În anii ’90 încă mă ridicam pe vârfuri să văd “cât bagă” mașinile din fostul bloc comunist pe care le zăream prin parcarea blocului, deci Diablo sau Countach erau departe de universul pe care îl puteam pricepe. Prin urmare, odată cu vârsta am descoperit alte staruri ale copilăriei: Murciélago și Gallardo, fiecare cu dialectul și clienții lui.
Apoi, am crescut cu Huracan și Aventador. Le știu încă de la primul comunicat de presă și le-am văzut cum au evoluat de-a lungul anilor, dar și cum au plonjat – forțate de preferințele publicului – spre un univers dominat de SUV-uri. Urus e noul rege al familiei și trage după el nu doar cifre de vânzări, ci și contul de profit și pierdere. Partea bună? Banii obținuți din succesul comercial numit Urus merg și spre dezvoltarea altor supercaruri, iar astfel, ideea veche a lui Ferruccio Lamborghini continuă. Cel puțin conceptual.
Mai întâi a fost Revuelto, înlocuitor pentru Aventador, iar acum, e rândul lui Huracan să treacă oficial în rezervă. Locul lui în gamă e luat de Temerario.
Temerario este un adevărat ‘fuoriclasse’: un model într-o ligă proprie, o mașină extraordinară și un vehicul plin de inovații atât tehnic, cât și din punct de vedere stilistic. Fiecare Lamborghini nou trebuie să-și depășească înaintașii în termeni de performanță, dar în același timp trebuie să fie și mai sustenabil din punct de vedere al emisiilor. Cu Temerario am completat un capitol cheie în strategia de electrificare inclusă în planul Direzione Cor Tauri: am devenit primul constructor de lux cu o gamă complet electrificată.
Stephan Winkelmann, președintele și directorul executiv Lamborghini.
Pentru o clipă am vrut să scriu că Temerario e hibridul Lamborghini care se adresează unui public ceva mai larg – atenție, public aflat deja în zona rarefiată care poate privi spre configuratorul mărcii fără să acorde mare atenție acelui “grand total”. Dar mi-am revenit: Urus e regele. Prin urmare, noul supercar lansat de casa din Sant’Agata Bolognese reprezintă punctul de intrare, baza, ideea pe care s-o cumperi și care să te bucure. Cel puțin asta e concluzia pe care o trag din descrierea făcută de Lamborghini.
Și înainte să intru în zona de date tehnice, materiale și alte elemente care țin strict de performanță și de premierele aduse din punct de vedere tehnologic, îmi doresc să punctez un alt lucru care ține strict de percepția personală: Temerario nu mai seamănă cu urmașii lui. Nu mai arată precum un Joker evadat din Arkham și nu mai emană atât huliganism cum o făcea Gallardo. Dar repet, e doar o percepție personală. Poate se schimbă după ce o sa văd primele clipuri cu Temerario devorându-și anvelopele pe mai știu eu ce pistă abandonată.
Viața în hexagoane
Îndrăzneț, neprevăzut și autentic. Așa descriu pe scurt oficialii Lamborghini designul noului Temerario.
Lamborghini Temerario marchează, cu siguranță, o nouă bornă în ceea ce privește limbajul nostru de design. Îl numim ‘esențial și reprezentativ’ cu un plus de atletism generat de suprafețele sale. De la prima vedere, Temerario este o mașină super sport fascinantă.
Mitja Borkert, directorul de design Lamborghini.
Laitmotivul estetic e reprezentat de forma geometrică numită hexagon, o trimitere clară la ADN-ul mărcii. O zărești încrustată pe mașina italienilor indiferent de unghiul din care privești. Luminile de zi cu LED, carcasele oglinzilor, prizele laterale, capacele pentru rezervor și pentru portul de încărcare, stopurile și ornamentul evacuării finale, toate au formă hexagonală.
Multe dintre elementele care țin de design au și rol aerodinamic: tunelul de aer integrat în luminile de zi, cele două “flapsuri” laterale sculptate în zona blocurilor optice, pragurile bombate, nervurile de pe plafon și umerii portierelor. Toate sunt calculate, proiectate și realizate în așa fel încât să aibă rol dublu. Lamborghini spune că designerii au folosit și elemente inspirate din aviație – arătătoarele italienilor indică spre partea frontală, spre “nasul” mașinii – iar zona posterioară, spatele mașinii, e și mai complex.
Pentru iubitorii de cifre, Temerario măsoară 4.706 mm lungime, are o lățime de 1.996 de mm (fără să iei în calcul oglinzile), înălțimea ajunge la 1.201 mm, iar ampatamentul se oprește în dreptul valorii de 2.658 de mm.
Feel like a pilot
Interiorul lui Temerario a fost gândit pornind de la filozofia “Feel like a pilot”. Oficialii spun că au generat un echilibru între digital și experiența pură, viscerală, deși prima parte pare că domină – cel puțin vizual – habitaclul supercarului italian. Și spun asta pentru că Lamborghini culege din ideile fraților de grup Audi și Porsche și oferă pe Temerario trei ecran integrate în planșa de bord. Un instrumentar digital de 12,3 inchi, un ecran central de 8,4 inchi amplasat pe consolă și un alt display de 9,1 inchi în fața pasagerului. E rețeta pe care am văzut-o acum ceva ani pe Taycan, dar pe care o găsești și pe Revuelto. Pare că devine normă.
Și-acum să revenim la filozofia “Feel like a pilot”. Poziția de conducere e joasă – așa cum ar trebui să fie într-un supercar – scaunele bine profilate sunt echipate cu sistem de ventilație și încălzire, iar volanul inspirat din motorsport integrează o mulțime de comenzi: de la selectorul pentru modurile de rulare și butonul pentru Launch Control până la controller-ul pentru Drift Mode. Multe dintre accesoriile de interior pot fi comandate din fibră de carbon. Asta dacă vrei să mai reduci din masa totală de 1.690 de kilograme.
Mulțumită noii arhitecturi, Temerario oferă un plus de spațiu la interior față de Huracan. Spre exemplu, spațiul pentru cap a crescut cu 34 de mm, iar cel pentru picioare cu 46 de mm. Vizibilitatea e și ea mai bună cu încă 4,8 grade, iar conform oficialilor Lamborghini, în noul Temerario vor avea loc și adulți cu o înălțime de 2 metri (plus casca de protecție obligatorie în timpul track days).
Spațiul de stocare de sub capotă măsoară 112 litri – echivalentul a două trollere de cabină – iar “mărunțișurile” pot fi depozitate în spațiul din spatele scaunelor.
Odată cu Temerario, producătorul introduce noul sistem numit Lamborghini Vision Unit (LAVU). E opțional și folosește trei camere și o unitate de control dedicată care livrează trei servicii on-board: Lamborghini Telemetry 2.0, Memories Recorder și Dashcam. Toate pot fi accesate și prin intermediul aplicației Lamborghini Unica.
Al treilea hibrid
Dar Temerario nu-i despre ecrane și nici despre aplicații mobile. E despre senzații. E despre driving pleasure și track-driving fun.
Iar pentru a potența aceste lucruri, inginerii au pregătit o arhitectură fabricată integral din aluminiu: folosește cu 50% mai puține componente față de cea a lui Huracan, are cu 80% mai puține puncte de sudură și o rigiditate mai bună cu 20 de procente.
Apoi, motorizarea. Noul Temerario e un hibrid plug-in, deși oamenii din conducerea companiei au găsit o denumire altfel: High Performance Electrified Vehicle. E aceeași pe care o vei întâlni și la Revuleto. E un alt fel de a spune că electricul din hibridul plug-in e acolo mai mult pentru performanța pe care o livrează și mai puțin pentru partea eco.
Adio, V10 aspirat natural. Locul lui e luat de un V8 biturbo. Da, s-a pornit de la motorul lui Urus, dar s-au schimbat suficient de multe pe parcurs încât Lamborghini i-a dat un număr intern de sine stătător (L411) și-l promovează ca fiind un motor nou. Turația maximă e de 11.000 rpm, iar linia roșie e la 10.000 rpm. De unul singur, motorul V8 livrează 800 de cai-putere între 9.000 și 9.750 rpm, iar cuplul ajunge la un maxim de 730 Nm între 4.000 și 7.000 rpm. De aici intervine electricul. Temerario are trei motoare electrice. Unul dintre ele a fost integrat între motorul termic și cutia de viteze cu opt trepte și dublu ambreiaj. Rolul lui e de starter/generator și de a elimina turbo lag-ul, fiind capabil să livreze 300 Nm indiferent de viteză.
Apoi, celelalte două motoare – de câte 110 kW fiecare – sunt integrate pe puntea față. În total, sistemul hibrid de propulsie livrează 920 de cai-putere, iar asta se traduce printr-o accelerație 0-100 km/h în 2,7 secunde și o viteză de top de 343 km/h.
Motoarele electrice sunt alimentate de la o baterie cu capacitatea de 3,8 kWh. Încărcarea poate fi făcută de la o sursă externă, cu maxim 7 kW, lucru care durează 30 de minute, prin recuperarea energiei la frânare sau de la motorul V8.
Temerario propune mai multe moduri pentru a exploata resursele și comportamentul mașinii. Prin controller-ul rotativ de culoare roșie de pe volan, șoferul va avea acces la “hărțile” Città, Strada, Sport, Corsa și Corsa Plus. Prin apăsarea butonului roșu cu steag caroiat, Temerario intră în modul Launch Control. În funcție de aceste moduri, clienții pot opta pentru alte trei setări care țin de sistemul hibrid: Recharge, Hybrid și Performance. Nu în ultimul rând, supercarul are un controller denumit Drift Mode. Poate fi setat în trei poziții, în funcție de abilitățile celui de la volan.
Un alt lucru de menționat ar fi acela că Temerario poate rula exclusiv cu ajutorul motoarelor electrice de pe puntea față. Nu există încă o autonomie oficială, în cazul în care așteptai o valoare legată de mersul electric.
Rubrica “Și altele”
• Încep rubrica asta cu faptul că Temerario este al patrulea Lamborghini botezat de agenția românească Namzya, fondată de Marcela Sărmășan și Andra Guțui.
• Noul Temerario va fi disponibil – încă de la debut – cu pachetul Alleggerita. În total, masa mașinii scade cu peste 25 de kilograme. Dintre acestea, 12,65 de kilograme sunt tăiate din elementele de caroserie prin înlocuirea lor cu unele fabricate din CFRP. Opțional – pe lângă pachetul Alleggerita – există și pachetul Carbon – scade încă 1,82 de kilograme din totalul de 1.690 de kilograme. Și dacă tot am atins acest subiect, trebuie să menționez că Temerario este mai greu decât Huracan cu peste 250 de kilograme.
• Jantele au 20 de inchi pe față, respectiv 21 de inchi pe spate și sunt disponibile în trei versiuni de design. Pot fi comandate inclusiv unele din carbon. Sistem de frânare Carbon Ceramic Brakes Plus cu etriere cu 10 pistonașe pe față, respectiv 4 pistonașe pe spate. Discurile de frână au 410 mm pe față, respectiv 390 de mm pe spate.
• Sistemul audio a fost dezvoltat special de compania italiană Sonus faber.
• Inginerii Lamborghini au pregătit câte un “sountrack” al motorului V8 pentru fiecare mod de rulare. Chiar și pentru rularea pur electrică, italienii au integrat un sunet special.
• Pe anumite piețe, Lamborghini a lansat deja pagina pentru configurarea unui Temerario, însă prețurile oficiale nu au fost comunicate.
Foto: Lamborghini.