Noul Ford Capri: reclădit în plan electric

Noul Ford Capri, de-acum 100% electric, a fost prezentat la Londra, în țara unde strămoșul său a reverberat cel mai puternic. Am luat parte la eveniment și ne prezentăm la raport.

Ford Capri nu mai e fastback, nu mai e sport în sensul clasic al cuvântului, nu mai e nici termic și are și două uși în plus. Dar e de familie, plin de tehnologie și nu dezamăgește nici la capitolul dinamică, dacă luăm de bună fișa tehnică. Pe cine va atrage noua rețetă? Vom vedea.

Observăm recent nume clasice readuse la viață în vremuri moderne sub formă electrică. Un astfel de exercițiu la care mă pot gândi acum, pe moment, e noul Renault 5, 100% electric, model pe care l-am și văzut pe viu prin februarie, la Paris.

Astfel de resuscitări vor mai exista. Cea mai recentă vine de la Ford, prin reanimarea unui nume cu multă tracțiune în Europa anilor 1970-1980, în special în Marea Britanie și Germania.

Am zburat până la Londra, unde noul Ford Capri a fost prezentat în premieră europeană. Static, deci condusul rămâne pe altă dată. În continuare, am s-aștern negru pe alb tot ce-am aflat despre noua electrică de la Ford.

Cu puțină istorie pe post de aperitiv, așa cum v-am tot obișnuit.

Originalul

Doar cei mai optimiști contabili ar fi putut estima succesul pe care l-a avut Capri: Mustangul Europei, o mașină sport de familie, era lansată la Bruxelles în ianuarie 1969 – an în care omul a călcat pentru prima oară pe Lună. Capri avea să rămână în producție 18 ani, până în decembrie 1986.

Trei generații au adunat vânzări de aproape 1,9 milioane de modele: Mk1 (1969-1974), Mk2 (1974-1978) și Mk3 (1978-1986).

Prima generație Capri. Foto: Ford

Prima generație Capri a ieșit din creionul americanului Philip Thomas Clark. Clark, proaspăt pus pe liber de General Motors, ajunge la Ford, unde desenează primele schițe ale conceptului Mustang I, cu motor amplasat central.

P.T. Clark făcea parte din echipa lui Gale Halderman, cel căruia îi aparține designul primului Ford Mustang. Legenda spune că tot Clark e cel care le-a sugerat mai-marilor Ford, în special lui Lee Iacocca, numele „Mustang”. Dar deviez un pic.

E important de menționat că Ford a investit foarte mult în proiectul Capri – cam 20 de milioane de lire sterline la jumătatea anilor 1960. O mare parte din bani a mers inclusiv spre promovare, subliniată de sloganul născocit pentru marea lansare: „The Car You Always Promised Yourself”.

Foto: Ford

De la bun început, Capri a fost un produs dezvoltat în echipă, între diviziile Ford din Germania și Marea Britanie. Deși lansarea a avut loc în 1969, Capri a fost produs începând cu 1968 (timp de două luni). Ford, prognozând cererea mare, se asigura astfel că vor exista modele pentru fiecare dealer. Culmea, fix în aceeași perioadă, trebuia rezolvat un conflict: cel cu Mitsubishi.

Capri ar fi trebuit să se numească, de fapt, Colt. Și asta ar fi fost o trimitere interesantă la Mustang. În engleză, termenul „colt” descrie un cal mascul tânăr, cu vârsta sub patru ani. Mitsubishi n-a fost de acord cu demersul și s-a ajuns în instanță.

A doua generație Ford Capri și broșura de prezentare pentru piața din Germania. Foto: Ford

Câștig de cauză au avut japonezii, iar Ford a trebuit să găsească rapid alt nume, pentru a nu da peste cap calendarul lansării oficiale. Așa s-a ajuns la Capri.

Ford Capri a fost asamblat în Köln, pe o platformă deja existentă, împrumutată de la a doua generație Cortina, din rațiuni de reducere a costurilor de producție, dar existau și ceva componente preluate de la Escort (de exemplu, stopurile, dar și direcția în configurație pinion și cremalieră).

A doua generație Ford Capri, model pentru piața din Germania. Continua accentul pus pe ideea de mașină sport pentru familie. Foto: Ford

Sub capotă, Capri avea de toate pentru toți: motoare de 1,3 și 1,6 litri (4 cilindri în linie) pe versiunile Capri 1300/1300 GT și Capri 1600/1600 GT, dar și de 2 litri (V4) pe Capri 2000 GT, 2,3 litri sau 3 litri (V6) pe versiunile Capri 3000 GT. Gama de motoare a fost restrânsă mai apoi pentru generațiile 2 și 3.

A treia (și ultima) generație Capri pe stil vechi. Foto: Ford

De fapt, din cauza politicilor stricte de reducere a costurilor, a treia generație Ford Capri a fost mai degrabă un facelift. În final, vânzările au intrat pe un curs descendent, inclusiv pe fondul evoluției și popularității unei noi specii de automobile în Europa: hatchback-urile și versiunile lor mai piperate, hot hatch-urile.

Reinterpretarea

Nu-i niciun secret că Ford profită din plin de colaborarea cu Volkwagen (vezi duetul Ranger-Amarok, dar mai important, cel format din ID.4-Explorer). De fapt, despre Capri poți să spui fără probleme că e geamănul noului Ford Explorer, mai ales că va fi asamblat tot în uzina Ford din Köln.

Și aici a avut loc o transformare: vechea uzină, construită în 1930, a fost modernizată după o investiție de două miliarde de dolari pentru a deveni Ford Cologne Electric Vehicle Center, cu o capacitate de producție anuală cotată la 250.000 de modele electrice. Și amprentă neutră de carbon.

Prezentarea oficială de la Londra a fost condimentată de prezența lui Eric Cantona, imaginea campaniei publicitare pe care Ford a ținut-o la cuptor pentru noul Capri. Am participat la o scurtă discuție informală cu monsieur Cantona, omul pe care fanii echipei de fotbal Manchester United l-au supranumit Le Roi sau The King. Deh, fiecare cu regele lui.

În dialogul care a oscilat între Euro 2024 și traficul din București versus cel din Paris, am aflat de la Eric Cantona că, mai în glumă mai în serios, intenționează să-și rezerve mașina cu numărul 7 (cel pe care l-a purtat pe tricou la United). Cel mai mult îl atrage designul „inspirat din clasici”, încă n-a condus mașina, dar o va face la Goodwood Festival of Speed, eveniment care doar ce și-a închis porțile.

La final, l-am întrebat, dacă, ipotetic, noul Ford Capri ar fi un fotbalist, care ar fi acela. Iar răspunsul a venit prompt, în stilul clasic: „Eu. De aceea am și acceptat această colaborare. Poate e din cauza atitudinii, sau a ideii de evoluție [care mi se aplică]: fotbal, actorie și altele”.

Mi-e clar că cei mai mulți dintre voi vor avea un deja-vu la vederea siluetei noului Capri, fiindcă se suprapune aproape perfect pe formele lui ID.5. Aproape. Pe internet s-a mai scris și de o asemănare cu Polestar 2. OK.

Am mai citit și că noul Capri nu-i un SUV. Las aici câteva numere din fișa tehnică: 4.643 mm lungime, 2.063 mm lățime (cu tot cu oglinzile laterale), 1.872 mm lățime, 1.626 mm înălțime și un ampatament de 2.767 mm. Garda la sol diferă în funcție de versiune: 135 mm pentru Capri Extended Range RWD, respectiv 138 mm pentru Capri Extended Range AWD.

Ce îl mișcă pe noul Ford Capri?

Să lămurim și care-i treaba cu cele două versiuni, dictate de numărul de motoare și dimensiunea bateriei.

Unu la mână: Capri Extended Range RWD are un singur motor electric amplasat pe puntea spate, deci vorbim de roți motrice spate. Motorul electric produce 286 de cai-putere și 545 Newtoni-metru.

Capri Extended Range RWD are o baterie Li-ion NMC de 77 kWh (capacitate netă), ceea ce corespunde unei autonomii teoretice de 627 de kilometri corelată cu un consum mediu teoretic de 13,3-14 kWh.

La surse DC, Capri ER RWD primește energie cu puteri de până la 135 kW, în vreme ce la prize AC, valoarea e de 11 kW. Dacă interesează pe cineva, 0-100 durează 6,4 secunde, iar masa totală poate fi de 2.098 de kilograme (pentru nivelul de echipare Capri Select) sau de 2.144 de kilograme (pentru Capri Premium). Vorbim și de gamă la final.

Doi la mână: Capri Extended Range AWD are două motoare electrice, deci tracțiune integrală. În total, puterea ajunge la 340 de cai-putere. În termeni de cuplu, motorul spate livrează 545 Newtoni-metru, iar cel față 134 Newtoni-metru. Ford nu oferă o valoare cumulată.

Ce mai e diferit la Capri Extended Range AWD are legătură cu bateria, mai exact capacitatea acesteia – 79 kWh net -, dar și puterea maximă de încărcare la surse DC: 189 kW. La AC, povestea e aceeași: 11 kW. Autonomia e la rându-i diferită, ușor mai redusă: 592 de kilometri, pe fondul unui consum teoretic de 15-15,8 kWh/100 km, dar și al masei proprii crescute.

Capri Extended Range AWD cântărește 2.174 de kilograme în echipare Capri și 2.190 de kilograme în echipare Capri Premium. Cu toate astea, sprintul de la 0 la 100 km/h este bifat în 5,3 secunde.

Interior și tehnologie

Ca la orice lansare statică, am putut pipăi interiorul noului Ford Capri. Din punct de vedere vizual, nu sunt surprize: habitaclul, prin geografia sa, e similar cu cel al lui Explorer. Povestea se repetă și la nivel de materiale și texturi: partea superioară este decorată cu zone plăcute atingerii, în vreme ce în zonele mai joase, ascunse de obicei ochiului, apare plasticul tare, ceva mai neinspirat din punct de vedere estetic.

Practica e răspândită în industrie, deci cum spuneam, nimic de speriat. Idem pentru folosirea cu încăpățânare a plasticului negru lucios, regăsit, în cazul de față, pe consola centrală, pe tunelul median și pe volan (unde integrează, practic, comenzile).

Pielea sintetică de pe volan și scaune arată bine și se simte bine la atingere, stai confortabil în scaune (rămâne de văzut cum se comportă la drum lung, acolo unde contează cu adevărat), iar bancheta din spate oferă suficient loc pentru 2 adulți (eu am 1.81 și mi-am găsit rapid o poziție comodă). Opțional, Ford poate instala o pereche de scaune față certificate AGR.

Atmosfera generală e aerisită, mai ales prin faptul că ecranul central de 14,6 inchi preia toate funcțiile mașinii. La fel ca pe Explorer, acesta culisează pentru vizibilitate optimă și rulează sistemul SYNC Move, cu grafică bună, meniuri clare și zero sacadări în utilizare (în timpul scurt în care m-am jucat cu interfața).

Există și compatibilitate Apple CarPlay/Android Auto (dar pe aceasta n-am testat-o), plus un spațiu cu încărcare prin inducție pentru telefoanele mobile, unde încap două dispozitive. Instrumentarul de bord e digital, cu diagonala de 5 inchi: simplu, clar, cu toate informațiile de bază grupate la vedere. Opțional, există și posibilitatea configurării unui head-up display.

Ford insistă și pe partea de tehnologie pusă în slujba siguranței. Capri își ia date din mediul înconjurător prin 12 senzori cu ultrasunete, 5 camere video și 3 senzori radar. Suita deservește sisteme ca Blind Spot Information System, Clear Exit Warning, Cross Traffic Alert + Active Braking, Evasive Steering Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control + funcție Stop & Go, Lane Departure Warning și Traffic Sign Recognition, printre altele.

Pragmaticii au la dispoziție un portbagaj cu volumul de 572 de litri pentru Capri Select (567 de litri pentru Capri Premium), completat la interior de un spațiu de depozitare integrat în cotiera centrală, cu volumul de 17 litri (Ford îi spune MegaConsole și e prezentă și pe Explorer). Aici încape un laptop cu diagonala de 15 inchi sau, la nevoie, se pot stoca „mai multe sticle de 1,5 litri”.

Cu bancheta rabatată, volumul portbagajului urcă la 1.510 litri pentru Capri Select, respectiv 1.505 litri pentru Capri Premium.

Prețuri și disponibilitate

Noul Ford Capri poate fi comandat chiar acum, când citiți aceste rânduri. Cum spuneam mai sus, gama e definită prin două niveluri de echipare: Capri Select și Capri Premium.

Dacă aruncăm o privire în configuratorul Ford România, prețurile arată așa:

Ford Capri Extended Range RWD în echipare Select pleacă de la 41.900 de euro, preț promoțional prin Rabla Plus, în vreme ce Capri Extended Range AWD în echipare Select pornește de la 46.250 de euro.

Dacă alegi echiparea Capri Premium, acesta este disponibilă doar pentru Capri Extended Range AWD, de la 48.550 de euro.