Toyota construiește, de la zero, un oraș al viitorului. La poalele Muntelui Fuji. Ca parte din planul prin care japonezii vor să-și asigure metamorfoza dintr-o companie de automobile într-una de mobilitate.
Astfel, japonezii au ales să privească maniera în care trăiesc, lucrează și se deplasează oamenii în viața de zi cu zi, dincolo de mașinile pe care le conduc. Și-au ajuns la concluzia că era nevoie de un laborator viu, de un loc unde să poată fi experimentate concepte noi și eventuale soluții implementabile pe scară largă.
Așa că Toyota l-a găsit – sau mai bine zis, l-a creat: Woven City. În traducere liberă, Orașul Împletit.
Un război…de țesut
E imposibil de adus în discuție ideea unui oraș modern, futurist, construit de la zero, fără a-l menționa pe Sakichi Toyoda, cel care a fondat compania.
Sakichi Toyoda s-a născut pe 14 februarie 1867. Tatăl său era fermier, dar în timpul liber muncea ca tâmplar, pentru a-și întreține familia. O anecdotă spune că într-o zi, Sakichi și-a văzut mama chinuindu-se să lucreze la un război de țesut manual, așa că a început să studieze mecanica din spatele uneltei.
La 18 ani, avea la activ zeci de războaie de țesut construite, dezasamblate și asamblate la loc. Apoi iar dezasamblate. Apoi reconstruite. Uneori mai bine, alteori nu.
Șase ani a perseverat Sakichi Toyoda în construcția (și distrugerea) de războaie de țesut, până în 1891, la vârsta de 24 de ani, când patentează așa-numitul război de țesut manual Toyoda. Față de cele existente pe piață, acesta putea fi utilizat doar cu o mână, iar materialul împletit era de o calitate mai bună în formă sa finală.
Dar Sakichi voia mai mult. Și avea să și obțină: în 1896, patentează războiul de țesut automat Toyoda, primul de acest fel construit din oțel și lemn, pus în mișcare de abur. De fapt, primele produse asamblate și vândute de Toyota au fost războaie de țesut, nici vorbă de mașini. Activitate care continuă și azi, prin ramura Toyota Industries Group.
Impulsul de sub pământ
E clar acum de unde își trage numele acest oraș revoluționar pe care Toyota în construiește sub Muntele Fuji. A existat, însă, și contextul favorabil pentru ca proiectul Toyota Woven City să apară. Mai întâi ca idee, apoi ca plan concret și ceva mai recent, ca realitate (încă în faza de construcție).
Contextul a plecat de la un dezastru natural: cutremurul din 11 martie 2011, cu epicentrul în Tohoku, pe coasta de est a Japoniei. Daunele provocate de seism au făcut ca Toyota să decidă construirea unei noi fabrici în zonă, pentru a contribui la reclădirea comunității prin 1) locuri de muncă și 2) taxele pe care urma să le plătească.
Pentru a echipa noua uzină, a fost transferat o parte din inventarul fabricii Higashi-Fuji, deținută de compania subsidiară Toyota Motor East Japan. Ulterior, fabrica a fost închisă permanent în decembrie 2020 (aici se asambla din 1967, fără întrerupere, sedanul de lux Toyota Century).
După închiderea uzinei Higashi-Fuji, o parte din angajați și-au exprimat dorința de a se reloca și de a continua să producă mașini în noua fabrică – recunoscând, în același timp, că o parte din colegii lor nu au aceeași posibilitate.
E momentul în care Toyota decide să ușureze tranziția angajaților: o parte din ei vor locui într-un oraș construit de la zero. La început cu populație de 360 de locuitori (în principal seniori și familii din care fac parte și copii mici), apoi 2.000 de locuitori, apoi și mai mulți. Toți conectați, împletiți, într-un oraș ca niciun altul până acum, întins pe 70 de hectare, în locul fostei uzine Higashi-Fuji.
Orașul Împletit
În Woven City, fiecare locuitor este un inventator. Fie că e angajat Toyota, sau al unei companii partenere, om de IT sau un simplu cetățean. De ce inventator? Fiindcă fiecare contribuie la dezvoltarea unei idei, a unui sistem și implicit la testarea lui.
În Woven City, ca parte din datoria de locuitor, toată lumea va participa cu păreri constructive despre un produs sau o soluție, în funcție de experiența lor personală. Sună ușor utopic, dar aici se țintește cu proiectul Orașului Împletit.
Ridicarea unui oraș de la zero, chiar și la o scară redusă cum e Woven City, oferă oportunități unice de a dezvolta tehnologii viitoare, inclusiv un sistem de operare digital pentru infrastructura orașului în sine. În momentul în care locuitorii, clădirile și mașinile vor fi toate interconectate prin fluxuri de date și senzori, vom putea testa tehnologia AI atât în mediu virtual cât și fizic, amplificându-i potențialul.
Akio Toyoda, președintele Toyota
Conform planurilor prezentate de Toyota, în Woven City se va locui în clădiri din lemn, proiectate și construite prin tehnici străvechi japoneze, dar automatizat, cu ajutorul roboților. Pe acoperișuri vor fi montate panouri solare, iar printre clădiri vor fi amplasate zone verzi, cu vegetație variată, întreținute de sisteme de irigare integrate în arhitectură.
Arhitectul care va conduce proiectul este danezul Bjarke Ingels. Pe CV-ul acestuia se află, printre altele, 2 World Trade Center (încă în stadiu de construcție) și noul sediu Google din Bay View, California (finalizat).
Mai mult, planurile spun că Woven City va funcționa cu energie geotermală, solară și hidrogen, pentru o amprentă de carbon cât mai aproape de neutru. Va exista și un nivel inferior, un fel de subsol al întregului oraș, unde se vor afla sisteme de canalizare, salubrizare, filtrarea a apei, dar și depozite de hidrogen.
Atât acestea cât și restul de procese și sisteme de la nivelul solului vor fi gestionate și interconectate prin ceea ce Toyota numește digital twin – o platformă digitală inteligentă, ce funcționează în timp real, ca o copie virtuală a întregului oraș.
Croiala traficului
Față de un oraș tradițional, unde apariția mașinilor, a bicicletelor, a trotinetelor și a vehiculelor comerciale a sculptat infrastructura de la an la an, Woven City va fi organizat clar de la bun început. Se va face, dacă vreți, o sortare a traficului pe trei categorii.
Strada, așa cum o știm noi azi, e formată din trei elemente: Vehicular Road – destinat mașinilor autonome cu emisii zero, Recreational Promenade – gândit pentru micro-mobilitate (biciclete, trotinete etc.) și Linear Park – adică un parc dezvoltat pe lungime, pentru pietoni.
Aceste trei elemente vor coexista, dar fără să se intersecteze (Toyota le numește legăturile de ADN ale noului oraș). Mai exact, o zonă pentru mașini cu o zonă de promenadă și un parc liniar vor forma o micro-zonă cu opt clădiri (un pătrat, în esență) cu o piață interioară accesibilă doar prin zona de promenadă sau prin parcul liniar.
Ne putem gândi la această micro-zonă ca la o piesă LEGO. Mai multe piese, adică mai multe micro-zone alăturate vor forma un cartier, iar acest cartier va conține în centru o piață interioară mai mare, un complex sportiv, o grădină botanică sau un parc.
Am menționat mai sus vehiculele autonome, tehnologie pe care Toyota o are deja prin e-Palette, una din celelalte măsuri de tranziție de la statutul de companie producătoare de automobile la companie de mobilitate.
Bun, dar ce-i un e-Palette?
Conceptul e-Palette a fost anunțat pentru prima dată tot la CES Las Vegas, în 2018, apoi produs în serie (cu debut în 2019, la Salonul Auto de la Tokyo) și folosit cu ocazia Jocurilor Olimpice de la Tokyo din 2020 (mutate în 2021, mulțumim COVID) pentru transportul sportivilor în complexul olimpic.
În mare, principiul va fi același și pentru Woven City, dar Toyota spune că a îmbunătățit sistemul de operare, iar primele teste urmează să demareze odată cu încheierea Fazei 1 de construcție.
Îl puteți considera un autobuz intrat la apă, autonom (Level 4), cu uși glisante, propulsat pur electric. Toyota i-a spus e-Palette fiindcă acest vehicul poate îndeplini mai multe sarcini, dincolo de cele de transport – pasageri (până la 20) sau marfă.
Un e-Palette poate fi transformat în bistro sau restaurant mobil sau chiar într-un centru de prim-ajutor ambulant sau într-un hotel (mă rog, într-o cameră de hotel ar fi mai corect spus).
Dimensiunile standard sunt 5.255 mm lungime, 2.065 mm lățime, 2.760 mm înălțime și 4.000 mm ampatament. Autonomia maximă este de aproximativ 150 de kilometri, iar viteza maximă nu depășește 19 km/h. În unele cazuri, un operator poate fi prezent în vehicul, pentru a prelua comanda în situații-limită (dacă acestea apar vreodată).
La interior, în cazul versiunii care poate transporta persoane, podeaua e plată și există o rețea de bare și mânere pe care pasagerii le pot folosi ca într-un autobuz. În teorie, prin Woven City, o flotă de e-Palette va circula pe acel Vehicular Road, asigurând transportul în comun pentru locuitori (între cartiere, dar și în interiorul acestora).
La momentul redactării, construcția Orașului Împletit se află în Faza 1 (primele lucrări au început în 2021, după ce proiectul a fost anunțat oficial în 2020, la CES Las Vegas). Dacă lucrurile merg conform planurilor, Faza 1 se va încheia anul acesta (2024), iar de anul viitor, va fi demarată testarea și implementarea diverselor tehnologii.