Piața auto în prima jumătate a anului: creșteri în România și Europa

Înmatriculările de mașini noi au crescut în România și în Europa în prima jumătate a anului, în timp ce înmatriculările de mașini electrice au variat puternic de la o țară la alta.

Piața auto din România a înregistrat o creștere cu peste 13% a numărului de înmatriculări de mașini noi în prima jumătate a anului, potrivit datelor lunare publicate de Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI, fostul DRPCIV). 

Conform tradiției, Dacia are în continuare aproximativ o treime din piața auto locală, însă cota de piață este în ușoară scădere, de la 33,4% în ianuarie – iunie 2023 la 31,2% în ianuarie – iunie 2024. 

De altfel, Dacia a înregistrat în prima jumătate a anului o creștere a înmatriculărilor cu aproape 6%, la peste 26.000 de unități, ceea ce reprezintă însă o creștere procentuală de peste două mai mai mică decât creșterea medie a pieței. 

BT Leasing te conectează la cele mai relevante informații și date din piața auto, susținând antreprenorii care îndrăznesc să facă lucrurile să se întâmple și contribuie la dezvoltarea economiei României. Indiferent dacă ai nevoie de un autoturism nou, echipamente performante sau soluții verzi de energie pentru afacerea ta, noi îți oferim soluții de leasing adaptate nevoilor și oportunităților pieței locale.

BT Leasing - soluția de finanțare care susține antreprenoriatul românesc.

Dintre mărcile din top 10, cea mai mare creștere procentuală a înmatriculărilor a fost realizată de Toyota. După ce anul trecut a fost permanent la numai câteva sute de unități în spatele Renault, marca japoneză a reușit acum să urce pe poziția a doua în topul mărcilor după o creștere consistentă a înmatriculărilor cu 41%, la peste 7.000 de unități. 

În schimb, la fel ca Dacia, cele mai multe mărci din top 10 au înregistrat creșteri procentuale formate dintr-o singură cifră. Din acest motiv, cu excepția rocadei dintre Renault și Toyota, clasamentul mărcilor din top 7 a rămas neschimbat, cu Skoda în fața rivalilor de la Volkswagen, Hyundai și Ford. 

Totuși, în top 10 se remarcă și ascensiunea reușită de un alt constructor japonez. Ca urmare a unei creșteri cu 26% a înmatriculărilor, Suzuki a reușit să depășească BMW și Mercedes-Benz și să ajungă astfel pe locul 8 în clasamentul general. 

De altfel, datele arată că prima jumătate a anului a fost una foarte bună în general pentru mărcile din Asia. De exemplu, imediat după top 10 se observă trei mărci de pe acest continent: Kia (creștere cu +49% a înmatriculărilor), Ssangyong (+74%) și Mazda (+10%). În acest context, în ciuda faptului că a înregistrat o creștere cu 33% a înmatriculărilor, Tesla a coborât în clasamentul general de pe locul 11 pe locul 14. 

Mercedes-Benz rămâne marca premium preferată a clienților din România, însă diferența comparativ cu BMW este mai degrabă infimă, în timp ce Audi ocupă ultima treaptă a podiumului. Volvo este în continuare pe locul 4 cu aproximativ jumătate dintre vânzările generate de Audi, în timp ce poziția a cincea revine unei alte mărci germane, Porsche.

Japonia depășește Germania în topul pe națiuni 

Pe baza rezultatelor obținute de Dacia, este de la sine-înțeles că 31% dintre mașinile noi înmatriculate în țara noastră anul trecut provin de la marca autohtonă. 

Ca urmare a creșterilor înregistrate în special de Toyota, Japonia a reușit să depășească Germania în clasamentul pe națiuni și are o cotă de piață de 16,4%, ușor mai mare comparativ cu cea de 15,2% trecută în dreptul țării europene, în timp ce pozițiile următoare sunt ocupate de Coreea de Sud și Franța. 

Dacă până anul trecut a fost practic inexistentă pe piața din România, China a ajuns în primele șase luni ale anului la o cotă de piață de 1,1% și ocupă locul 8 din 12 în clasamentul pe națiuni, înaintea unor națiuni europene precum Spania, Suedia, Marea Britanie și Italia. 

În total, 9 mărci din China au înmatriculat mașini în România în acest an, iar 871 dintre cele 923 unități aparțin mărcii MG deținută de constructorul chinez SAIC. 

Creștere cu 45% pentru mașinile diesel

Datele publicate de Asociația Europeană a Producătorilor Automobile (ACEA) arată că în primele șase luni ale anului românii au înmatriculat aproape 28.000 de mașini cu motoare pe benzină (fără niciun fel de sistem hibrid), cu 2,5% mai multe decât în perioada similară a anului trecut, astfel că acest tip de motorizare are o cotă de piață de 33,4%, în scădere de la 37%.

Marea surpriză este însă creșterea cu peste 45% a înmatriculărilor de mașini diesel, la peste 12.000 de unități, într-un ritm mult mai accelerat comparativ cu creșterea medie a pieței, motiv pentru care și cota de piață a urcat de la numai 11,5% la 14,7%. 

România nu furnizează către ACEA date separate pentru mașinile plug-in hybrid, ci le adună cu toate celelalte forme de hibridizare, inclusiv mild-hybrid și full-hybrid, motiv pentru care cifrele la acest capitol sunt mai puțin relevante: în total, în România s-au înmatriculat peste 29.000 de mașini cu diverse forme de hibridizare, în creștere cu aproape 40% comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar cota de piață a crescut de la 28,5% la 35%.

De ce au scăzut înmatriculările de electrice? 

Singurul segment care a înregistrat o scădere a numărului de înmatriculări este cel dedicat mașinilor electrice. Românii au înmatriculat peste 5.700 de unități, în scădere cu aproape 18% comparativ cu cele 7.000 de unități din prima jumătate a anului trecut. Implicit, acest lucru a condus la o scădere a cotei de piață de la 9,5% la 6,9%. 

Această scădere a pieței de mașini electrice în România este însă mai degrabă una conjucturală, determinată în special de lansarea Dacia Spring facelift. Comenzile pentru Spring facelift au început în aprilie, iar primele livrări sunt programate abia pentru septembrie. În acest context, înmatriculările pentru versiunea pre-facelift au scăzut puternic în prima jumătate a anului, așa cum se întâmplă frecvent în cazul oricărui model care trece printr-o schimbare de generație: doar 2.101 unități, comparativ cu 3.266 unități în perioada similară a anului trecut. În plus, scăderea de 1.165 de unități este foarte apropiată de scăderea generală a pieței de electrice cu 1.255 de unități. 

Acest lucru sugerează că reducerea la jumătate a bonusului acordat în cadrul programului Rabla Plus pentru achiziționarea unei mașini electrice de la 10.000 de euro la 5.000 de euro a avut mai degrabă un impact minor asupra pieței de mașini electrice, în contextul în care aproape toți ceilalalți producători au raportat creșteri pe segmentul de mașini electrice. 

Piața auto europeană: creștere cu 4,4%

Piața auto europeană a raportat de asemenea o creștere cu 4,4% a înmatriculărilor în prima jumătate a anului, la peste 6,88 milioane de unități, atunci când sunt luate în calcul cele 27 state membre ale Uniunii Europene, Marea Britanie și cele trei state din regiunea economică EFTA (Islanda, Norvegia și Elveția). 

Volkswagen rămâne de departe marca preferată a europenilor, cu peste 714.000 de unități înmatriculate și o cotă de piață în ușoară scădere de la 10,6% la 10,4%. De altfel, după creșteri consistente cu peste 10%, Toyota (486.000 de unități), BMW (398.000 de unități) și Skoda (381.000 de unități) au reușit să mai reducă decalajul în fața concurenței. 

Împreună cu Mercedes-Benz și Audi, Germania are nu mai puțin de patru mărci în top 10, în timp ce Renult a reușit să surclaseze Peugeot și să urce astfel pe locul 5. 

Dacia este pe poziția a noua în clasamentul european cu aproape 306.000 de unități înmatriculate și o creștere cu 3,6%, ușor mai mică decât media pieței, motiv pentru care și cota de piață a coborât ușor de la 4,5% la 4,4%. 

Dintre mărcile cu o cotă de piață de cel puțin 1%, cea mai mare creștere procentuală a înmatriculărilor a fost raportată de Volvo. Marca suedeză a ajuns la aproape 195.000 de unități, cu 35% mai multe decât în perioada similară a anului trecut, și ocupă astfel locul 16 în clasamentul general pe mărci. 

La fel cum se întâmplă și la nivel global, înmatriculările Tesla sunt în scădere și pe continentul european. Marca a avut aproape 165.000 de clienți noi în prima jumătate a acestui an, cu 12% mai puțini comparativ cu prima jumătate a anului trecut, astfel că și-a redus cota de piață de la 3,8% la 3,4%. 

Pe segmentul premium, BMW este lider autoritar în fața rivalilor tradiționali de la Audi și Mercedes-Benz, în timp ce Land Rover ocupă locul 4 în fața Porsche. 

Dacia Sandero a fost cel mai vândut model pe piața europeană în prima jumătate a anului, cu peste 144.000 de unități și o creștere cu 17%, iar modelul mărcii de la Mioveni este urmat pe podium de Volkswagen Golf (125.500 de unități, +42%) și Renault Clio (113.600 de unități, +15%). În schimb, Tesla Model Y a coborât până pe poziția a opta a clasamentului cu aproape 101.000 de unități după o scădere cu aproape 26%, potrivit datelor analizate de compania Data Force.

O mașină din cinci este înmatriculată în Germania

Germania este de departe principala piață auto europeană cu peste 1,47 milioane de unități și o cotă de piață de peste 21%, după o creștere cu 4,4%. Marea Britanie și Franța completează podiumul, în timp ce România ocupă locul 15 în acest clasament: 1,2% dintre mașini au fost înmatriculate în țara noastră. 

Dominația pieței germane în Europa nu se observă doar la nivelul înmatriculărilor din această țară, ci și în privința cotei de piață pe continent a mărcilor care provin de aici. Astfel, mărcile din Germania au o cotă de piață de peste 30% în Europa, mult peste Japonia (14,3%) și Franța (13,9%). Prin Dacia, România ocupă locul 7 cu o cotă de piață de 4,4%. 

Pentru moment, singurul constructor chinez inclus în datele ACEA este SAIC, care deține brandul MG. Cu cele 129.000 de unități ale sale, SAIC deține o cotă de piață de 1,9% în Europa. 

Hibrizii reduc diferența față de benzină

În privința sistemelor de propulsie, pe piața auto europeană continuă trendul lent de creștere pentru mașinile cu diverse forme de electrificare în detrimentul motoarelor cu combustie. Datele agregate la nivelul UE + EFTA + Marea Britanie arată că mașinile cu motoare pe benzină sunt în continuare cele mai populare, cu o cotă de piață de 35,2%, însă înmatriculările acestora au scăzut cu 1,5% comparativ cu perioada similară a anului trecut. 

În schimb, mașinile mild-hybrid și full-hybrid au ajuns la o cotă de piață de 29,9% după o creștere semnificativă a înmatriculărilor cu 21,2%. Pe măsură ce tot mai multe modele primesc cel puțin versiuni mild-hybrid, este de așteptat ca ponderea acestora să crească în continuare și să o depășească pe cea a mașinilor echipate exclusiv cu motor pe benzină. 

Mașini electrice: miracolul belgian

Europenii au înmatriculat peste 954.000 de mașini electrice, însă creșterea s-a atenuat la numai 1,6%. De altfel, comparativ cu celelalte motorizări, mașinile electrice au cele mai contrastante evoluții în rândul țărilor europene. 

Astfel, dacă Germania a raportat o scădere cu 16,4%, în special ca urmare a elimnării bruște a bonusului la achiziție, Franța a înregistrat o creștere cu 14,9%, însă marea surpriză provine din Belgia. Statul cu numai 11 milioane de locuitori a înregistrat o creștere cu 48% a numărului de înmatriculări, a ajuns la 64.000 de unități înmatriculate și a devenit a treia țară europeană la acest capitol, după Germania și Franța. Și asta în contextul în care Belgia nu oferă niciun bonus pentru achiziționarea de mașini electrice. 

O altă surpriză este Ungaria, unde înmatriculările de electrice au crescut cu 60%, până aproape de 4.700 de unități, chiar dacă valoarea bonusului a rămas identică cu cea de anul trecut: echivalentul a 7.350 de euro, însă numai pentru mașini cu un preț de cel mult 32.000 de euro. În total, 13 dintre cele 31 de state incluse în analiză au înregistrat scăderi la înmatriculările de mașini electrice, iar cea mai mare scădere a fost raportată de Islanda: -76%, la mai puțin de 1.000 de unități. 

În acest context, cota de piață a mașinilor electrice în regiunea formată din UE + EFTA + Marea Britanie a fost de 13,9%.

Nu în ultimul rând, o creștere modestă cu 1,5% a avut loc și pe segmentul plug-in hybrid, la aproape 488.000 de unități, corespunzător unei cote de piață de 7%. Este posibil ca în ultima jumătate a anului creșterea să se accelereze, în contextul în care numeroși producători au lansat în ultima perioadă versiuni plug-in hybrid pentru diverse modele disponibile anterior doar cu versiuni hibride fără încărcare la priză. Prin această strategie, constructorii speră să recupereze o parte din scăderea creșterii de pe segmentul de mașini electrice. 

Cât despre mașinile diesel, popularitatea acestora este în continuă scădere. În prima jumătate a anului au fost înmatriculate aproape 776.000 de mașini diesel, în scădere cu 7,9%, astfel că acestea au ajuns acum la o cotă de piață de 11,2%. 

Observație: Între numărul total de înmatriculări raportate de ACEA pentru primele șase luni ale anului și suma înmatriculărilor raportate pentru fiecare marcă în parte există o diferență de 175.724 de unități. ACEA nu menționează explicit de unde provine această diferență, însă cel mai probabil o mare parte dintre aceste unități aparțin unor mărci din China. De altfel, ACEA nu menționează încă numărul de unități înmatriculate de BYD sau Nio, două dintre mărcile chinezești prezente deja pe piața europeană în mai multe state.

În concluzie, tendința generală a pieței auto europene este de creștere a numărului de înmatriculări, cu scăderi lente pentru motorizările pe benzină și diesel, creșteri pentru hibrizi și evoluții mai degrabă imprevizibile pentru segmentul de mașini electrice.