Noul Ford E-Transit Courier: prima mașină electrică de serie produsă în România

Ford a prezentat noul E-Transit Courier, primul model electric de serie care va fi produs în România. Modelul va fi asamblat la fabrica din Craiova începând cu 2024.

Probabil că puțini își mai amintesc de faptul că, imediat după achiziția fabricii din Craiova, Ford a început să producă în fosta uzină Daewoo un vehicul comercial. Ford Transit Connect a fost, în urmă cu aproape 15 ani, un veritabil vehicul-școală pentru muncitorii din Oltenia.

Produs în volume mici, doar pentru piața locală, din componente trimise din Turcia, mașina a avut o viață relativ scurtă și a lăsat repede locul autoturismelor, B-Max, EcoSport și, în cele din urmă, noua vedetă a mărcii, Puma. Iată că, de anul ăsta, chiar dacă unii au strâmbat din nas când au auzit prima dată vestea, automobilele comerciale se întorc la Craiova și se întorc în forță, cu fanfară și confetti.

Ford Otosan, compania turcă în care Ford și Koc Holding au părți egale, a ridicat prelata de pe primul automobil electric ce va fi produs în serie în România.

Așa cum era de așteptat, Ford a preferat să pună reflectoarele la momentul lansării pe versiunea cu propulsie electrică E-Transit Courier, așa cum se numește cel mai mic vehicul comercial cu propulsie exclusiv cu baterii. Numele ar putea fi confuz pentru unii, din cauza combinațiilor de denumiri pe care americanii le folosesc pentru van-urile de marfă, dar dacă urmărești regula de bază, poți înțelege mai ușor.

Ford E-Transit Courier (versiunea electrică).

Transit este denumirea tuturor caroseriilor de marfă, adică cele fără geamuri laterale în spate. E-Transit este limpede că vorbește despre combinația baterie – motor electric. Acum vin modelele: cel mai mare, de două tone, se cheamă simplu, Transit, cel de o tonă se cheamă Custom, caroseria compactă este Connect, iar cea subcompactă, despre care vorbim astăzi, se cheamă Courier. În cazul în care avem variantele pentru pasageri (cu geamuri laterale și scaune), acestea nu mai sunt Transit, ci Tourneo, însoțite de una din denumirile de mai sus.

Acum, că lucrurile sunt mai clare, să reamintim că Ford Otosan a anunțat de anul trecut că va produce la Craiova atât Transit Courier, cât și Tourneo Courier, fiecare dintre ele cu motorizare clasică, cu combustie, dar și electrică. În total patru modele derivate. Pe lângă ele, Puma electric va completa producția din România și va ridica numărul acestora la șase, cu tot cu Puma pe benzină.

Programul de lansare în producție include startul liniilor de fabricație în trimestrul 3 al acestui an pentru motoarele termice și start pentru livrări în trimestrul 4, apoi start la producție în 2024 pentru versiunea electrică în trimestrul 3, cu livrări în trimestrul 4. Calendarul este valabil pentru ambele caroserii, Transit și Tourneo, ce vor fi asamblate pe aceeași linie, inclusiv cu Puma.

Revenim acum la premiera mondială de la Istanbul, care a adus în fața jurnaliștilor primele două vehicule comerciale din lista de mai sus. Pe lângă E-Transit Courier, vedeta evenimentului transmis live în toată lumea, șefii Ford Otosan au prezentat și modelul cu combustie, Transit Courier, care va avea, cu certitudine, cea mai mare proporție în volumele produse pe liniile de fabricație de la Craiova.

Ford Transit Courier (versiune cu motoare cu ardere internă).

Design

Ford E-Transit Courier aduce, înainte de toate, un design proaspăt ca o dimineață de vară în care micii meseriași își descarcă marfa la clienții din centrul orașului. Într-o mare de LCV-uri plictisitoare, designerii Ford au venit cu contururi noi, cu o semnătură luminoasă ce pare că imită o pereche de ghilimele, dar și o grilă îmbrăcată în solzi metalici care sclipesc în bătaia soarelui. Toată mașina e dreaptă, cubică, cu proporții și tăieturi tipice americane, care lasă să scape pe ici pe colo inspirația pe care le-a oferit-o designerilor un F-150 sau măcar un Ranger. Nici nu se pune în discuție posibilitatea ca noul Courier să nu atragă atenția, măcar din acest punct de vedere.

Noul E-Transit Courier are un design creat de la zero care pune tehnologiile Ford Pro și munca intensă într-un van compact, modern. Partea frontală subliniază duritatea și capabilitățile sale, în timp ce parbrizul de tip vizieră și linia de centură înaltă îi oferă o poziție de încredere. Cabina spațioasă este concepută pentru a organiza zilele șoferilor și pentru a fi un sanctuar conectat, productiv care să-l ajute să-și facă treaba.

explică sofisticat Amko Leenarts, director de design Ford Europe, aspectul noului model.

La interior, lucrurile sunt mai așezate și regăsim aici refrenele deja clasice ale industriei, cu display central de 12 inchi și conectivitate prin SYNC4, dar dăm și de o mulțime de noutăți pe care Ford se laudă că le-a introdus la cererea clienților. De exemplu, suprafața plată amenajată pe cotieră pentru laptop, o idee utilă micilor întreprinzători care au de lucrat și facturat în timp ce așteaptă încărcarea sau descărcarea.

Platforma

De la bun început trebuie să spunem că noul automobil a fost creat și dezvoltat de oamenii de la Ford Otosan Sancaktepe Research & Development Centre și de cei de la Ford Pro pe o structură care pleacă de departe, de la ceea ce se află sub vechiul model Transit Courier, adică Ford B-platform. O versiune adaptată a acestei platforme, care a fost prezentă și pe Fiesta, a fost utilizată apoi pentru Puma, iar acum noul Courier preia această platformă și o modernizează pentru noua familie de mașini. Transformarea a fost una dublă, pentru că a fost nevoie de soluții nu doar pentru a fi potrivită unui LCV, dar și pentru că versiunea electrică are propriile nevoi.

Una dintre veștile importante este că platforma EV a lui E-Transit a fost dezvoltată în Istanbul și Dunton de inginerii Ford și Otosan simultan cu cea a viitoarei Puma EV, ceea ce înseamnă că putem să ne facem o primă idee referitoare la ce va fi micul SUV cu propulsie electrică.

Am aflat așadar că vor fi diferențe tehnice, dar nu multe, între ceea ce folosește acum Puma și ce va fi pe Transit Courier. Un exemplu de evoluție este la suspensiile spate, care lasă acum mai mult loc pentru marfă, la interior, printr-o reorientare a lor în spațiu. Este o idee care a generat circa 20 de centimetri în plus, suficient pentru a încărca în mașină doi europaleți, care până acum n-ar fi încăput. O altă idee este gaura pentru obiecte lungi din scaunul față (bulkhead), care lasă loc pentru obiecte ce pot ajunge și la 3 metri.

Avem și câteva comparații ale îmbunătățirilor aduse de noua generație a platformei:

Vechiul Transit CourierNoul E-Transit Courier
Lungime la nivelul podelei [mm]1.6211.803
Lățime între protecțiile suspensiei [mm]1.0121.220
Înălțime maximă [mm]1.2441.253
Volum [mc]2,32,9
Capacitate încărcare [kg]582700

Capacitățile de încărcare sunt diferite între cele două tipuri de propulsie, din cauza greutăților diferite ale grupurilor motopropulsoare. La varianta electrică avem 700 kg, cu 750 kg de tractare, la combustie avem 678 kg standard (845 de kg capacitate maximă), cu tractare de 1,1 tone la diesel și o tonă la benzină.

Clienții de van-uri sunt printre cele mai afectate victime ale cazurilor de furt din mașini. Cu asta în minte și cu mesaje de la clienți, Ford a contactat cei mai pricepuți specialiști în securitate și a venit cu o listă întreagă de idei și tehnici care mai de care mai eficiente: senzori de mișcare, alarmă perimetrală, protecție cu încuiere la spargerea geamului, uși ranforsate, sistem anti efracție la ușa șoferului și multe alte gadgeturi care fac viața unui hoț mai grea și pe cea a șoferului mai lipsită de griji, mai ales pentru sculele scumpe și marfa din spate.

Motorizări

E-Transit Courier va intra în producție abia în 2024, iar până atunci Ford și-a rezervat dreptul de a nu publica toate datele legate de baterie, sub pretextul testelor și măsurătorilor care sunt încă în derulare. Nu avem așadar o capacitate oficială a bateriei, dar avem alte date pe baza cărora am calculat că mașina va primi o baterie de aproximativ 62 de kWh. Sursa celulelor va fi SK On din Ungaria, care furnizează o baterie similară celor de la Volkswagen. Nu știm nici unde vor fi asamblate bateriile, dar ni s-a spus că există o perspectivă pentru o posibilă unitate construită chiar la Craiova.

E-Transit Courier
• 100 kW (136 PS) motor electric
• 11 kW AC – încărcare de la 10 la 100% în 5,7 ore
• 100 kW DC – încărcare de la 10 la 80% în 35 de minute
• Plus de 87 km autonomie în 10 minute, la stație de 100 kW DC
• Viteză maximă 145km/h

Pentru versiunea electrică, șoferul are la dispoziție trei moduri de condus, care pot optimiza consumul și comportamentul mașinii pe șosea:
• Normal – răspuns standard pentru accelerație, direcție și climă
• Eco – crește autonomia prin reducerea răspunsului accelerației și a energiei AC
• Slippery – reduce răspunsul accelerației și direcției pentru rularea pe drum umed sau gheață

Motorul folosit de Puma, 1.0 litri EcoBoost, cu variante de 100 și 125 CP, va fi prima opțiune pentru Transit Courier, cu alternativă diesel 1.5 litri EcoBlue, de 100 CP. Vor fi două opțiuni de cutie, una manuală cu șase trepte, cealaltă, complet nouă, automată cu dublu ambreiaj și șapte trepte.

Echipamente

Ford promite o rețea de 500.000 de puncte de încărcare până în 2024, la momentul lansării pe piață a lui E-Transit Courier, iar clienții primesc și un an de acces gratuit la energia din această rețea, numită Blue Oval Charge Network.

Pentru micii întreprinzători care încă se mai întreabă ce avantaje le poate aduce un minivan electric, Ford anunță o reducere de cel puțin 35% a costurilor de întreținere neprogramate (le putem traduce prin defecțiuni uzuale), în comparație cu motorizarea diesel. Asta se adaugă la costurile reduse cu energia, evident.

Să amintim și dotările anunțate pentru echipările standard, care sunt destul de ample: lumini automate, cruise control, driver alert, senzori de parcare față-spate, Hill Launch Assist, Intelligent Speed Assist, asistență la benzi, asistență pre-coliziune, cameră marșarier, recunoaștere a indicatoarelor rutiere, alertă pentru acces interzis. Pe lângă ele, vor fi disponibile opțional Adaptive Cruise Control cu centrare pe bandă și Stop& Go, Blind Spot Information System cu Cross Traffic Alert, asistență în intersecții, asistență la reverse break, adică un pachet destul de consistent pentru a avea la dispoziție o mașină puternic tehnologizată.

Alte date tehnice

Lungime [mm]4337
Lățime (cu/fără oglinzi) [mm]2076/1791
Înălțime [mm]1827
Ampatament [mm]2692
Lungime interior Cargo [mm]1802
Lungime interior Cargo la nivel centuri [mm]1562
Lățime interior Cargo în dreptul roților [mm]1220
Înălțime Cargo în dreptul roților [mm]1253
Lungime spațiu de încărcare [m]2,9
Lungime spațiu încărcare prin bulkhead [m]3