În 2019, Porsche ne-a demonstrat că motoarele electrice și bateriile supraponderale pot da naștere unor mașini cu suflet. Știu, știu, mulți au spus că-i total greșit, că farmecul Porsche e doar acolo unde e bolborosit de boxer. Unii au trecut linia și au văzut în Taycan – că despre el vorbesc – o blasfemie la adresa adevăraților fani ai blazonului mărcii din Zuffenhausen. Singura problemă – dacă ar fi s-o pun așa în context – ar fi faptul că nu fanii sunt cei care cumpără. Și nici cei care se aruncă asupra tastaturii. Drept dovadă stau cele aproape 150.000 de unități Taycan vândute din 2019 (începând cu decembrie) și până astăzi.
Sigur, nu intră pe la fel de multe contracte cum o fac Macan și Cayenne, dar nici n-are siluetă de SUV, segmentul favorit al europenilor de niște ani buni. Ba din contră, e mai apropiat de Panamera, deci pe-acolo ar trebui să cauți comparații. Îți zic și rezultatul head-to-head din 2020 și până la final de 2023: 3-1 pentru Taycan.
Electricele n-au venit chiar de nicărieri în gama Porsche. Mai întâi s-a testat terenul cu 918 Spyder, iar apoi cu o gamă de hibrizi plug-in răspândită prin portofoliul de modele. Intriga a fost expusă în 2015, odată cu debutul prototipului electric Mission E, iar punctul culminant a avut loc în 4 septembrie 2019, ziua prezentării lui Taycan.
Iar de-acum, de la început de 2024, Porsche Taycan devine Taycan facelift.
Micromanagement estetic
Pe Taycan îl dibuiești rapid în trafic, deci n-ar fi fost nevoie de prea multe retușuri estetice. Cel puțin asta au gândit și oamenii care și-au dat OK-ul pe designul versiunii cu facelift. O mică joacă pe la nivelul spoilerului față, lumini noi integrate în faruri și un sistem de iluminare pentru denumirea mărcii de la nivelul stopurilor. Da, da, e cam același truc cu iluminarea logo-ului mărcii pe care l-am tot văzut în ultima perioadă (Salut, Volkswagen.).
Tot aici aș adăuga și jantele optimizate aerodinamic (vin standard indiferent de motorizarea comandată) și noul pachet exterior Turbonite (îl știm deja de la a treia generație Panamera).
Less is more
Cu Taycan, Porsche a experimentat un interior diferit. Nu știu dacă publicul a cerut lucrul acesta sau dacă oficialii au fost atât de încântați de rezultat, dar un lucru este cert: interiorul lui Taycan a inspirat schimbări majore și pentru alte modele din gamă. Cayenne facelift, noul Macan și a treia generație Panamera au elemente de interior care au debutat în premieră pe modelul electric.
Prin urmare, Porsche n-a făcut nicio schimbare profundă pentru interiorul lui Taycan facelift. De-acum, toate versiunile – indiferent de motorizare – vor avea pe volan un selector pentru schimbarea modurilor de condus. “Levierul” care controlează funcțiile sistemului cruise control este nou, iar pentru variantele echipate cu pachetul Sport Chrono și cu Battery Performance Plus, Porsche a pus pe volan un buton cu funcția “push-to-pass”.
De asemenea, Porsche spune că sistemul Apple CarPlay a fost îmbunătățit, iar serviciul In-Car Video poate fi folosit și pe ecranul central (nu doar pe cel din fața pasagerului din dreapta – nu-ți face griji: Porsche s-a ocupat de toate, iar șoferul n-o să poată vedea filme în timp ce conduce). În plus, lista echipamentelor standard a crescut. Asta în ciuda faptului că mașina e mai ușoară cu vreo 15 kilograme. Cum ziceam: less is more.
Adevăratele provocări
Modificările de design și cele de interior nu au fost gândite ca să șocheze. În schimb, cele de ordin tehnic s-ar putea să genereze un pic de isterie prin departamentele mărcilor concurente.
La baza lui Taycan facelift rămâne aceeași platformă J1 la 800V. Nu, modelul nu trece la noua arhitectură PPE, așa cum s-a întâmplat cu Macan, ci rămâne pe structura cu care a debutat. Prin urmare, inginerii mărcii germane au luat la strung, la freză și la polizor detaliile care contează. Rezultatul? Spectaculos. Cel puțin la nivel de cifre pe fișe tehnice.
Modificările pregătite sunt pentru toată gama de caroserii : Taycan (simplu), Cross Turismo și Sport Turismo. Porsche spune că absolut toate motorizările sunt mai rapide, iar exemplele date vizează capetele de interval. Taycan (adică motorizarea de bază) accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde (cu 0,6 secunde mai bine față de varianta fără facelift), iar Taycan Turbo S (vârf de gamă) e mai rapid cu 0,4 secunde pe sprintul 0-100 km/h (2,4 secunde).
V-am zis câteva paragrafe mai sus de butonul care activează funcția “push-to-pass”. Face parte din pachetul Sport Chrono, e inspirat din motorsport și deblochează încă 70 kW / 95 CP (valoare maximă în funcție de versiune) pe care să-i folosești timp de 10 secunde.
Totodată, Taycan facelift va fi echipat cu motoare electrice îmbunătățite, iar asta duce la puteri mai mari pentru absolut toate versiunile (Taycan, 4, 4S, Turbo și Turbo S), dar și la creșterea eficienței la nivel de consum.
Ca idee, modelul de bază oferă acum 490 CP (cu 81 CP în plus față de vechea versiune), iar Taycan Turbo S livrează maxim 952 CP (un plus de 190 CP). Sau altfel spus, as we speak, Taycan Turbo S a devenit cel mai puternic Porsche de serie (preia laurii de la 918 Spyder).
În funcție de caroserie și de motorizare, Taycan are acum o autonomie maximă teoretică de 678 de kilometri, cu 35% mai mare față de vechea versiune. În plus, încărcarea rapidă a bateriei poate fi făcută la 320 kW (+50kW). Și ca pachetul să fie complet, inginerii Porsche spun că modelul electric poate susține o putere de încărcare cu peste 300 kW pentru 5 minute. În termeni pe care îi înțelegem cu toții lucrurile arată așa: 18 minute la o stație DC de 320 kW pentru o reîncărcare de la 10 la 80%. Ca punct de sprijin în comparație, versiunea fără facelift putea face același lucru în 37 de minute. Și tot acest progres în condițiile în care bateria a crescut de la 93 kWh la 105 kWh (brut).
De-acum, orice versiune Taycan va fi echipată cu suspensie pneumatică, iar următorul pas de bifat (în caz că îți dorești să scoți la plimbare acvariul cu tot cu apă și pești) se numește Porsche Active Ride. Suspensia a debutat pe noua generație Panamera și e capabilă să anuleze tangajul (prin ridicarea punții față în momentul frânării sau a punții spate în timpul accelerării), să încline mașina în direcția opusă virajului (pentru a anula ruliul și pentru a modifica încărcarea pe fiecare roată individual în funcție de situația din trafic), să regleze garda la sol (în funcție de viteză și alți parametri), să ușureze accesul în și din mașină și, bineînțeles, ca orice altă suspensie, să țină cât mai departe de habitaclu zgomotele.
Pe scurt, cam așa arată un facelift semnat Porsche.
Porsche Taycan facelift: prețuri în România
Taycan facelift poate fi deja comandat în România – livrările europene sunt programate să înceapă din primăvară – iar intrarea în gamă (Taycan cu un singur motor electric) costă 107.115 euro. Varianta 4S costă de la 126.557 de euro, iar Turbo S se apropie de 217.000 de euro.
Pentru Taycan Cross Turismo trebuie să semnezi un ordin de plată de cel puțin 119.000 de euro (versiune Taycan 4 cu două motoare electrice). 4S Cross Turismo poate fi accesat cu cel puțin 132.000 de euro, iar un Turbo Cross Turismo cu 183.000 de euro. Vârful de gamă Turbo S Cross Turismo costă începând de la 218.000 de euro.
Taycan Sport Turismo, poate cea mai interesantă versiune de caroserie, are un preț de pornire de 108.000 de euro (varianta cu un motor electric). Pentru Taycan 4S Sport Turismo prețul începe de la 127.500 de euro, iar pentru Taycan Turbo Sport Turismo, de la 183.000 de euro. Configurația Taycan Turbo S Sport Turismo e disponibilă de la 217.900 de euro.
Cea mai cea electrică din Zuffenhausen
Porsche s-a gândit să agite puțin începutul de an și a publicat, în 2 ianuarie, câteva poze de pe Nürburgring cu un Taycan pe care l-au descris drept “variantă de pre-producție”. Am făcut rapid conexiunile și am tras concluzia – personală, de altfel – că mașina din imagini e bazată pe actualul facelift. Dar al cărei versiuni? Că niciuna dintre cele prezentate acum n-are o aripă spate asemănătoare cu cea a exemplarului de pe Nürburgring.
Ce a mai anunțat Porsche atunci? Că mașina din imagini (cele de sus) a reușit să parcurgă un tur pe circuitul german în 7 minute și 7,55 secunde. Cu vreo 26 de secunde mai bine comparativ cu vechiul Taycan Turbo S cu pachet de performanță. Și nu doar atât: timpul obținut e foarte aproape de cel al lui Rimac Nevera (7 minute și 5,29 de secunde), actualul model deținător de record la Nürburgring pentru categoria mașini electrice.
Ce concluzie trag de aici? Configuratorul Porsche pentru Taycan va avea un membru nou. Unul afurisit de rapid.