Safety Concept Embodied in a New Innovative Car. Este expresia de la care provine numele Scenic, și asta nu de ieri, de azi, ci mai exact din 1991, atunci când Renault prezenta conceptul Scenic cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt.
Cinci ani mai târziu a apărut și versiunea de serie sub forma primului monovolum compact de pe piață, iar de-a lungul timpului modelul s-a adaptat cerințelor pieței și a beneficiat de patru generații. Totuși, oricât s-au străduit Renault și alți constructori auto, monovolumele nu au rezistat în fața asaltului reprezentat de SUV-uri, așa că în primăvara anului 2022 producătorul francez a încheiat producția lui Scenic.
A fost însă doar finalul carierei unui monovolum compact pentru a face loc unui vehicul electric de familie cu același nume. Scenic a ieșit astfel din scenă pentru a-i face loc lui Scenic E-Tech Electric la fel cum Salonul Auto de la Frankfurt a devenit istorie și a lăsat locul unei interpretări moderne sub forma salonului de mobilitate de la Munchen, gazda prezentării oficiale a noului model.
Ce este Renault Scenic E-Tech Electric?
Renault Scenic E-Tech Electric este o compactă electrică dezvoltată pe platforma CMF-EV, similară cu cea utilizată de deja consacratul și popularul Megane E-Tech Electric. Oficialii constructorului francez evită să folosească termenul SUV pentru a defini noul model și preferă în schimb să promoveze noul Scenic drept un vehicul de familie care oferă un spațiu interior generos.
Chiar dacă cele două modele fac parte din același segment, Scenic este un fel de frățior mai mare, întrucât este mai lung (4,47 metri vs. 4,2 metri), mai înalt (1,57 metri vs. 1,5 metri) și are un ampatament mai generos (2,78 metri vs. 2,68 metri).
Cifrele astea seci îl transformă practic pe noul Scenic într-un vehicul mai potrivit pentru familie decât Megane, inclusiv, sau poate mai ales atunci când pleci la drum lung. Sigur, în gama Renault a mai răsărit în acest an și Rafale, însă acolo vorbim despre un model de segment mediu (D) dezvoltat pe platforma CMF-CD și disponibil doar în versiuni hibride.
Design exterior: inspirație de la conceptul Scenic Vision
Indiferent din ce unghi privești noul model electric al mărcii franceze, este destul de greu să-l caracterizezi printr-o singură formă de caroserie. Și asta pentru că Scenic E-Tech Electric preia elemente de caroserie de la SUV-uri, dar și de la sedanuri, plus spațiul generos oferit de monovolume.
Iar dacă liniile de design ți se par într-o formă sau alta familiare, este perfect normal: modelul împrumută numeroase elemente estetice prezentate în premieră pe conceptul Scenic Vision gândit de designerul Gilles Vidal și introduse treptat pe numeroase modele ale mărcii.
De exemplu, grila cu mici “diamante” seamănă cu cea apărută recent pe noul model Rafale, în timp ce prizele de aer sunt poziționate sub luminile de zi pentru a îmbunătăți circulația aerului, iar semnătura luminoasă este asemănătoare cu cea a unui romb. Unele versiuni sunt echipate cu blocuri optice LED Adaptive Vision pentru adaptarea fasciculului de lumină la condițiile de drum.
Scenic E-Tech Electric este disponibil cu jante de 19 inchi și 20 inchi gândite pentru a mări eficiența vehiculului, astfel că sunt ușoare și forjate cu aluminiu, în timp ce stopurile au fost amplasate la o distanță mare unul de altul, iar o serie de linii de design pot fi observate de-o parte și de alta a barei de protecție.
Noul Scenic va fi disponibil în șase nuanțe de caroserie: Flame Red, Midnight Blue, Starry Black, Shale Grey Glossy, Pearl White și Shale Grey Satin, ultima doar pentru echiparea de top Esprit Alpine.
În medie, caroseria lui Scenic E-Tech Electric este realizată în proporție de 37% din materiale reciclate, iar masa totală a ajunge la 1.842 de kilograme în cazul versiunii cu baterie de capacitate mai mare.
Design interior: aspect familiar cu Android la putere
La interior, planșa de bord a lui Scenic E-Tech Electric este realizată în proporție de 80% din materiale reciclate precum polipropilenă și este dominată de două ecrane în forma literei L, similare cu cele disponibile pe Megane E-Tech Electric și Rafale: un instrumentar de bord digital de 12,3 inchi cu rezoluție 1920×720 pixeli și un ecran touch de 12 inchi cu rezoluție 1250×1562 pixeli poziționat central pentru sistemul de infotainment.
Sistemul multimedia OpenR Link folosește sistemul de operare Android Automotive 12, iar Renault și-a câștigat deja reputația pentru una dintre cele mai practice implementări a platformei Google din industria auto. Sistemul este compatibil prin cablu și wireless cu Android Auto și Apple CarPlay și oferă acces la peste 50 de aplicații disponibile în Google Play Store, printre care Deezer, Spotify, Amazon Music, Waze, L’Equipe sau Vivaldi.
Secvența sonoră care se aude atunci când urci la volan a fost creată de artistul francez Jean-Michel Jarre, la fel ca și sunetul devenit obligatoriu pentru ca pietonii să-și dea seama că în zonă circulă un vehicul electric. De altfel, sunetul pentru pietoni are la bază piesa Crystal Garden de pe ultimul album al artistului, Oxymore.
Scaunul șoferului este poziționat la o înălțime mai mare, ceea ce îi permite să fie rabatat aproape la fel de mult ca într-un sedan pentru a spori confortul, iar în locul tapițeriei din piele regăsim fibre reciclate. De altfel, nici volanul împrumutat de la Megane E-Tech nu este îmbrăcat în piele, ci într-o țesătură specială care conține 51% materiale reciclate. Practic, în noul model nu există deloc piele, decizie bazată pe obiectivul Renault de a renunța complet la acest material până în 2025.
La rândul lor, pasagerii din spate se bucură de mult spațiu datorită ampatamentului generos de 2,78 metri. Aceștia au un spațiu de 278 milimetri la genunchi și 884 milimetri la cap, ultima valoare fiind valabilă în cazul versiunilor echipate cu plafonul panoramic din sticlă Solarbay.
Introdus inițial în această primăvară pe Rafale, plafonul Solarbay poate fi iluminat complet, întunecat complet sau iluminat doar pe jumătate, în funcție de preferințe, iar sticla este realizată în proporție de 50% din materiale reciclate, în special prin procese de producție a sticlei pentru mașini.
Spațiile de depozitare sunt de asemenea generoase și oferă în total o capacitate de 38,7 litri, dintre care 4 litri în topedou, 13,6 litri în “buzunarele” portierelor realizate în proporție de 45% din fibre reciclate, 6,6 litri într-un spațiu de pe consola centrală și un compartiment de 3,4 litri sub cotieră.
Pasagerii din spate au la dispoziție un spațiu de stocare de 3,6 litri, un sistem pentru stocarea telefoanelor și tabletelor, două porturi USB-C sau spații de stocare de câte 2,4 litri montate pe spătarele scaunelor față.
Cireașa de pe tort? Portabagajul are o capacitate de 545 de litri, despre care Renault afirmă că este cea mai mare din segment. În orice caz, portbagajul este mai mare decât pe Megane E-Tech Electric (440 litri) și chiar și decât pe Rafale, care concurează într-un segment superior (530 litri).
Ca noutate în gama Renault, Scenic E-Tech Electric este disponibil cu echiparea Esprit Alpine. Pe lângă nuanța exclusivă de caroserie Shale Grey Satin, aceasta echipare include și volan îmbrăcat dintr-o țesătură realizată din reprocesarea sticlelor de plastic (80%), iar centurile de siguranță sunt de asemenea produse cu 20% materiale reciclate. În plus, tapițeria scaunelor este ușor mai închisă la culoare.
În total, poți alege între patru variante de combinații pentru luminile interioare, temperatură, nuanță de culoare pentru ecran și setările scaunului șoferului, care au primit numele Comfort, Sport, Eco și Perso.
Platforma tehnică: două motorzari, două baterii
Modelul electric Scenic E-Tech Electric este disponibil în două variante de putere și baterie. Versiunea Standard range este echipată cu un motor electric de 170 CP și cuplu maxim de 280 Nm care permite un interval de 9,3 secunde de la 0 la 100 km/h și o viteză maximă de 150 km/h.
Această versiune vine cu un acumulator Li-Ion cu capacitatea de 60 kWh cu autonomie maximă de 420 de kilometri care se poate încărca cu viteze de până la 130 kW în cazul stațiilor rapide (DC) și până la 22 kW în cazul stațiilor cu curent alternativ (AC).
Între timp, versiunea de top High range beneficiază de un motor electric de 220 CP cu cuplu maxim de 300 Nm, astfel că accelerația de la 0 la 100 km/h se realizează în 8,4 secunde. În cazul acestei versiuni, Scenic E-Tech Electric este echipat cu o baterie Li-Ion de 87 kWh care oferă o autonomie de 620 de kilometri, cu o viteză de încărcare ușor mai ridicată în cazul stațiilor rapide, de 150 kW. În cazul stațiilor AC, viteza maximă de încărcare rămâne de 22 kW.
Într-un interviu acordat pentru Autocritica la Munchen, Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV, a dezvăluit că bateria cu capacitate de 87 kWh utilizează celule cu o formă diferită pentru o densitate de energie mai mare decât în cazul bateriei de 60 kWh.
Pentru bateria de 60 kWh folosim același modul ca și în cazul lui Megane E-Tech Electric, în timp ce pentru bateria de 87 kWh am folosit celule complet noi, de forme diferite. Ambele baterii sunt de tip NMC, însă acumulatorul de 87 kWh are o densitate de energie cu 10%-15% mai mare. Practic, această eficiență ne-a permis să mărim capacitatea acumulatorului. În plus, pentru aceste noi celule am reușit să optimizăm mai bine temperatura, astfel că eficiența maximă este atinsă la o temperatură cuprinsă între 15 și 25 de grade, în contextul în care alte baterii sunt eficiente la temperaturi de până la 35 de grade Celsius, iar asta înseamnă o durată de viață mai mare pentru acumulator.
Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV
Viteza maximă de încărcare de 150 kW este influențată de faptul că platforma CMF-EV este dezvoltată la 400 de volți. Unii constructori auto au trecut la platforme de 800 de volți, care permit viteze de încărcare de peste 200 kW, însă Delval a explicat pentru Autocritica faptul că Renault nu intenționează în viitorul apropiat să adopte această schimbare, întrucât consideră că avantajele sunt mai degrabă neglijabile.
Platforma este gândită pentru 400 de volți. Din punct de vedere tehnic orice este posibil, dar strategia noastră este să menținem această platformă la 400 de volți. Platforma îți permite să încarci 50 kWh de energie electrică în 30 de minute, iar cu o platformă de 800 de volți am putea salva probabil doar vreo 15 minute.
Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV
De asemenea, poți seta locuința și locul de muncă drept puncte de încărcare, pentru ca sistemul să nu-ți mai recomande o oprire suplimentară pe traseu pentru încărcare dacă estimează că poți ajunge la destinație cu cel puțin 12% și, respectiv, 9% din capacitatea bateriei.
Indiferent de alegere, șoferul are la dispoziție patru moduri de frânare regenerativă pe care le poate accesa prin intermediul celor două padele de pe volan, de la 0 (util pe autostrăzi, când nu există deloc regenerare, iar mașina își păstrează viteza la ridicarea piciorului de pe pedală de accelerație) la 3 (ideal pentru oraș, când nivelul de frânare regenerativă este maxim, iar motorul preia funcția de frânare la ridicarea piciorului de pe accelerație). O parte din această energie este folosită pentru a încălzi interiorul prin intermediul unei pompe de căldură.
Acumulatorul de 60 kWh este alcătuit din 12 module cu 24 de celule, în timp ce bateria de 87 kWh are 12 module de câte 16 celule. În cazul unei defecțiuni tehnice la acumulator, fiecare modul în parte poate fi extras și reparat individual la unul dintre cele 20 de centre de mentenanță Renault din Europa.
Bateriile utilizate de Renault nu conțin pământuri rare, iar la finalul duratei de viață vor fi folosite în cadrul unor sisteme de stocare a energiei pentru clădiri de birouri sau clădiri rezidențiale.
Indiferent de versiunea aleasă, bateria Li-Ion este produsă de partenerii sud-coreeni de la LG Chem și este de tip NMC, adică are în compoziție mai mult nichel și mai puțin cobalt. Un astfel de acumulator are o densitate de energie cu 6% mai mare decât bateria clasică Li-Ion disponibilă pe Megane E-Tech Electric.
În ultima perioadă, o serie de constructori auto au început să folosească baterii de tip LFP, care sunt mai prietenoase cu mediul înconjurător pentru că nu conțin deloc cobalt și, în plus, au costuri de producție mai mici. Reversul medaliei este că densitatea de energie este mai mică decât în cazul bateriilor Li-Ion clasice, ceea ce înseamnă că producătorii sunt nevoiți să opteze fie pentru o baterie de capacitate mai mică, fie pe creșterea masei acumulatorului și, implicit, a vehicului. Pe baza acestor diferențe, Renault a considerat că bateriile NMC sunt cele mai potrivite pentru noul Scenic E-tech Electric, potrivit declaratiilor lui Delval.
Obiectivul nostru cu Scenic a fost să dezvoltăm prima mașină de familie cu autonomie mare, pentru a determina oamenii să facă trecerea la o mașină electrică. Mulți dintre clienți sunt un pic “blocați”, întrucât sunt îngrijorați de autonomia scăzută a vehiculelor electrice. Vrem să-i facem pe oameni să se simtă liberi să călătorească unde vor, fără grijă că trebuie să oprească pentru a încărca. Din acest punct de vedere, bateriile NMC sunt cea mai bună alegere, pentru că oferă o eficientă bună în ceea ce privește densitatea de energie și masa bateriei.
Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV
Pentru a crește eficiența, Renault utilizează un sistem de pre-condiționare prin care temperatura acumulatorului este optimizată să ajungă la 25 de grade atunci când folosești Google Maps și te apropii de stația de încărcare selectată în aplicație. O astfel de temperatură optimă permite bateriei să se încarce mai repede, iar producătorul francez oferă și o estimare: o sesiune de 30 de minute la o stație de 150 kW permite încărcarea a 50 kWh de energie electrică cu care apoi poți conduce până la 2 ore pe autostradă.
Opțiunea de pre-condiționare este deja disponibilă și pe alte modele electrice Renault și în gamele multor altor constructori auto.
Renault va oferi și serviciul Mobilize, care permite instalarea acasă a unei stații de încărcare Powerbox de 22 kW, iar pe piețele din Franța, Belgia și Țările de Jos va fi disponibil și serviciul Mobilize Charge Pass integrat în aplicația mobilă My Renault, cu acces la o rețea de 500.000 de puncte de încărcare din 25 de țări. Practic, serviciul simplifică procesul de încărcare prin utilizarea unei singure aplicații în locul mai multor aplicații și conturi.
Megane E-Tech Electric și Scenic E-Tech Electric sunt modele cu tracțiune față, însă platforma CMF-EV poate integra un motor electric și pe puntea spate, eventual pentru o configurație cu tracțiune integrală. Christophe Delval a exclus o astfel de opțiune pentru Scenic E-Tech Electric, însă a sugerat că producătorul francez se gândește la lansarea unui model sportiv.
Pentru Scenic nu plănuim așa ceva, dar poate fi o soluție pentru alte modele, poate pentru o mașină mai sportivă.
Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV
Sisteme de asistență: instructor digital
Noul Scenic E-Tech Electric este disponibil cu circa 30 de sisteme de asistență și siguranță, iar una dintre noutăți este Safety Coach, o aplicație care folosește datele de la senzori și camera frontală pentru a analiza modul în care șoferul accelerează, păstrează distanța față de vehiculele de față, respectă limitele de viteză și semnalizează. Pe baza acestor informații, Safety Coach oferă șoferului sfaturi despre stilul de condus și utilizarea sistemelor de asistență.
În plus, la fel ca și în cazul altor modele Renault, Scenic E-Tech Electric este echipat cu trei sisteme utile pentru echipajele de salvare în cazul unui accident: QRescue Renault (un QR code pe parbriz cu informații tehnice despre mașină), SD Switch (un comutator pentru deconectarea bateriei de la sistemul electric) și Fireman Access (acces facil la baterie pentru a fi stropită mai ușor cu apă de către pompieri).
Renault Scenic E-Tech Electric va fi disponibil pe piață la începutul anului 2024 și va fi produs la uzina de la Douai, care face parte din complexul industrial Renault ElectriCity. Tot aici se produce deja și Megane E-Tech Electric, iar de anul viitor va intra în producție și modelul de oraș Renault 5, care va înlocui Renault Zoe și care până acum a fost prezentat în varianta de concept.