The student has become the master, cum ar zice englezul. Practic, noul A5, model plecat la drum în urmă cu 17 ani ca o versiune mai atrăgătoare a lui A4, vine astăzi în gama Audi să înlocuiască maestrul. Asta dacă preferi partea romanțată a poveștii. Dacă ești pe stilul pragmatic, tot ce s-a întâmplat acum în gama Audi reprezintă mai mult o schimbare de nume: numerele pare vor fi folosite pentru modelele electrice, numerele impare pentru cele termice. Să fie mai ușor de identificat pentru toată lumea. Nu de alta, dar de-a lungul anilor Audi a avut obiceiul să complice nomenclatorul mai mult decât ne-am fi dorit.
Și totuși, mi-ar plăcea un lucru: tot ce se întâmplă acum să raportăm la perechea A4 – A5. Nu de alta, dar dacă o luăm pe firul logic, A4 e în gama Audi din anii ’90 (în 2024 se împlinesc 30 de ani de la debutul acestuia), iar înaintea lui a mai existat Audi 80. Cumva, ideea de sedan de clasă medie e în portofoliul mărcii germane de pe la 1966.
Ca să tranșez lucrurile și să fac lumină, treaba arată în felul următor: A5 se transformă în Sedan (deși configurația volumelor caroseriei este identică cu cea a fostului A5 Sportback) și Avant (break), vechile A5 Coupé și Cabrio sunt trase pe linie moartă, iar A4 (într-un viitor nu foarte îndepărtat) va purta sufixul e-tron (adică electric pur-sânge).
Și-acum să revenim la noul A5.
Design à la A6 e-tron concept
N-o să insist prea mult pe tema designului din mai multe motive. Primul ar fi că e un lucru subiectiv și oricât de mult aș argumenta că-mi place sau că nu-mi place cum au desenat designerii noul A5, nu toți vor vedea aceleași lucruri. Al doilea motiv ar fi acela că fotografiile de presă sunt mult mai sugestive decât orice bucată de text aș pune aici – indiferent că te gândești la o reinterpretare a cuvintelor duioase folosite de oficialii mărcii germane sau la ceva de original.
Prin urmare, mă limitez doar la câteva opinii personale. Tind să cred că imaginile cu Audi A6 e-tron concept și Audi A6 Avant e-tron concept mi-au rămas înfipte adânc în lobul temporal. Altfel, nu-mi explic de ce noile A5 și A5 Avant mă trimit rapid către cele două concepte electrice ale mărcii germane. Sigur, diferențe majore există – mai ales că prototipurile vor sta la baza unor modele de serie cu număr par (electrice) și cu o treaptă mai sus pe scara ierarhică – dar cei doi cenți ai mei merg către aceeași filozofie generală de design. Și-mi place direcția asta.
În ultimii ani, Audi a pus preț (și la propriu și la figurat) pe sistemul de iluminare, iar cele mai recente modele ale mărcii vin cu Active Digital Light Signature, un sistem care, la prima vedere, ar putea fi văzut drept un selling point pentru iubitorii de tehnologie. Dar sistemul nu schimbă doar semnătura luminoasă (în 8 moduri; chestie care ține de estetică), ci are rol activ și în comunicarea situațiilor de urgență, dar și în sistemele de tipul car-to-x. Spre exemplu, stopurile OLED (a doua generație) pot comunica celorlalți șoferi o frânare de urgență (lumina din interiorul lor se transformă într-un semn de atenție).
Și dimensiunile exterioare sunt cele care fac designul plăcut sau nu. Că una e să te chinui să împachetezi lucruri frumoase în 3,5 metri lungime și alta e s-o faci atunci când ai la dispoziție 4,8 metri – cum e cazul de față. Comparativ cu A4, că acolo trebuie să meargă discuția, noul A5 e mai lung, mai lat și mai înalt. Și ampatamentul a crescut de la 2829 mm la 2892 mm, iar diferența asta se simte la interior.
Vor exista diferențe de design în funcție de pachetul exterior comandat. Propunerea Audi e divizată în trei: basic, advanced și S line. La toate acestea trebuie adăugat și S-ul pur, S5 Sedan, respectiv Avant. În cazul modelelor S sau a celor echipate cu pachetul S line, prizele de aer frontale sunt mai mari, iar difuzorul spate și pragurile laterale au formă diferită. Un S line îl vei recunoaște și după ramele geamurilor în nuanța Anthracite Matt, iar un S5 le va avea în culoarea Silver Matt. În caz că vrei ceva mai multă dramă, Audi oferă un pachet exterior denumit Black. Nu-i nevoie să vă spun eu ce se întâmplă cu o parte dintre detaliile caroseriei.
În momentul lansării, clienții vor avea de ales din 11 culori de caroserie. O mică steluță apare în dreptul variantei speciale Edition One, singura disponibilă în nuanța Magnetic Grey. Cât despre jante, acestea vor fi disponibile în dimensiuni cuprinse între 17 și 20 de inchi.
Și aș mai vrea să bifez două lucruri aici. Primul ar fi că portbagajul (445 de litri pentru Sedan, 476 de litri pentru break) se ridică acum cu tot cu lunetă – de aici și acea comparație cu fostul A5 Sportback de la începutul textului – iar al doilea ar fi acela că terminațiile sistemului de evacuare sunt pe bune. Fără falsuri doar de dragul designului.
Platformă dedicată modelelor cu motoare cu combustie internă
Repetă după mine: Premium Platform Combustion (PPC). Asta e denumirea noii platforme care debutează în gama Audi cu A5 și care va fi ulterior integrată și pe alte modele (inclusiv Q5). Accentul s-a pus pe folosirea motoarelor termice (a se citi încă o dată denumirea), deci e semn că Audi are planuri clare de viitor: Premium Platform Electric pentru modele cu baterii, Premium Platform Combustion pentru motoare termice. Și când te gândești că e-tron quattro a pornit de la vechea MLB Evo.
Ce știe să facă noua platformă PPC? Pe lângă faptul că a fost dezvoltată să poată susține configurații cu motoare termice, arhitectura a fost gândită să funcționeze mănușă cu noua platforma electronică E³ 1.2. Simt nevoia să spun și ce face E³. Numele provine de la End-to-End Electronic Architecture, iar punctul central îl reprezintă pachetul cu cele 5 computere de înaltă performanță. Acestea acoperă absolut toate funcțiile mașinii: de la sistemul de propulsie la sistemele de asistență, de la infotainment la orice înseamnă confort la bord. Practic platforma PPC și arhitectura E³ au fost gândite să funcționeze ca un tot unitar, ca un singur organism.
Ce mai știe să facă platforma PPC? Să se descurce cu sisteme hibride de propulsie – în diverse forme. Iar prima aplicație practică e disponibilă pe A5 sub forma sistemului mild-hybrid (MHEV plus) la 48V capabil să pună umărul alături de motorul termic în momentele cheie, să reducă emisiile de CO2 și chiar să asigure o rulare pur electrică (pe distanțe foarte scurte). Primul exemplu de sistem asemănător care îmi vine în minte e cel oferit de grupul Stellantis.
De la benzină la diesel mild-hybrid
Pentru noua gamă A5, Audi propune un pachet format din motoare diesel mild-hybrid, benzină și benzină mild-hybrid. Intrarea în gamă se face cu un 2.0 litri TFSI în două versiuni de putere: 150 de cai-putere și 280 Nm, respectiv 204 cai-putere și 340 Nm. Varianta de bază va fi disponibilă doar în configurație cu roți motrice față, în timp ce pentru versiunea de 204 CP, clienții pot bifa în configurator și tracțiunea integrală.
Dieselul are 2,0 litri și dezvoltă 204 CP și 400 Nm. E disponibil fie cu roți motrice față, fie cu tracțiune integrală, iar sistemul mild-hybrid plus e oferit standard.
În cazul lui S5, Audi a ales un V6 de 3,0 litri benzină cu 367 de cai-putere și sistem mild-hybrid plus. Standard, modelul va fi echipat cu sistemul de tracțiune integrală cu torque vectoring.
Indiferent de alegerea făcută, transmisia va fi una cu șapte trepte S Tronic croită după nevoile motorizării alese.
Oficialii Audi spun că noul A5 va avea un comportament dinamic îmbunătățit. Suspensia sport și suspensia S Sport cu amortizoare adaptive (ambele reduc garda la sol cu 20 de mm) vor fi disponibile opțional pe versiunile A5 în configurație basic și advanced. Pentru S Line și S5, suspensia sport e standard. Reprezentanții mărcii spun că și direcția oferită e mai fermă și mai precisă.
Interior hi-tech
Interiorul – cu mici modificări – e preluat de la Q6 e-tron. Planșa de bord e acum dominată de un panou curbat care include instrumentarul de bord de 11,9 inchi și ecranul sistemului multimedia de 14,5 inchi. În dreptul pasagerului din dreapta, Audi oferă opțional un alt ecran tactil cu diagonala de 10,9 inchi. Poate fi folosit pentru navigat pe internet, vizionat filme (nu vă faceți griji, sistemul folosește un privacy mode avansat prin care șoferul nu va putea vedea nicio scenă preferată în timp ce conduce), sau pentru accesarea sistemului de navigație.
Tot la capitolul ăsta amintesc și de noul head-up display prin intermediul căruia, în premieră pentru Audi, șoferul va putea controla și funcțiile sistemului de infotainment. În materie de informații, acesta va livra în câmpul vizual date primite de la sistemele de asistență, de la sistemul de navigație sau de la cel audio (pe lângă viteza cu care se rulează și limita pe tronsonul respectiv de drum). Din pachet face parte și chatbotul ChatGPT.
Pachetul de sisteme de siguranță e bine reprezentat: de la un software care estimează distanța în momentul mersului cu spatele pe baza informațiilor primite de la camerele video și de la senzori până la un sistem cruise control adaptiv care folosește navigația și informații din cloud primite de la alte mașini pentru a optimiza recunoașterea semnelor de circulație, pentru a menține viteza și distanța față de celelalte vehicule și pentru a ghida mașina pe benzile de circulație.
Lansarea pe piețe
Sunt convins că fanii mărcii Audi deja și-au pus notificări în calendare să verifice săptămânal când apare noul A5 în configuratorul mărcii. Ei bine, conform reprezentanților mărcii, debutul “pe piața din Germania și pe alte piețe europene va avea loc în noiembrie” (nu sunt menționate și alte țări cu subiect și predicat, dar mă aștept ca modelul să fie disponibil și în România până la final de an).
Tot în Germania, listele de comenzi se deschid luna asta, iar prețul de pornire pentru A5 Sedan în varianta cu motor pe benzină cu 150 CP este de 45.200 de euro.