România a atins, în luna decembrie 2022, un număr de 10.005.408 vehicule, din care 7.865.186 sunt autoturisme și un milion sunt vehicule comerciale. Creșterea parcului auto a fost de 3,55% și a fost determinată atât de înmatriculările de vehicule noi și de importul de vehicule second-hand, cât și de radieri, cele mai multe fiind, evident, cele prin casare în cadrul Programului Rabla. Nu în ultimul rând, reamintim că totalul vehiculelor cuprinde și motociclete, mopede, tractoare, remorci (inclusiv rulote).
Ca să ai o imagine cât mai clară, în 2022, parcul auto al României a ieșit pe plus cu 343.925 de vehicule.
Rablele de peste 20 de ani domină parcul auto
Segmentul autoturismelor a crescut cu 3,3% în ultimul an, echivalentul a 254.147 unități în plus, față de anul anterior. În privința vechimii acestora, statisticile DRPCIV sunt structurate pe două clasificări ale vechimii. Cel mai interesant mod de segmentare este cel care împarte mașinile în 6 categorii în funcție de vechime: 0-2 ani, 3-5 ani, 6–10 ani, 11–15 ani, 16–20 ani și peste 20 de ani.
Datele arată că s-au înregistrat scăderi pe două dintre segmente: 3-5 ani și 11–15 ani. Și aici trebuie să explicăm că scăderea poate veni fie prin radiere, fie pe cale naturală – adică învechire. Mai exact, dacă un automobil care avea anul trecut 15 ani, anul acesta el va avea, logic, 16 ani, deci iese dintr-o categorie de vârstă și intră în alta.
În categoria de 3-5 ani scăderea este mică, aproape 1000 de autoturisme, în timp ce pe segmentul 11 – 15 ani, scăderea a fost una semnificativă, de 241.479 de autoturisme. Aceasta din urmă este determinată, așa cum explicam mai sus, de radierile din Rabla, dar și de depășirea vârstei de 15 ani a mașinilor cumpărate în 2007, plus – să nu uităm – scăderea achizițiilor de mașini noi de acum 11 ani. Și așa cum învățam la aritmetică în școala primară, facem și verificarea: migrarea în categoria superioară a celor mai multe dintre mașinile din categoria 11–15 ani se vede în cifrele de creștere a categoriei 16–20: +184.970 de autoturisme.
Și totuși, situația este mult mai gravă în segmentul de peste 20 de ani, unde creșterea a fost de 284.767 de autoturisme. Acesta este rezultatul, în cea mai mare măsură, a învechirii mașinilor second-hand importate după eliminarea taxei auto, în 2017, dar și a creșterii pieței de mașini noi, în 2007.
Avem în acest fel 2,43 milioane de autoturisme mai vechi de 20 de ani care circulă, și o fac într-o stare tehnică incertă. Adică o treime din parcul de autoturisme. Și asta în condițiile în care mașinile sub 10 ani nu ajung nici la 20% din total. Altfel spus, jumătate din autoturismele din trafic, aproape 4 milioane, au între 10 și 20 de ani vechime.
Al doilea mod în care a fost făcută analiza are la bază două segmente majore: 0 – 10 ani, adică cel al mașinilor cu o vârstă decentă, și peste 11 ani, cel al mașinilor care pot fi considerate vechi și cu potențiale probleme de siguranță și poluare. Primul segment a crescut cu 25.889 autoturisme, ajungând la 1,5 milioane de autoturisme. Segmentul mașinilor mai vechi de 11 ani a crescut, în schimb ,cu 228.258 unități, ajungând la 6,3 milioane de unități (81% din total). Și asta în ciuda investițiilor de ordinul milioanelor de euro în Programul Rabla.
Vechime | Autoturisme 2021 | Autoturisme 2022 | Evoluție 2021-2022 |
0-10 ani | 1.476.482 | 1.502.371 | +25.889 |
>11 ani | 6.134.557 | 6.362.815 | +228.258 |
Total | 7.611.039 | 7.865.186 | +254.147 |
Vechime | Vehicule 2021 | Vehicule 2022 | Evoluție 2021-2022 |
0-10 ani | 1.976.933 | 2.025.402 | +48.469 |
>11 ani | 7.684.550 | 7.980.006 | +295.456 |
Total | 9.661.483 | 10.005.408 | +343.925 |
Dieselul, majoritar pe șosele
Cea mai bună veste referitoare la parcul auto al României este cea legată de sistemele de propulsie ecologice, cu emisii reduse. Chiar dacă mașinile electrice nu reprezintă nici măcar 1% din totalul mașinilor care circulă pe șosele din țară, faptul că numărul lor s-a dublat în ultimul an este îmbucurător. De la 12.433 de autoturisme cu baterii, câte erau în 2021, am ajuns la 24.691, adică cu 98,5% mai multe.
Motorizările hibrid (PHEV, full hybrid și mild-hybrid) au crescut și ele destul de consistent, cu 52,7%, la 127.331 de unități, iar ponderea lor în parc a urcat la 1,6%. În total, electricele plus hibridele au ajuns la 1,93% din total.
Restul sunt mașinile cu benzină și cele cu motorină, dieselul fiind în continuare cea mai întâlnită motorizare din România, cu o pondere de 50,1% și un total de 3,94 milioane, mai multe cu 177.997 față de anul 2021. Mai mult decât atât, creșterea acestui segment a fost mai mare decât cea a mașinilor cu benzină, care au rămas la un nivel apropiat de cel anterior, 3,71 milioane.
Motorizare | Autoturisme 2021 | Autoturisme 2022 | Evoluție 2021-2022 |
Benzină | 3.706.500 | 3.711.866 | +5.366 |
Diesel | 3.768.454 | 3.946.451 | +177.997 |
Hibrid | 83.367 | 127.331 | +43.964 |
Electric | 12.433 | 24.691 | +12.258 |
Motorizare | Vehicule 2021 | Vehicule 2022 | Evoluție 2021-2022 |
Benzină | 3.994.225 | 4.013.423 | +19.198 |
Diesel | 4.990.660 | 5.208.677 | +218.017 |
Hibrid | 83.771 | 127.905 | +44.134 |
Electric | 13.310 | 26.186 | +12.876 |
Volkswagen, mașina poporului
Toată lumea știe că România este țara mărcii Dacia, pe șoselele patriei circulând deopotrivă modelele din epoca actuală Renault, dar și destule exemplare ale familiei 1300. Numai că situația s-a schimbat în ultimul an, datorită importurilor masive de autoturisme second-hand.
Lider al acestor importuri, Volkswagen a avansat pas cu pas și a ajuns la 31 decembrie 2022 să fie cea mai populară marcă în circulație (fără utilitare), depășind Dacia pentru prima dată în istoria recentă a automobilului din România. Dacă în 2021 erau pe stradă 1,35 de milioane de mașini cu sigla Dacia, în 2022 numărul lor a fost mai mare cu aproape 16.000. În schimb, Volkswagen a crescut cu aproape 45.000 de mașini, de la 1,33 milioane, la 1,38 milioane. Pentru Dacia, volumul cu care a crescut ar putea părea neverosimil, având în vedere că au fost înmatriculate aproape 40.000 de autoturisme noi. Explicația vine tot de la Rabla, care a scos Daciile vechi de prin curți și de pe trotuare. Între cele două mărci sunt și unele diferențe evidente de profil.
Dacă la Dacia domină motorizările pe benzină, pentru simplul motiv că motorina nu prea a fost disponibilă pe modelele mărcii, la Volkswagen ponderea covârșitoare este cea a celebrelor TDI.
Și la vechime sunt diferențe vizibile între cele două mărci populare. Dacia are un număr dublu de mașini sub 10 ani, fiind clară creșterea pe acest segment, în timp ce Volkswagen a înregistrat un plus de 60.000 de mașini pe segmentul peste 10 ani. Și avem și o explicație: cele 15.000 de VW care au ieșit din categoria 0-10 ani sunt mașini cumpărate acum un deceniu și care acum au de la 11 ani în sus.
Nu în ultimul rând, evoluția pe electrice a celor două mărci pune în evidență invazia de Spring-uri, care au urcat diferența dintre cele două la aproape 7.000 de mașini electrice. Situația este exact pe dos la hibride, deoarece Dacia încă nu a vândut, până la 31 decembrie, astfel de motorizări.
Vechime [ani] | Dacia în 2021 | Dacia în 2022 | Evoluție 2021-2022 | Volskwagen în 2021 | Volskwagen în 2022 | Evoluție 2021-2022 | |
0-2 | 69.020 | 71.621 | +2.601 | 14.431 | 13.785 | -556 | |
3-5 | 115.676 | 120.353 | +4.677 | 31.435 | 28.603 | -2.832 | |
6-10 | 126.622 | 140.907 | +14.285 | 113.812 | 101.514 | -12.298 | |
11-15 | 263.580 | 202.389 | -61.191 | 305.889 | 281.033 | -24.856 | |
16-20 | 243.805 | 294.274 | +50.470 | 453.325 | 467.689 | +14.364 | |
>20 | 539.144 | 544.098 | +4.954 | 416.292 | 487.207 | +70.915 | |
Total general | 1.357.847 | 1.373.643 | +15.796 | 1.335.094 | 1.379.831 | +44.737 |
Celelalte mărci din topul celor mai populare din România sunt la o distanță abisală: Opel are mai puțin de jumătate din Dacia, iar restul (Ford, Renault, Skoda, Audi, BMW, Peugeot și Mercedes) și mai puține.
În clasamentul celor mai populare modele din trafic, pe primul loc este un „model nespecificat” de la Dacia: cel mai probabil, un amestec de versiuni ale lui 1300. Și asta dacă analizăm detaliile de vechime: 540.000 de mașini din cele 677.319 sunt mai vechi de 20 de ani și aproape toate au motor pe benzină. Pe locul al doilea se află Logan, cu aproape 500.000 de exemplare în circulație, iar pe locurile trei și patru sunt două modele celebre Volkswagen: Golf, cu 483.303 mașini, și Passat, cu 319.000. Urmează Ford Focus, cu ceva mai mult de 200.000 de exemplare, Skoda Octavia și Audi A4, apoi o serie de modele „nespecificate” Opel, Volkswagen și Daewoo.
Topul modelelor din parcul auto din România la final de 2022
Model | Unități | |
1. | Dacia (nespecificat) | 677.319 |
2. | Dacia Logan | 472.778 |
3. | Volkswagen Golf | 438.303 |
4. | Volkswagen Passat | 318.972 |
5. | Ford Focus | 229.036 |
6. | Škoda Octavia | 186.701 |
7. | Audi A4 | 163.686 |
8. | Opel (nespecificat) | 154.595 |
9. | Volkswagen (nespecificat) | 132.334 |
10. | Daewoo (nespecificat) | 124.327 |
Utilitare și tractoare
O ultimă informație legată de parcul auto al României după 33 de ani de la revoluție este cea legată de segmentul vehiculelor comerciale, cel care reprezintă, în capitalism, sistemul circulator de bază pentru economie. Avem pe șosele 1.060.178 vehicule comerciale, asta însemnând utilitare, camioane ușoare și camioane grele, un număr foarte mic, raportat la întregul parc auto. Și ca informația să fie și mai dureroasă, să mai spunem că 82% din aceste vehicule sunt mai vechi de 12 ani și sub 4% sunt mai noi de doi ani.
Diferența până la 10 milioane este formată din tractoare (200.000), vehicule speciale (53.000), motociclete (185.000) și autobuze (54.700).
Foto principală: Dreamstime