Noul Audi Q5: mister popularitate

Audi a prezentat a treia generație Q5, modelul care punctează cel mai bine la nivel de vânzări în gama constructorului german.

Audi a avut o vară plină. În ultimele două luni, pe lângă câteva actualizări și îmbunătățiri pentru o parte dintre modele, constructorul german a lansat noul A5, model care înlocuiește în gamă A4, și noua familie A6 – cu versiuni Avant și S. Acum, Audi aduce în fața publicului – momentan doar în imagini de presă, pentru că mai durează câteva luni până să-l vedem pe străzi – noul Q5. A treia generație.

Dar până să vă spun despre noutățile aduse de SUV-ul german, hai să vedem de unde a plecat Q5.

Audi Cross Coupé quattro

Trecuseră doar doi ani de la debutul lui Q7, iar publicul începea să pună ochii pe noua specie: SUV-ul, această formă de caroserie care astăzi a devenit normă în industrie, indiferent de numele pe care compania îl poartă. Și puțini ar fi putut paria în acel moment pe succesul pe care SUV-urile îl vor avea în industrie.

Prin urmare, la Salonul Auto de la Shanghai din 2007, Audi testează terenul cu Cross Coupé quattro, un concept pe care oficialii mărcii l-au descris ca fiind “o combinație dintre designul și dinamismul unei compacte sport cu spațiul și adaptabilitatea unui SUV sport cu patru locuri”. Nu sunt cuvintele mele, ci ale oamenilor care au pregătit comunicatul de presă publicat în momentul prezentării lui Cross Coupé quattro.

Studiul de design a pornit simplu. Q7 a fost muza de la care s-a început desenul, iar mai apoi, oamenii desemnați să traseze linii și unghiuri au fost îndemnați să folosească câte ceva și din tușele prezente pe A5 coupé, dar și elemente pe care în trecut le-ai fi văzut doar pe break-uri. Audi a luat mot à mot definiția SUV-ului, a descompus-o, iar mai apoi a refăcut-o sub forma lui Cross Coupé quattro. A încercat un pachet care să le cuprindă pe toate: sportivitate și caracter practic într-o versiune proprie.

La vremea aceea, motoarele diesel aveau întâietate, iar sub capota prototipului a fost pus un 2.0 TDI cu filtru de particule și cu sistem Bluetec (injecție de AdBlue). Motorul dezvolta 204 cai-putere și 400 Nm, iar transmisia Audi S tronic cu șase trepte și dublu ambreiaj și sistemul de tracțiune integrală quattro erau responsabile pentru livrarea resurselor.

Designerii și inginerii au plusat și cu alte elemente pe care cu greu le-ai fi văzut pe o mașină de serie. Spre exemplu, plafonul a fost realizat din pânză și putea fi pliat, iar ecranul central putea fi “ascuns” în planșa de bord atunci când nu era utilizat.

Imaginația designerilor s-a aprins și mai tare după debutul de la Shanghai, motiv pentru care, jumătate de an mai târziu, în cadrul Salonului Auto de la Los Angeles, Audi a expus conceptul Cross Cabriolet quattro. Designerii au montat un plafon retractabil, au scăpat de portierele spate și-au adus în fața publicului un SUV decapotabil. De-a lungul anilor am mai avut exemple de genul, chiar și în producție de serie.

Iar de la seria Cross, câteva luni mai târziu, în cadrul Salonului Auto de la Beijing din 2008 a fost prezentat primul Q5 de serie.

Au urmat, de-a lungul anilor, versiuni – fie de serie, fie concepte – care să se muleze pe cerințele publicului și pe tendințele din piață: de la exemplarul demo pentru Wörthersee Tour 2009 până la o variantă cu ampatament lung pentru piața din China, de la un prototip cu pile de combustie pe bază de hidrogen până la varianta de caroserie Q5 Sportback.

Rezultatele au venit și ele, iar din 2020 încoace, Q5 a devenit modelul cu cea mai mare cotă de producție în uzinele mărcii germane.

Al treilea Q5

Noul Audi Q5 este al doilea model al mărcii – după A5 – care a fost dezvoltat pe platforma Premium Platform Combustion (PPC). N-o să reiau toate informațiile legate de noua arhitectură – pe care le găsești aici – , dar specific câteva dintre punctele forte.

PPC e o arhitectură dedicată motoarelor termice și a fost concepută pentru a putea susține configurații cu diverse tipuri de sisteme hibride. Apoi, platforma a fost gândită de la început să se bazeze pe o arhitectură electronică de ultimă generație. Aceasta din urmă se numește E³ 1.2 și folosește 5 computere de înaltă performanță care acoperă toate funcțiile mașinii.

Pornind de la structura descrisă mai sus s-a început designul. N-o să exagerez cu descrierea formelor lui Q5 din două motive: designul e subiectiv, deci fiecare îl trece prin propriul filtru al plăcerilor, iar pozele publicate sunt suficiente ca să-ți faci o primă impresie. Designerii Audi spun despre Q5 că este un model cu o siluetă puternică și cu proporții perfecte, dar, încă o dată, asta ține mult de fiecare privitor în parte. Pentru Q5, constructorul german propune trei linii de echipare pentru exterior: basic, advanced și S line. Dacă ai mai trecut cu mouseul prin configuratorul Audi sunt convins că deja ai învățat diferențele și ți-ai făcut o impresie despre care e mai agresivă și care e mai așezată.

Designerii Audi spun despre Q5 că este un model cu o siluetă puternică și cu proporții perfecte, dar, încă o dată, asta ține mult de fiecare privitor în parte. Pentru Q5, constructorul german propune trei linii de echipare pentru exterior: basic, advanced și S line.

Noul Q5 va fi disponibil cu jante cu dimensiuni cuprinse între 17 și 21 de inchi, iar caroseria va putea fi comandată în 11 nuanțe. Pentru a recunoaște mai ușor motorizarea de sub capotă, Audi spune următoarele: variantele cu motor diesel vor avea terminațiile sistemului de evacuare pe partea stângă, în timp ce versiunile cu motoare pe benzină vor avea ornamentele (funcționale, de altfel) în ambele părți ale difuzorului. În cazul lui SQ5, dacă nu-ți sar în ochi detaliile ceva mai agresive de caroserie, sigur vei observa terminațiile duble de evacuare poziționate în extremități.

Aerodinamica se schimbă și ea odată cu noul design, e normal, iar Audi spune că au fost integrate elemente speciale la nivelul caroseriei care nu doar că ajută la creșterea eficienței, dar scad și nivelul de zgomot la rulare. Din nou, forme care urmează scopul.

Din toată ecuația nu putea lipsi noul sistem de iluminare Active Digital Light Signature la pachet cu a doua generație a stopurilor OLED. V-am tot vorbit despre acest pachet și la A5, dar și la A6. Închei capitolul cu dimensiunile noului Q5: lungime de 4.717 mm, lățime de 1.900 de mm, înălțime de 1.625 de mm și ampatament de 2.823 de mm.

Un pic mai practic

Interiorul se înscrie în totalitate în noua linie Audi deschisă odată cu lansare SUV-ului electric Q6. Prin urmare, planșa de bord va putea fi configurată cu trei ecrane: un instrumentar de bord de 11,9 inchi, un display central de 14,5 inchi (al cărui sistem de infotainment pornește de la Android Automotive) și un ecran de 10,9 inchi pentru pasagerul din dreapta. Cei care vor un cockpit full-tech pot alege și un Head-Up Display prin intermediul căruia șoferul va putea controla și funcțiile sistemului de infotainment (funcție introdusă în premieră pe A5).

Pentru pasagerii din spate, Audi a pregătit o banchetă al cărui șezut culisează. Totodată, spătarul se poate înclina, iar asta înseamnă că te vei putea juca pe două direcții în funcție de ce vrei să prioritizezi: spațiul pasagerilor sau volumul portbagajului. Standard, Q5 va avea 520 de litri în portbagaj, iar prin rabatarea completă a banchetei spate, volumul ajunge la 1.473 de litri.

Cotiera centrală e mai încăpătoare comparativ cu cea disponibilă pe vechiul Q5, iar Audi a “aruncat” prin cabină o mulțime de spații de depozitare pentru ochelari de soare, chei și alte lucuri mărunte. Telefonul mobil are un loc special (cu încărcare wireless cu putere de 15 wați și cu răcire), iar porturile USB-C sunt în număr de patru (două în față și două în spate; puteri de încărcare de 60 wați sau 100 wați).

Motorizări

Audi a ținut să precizeze că în momentul lansării toate versiunile vor fi echipate cu un sistem mild-hybrid la 48 de volți capabil să pună umărul alături de motorul termic în momentele cheie, să reducă emisiile de CO2 și chiar să asigure o rulare pur electrică (pe distanțe foarte scurte). De asemenea, indiferent de motorizare, transmisia S tronic cu șapte rapoarte și dublu ambreiaj e parte din pachet.

Intrarea în gamă e făcută de motorul pe benzină de 2,0 litri. E disponibil în variantă de 204 cai-putere și 340 Nm și poate fi comandat fie în configurație cu roți motrice față, fie în variantă cu tracțiune integrală. Următorul pe listă este un diesel de 2,0 litri care livrează tot 204 cai-putere, dar cuplul motor e ceva mai generos: 400 Nm. Conform Audi, în momentul lansării, dieselul va fi disponibil doar cu tracțiune integrală.

Vârful de gamă e SQ5, iar spre deosebire de vechea variantă, generația nouă aduce în prim-plan un V6 benzină de 3,0 litri gata să livreze 367 de cai-putere între 5.500 și 6.300 rpm și 550 Nm. Sistemul quattro e și el parte standard din pachet.

Ulterior, Q5 va fi disponibil și în versiuni plug-in hybrid.

Suspensia standard va fi echipată cu pachetul de amortizare pasivă Frequency Selective Damping. Suspensia sport e disponibilă standard pe SQ5, în timp ce suspensia pneumatică își găsește loc pe lista echipamentelor suplimentare. De asemenea, reprezentanții mărcii spun că și direcția oferită e mai fermă și mai precisă comparativ cu cea de pe vechiul Q5.

Debut comercial

De producția noului Audi Q5 se vor ocupa angajații din fabrica San José Chiapa, Mexic. Am ținut să precizez treaba asta pentru că Audi se laudă cu uzina din Mexic din două motive. Primul ar fi acela că este singura uzină auto din lume certificată după standardele Alliance for Water Stewardship. Cu alte cuvinte, uzina a integrat o serie de soluții sustenabile în procesul de utilizare a apei (osmoză inversă și colectarea apei de ploaie) care anual duc la o reducere a cantității de apă folosită de 150.000 de metri cubi (echivalentul a 60 de piscine olimpice). Al doilea motiv ar fi acela că uzina din Mexic are o rată de reciclare a deșeurilor generate de peste 90%.

Conform reprezentanților mărcii germane, debutul “pe piața din Germania și pe alte piețe europene va avea loc în primul trimestru din 2025″. Comenzile vor fi deschise în Germania începând cu această lună, iar prețurile au fost deja publicate. Atenție, tot pentru piața din Germania: de la 52.300 de euro pentru motorizarea pe benzină, de la 57.100 de euro pentru versiunea diesel și de la 82.900 de euro pentru SQ5.

Audi Q5 și SQ5