a stopurilor ca să alerteze șoferii din spate să încetinească și să oprească rapid. Mențiune aici: condu fără să te bazezi că frânează mașina singură, indiferent ce ”știe” să facă mașina aceea.
Sistemul de citire a semnelor de circulație face și o verificare folosind GPS-ul înainte să te avertizeze că rulezi cu o viteză prea mare pentru segmentul de drum respectiv (ca să evite alertele false bazate pe citiri eronate). Sistemul de asistență la menținerea benzii de rulare este activat la pornire în mod automat și operează la viteze de peste 60 km/h. Îi simți prezența prin vibrații în volan la părăsirea neintenționată a benzii de rulare, respectiv la apropierea excesivă de liniile care despart benzile de rulare.
După cum punctează și oficialii Nissan, toate modelele nou-omologate vor avea aceste sisteme în standard în viitorul apropiat, așa că era necesar să le introducă pe toate de pe acum pentru a evita costuri și complexitate ulterioară.
Partea inteligentă făcută de Nissan se numește: Driver Assist Custom Mode.
Discutăm despre un sistem care îți permite să setezi tu ce sisteme noi păstrezi active, iar odată ce ai găsit setarea potrivită o poți salva și o poți selecta ulterior cu doar două apăsări de buton. Conform legislației, selecția asta o vei face de fiecare dată când urci la volan, nu poți avea sistemele dezactivate când pornești din nou motorul.
Fără schimbări de ordin tehnic
La nivel mecanic, Nissan nu a aplicat schimbări în materie de suspensie, direcție, caroserie, transmisii, frâne sau motorizări pentru Qashqai. Există în continuare modele mild-hybrid și hibridul e-Power, iar configurațiile acestora nu sunt schimbate deloc în materie de putere, cuplu motor, consum sau orice altceva.
Știm și că acesta este ultimul Qashqai oferit cu motor termic, iar unele variante încă au 4×4, deci dacă doreai așa ceva, ar fi bine să te ocupi. Oficialii Nissan au refuzat să specifice dacă următorul Qashqai, despre care ne-au spus că va fi 100% electric, va avea sau nu tracțiune integrală în ofertă.
Așadar, avem intrarea în gamă executată de un 1,3 litri benzină turbo mild-hybrid de 140 CP și 240 Nm. Același motor, tot în configurație mild-hybrid, este oferit și într-o versiune de 158 CP și 270 Nm. Modelul de bază are cutie de viteză manuală cu șase trepte, în timp ce varianta mai puternică poate fi comandată și cu un CVT (Xtronic, conform nomenclaturii Nissan), dar și în configurație cu tracțiune integrală (aceasta din urmă nu este echipament obligatoriu pentru CVT și nici viceversa).
Am vorbit cu oamenii de la Nissan și ni s-a spus că mai puțin de 10% din clienții de Qashqai aleg varianta 4×4, ceea ce mie mi se pare un păcat. Personal, dacă ar fi să cumpăr un SUV, aș opta pentru unul cu tracțiune integrală. Dar eu nu sunt clientul tipic.
Cealaltă variantă de motorizare este un full hybrid, numit e-Power (187 CP, 330 Nm), ce implică un motor pe benzină și un motor electric, acesta din urmă fiind responsabil pentru pusul mașinii în mișcare. Motorul termic (1,5 litri benzină) are rol de generator.
De notat, faptul că Nissan nu are în plan o versiune 4×4 a acestui e-Power pentru Qashqai. Am întrebat și răspunsul a fost cât se poate de clar.
Cât costă în România?
Pentru moment, nu există informații referitoare la prețuri. Primele unități sunt programate să ajungă în curțile dealerilor în această vară – datele variază în funcție de piețele în care activează – deci nu-i exclus să vedem liste cu prețuri în următoarele săptămâni.