Fenomenul mașinilor electrice a devenit din ce în ce mai popular. Publicul începe să accepte schimbarea, clienții sunt atrași în showroom-uri, iar vânzările cresc. În ultimii doi ani, cota de piață a mașinilor electrice vândute în Europa a crescut, în timp ce ponderea versiunilor cu motoare cu ardere internă continuă să scadă. În ceea ce privește volumele, diferențele sunt încă mari în favoarea mașinilor care funcționează cu carburant. Dar vă propun să mai așteptăm 4-5 ani. De ce? Pentru că o serie de producători au făcut în ultima lună anunțuri importante cu privire la gama de modele. Mulți își doresc ca până în 2030 să renunțe complet la mașinile cu motoare cu ardere internă și să comercializeze doar vehicule electrice. Ca pas intermediar, hibrizii plug-in, cei cu încărcare la priză, vor înlocui rapid variantele pur convenționale și vor face trecerea către viitorul electric.
Încă nu știm dacă bateria reprezintă viitorul în ceea ce privește sursa de stocare a curentului, însă din planurile producătorilor, motorul electric va sta la baza viitoarelor soluții de mobilitate.
BMW este unul dintre producătorii care a început schimbarea devreme. Mai exact, în 2008, anul în care constructorul german lansa Project i. Astăzi, BMW are în portofoliu trei modele electrice, iar alte patru sunt deja confirmate. Noutățile săptămânii sunt SUV-ul iX și sedanul-coupé i4.
De la Project i la sub-brandul BMW i
În martie 2008, Grupul BMW anunța înființarea diviziei Project i, o echipă care avea un scop precis: să identifice mijloacele alternative de propulsie în transport și să dezvolte concepte noi de mobilitate pentru mărcile aflate sub umbrela grupului german. Practic, Project i urma să devină o pepinieră cu idei de viitor care explorează soluțiile de mobilitate sustenabilă.
Probabil că mulți au privit cu scepticism această decizie, dar rezultatele nu s-au lăsat așteptate pentru mult timp: în august 2009, BMW prezenta conceptul Vision EfficientDyanmics, prototip care a stat la baza modelului de serie i8.
Cu un design inspirat de supercar-uri și cu un pachet aerodinamic realizat pe baza cunoștințelor acumulate în Formula 1, BMW reușea să trezească interesul publicului. Sub designul spectaculos, inginerii bavarezilor au ascuns un sistem de propulsie plug-in hybrid, o soluție nu foarte populară în acea perioadă.
La baza ansamblului hibrid se afla un motor diesel cu trei cilindri asistat de două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte. În total, Vision EfficientDyanmics dispunea de 365 de cai putere și 800 Nm. Accelerația de la 0 la 100 km/h era calculată la 4.8 secunde, iar viteza de top, așa cum deja ne-am obișnuit în cazul modelelor sport BMW, era limitată electronic la 250 km/h. Dar nu viteza maximă sau timpul pentru 0-100 km/h au adus intrigă, ci consumul mediu de carburant: 3.76 de litri/100 de kilometri.
Prototipul a fost echipat cu un sistem avansat de recuperare a energiei la frânare și cu o baterie Litiu-Polimer cu 98 de celule care asigura o autonomie electrică de aproximativ 50 de kilometri.
În același timp, divizia Project i s-a ocupat și de dezvoltarea și implementarea proiectelor-pilot Mini E (primele prototipuri electirce Mini) și BMW ActiveE (prototipuri electrice de teste bazate pe BMW Seria 1).
La scurt timp de la prezentarea conceptului Vision EfficientDyanmics, BMW a venit cu un alt anunț important: sub numele de cod Mega City Vehicle (MCV) nemții comunicau informații referitoare la primul model electric al mărcii: i3.
Divizia Project i își încheiase misiunea: datele din timpul testelor cu Mini E și BMW ActiveE fuseseră colectate, iar i3 și i8 erau puse în planurile de viitor ale companiei. Următorul pas a fost înființarea BMW i, sub-brandul care se va ocupa de modelele electrificate ale grupului german. În 23 februarie 2021, constructorul din Munchen a aniversat 10 ani de la înființarea BMW i.
i3 și i8: avanposturile electrificării BMW
Conceptele care au stat la baza primelor modele ale sub-brandului BMW i au fost prezentate în vara anului 2011. BMW i3 Concept a reprezentat soluția producătorului german pentru traficul din orașe. Piesa centrală a conceptului a fost arhitectura LifeDrive care avea la bază structura din fibră de carbon garnisită cu elemente produse din alte materiale ultra-ușoare. Motorul electric cu 170 CP și 250 Nm garanta atât eficiență, cât și performanțe bune pentru un vehicul din segmentul său. Deși sistemul electric de propulsie și bateriile cântăreau mult în toată ecuația germanilor, mulțumită platformei fabricată din materiale ușoare, masa totală a lui i3 Concept era de doar 1.250 de kilograme.
i8 Concept reprezenta viziunea BMW în materie de performanță și sustenabilitate. Produs tot pe o structură din materiale ușoare, plug-in hybrid-ul german era echipat cu un motor pe benzină și un motor electric. În total, i8 Concept livra 260 kW (354 CP) și 550 Nm, iar accelerația de la 0 la 100 km/h era anunțată în 4.6 secunde. În plus, bateria gândită pentru a ține în viață motorul electric asigura o autonomie pur electrică de aproximativ 35 de kilometri.
Cele două produse prezentate de brandul BMW i au fost rapid asimilate, iar cei implicați în industrie au înțeles că de aici și până la modelele de serie nu mai sunt mulți pași de urmat.
Anunțul cu privire la debutul versiunilor de serie fusese deja făcut: i3 și i8 erau gata să ajungă pe piață în 2013. Pentru a nu uita de proiectele în desfășurare, BMW a recidivat în 2012 cu i8 Concept Spyder (versiunea decapotabilă a lui i8 Concept) și cu i3 Concept Coupé.
BMW i3 Concept Coupé BMW i3 Concept Coupé BMW i3 Concept Coupé BMW i8 Concept Spyder BMW i8 Concept Spyder
A doua parte a anului 2013 a fost una extrem de importantă pentru BMW i. Lansările modelelor i3 și i8 erau tot mai aproape, iar fanii așteptau surprizele constructorului german.
Primele semne au venit în iulie, atunci când BMW a prezentat i3, primul vehicul electric de serie al mărcii. Asemeni conceptului din care a derivat, i3 păstra look-ul nonconformist și soluțiile tehnice anunțate în 2011. Modelul de serie era realizat cu elemente din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP) și alte materiale ultra-ușoare, astfel încât masa totală să fie una mică. La baza sistemului de propulsie se afla tehnologia BMW eDrive care îmbina un motor electric cu 170 CP și un pachet de baterii Litiu-Ion capabil să asigure o autonomie de “130-160 de kilometri în condiții de condus cotidian”. În stilul caracteristic, BMW a introdus și mai multe moduri de rulare, doar că de această dată, în locul butonului pe care scrie Sport, găseai Eco Pro (aduce un plus de până 20 de kilometri în dreptul autonomiei). Pentru o rulare și mai eficientă, a fost introdus modul Eco Pro+, care plusa și el cu încă 20 de kilometri de autonomie. În plus, i3 a fost disponibil și cu un motor pe benzină cu rol de generator. Cu o capacitate de 650 de centimetri cubi și o putere de 34 de cai, motorul pe benzină putea extinde autonomia modelului electric până la aproape 300 de kilometri.
Surprizele continuau, întrucât inginerii au introdus un concept de control cu o singură pedală: accelerezi prin apăsarea pedalei, fânezi prin ridicarea piciorului de pe aceasta.
Cu i3, BMW a integrat și un nou concept în materie de interior: materii prime regenerabile și reciclate, o zonă frontală fără tunel median și spațiu suficient chiar și pentru pasagerii din spate (în ciuda dimensiunilor exterioare mici). Primul model electric BMW a fost un experiment reușit, în ciuda faptului că mulți au contestat designul, soluția tehnică folosită pentru portierele spate sau autonomia.
Pe parcursul carierei lui i3, BMW a introdus o versiune cu facelift, o variantă mai sprintenă (i3S) și a mărit capacitatea bateriilor. Astăzi, BMW are la activ peste 200.000 de unități i3 produse în uzina din Leipzig, însă modelul electric nu va avea un succesor direct în gama nemților.
BMW i8 a fost prezentat câteva săptămâni mai târziu după i3. Primul model sport al brandului BMW i miza tot pe o structură ușoară, doar că în acest caz, motorul electric funcționa împreună cu un motor pe benzină. Deși avea doar trei cilindri și 1.5 litri, motorul cu ardere internă contribuia cu 231 de cai putere și 320 Nm, în timp ce motorul electric punea la bătaie încă 131 CP și 250 Nm. În total, ansamblul hibrid dezvolta 362 de cai putere și 570 Nm. Bateria Litiu-Ion asigura o autonomie electrică de până la 35 de kilometri și putea fi încărcată din surse externe. Cu o masă totală de sub 1.5 tone, i8 putea accelera de la 0 la 100 km/h în 4.5 secunde, în timp ce viteza de top ajungea la 250 km/h. În modul electric, i8 putea accelera până la 120 km/h, iar consumul mediu mixt comunicat de BMW era de doar 2.5 litri/100 de kilometri. Finalul de carieră pentru i8 a venit în 2020: peste 20.000 de unități livrate.
BMW Vision iNext: conceptul care a schimbat regulile jocului
Din 2013 și până acum, producătorii au investit din ce în ce mai mult în electrificarea portofoliilor. Chiar dacă i3 și i8 au pus marca BMW pe harta mașinilor electrificate, nemții au continuat dezvoltarea noilor produse. Pe baza lucrurilor învațate odată cu realizarea lui i8, BMW a extins sistemul plug-in hybrid de propulsie și pe alte modele ale mărcii. Totodată, sistemul electric BMW eDrive a fost îmbunătățit, iar astăzi se află la a cincea generație.
În urma investițiilor realizate de BMW, a luat naștere și un concept al viitorului: Vision iNext, prezentat în 2018. Am fost în avionul Lufthansa Cargo care a plimbat conceptul german din Munchen în New York, San Francisco și Beijing. Pentru acest eveniment, echipele Grupului BMW și Lufthansa au transformat un Boeing 777F într-un studio modern. 7.5 kilometri de cabluri, 78.000 de LED-uri și circa 30 de tone de materiale au fost folosite pentru realizarea acestui proiect.
Cu Vision iNext, BMW a vrut să ne arate o fărâmă din viitor și modul în care poate evolua mașina atunci când conducerea autonomă este posibilă. Tehnologiile moderne s-au îmbinat cu propulsia electrică și cu concepte noi, încă neexplorate public de BMW.
Designul folosit pentru Vision iNext păstra din ADN-ul mărcii bavareze, însă a fost adaptat pentru un vehicul electric cu tehnologii de conducere autonomă avansată. Dacă exteriorul unei mașini va fi marcat întotdeauna de subiectivism, sistemele folosite la interior pot fi puse cu ușurință în categorii bine definite.
Vision iNext îmbina ideea unui lounge cu cea a unui interior convențional. Spun convențional, doar prin prisma faptului că prototipul avea volan și pedale. Pentru că restul elementelor au fost gândite în așa manieră încât mașina să devină un spațiu în care poți să-ți petreci timpul și nu doar acel obiect care te duce din punctul A în punctul B.
În momentul prezentării lui Vision iNext, oficialii BMW au confirmat că în scurt timp vom asista și la debutul unui model de serie.
Doi ani mai târziu, în noiembrie 2020, BMW a prezentat iX, SUV-ul electric derivat din conceptul futurist iNext.
Noul SUV electric are la bază o arhitectură care îmbină structura Carbon Cage, o variantă evoluată a versiunii Carbon Core folosită și pe Seria 7, cu aluminiul și cu o serie de panouri de caroserie fabricate din material termoplastic. De ce toate aceste artificii tehnice? Pentru ca SUV-ul să aibă o masă totală cât mai mică și să păstreze comportamentul dinamic caracteristic modelelor BMW.
BMW iX: în România, de la 79.000 de euro
Deși premiera mondială a lui iX a avut loc la finalul anului trecut, BMW a completat săptămâna aceasta toate informațiile furnizate atunci. Iar motivul a fost unul bine întemeiat: odată cu detaliile tehnice pentru versiunile pregătite, BMW a publicat și prețul pentru iX.
Din punct de vedere tehnic, noul SUV electric va fi disponibil în două variante. Versiunea de bază se numește iX xDrive40 și este echipată cu un sistem electric de propulsie cu două motoare (câte unul pe fiecare punte) care dezvoltă peste 300 de cai putere. Bateria are o capacitate brută de peste 70 kWh, iar constructorul spune că odată cu a cincea generație BMW eDrive, acumulatorii au fost și ei îmbunătățiți. Spre exemplu, densitatea a crescut cu aproximativ 20%, iar caracteristici precum performanța, încărcarea, descărcarea și durabilitatea au fost și ele îmbunătățite. Prin urmare, bateria folosită în cazul lui iX xDrive40 asigură o autonomie de peste 400 de kilometri cu o singură încărcare.
La o priză AC de 11 kW, bateria modelului german se va încărca complet de la zero în mai puțin de 8 ore. Puterea maximă de încărcare în cazul lui iX xDrive40 va fi de 150 kW, iar BMW anunță că la o astfel de priză ultra-rapidă, timpul necesar pentru a ajunge la 10% la 80% va fi mai mic de 40 de minute.
Cei interesați de performanță trebuie să știe că iX în varianta de bază poate accelera de la 0 la 100 km/h în puțin peste 6 secunde, iar viteza maximă va fi limitată electronic la 200 km/h (din motive evidente care țin de conservarea energiei din baterii).
În România, BMW iX xDrive40 are un preț de pornire de 78.838 de euro, iar precomenzile au fost deja deschise.
A doua versiune anunțată de BMW se numește iX xDrive50. Cele două motoare electrice sunt capabile să genereze peste 500 de cai putere, iar bateria integrată are o capacitate brută mai mare de 100 kWh. Autonomia comunicată de constructorul german va trece de 600 de kilometri, valoare care ar trebui să-i liniștească și pe cei mai înfocați iubitori de mașini cu motoare cu ardere internă. Cât mai rămâne din autonomia de 600 de kilometri în condiții de iarnă? Încă nu avem un răspuns, dar vă promit că până la finalul anului vom afla și asta. Am spus final de 2021, pentru că atunci este programat și debutul mondial pe piață al lui iX. Iar dacă vrei să-l ai în garaj până la Crăciun, îți mai spun că prețul de pornire al versiunii de top este de 98.294 de euro.
Cât despre sprintul 0-100 km/h, BMW spune că iX xDrive50 îl poate face în mai puțin de 5 secunde. Iar cu această veste, SUV-urile de performanță cu motoare V8 respiră ușurate. iX încă nu intră în teritoriul lor.
La prize AC de 11 kW, bateria lui iX xDrive50 se va încărca în mai puțin de 11 ore, iar la o priză ultra-rapidă DC, de 200 kW (da, da, versiunea de top poate să tragă și mai mult curent din rețea) timpul necesar pentru 10-80% va fi mai mic de 40 de minute.
Un pit-stop scurt, de 10 minute, la o priză ultra-rapidă poate să pună în dreptul autonomiei lui iX xDrive50 încă 120 de kilometri. Fix distanța pe care o parcurg eu de la București la Buzău (urbea natală). Datele tehnice complete și prețurile lui iX în România pot fi găsite aici.
Proiectat din interior spre exterior
La fel ca în cazul conceptului Vision iNext, iX a fost gândit ca un partener și nu doar ca un obiect pe care îl folosești să te deplasezi zilnic. De aceea, nemții au pus accent pe interior
BMW iX are o lungime de 4.900 mm (este comparabil cu X5), iar înălțimea este similară cu cea a unui X6 (1.700 mm). Ampatamentul are 3.000 de milimetri (cu 25 de mm mai mult față de X5 sau X6). Dacă ne uităm rapid pe lista cu modele lansate recent, și Ioniq 5 are un ampatament tot de 3.000 mm. Doar că în cazul sud-coreeanului, lungimea exterioară este ceva mai mică: 4.635 de milimetri.
În cei 3 metri disponibili, BMW spune că a construit un lounge. Spațiul oferit celor 5 ocupanți va fi unul generos, iar materialele alese sunt de cea mai înaltă calitate. Odată cu Vision iNext, BMW lansa și conceptul de Shy Tech. Altfel spus, tehnologie ultra-modernă amplasată în așa fel încât să nu deranjeze. Noua generație a sistemului iDrive, care acum folosește un panou curbat cu majoritatea funcțiilor integrate la nivelul sistemului de operare, difuzoare integrate discret, guri de ventilație sculptate diferit, suprafețe încălzite și chiar și integrarea sistemului Head-up display în panoul de instrumente sunt elemente dezvoltate pornind de la noul concept Shy Tech.
“Am proiectat BMW iX din interior spre exterior”.
Domagoj Dukec, vicepreşedinte BMW Design
La exterior, același concept Shy Tech pune accent pe tehnologii ascunse în detalii: radarul și senzorii amplasați în spatele grilei mari, butoanele de la nivelul portierei și camera video pentru mersul cu spate poziționată în spatele logo-ului mărcii.
Pentru interior, BMW a ales materiale prietenoase cu mediul. Spre exemplu, materiale plastice reciclate sunt folosite pentru panourile portierelor, scaune, consola centrală și panourile din podea. Pentru un aspect ceva mai sportiv, scaunele față au tetiere intergrate. În premieră pentru BMW, scaunele pot fi comandate și cu difuzoare integrate. Am văzut că sistemul se poartă și în gama Nissan, doar că BMW îl aplică într-un mod puțin diferit: difuzoarele vor fi poziționate sub suprafețele care acoperă tetiera și zonele lombare. Sistemul va fi disponibil și pentru bancheta din spate, dar doar pentru locurile aflate la extremități și doar cu incinte în tetiere.
Cu iX, BMW a găsit momentul oportun și pentru lansarea noii generații a sistemului iDrive. După 20 de ani de la debut, tehnologia care a îmbrăcat modelele constructorului german și care devenit sinonim cu ergonomia, se schimbă. Doar că acum, lucrurile sunt ceva mai radicale.
Instrumentarul de bord de 12.3 inch se află acum sub aceeași ramă cu ecranul sistemului de infotainment (diagonală de 14.9 inch). În plus, totul a fost orientat către șofer, iar sistemul poate fi personalizat în funcție de preferințele fiecăruia.
BMW a ales ca funcțiile sistemului de climatizare să fie integrate la nivelul ecranului central. Există și alți producători care au făcut acest pas, soluția fiind una modernă și tipică secolului în care trăim (apeși pe ecrane și se întâmplă lucruri), însă nu știu cum va fi primită de puriștii mărcii care erau obișnuiți să întindă mâna și, cu precizie de ceas elvețian, să schimbe temperatura din habitaclu. Totuși, nemții spun că sistemul de climatizare va putea fi controlat și vocal (asistentul digital inteligent a fost și el îmbunătățit și poate susține un dialog natural).
O altă modificare importantă apare și la nivelul blocului de comenzi situat în zona centrală (nu o mai numesc tunel median pentru că odată cu apariția electricelor acesta a dispărut și a luat forme diferite în funcție de producător). Alături de un selector de viteze minuscul (aparent, Volkswagen și selectorul de pe noul Golf au lansat un nou curent în industria auto) și de controller-ul rotativ pentru accesarea sistemului de infotainment, BMW introduce un potențiometru pentru volum care mă duce cu gândul la soluția unui alt producător german (Mercedes-Benz, firește). Și ca pachetul să fie complet, anumite funcții integrate la nivelul acestui bloc de comenzi sunt tactile. Încă nu mă pronunț, dar e posibil ca la prima utilizare să bâjbâi cu ochii în podea după shortcut-ul pentru funcția Media.
Odată cu iX debutează în portofoliul BMW noul volan hexagonal, acoperișul panoramic din sticlă dintr-o singură bucată cu funcție care împiedică razele soarelui să pătrundă direct în cabină și sistemul audio Bowers & Wilkins Surround cu 30 de incinte și cu funcție 4D.
X3: primul BMW diesel, benzină, PHEV sau full-electric
Alături de i3 și iX, iX3 este al treilea model electric al nemților disponibil pentru comandă. Modelul a fost lansat sub strategia Power of Choice. Ce reprezintă ea? Dorința BMW de a oferi clienților motorizări pentru toate gusturile. Astfel, iX3 completează portofoliul lui X3, SUV-ul fiind primul model BMW care poate fi comandat cu motoare pe benzină, diesel, plug-in hybrid și 100% electric.
În viitor, strategia va fi aplicată și în cazul lui X1, Seria 5 și Seria 7, toate aceste modele fiind confirmate și în versiuni 100% electrice.
BMW iX3 este echipat cu un motor electric cu până la 286 de cai putere și 400 Nm, iar bateria cu o capacitate netă de 74 kWh asigură o autonomie maximă de 460 de kilometri. În România, SUV-ul electric poate fi comandat începând de la 67.592 de euro. Date tehnice și prețuri oficiale găsiți aici.
BMW i4: primul model electric cu versiune M Performance
Divizia de comunicare BMW a avut o săptămână plină. După lansarea noii generații a sistemului iDrive și după comunicarea versiunilor și a prețurilor lui iX, oamenii care se ocupă de comunicarea brand-ului în afara companiei au adus și primele fotografii cu noul i4.
Ce este BMW i4? Un nou model electric al nemților. Sedanul-coupé va fi lansat pe piață în cursul acestui an și, în premieră pentru gama de electrice BMW, va avea și o versiune M Performance.
Ce știm până acum despre i4: până la 530 CP, 0-100 km/h în aproximativ 4 secunde și autonomie de până la 590 de kilometri. Restul detaliilor vor fi publicate în următoarele săptămâni. Și mi se pare normal să mai așteptăm puțin. Să le dăm voie și oamenilor de comunicare ai BMW să mai respire după o săptămână atât de aglomerată.