Noul Ford Puma Gen-E: un pas spre firesc

Ford Puma Gen-E aș putea spune că este un pas firesc făcut de constructorul american în epopeea electrificării. Mai bine mai târziu decât niciodată.

Să iei cel mai vândut model al mărcii în Europa și să-l oferi și în versiune electrică pare un pas firesc. Uite că l-au făcut și cei de la Ford cu Puma Gen-E (denumirea comercială a versiunii electrice Puma).

Privind în jur, pare că cei de la Ford au primit un fel de penalizare și au plecat în cursă de pe linia boxelor. Așa că, Ford Puma Gen-E ar trebui să fie extrem de competent pentru a recupera ecartul. Vedem imediat ce propune modelul electric fabricat la Craiova.

M-am trezit într-o dimineață rece, de final de noiembrie, m-am urcat într-un Ford Explorer alb – familiar personajul – și am plecat la Craiova, cu destinația fabrica Ford Otosan. Știam deja din Eurocharge că puteam acoperi distanța fără a fi nevoie să încarc. Terapeutice aceste tururi. 

Singurul lucru memorabil din acest drum este sprijinul primit din partea Waze, care mi-a schimbat traseul pentru a evita un blocaj magnific în jurul Piteștiului. Ajuns la fabrică am pus Explorer-ul la încărcat. Am ajuns cu 18% baterie, deci avea nevoie de energie pentru drumul de întoarcere. De-aici, drumul meu a mers spre întâlnirea cu Puma Gen-E.

Corecturi discrete

Vizual, prea multe lucruri nu s-au schimbat. Partea frontală a adoptat ”scutul” care umple grila frontală, detaliu remarcat prima dată la Mustang Mach E. Și partea inferioară a spoilerului față este ușor redesenată, iar nevoile de ventilație mult reduse la un vehicul electric au condus la adoptarea acestui unui desen care să favorizeze aerodinamica. 

La capitolul dimensiuni, mașina are un plus de 2,8 cm în dreptul lungimii. În rest, celelalte valori rămân identice cu ale versiunii cu motorizări termice. Le reiau pe toate: lungime de 4.214 mm, lățime de 1.805 mm, înălțime de 1.555 mm și ampatament de 2.588 mm. În cazul versiunii cu motor termic, apelativul de SUV/crossover era justificat de garda la sol de 163 de mm. Ei bine, versiunea Gen-E oferă o gardă la sol de 129 de mm, minusul de 34 de mm fiind justificat de adoptarea pachetului de baterii.

O performanță plăcută o reprezintă păstrarea masei într-o zonă decentă. Puma Gen-E are o masă la gol de 1.563 kg, cu aproape 200 kg mai mult decât Puma 1.0 EcoBoost mHEV, care se laudă cu 1.368 kg.

Noul model produs la Craiova are o sarcină utilă de 452 kg, iar masa maximă remorcabilă este de 750 kg. Și pentru a termina cu datele ”antropometrice”, mai menționez și volum portbagajului: 523 litri, respectiv 574 litri dacă se măsoară volumul până la nivelul plafonului (în aceste valori este inclus și volumul spațiului de depozitare de sub planșeu, numit acum Gigabox).

Prin plierea bachetei spate se obține un spațiu de încărcare cu volum de 1.283 litri. Surprinzător, valorile sunt mai bune decât cele ale versiunilor cu motor termic: 456/ 1.216 litri.

Tot la capitolul spații de depozitare amintesc și de frunk-ul cu volum de 43 litri, valoare suficientă cât să găzduiască kit-ul de siguranță auto și cablurile de încărcare.

Un singur pachet baterie – motor electric

Ford Puma Gen-E este oferit cu o baterie a cărei capacitate utilă este de 43 kWh. Întâmplător sau nu, bateria este identică cu cea a modelului Ford E-Turneo, model electric produs tot la Craiova.

După cum probabil deja intuiești, posibilitățile de încărcare sunt similare. La stații AC mașina poate trage maxim 11 kW, iar la stații DC poate încărca cu până la 100 kW. Cei de la Ford se laudă cu un timp de încărcare de 23 minute de la 10%-80% la o stație de 100 kW. Iar o încărcare completă la o stație AC de 11 kW durează 5 ore și 42 minute. La o stație rapidă, Puma Gen-E câștigă 124 de km de autonomie după 10 minute de încărcare (evident, la stațiile unde puterea de încărcare ajunge la 100 kW).

Ford Puma Gen-E are roți motrice față, iar motorul dezvoltă 123.5 kW/ 168 CP și 290 Nm. Viteza maximă declarată este de 160 km/h și sunt necesare 8 secunde pentru a ajunge la 100 km/h cu start de pe loc. Motoare electrice sunt fabricate la Halewood, Marea Britanie.

Ford anunță o autonomie maximă de 376 km în regim mixt conform ciclului de testate WLTP, și o autonomie urbană de 523 km, conform aceluiași ciclu de testare. Consumul mediu declarat este de 13.1 kWh/100 km. 

Planșa de bord este identică cu cea a versiunii cu motorizare termică, dar există și o serie de diferențe pe care le vei identifica la nivelul tunelului median. Dispariția clasicului schimbător de viteze a permis redesenarea acestei zone și introducerea unor spații suplimentare de depozitare. Această zonă a fost ușor înălțată, pentru un plus de ergonomie când vine vorba de accesul la obiectele depozitate pe punte, iar sub ea s-a format un spațiu generos de depozitare unde își pot găsi locul și obiecte ceva mai voluminoase, de genul unei poșete. 

Nou este și schimbătorul de trepte de rulare, acesta fiind poziționat în spatele volanului pe partea dreaptă a acestuia. Selectarea modurilor D-N-R pare destul de ergonomică, similară cu semnalizarea sau activarea ștergătoarelor. Puma Gen-E oferă și mod de conducere One-Pedal.

Echipări

Ford simplifică gama, lucru deja cunoscut de clienții modelului Explorer. Noul model electric va fi oferit în două versiuni de echipare: 

  • Puma Gen-E, versiune de bază destul de bine echipată. Include: instrumentar de bord digital cu diagonala de 12.8 inch, display central de 12 inch cu sistem de operare SYNC 4 (Apple CarPlay, Android Auto, Alexa) iluminare ambientală, sistem audio cu 6 incinte și faruri LED
  • Puma Gen-E Premium include suplimentar sistem audio B&O Premium cu 10 incinte și soundbar integrat în planșa de bord, hayon acționat electric, keyless entry și Dynamic Matrix LED. 

În echiparea de serie, pe lista de sisteme de siguranță și asistare găsim următoarele: Cruise Control cu funcția de detectare a limitelor de viteză, Driver Alert, Lane-Keeping Aid, Pre-Collision Assist, Rear Parking Sensors, Rear-View Camera, Speed Sign Recognition și Wrong Way Alert. 

Pe lista de opțiuni regăsim jante de 19 inch, plafon panoramic ce poate fi deschis, cârlig de remorcare detașabil și pachet de iarnă care include scaune, volan și parbriz încălzite.

Tot opționale sunt și sistemele Intelligent Adaptive Cruise Control cu funcțiile Stop & Go și Lane Centering, Predictive Speed Assist, Blind Spot Information System cu funcție Lane Change Warning, Cross Traffic Alert și camerele la 360 de grade.

Ford lansează programul Ecobonus în România 

Simultan cu prezentarea oficială a noului model electric Puma Gen-E, Ford lansează programul național Ford Ecobonus. Acesta este menit să impulsioneze reînnoirea parcului auto la nivel național și să ajute la tranziția către mobilitatea cu emisii scăzute de dioxid de carbon.

Astfel, Ford România oferă un Ecobonus în valoare de 5.100 de euro pe care îl poți accesa pentru modelele electrice Puma Gen-E, Capri, Explorer și Mustang Mach-E, respectiv de 2.600 de euro pentru Kuga plug-in hybrid. Ford Ecobonus se aplică atât persoanelor fizice, cât și juridice, indiferent de modul de achiziție și este cumulativ cu toate acțiunile comerciale.

În România, Puma Gen-E are un preț de pornire de la 23.900 euro TVA inclus, în condițiile actualului program Rabla Plus. Fără tichetul Rabla Plus mașina are un preț de bază de 28.900 euro (cu Ford Ecobonus inclus), iar listele de comenzi au fost deschise. Livrările sunt programate să înceapă în primăvara anului viitor.