Vom începe povestea de astăzi cu una dintre primele informații pe care le-am primit înaintea întâlnirii față în față cu actorul nostru principal: Renault deține în colecția personală nu mai puțin de 109 prototipuri (concept cars) pe care le-a dezvoltat și construit de-a lungul anilor, fiind una dintre mărcile care-și păstrează la loc de cinste chiar și studiile de design, fără a le distruge sau a le feri de public, cum se mai întâmplă pe la unele case. Informația a venit de la Arnaud Belloni, cu mândrie, alături de alte detalii importante pe care le vom dezvolta în scurt timp într-un material dedicat descinderii noastre la Salonul Retromobile 2025, locul în care ne-am întâlnit cu noul Filante Record 2025.

Domnul Belloni este directorul de marketing al grupului Renault, în cadrul căruia s-a întors în 2020, după ce a performant vreme de mai mulți ani pe la mărci precum Citroën, Alfa Romeo, Fiat, Lancia ori Škoda; nu în ordinea asta, dar n-are importanță, cât are faptul că, în industria auto cariera și-o începuse tot la Renault, în 1993. De ce este important Arnaud Belloni? Pentru faptul, deloc simplu, că este artizanul marii transformări a mărcii Renault la care asistăm de câțiva ani buni încoace. De fapt, Belloni și-a găsit un aliat perfect în Luca De Meo, CEO-ul mărcii tot din 2020. Pare – și nu e doar opinie personală – că acest binom a găsit o rețetă potrivită pentru reinventarea mărcii și transformarea ei într-una dintre cele mai dinamice din Europa.

Pe lângă informația despre colecția de prototipuri Renault păstrate cu grijă, Belloni a mai oferit celor care abia așteptau să-l întâlnească pe Filante un citat atribuit lui De Meo care pare să explice toată schimbarea la față a companiei:
De ce ar trebui să facem mașini pe care oamenii nu le doresc, când putem face mașini pe care oamenii le vor.
Luca de Meo.
Ce simplu și logic, nu? Și totuși, un ideal departe de a fi la îndemâna oricui în industria auto. Numai că privind noua gamă Renault pare că vorbele lui De Meo s-au vrut, de fapt, literă de lege. Nu mă credeți? Vă pot sugera lecturarea testului cu noul Renault 5 E-Tech Electric, pentru a analiza nivelul de personalitate transplantat către produsele de serie actuale. Ori prezentarea noului Renault 4, reinterpretarea legendarului R4.
De ce un asemenea studiu de caz?
Deși n-am intrat în detaliile conceptului Renault Filante Record 2025, încă de la prima fotografie v-ați prins că e ceva serios aici, mai mult decât un automobil, o arătare a cărui scop trebuie să-l identificați. Simplific eu partea asta de filozofare și vă spun că Filante va fi un recordman. De care, încă mi-e greu să precizez pentru că nu ne-au fost oferite detalii solide, însă putem anticipa.

Clar nu vor fi recorduri de viteză, pentru că în anul 2025 ar fi fost nevoie de mult mai multe sisteme de siguranță la bord. Așa că, judecând după sistemul de propulsie, 100% electric, e limpede că vom avea parte de unul sau – mai sigur – mai multe recorduri de eficiență. Așadar, în ciuda aspectului care face trimitere la producții cinematografice science fiction, Filante nu trebuie să fie foarte rapid, cât extrem de eficient.
Apoi, după ce vom fi anunțați de diversele reușite care se vor preta pentru una dintre cele mai râvnite cărți din lume, sunt convins că vom fi bombardați și cu informații tehnice: noi soluții, noi materiale, noi ingeniozități care au stat în spatele cifrelor seci. Căci așa s-a procedat mereu, o rețetă care se aplică și dinspre lumea sporturilor cu motor către producția de serie, doar știți.

Și mai este un motiv, poate chiar mai solid: faptul că în istoria Renault există mai multe vehicule care au stabilit recorduri, majoritatea de viteză. Iar o așa moștenire nu poate fi trecută cu vederea, mai ales atunci când de imaginea ta se ocupă artizani precum Luca De Meo și Arnaud Belloni. Nu voi intra în prea multe detalii despre recordurile anterioare Renault, din simplu motiv că Tudor v-a scris un material minunat despre Renault 40CV des Records și despre Renault Étoile Filante.



Așa-i că v-ați prins rapid de unde a moștenit numele actorul nostru principal?
Întâlnirea
Cum putea să-și facă apariția un model care nu doar că va arăta frumos, dar va și realiza lucruri mărețe pentru marcă (mai mult ca sigur) dacă nu într-o ocazie de gală? Iar aceasta s-a consumat la Salonul Retromobil 2025, evenimentul dedicat autovehiculelor și diferitelor vehicule motorizate clasice, desfășurat anual în capitala Franței. După cum am zis, vom povesti mai multe despre acesta într-un material dedicat și detaliat.

Faptul că am asistat pe viu la prezentarea lui Renault Filante Record 2025 chiar la invitația constructorului poate că m-ar face să trec prea subiectiv, însă o spun cu toată convingerea că standul Renault de la cel mai important eveniment dedicat vehiculelor clasice, în Franța, a fost cel mai spectaculos; și nu fac afirmația din considerente de amenajare ori din cele care țin de valoare exponatelor, căci, la drept vorbind, pe la alții erau exemplare care valorau chiar și zeci de milioane de euro. Nu, mă refer strict la concept, unul excelent gândit: practic, Renault a pus față în față, ca într-o oglindă, trecutul și prezentul, dar care prezent are foarte multe accente de viitor în el. Opt exponate au dominat micul dom Renault. În stânga, cum priveam de la intrare, erau strămoșii cu nume transformate în renume, iar în dreapta erau plasate aspirațiile prezentului către un viitor strălucit pentru marcă. În cascadă am avut perechile Renault 40CV des Records – Renault Filante Record 2025, Renault 5 – noul Renault 5 E-Tech Electric, Renault 4 – noul Renault 4 E-Tech Electric și Renault 17 – Renault 17 Restomod x Ora ïto.

Nici că se putea mai bine și mai încărcat de simbolism de atât.
Ce și cum este Filante Record 2025, de fapt?
Am lăsat spre final detaliile tehnice, deși, cinstit vorbind, momentan ne-au fost dezvăluite mult mai puține decât ne-am fi dorit. Și sunt sigur că mulți dintre dumneavoastră sunt în asentimentul redacției la acest capitol. Se cuvine să precizez că voi furniza toate informațiile care ne-au fost oferite oficial, dar mi-am permis să fac și câteva remarci și observații personale, din experiența acumulată de-a lungul timpului, tocmai pentru a analiza cât mai atent unele aspecte.
Din cauza detaliilor tehnice oferite cu țârâita nu vă pot spune absolut nimic despre motorul de tracțiune. Nici măcar nu ni s-a confirmat că va fi unul singur, dar ținând cont de scopul în viață pe care îl va avea Filante 2025 nu s-ar fi justificat o soluție cu mai multe unități. Din rațiuni de greutate.

Știm, în schimb, care este automobilul de serie vag înrudit cu studiul nostru: Scenic E-Tech Electric, de la care a preluat modulele bateriei de acumulatori. Așadar, cu subiect și predicat putem spune că Filante va avea o unitate de stocare a energiei cu o capacitate de 87 kWh, însă nu e identică cu cea de pe Scenic la nivel constructiv. Pentru a putea fi montată cât mai eficient pe noul prototip, care are o lățime maximă de doar 1,71 metri (însă mai puțin pentru habitaclu), bateria a fost reconfigurată într-o nouă carcasă, păstrându-se doar modulele interioare. Deci, până la un punct am putea spune că avem o componentă de serie, doar că puternic optimizată, în limbaj ingineresc. Tehnologia „cell-to-pack” a fost furnizată de către specialiștii de la Ampere, companie din grupul Renault. Locul modulului va fi sub scaunul șoferului/pilotului, pentru o cât mai bună repartizare a greutății pe cele două punți.

Cum greutatea modului de acumulatori este de aproximativ 600 kg, era nevoie de un efort uriaș pentru a face ca tot ansamblul construit să aibă o masă care să nu depășească 1.000 kg. Era un scop în sine. Și s-a reușit, Filante 2025 având puțin sub o tonă masă totală, iar meritul se duce și către specialiștii constructorului de automobile de competiție Ligier, care și-au adus aportul la proiectarea și construirea șasiului și al caroseriei. Inginerii Renault și Ligier au reușit ca toate componentele, în afara bateriei de acumulatori, să cântărească împreună doar 400 kg, aproximativ. Cum? Multă fibră de carbon și optimizarea la maxim a fiecărei componente în parte, păstrând marje suficiente de siguranță, dar limitând la extrem dimensiunile și masele.
Un alt exemplu perfect pentru febra care s-a transpus într-o cură de slăbire radicală a fost utilizarea aliajului Scalmalloy; acesta este un aliaj de aluminiu de înaltă rezistență care a fost special conceput pentru imprimarea 3D, ajungându-se astfel la dimensionarea perfectă a componentelor datorită preciziei ridicate de fabricare.

Caroseria este, în fapt, o foiță suficient de rigidă pentru a păstra forma și a lucra aerodinamic (e absolut necesar ca elementele caroseriei să direcționeze eficient curenții de aer fără a se deforma necontrolat) dar și la limită de ușoară. La o privire atentă veți observa că există un element central care alcătuiește coloana vertebrală a vehiculului, iar ansamblele roților sunt conectate prin componentele sistemului de suspensie, aflate la vedere, și care au necesitat, la rândul lor, o atentă proiectare pentru a opune o cât mai mică rezistență la înaintare.
Practic, Filante 2025 este un monopost cu arhitectură clasică (pentru fanii sporturilor cu motor), dar parte din această soluție se datorează și reinterpretării formei lui Renault 40CV des Records, mai ales în zona posterioară. Lungimea sa este de 5,12 metri, iar înălțimea maximă de doar 1,19 m. Iar carcasele roților, căci sunt mai mult decât niște aripi banale, pe lângă faptul că fac trimitere către Renault Étoile Filante, își aduc aportul însemnat la curgerea controlată și eficientă a aerului.

Dacă am fi discutat despre recorduri de viteză ar fi fost musai să amintim și de anvelope, nu? Ei, iată, ele sunt esențiale și în cazul de față, chiar dacă fișa postului nu pune accent pe viteza maximă visată, cât pe rezistența la înaintare cât mai scăzută. Tema a plecat către specialiștii Michelin, obișnuiți cu proiecte speciale precum acesta, iar ei au livrat un model de anvelopă super eficientă, care a îmbunătățit cu 40% coeficientul de frecare. Jantele lui Filante vor avea dimensiunea de 19 inchi, iar lățimea benzii de rulare, deși nu ne-a fost comunicată, va fi redusă, pentru a maximiza încă o dată eficiența.

Despre exterior nu mai putem puncta decât detalii precum șuruburile lăsate la vedere, ca un omagiu adus tehnicilor de fabricare din trecut, pe când panourile de caroserie se asigurau cu nituri, ori nuanța special dezvoltată pentru Filante 2025, care în funcție de unghiul și de intensitatea luminii poate varia de la albastru destul de deschis și până la mov. Blocurile optice, în fapt niște semnături luminoase de efect, au formă circulară și fac trimitere, încă o dată, la moștenirea Renault. Roțile spate sunt acoperite cu un capac care are rol pur aerodinamic.
Habitaclu sau cockpit?
Și una și alta. O dată pentru că, din ce bănuiesc, spațiul în care va sta pilotul care va alerga după recorduri va trebui să fie la fel de confortabil precum habitaclul unui automobil, ba chiar mai mult, pentru a se putea călători pe perioade lungi de timp (în cazul recordurilor de eficiență și distanță), dar și pentru că va trebui să ofere o concentrare a comenzilor, din rațiuni de ergonomie dusă la extrem, precum în cazul aeronavelor de vânătoare. De altfel, designerii Renault au și dat industria aeronautica drept sursă de inspirație pentru ceea ce numim interiorul lui Filante Record 2025.

O privire mai atentă va observa cupola care se deschide exact ca în cazul avioanelor de asalt, dar, mai mult, aceasta va avea în componență și ceea ce am putea numi bordul prototipului. Care bord, complet funcțional, logic, se va rabata odată cu geamul cupolă pentru a permite un acces cât mai facil pe scaunul construit din elemente din fibră de carbon și acoperit cu pânză, a cărui centură de siguranță face încă o dată referire la modelul 40CV des Records.
Cititorii mai tehnici de fel poate că vor avea, acum, curiozități legate de sistemul de direcție. Ei bine, Filante 2025 renunță la orice fel de legătură mecanică și se concentrează pe tehnologie „by-wire”: steer-by-wire și break-by-wire. Deci, comanda de frână se va efectua prin intermediul unui impuls electric care va ajunge la o pompă a sistemului, fără a fi necesară o legătură fizică. Renunțându-se astfel la conducte și alte componente, nu mai era necesară nici pedala de frână clasică. Și iată de ce, pentru că și accelerația va fi controlată complet electronic, Filante 2025 nu are pedalier, zona fiind rezervată unui loc în care pasagerul-șofer-pilot își va relaxa picioarele, de unde putem bănui încă o dată că vom discuta și de distanțe lungi și de mult timp petrecut în cockpit.

Ceea ce seamănă cu ghidonul futurist al unei motociclete este centrul de comandă al prototipului, care înglobează atât sistemul de direcție (care, apropos, poate fi ajutat și de frânarea intenționată a unei roți) cât și comenzile de accelerație sau frânare. Tot controlul va fi manual. Apoi, mai observăm un ecran curbat de dimensiuni suficiente pentru a afișa toate datele necesare unui vânător de recorduri (cu accent pe caracteristicile bateriei de acumulatori, așa ar fi logic).
Dintr-un anumit punct de vedere, am putea spune că interiorul lui Filante 2025 este banal, chiar plictisitor. Și nici măcar nu are un sistem de climatizare, ventilația făcându-se pe cale naturală, prin intermediul unor fante care dirijează aerul exterior și către pasager. Dar, la drept vorbind, nu era nevoie de mai mult, pentru că atenția șoferului va fi canalizată spre a fi cât mai eficient și fin în acționarea comenzilor. Ce am aflat la conferința de prezentare este că modelul va fi prevăzut cu sistem cruise control. Logic, nu ar fi avut nicio logică dar nu s-ar urmări un parcurs cât mai aproape de eficiența supremă. În stânga pupitrului de comandă vor mai exista butoane, printre care și cele de acționare a sistemului de iluminare.




Una peste alta, analizat atent de aproape, întreg ansamblul pare foarte fragil și delicat. În niciun caz pregătit pentru posibile evenimente nefericite desfășurate la viteze de deplasare mari, așa că toate indiciile conduc către o serie de recorduri care se vor încerca oarecum la pas. La drept vorbind, și eu sunt curios acum cam cât de lungă poate fi deplasarea însuflețită de o baterie de acumulatori cu o capacitate de 87 kWh. Nu m-ar mira să se vizeze pragul psihologic de 2.000 km.
Ca element inedit în încheiere, deși va fi în totalitate dependent de factorul aerodinamic, studiul Renault Filante Record 2025 nu a fost testat decât la nivel de calcul teoretic, prima vizită într-un tunel de vânt urmând a se efectua în luna martie. Este o dovadă în plus a nivelului la care a ajuns proiectarea CAD (asistată de computer) în industria auto, unde modelele teoretice sunt studiate în amănunt până la a fi construite și încercate. Testele dinamice de performanță sunt programate pentru luna aprilie, urmând ca la vară să fie realizate și primele tentative de stabilire a unor etaloane sau de doborâre a unor recorduri. Sunt la fel de curios ca dumneavoastră ce se va realiza, dar eu mi-am și pus banii pe un prim pariu un pic mai sus.
Allez, Filante!


































