Până acum mai puțin de un deceniu, saloanele auto reprezentau punctul tradițional de întâlnire pentru aproape toți actorii din industria auto. Internetul de mare viteză, pandemia de coronavirus și expunerea mediatică relativ firavă de care beneficia un constructor raportat la zecile de lansări care aveau loc într-un interval de două-trei zile au schimbat fundamental datele problemei.
Salonul Auto de la Geneva s-a refugiat temporat în Qatar, Salonul Auto de la Paris a devenit mai degrabă un salon auto regional al mărcilor din Hexagon, în timp ce Salonul Auto de la Frankfurt s-a reinventat într-un salon de mobilitate desfășurat la Munchen. În plus, evenimentul de la Munchen are loc atât sub forma unui salon “clasic” într-un complex situat la circa 10 kilometri est de centrul orașului, cât și într-un open space în piețele din centru pentru a ajunge mai ușor la publicul țintă.
Cu mici excepții franțuzești și americane, Salonul Auto de la Munchen a fost dominat de constructorii germani, însă spre deosebire de ediția inaugurală din 2021 acum s-a mai întâmplat ceva: producătorii chinezi au luat cu asalt orașul pentru a demonstra publicului că oferă modele electrice cel puțin la fel de interesante.
Volkswagen ID. GTI Concept
Grupul Volkswagen a avut unul dintre cele mai mari standuri din complex și unul dintre cele mai generoase spații din centrul orașului. Principala noutate pentru marca Volkswagen a fost ID. GTI Concept, un prototip prin care germanii confirmă că unele modele electrice ale mărcii vor beneficia inclusiv de versiuni sport.
Este prematur să vorbim despre detalii tehnice, întrucât Volkswagen a făcut mai degrabă un exercițiu de design: ID. GTI Concept preia elemente stilistice de la ID. 2all Concept, dar și de la Golf GTI, inclusiv grila cu detalii roșii, splitterul față, aripa de pe hayon sau difuzorul din două elemente. Și este prematur pentru detalii tehnice pentru că versiunea de serie va apărea pe străzi abia în 2027.
Printre altele, Volkswagen a expus presei și publicului și alte modele sau concepte deja prezentate, cum ar fi noua generație Passat, disponibilă doar în versiune break, sau sedanul electric ID.7, cu care colegul nostru Cornel Șocariciu a făcut o plimbare la Munchen și pe care poți deja să-l comanzi și în România pentru ceva mai mult de 53.000 de euro. Nu a lipsit nici prototipul camuflat al noii generații Tiguan, însă germanii nu au oferit alte detalii față de cele pe care le cunoaștem deja.
Audi Q6 e-tron
Este adevărat că Audi are deja câteva modele electrice în gamă, însă pentru producătorul de la Ingolstadt Q6 e-tron va fi un model cu adevărat important, întrucât va fi primul Audi bazat pe noua platformă dedicată PPE (Premium Platform Electric), dezvoltată în parteneriat cu Porsche.
Germanii nu sunt încă pregătiți să ne arate modelul pe exterior, așa că la Munchen au prezentat doar un prototip camuflat, cu avantajul că reprezentanții presei au putut înțelege mai bine ce va oferi viitoarea electrică la interior.
Același Cornel s-a urcat la volan și a observat o nouă planșă de bord cu trei ecrane care vor folosi sistemul de infotainment Android Automotive, un Head-up Display cu realitate augmentată și un sistem de iluminare ambientală care interacționează activ cu utilizatorul în anumite situații.
Prezentarea oficială a versiunii de serie a lui Q6 e-tron este programată pentru 2024, iar până atunci Audi a mai expus la Munchen și conceptul electric Activesphere, prezentat încă din luna ianuarie.
Pe lângă Volkswagen și Audi, Grupul Volkswagen a fost reprezentat la Munchen și de alte mărci. Cupra a expus versiunea de pre-producție a lui Tavascan și conceptul DarkRebel, Lamborghini s-a lăudat cu noul concept Lanzador, în timp ce Porsche a adus proaspăt lansatul 911 S/T, pe care Mircea Meșter l-a văzut recent pe viu la Stuttgart.
Renault Scenic E-Tech Electric și Grand Kangoo
Printre puținii constructori europeni care au spart “monopolul” german de la Munchen se numără Renault. Constructorul francez a dezvăluit în premieră mondială Scenic E-Tech Electric, al doilea model electric al mărcii dezvoltat pe platforma CMF-EV, după Megane E-Tech Electric.
Așteptările pentru Scenic Electric sunt mari, mai ales că Megane Electric este apreciat pentru raportul calitate-preț pe care îl oferă. În cazul lui Scenic vorbim despre o compactă dedicată în special familiilor care seamănă cu un SUV, cuvânt care lipsește însă din comunicarea oficială a reprezentanților Renault. Indiferent că îl consideri SUV sau nu, mai important este că versiunea de top are 220 de cai putere și o baterie generoasă de 87 kWh care oferă o autonomie (neomologată încă) de 620 de kilometri.
Despre baterie am vorbit pe larg la Munchen cu Christophe Delval, inginerul-șef al platformei CMF-EV, care mi-a dezvăluit că acumulatorul de 87 kWh este optimizat pentru a oferi eficiență maximă la temperaturi de 15-25 de grade, în loc de clasicul 35 de grade, ceea ce se traduce printr-o durată de viață mai mare. În plus, inginerul-șef are argumente solide pentru ca Renault să nu folosească încă bateriile LFP pe care le găsești preponderent la Tesla sau o platformă la 800 de volți care ar permite viteze mai mari de încărcare.
Tot la Munchen, Renault a prezentat în premieră mondială și Grand Kangoo, adică versiunea cu 7 locuri a utilitarei de persoane Kangoo. Schema este simplă: 3 locuri pe al doilea rând de scaune, două locuri pe al treilea rând și portbagaj cu volum de 500 de litri.
Noul Grand Kangoo va fi disponibil cu motor pe benzină de 130 CP, motor diesel de 95 CP sau motor electric de 122 CP. Varianta electrică va avea baterie cu capacitate netă de 45 kWh, autononomie de 265 de kilometri și încărcare rapidă cu până la 80 kW.
Pe lângă Scenic și Grand Kangoo, Renault a adus la Munchen și modele cu motoare cu combustie internă precum Rafale, Espace și Austral, care au fost expuse într-un spațiu open-space din centrul orașului.
BMW Vision Neue Klasse
BMW a “furat” startul Salonului Auto de la Munchen și a prezentat conceptul Vision Neue Klasse cu două zile înainte de ziua oficială dedicată presei. Și nici nu este de mirare, pentru că Vision Neue Klasse joacă un rol esențial pentru constructorul german, întrucât anticipează viitoarele modele electrice ale mărcii, dezvoltate pe o platformă complet nouă.
Vision Neue Klasse a stârnit inevitabil numeroase comentarii în mediul online, în special pentru că se îndepărtează de la liniile tradiționale ale mărcii. Și este cumva ciudat ca un brand precum BMW să facă o astfel de schimbare în materie de design.
Sigur, blocurile optice frontale duble sunt integrate atipic, însă cele mai multe critici au fost aduse, fără îndoială, designului ales pentru partea din spate. Ce pot să-ți spun eu acum, după ce am văzut pe viu conceptul în standul de la Munchen, este că în realitate spatele nu arată atât de inestetic precum în poze. Sigur, este o părere pur subiectivă și, în plus, rămâne de văzut și care va fi estetica finală pe versiunile de serie.
Totuși, într-o perioadă în care tehnologia integrată la interior joacă un rol din ce în ce mai important pentru șoferi în detrimentul esteticii exterioare, este posibil ca toate aceste discuții despre cum arată noul concept BMW să fie, în cele din urmă, mai degrabă inutile. Uite, mai interesant este că sistemul de propulsie BMW eDrive va primi la rândul său o nouă generație, iar aici avem și cifre concrete: autonomie cu 30% mai mare, viteză de încărcare cu 30% mai mare și eficiență cu 25% mai mare.
Primul model bazat pe acest concept va fi un sedan electric de dimensiuni asemănătoare cu Seria 3 care va apărea pe piață în 2025 și va fi produs inițial la noua uzina de la Debrecen, aflată în prezent în construcție.
Tot cu ocazia Salonului Auto de la Munchen, BMW a anunțat și o versiune nouă pentru SUV-ul electric iX1, echipată cu un motor electric de 204 CP, roți motrice față și baterie de 64,7 kWh cu autonomie de 475 de kilometri și încărcare rapidă la 130 kW.
Mercedes-Benz CLA Concept
Nici Mercedes-Benz nu a avut răbdare, așa că, la numai o zi după BMW, și germanii cu sediul la Stuttgart au prezentat presei, ai ghicit, un concept care anticipează viitoarele modele electrice ale mărcii.
Pe numele său de scenă Mercedes-Benz CLA Concept, conceptul este dezvoltat pe noua platformă Mercedes-Benz Modular Architecture (MMA), la baza căreia vor sta cel puțin patru modele electrice de serie dintr-o gamă variată de segmente: un coupe cu patru uși, un shooting brake și două SUV-uri.
Conceptul a fost expus inclusiv în centrul orașului, în interiorul unui stand cu jocuri de lumini care să scoată în evidență o serie de trăsături estetice, însă toți cei care priveau mașina își îndreptau atenția în special spre blocurile optice și stopurile cu un design complet atipic pentru Mercedes-Benz.
Este greu de spus dacă aceste forme vor fi păstrate și pe versiunile de serie, iar detaliile tehnice au lipsit cu desăvârșire, cu o singură excepție: germanii susțin că prototipul ar avea un consum de numai 12 kWh/100 de kilometri.
Mini Cooper și Mini Countryman
Nu doar branduri precum BMW și Mercedes-Benz se reinventează, ci și o altă marcă cu tradiție în industria auto: Mini. Parte a Grupului BMW, Mini a profitat de Salonul Auto de la Munchen pentru a prezenta practic noua strategie a mărcii pe termen lung.
În primul rând, Mini Cooper a primit o nouă generație pe care o vei deosebi destul de greu de cea anterioară, pentru că păstrează cele mai multe caracteristici estetice. Pentru început, noul Cooper va fi disponibil cu două versiuni electrice, dintre care cea de top va oferi 218 CP și o baterie de 54 kWh pentru o autonomie de 402 kilometri. Există și încărcare rapidă, dar aceasta este limitată la 95 kW.
În al doilea rând, Mini Countryman trece prin transformări majore. Pe de o parte, blocurile optice capătă acum o formă de poligon neregulat cu 6 laturi, o îndepărtare de la tradiție dar, în același timp, o metodă și mai simplă de a diferenția cele două modele. Pe de altă parte, noul Countryman este vizibil mai mare comparativ cu generația anterioară: lungimea a crescut cu 13 centimetri, iar înălțimea cu 6 centimetri. Asta înseamnă că diferențele de dimensiuni față de Cooper sunt acum și mai mari.
Altfel, și noul Countryman va avea două versiuni electrice de 204 CP și 313 CP, ambele cu autonomie de peste 400 de kilometri, iar la un moment dar vor apărea și versiuni cu motoare cu combustie internă.
Ambele modele sunt echipate cu celebrul ecran circular pentru sistemul de infotainment, însă acesta a crescut în dimensiuni și are acum un diametru de 9,4 inchi.
Și totuși, care este logica pentru care Countryman a devenit mai mare? Așa cum știm deja de ceva timp, Mini pregătește lansarea versiunii de serie a conceptului Aceman, care va fi poziționat în gamă între Cooper și Countryman.
Iată și cât de diferite sunt acum ca dimensiuni cele două modele:
Tesla Model 3 facelift
“Cum adică, are și Tesla stand aici?”, m-a întrebat unul dintre jurnaliștii români cu care am fost la Munchen. O întrebare perfect legitimă, în condițiile în care constructorul american evită de regulă prezența la astfel de evenimente, cu atât mai mult la unul pur european.
Și totuși, Tesla are stand propriu la Salonul Auto de la Munchen. Unul atât de mic încât oferă spațiu pentru doar două mașini, motiv pentru care este ușor să-l ratezi, însă cele două exemplare expuse sunt importante, întrucât vorbim despre două Model 3 facelift.
Dezvăluit oficial cu câteva zile înainte de salon, Model 3 facelift s-a prezentat în fața germanilor cu o zonă frontală ușor restilizată, modificări la jante și înlocuirea logo-ului de pe spate cu numele mărcii. În plus, Model 3 facelift este mai lung cu 26 de milimetri și ajunge astfel la 4.720 milimetri.
Pentru potențialii cumpărători mai important este însă ce se întâmplă la interior: comenzile pentru luminile de semnalizare și ștergătoare au fost mutate de pe coloana de direcție pe volan, în timp ce setările pentru selectorul transmisiei sunt accesibile acum doar de pe ecranul central.
Model 3 facelift poate fi deja comandat inclusiv în România în varianta RWD Standard Range și autonomie 513 kilometri pentru 43.000 de euro sau în versiunea AWD Long Range cu tracțiune integrală și autonomie de 629 de kilometri pentru 51.000 de euro.
Electrice Made in China
În timp ce Volkswagen, Audi, BMW sau Mercedes-Benz și-au prezentat viziunea pentru viitor cu diverse concepte mai aproape sau mai îndepărtate de producția de serie, constructorii auto din China au profitat de Salonul Auto de la Munchen pentru a prezenta publicului o serie de modele electrice pe care le poți deja comanda.
BYD, cel mai mare constructor auto din China, a avut stand la Salonul Auto, dar și un spațiu generos în centrul orașului, poziționat strategic lângă Volkswagen și Renault. Iar la conferința de presă de la Munchen interesul pentru marca din China a arătat cam așa:
Constructorul chinez a prezentat în premieră pentru piața europeană sedanul de segment mediu Seal, disponibil în versiuni de 313 CP și 530 CP, cu baterie de 82 kWh și autonomie de până la 570 de kilometri pe baza standardului WLTP.
Tot la Munchen am văzut în premieră hatchback-ul compact Dolphin și SUV-ul de segment mediu Seal U, dar și D9, un monovolum electric dezvoltat pe BYD sub noul brand premium Denza, la care Mercedes-Benz deține 10% din acțiuni.
Între timp, constructorul chinez SAIC își accelerează prezența pe piața europeană cu brandul britanic MG, aflat sub proprietate asiatică încă din 2006. După vânzări de peste 100.000 de unități în Europa în prima jumătate a anului, SAIC a prezentat la Munchen noul roadster MG Cyberster, care va fi disponibil pe piața europeană începând din 2024.
Pe lângă BYD și SAIC, alți constructori chinezi care au fost prezenți la Munchen cu propriile modele pentru a ataca piața europeană sunt Dongfeng, HiPhi sau Leapmotor.
Potrivit unei analize realizate de jurnalistul german Matthias Schmidt, constructorii chinezi au avut o cotă de piață mai mică de 3% pe segmentul mașinilor electrice vândute în principalele 18 țări vest-europene în prima jumătate a anului 2023. Totuși, în luna iulie, cota de piață a producătorilor chinezi a ajuns la 10%.
Cel mai probabil, cota de piață a constructorilor chinezi va continua să crească pe măsură ce aceștia își vor extinde prezența pe continentul european. Principalul avantaj al producătorilor chinezi este că pot veni pe piața europeană cu modele mai accesibile comparativ cu cele ale constructorilor europeni, în contextul în care beneficiază de o integrare mai simplă în lanțul de producție cu companiile chineze producătoare de baterii precum CATL și beneficiază, în același timp, de sprijin financiar acordat de statul chinez.
Într-un interviu acordat la Munchen unui grup de jurnaliști români, Fabrice Cambolive, CEO-ul mărcii Renault, a declarat că producătorii europeni au de partea lor avantaje precum producția în Europa, logistica superioară și rețeaua de service incomparabil mai dezvoltată.
Suntem competitivi cu constructorii chinezi prin rețeaua noastră de service și prin logistică și este foarte important că producem mașini în Europa. Un alt avantaj este că nu suntem dependenți de reglementările geopolitice (n.r – de exemplu, posibile decizii ale Uniunii Europene de a introduce restricții la importuri din anumite state precum China). Sigur că există o provocare din partea producătorilor chinezi, dar avem numeroase avantaje și putem fi mai competitivi, inclusiv la uzina pe care o deținem în România.
Fabrice Cambolive, CEO-ul mărcii Renault
Salonul Auto de la Munchen a reprezentat astfel pentru europeni o oportunitate să înțeleagă mai bine schimbările profunde prin care trece industria auto în drumul spre electrificare. Pentru moment în special din partea mărcilor germane, iar anul viitor va fi cel mai probabil rândul francezilor să-și exprime mai apăsat intențiile în acest domeniu cu ocazia Salonului Auto de la Paris programat pentru luna octombrie.