Au trecut cinci ani de când n-am mai luat la pas podelele netede ale saloanelor auto. Se întâmpla în 2016, la Paris. A fost momentul în care am realizat că lucrurile se schimbă, iar conferințele pe la care tot treceam din 15 în 15 minute puteau fi văzute, chiar mai bine, din spatele monitorului. Desigur, experiența nu-i aceeași, pentru că la saloane te și înghesuiai cu alte câteva sute de jurnaliști să pui piciorul într-o mașină abia prezentată sau să faci o poză pe care n-o puteai folosi în niciun material de prezentare. Nu pentru că telefonul/aparatul foto ar fi fost prea slab, ci pentru că nu prindeai niciun moment doar tu și mașina respectivă.
Producătorii au înțeles și ei acest lucru, iar multe dintre premierele pe care le vezi la un salon auto sunt prezentate online cu câteva zile înainte. Să ai habar ce spui în live-urile pe care le prezinți direct din standurile producătorilor și să nu te mai fâstâcești când uiți câte un detaliu important.
Pandemia de coronavirus a dus la anularea evenimentelor mari, inclusiv cele auto, iar constructorii au găsit metode prin care să te invite la interviuri sau să-ți prezinte în premieră un model nou. Practic, Skype, Google Meet, Microsoft Teams și Zoom s-au transformat în standuri virtuale pe care producătorii le-au folosit.
După multe momente de incertitudine cauzate, evident, de pandemie, Europa a deschis publicului larg un mare salon auto. Se numește IAA Mobility și-l poți vizita în München. Da, s-a mutat de la Frankfurt, la München, dar asta cred că e mai puțin important acum.
Dacă ai drum prin orașul german, până în 12 septembrie vei putea vedea premierele expuse de constructori și de alți furnizori de servicii de mobilitate. Nu, n-am greșit descrierea, pentru că IAA Mobility s-a trasformat într-un eveniment care pune accent pe soluțiile de mobilitate ale viitorului. Altfel spus, în afara mașinilor o să mai vezi și biciclete, trotinete și alte vehicule cu două sau mai multe roți gândite pentru diminuarea emisiilor de CO2 din orașe și pentru facilitarea transportului urban.
Salonul hibrid
IAA Mobility este o mostră a faptului că evenimentele auto se pot transforma complet și pot părăsi cutiuțele tradiționale cu care ne-am obișnuit. Spre deosebire de alte saloane, cel de la München s-a desfășurat, parțial, în centrul orașului. Cartierul general a fost stabilit în centrul expozițional Messe München, dar producătorii au avut la dispoziție spații special amenjate în mijlocul urbei în care și-au expus premierele.
Marienplatz, Hofgarten, Odeonsplatz, Marstallplatz, Brunnenhof sunt doar câteva dintre locurile pe care nemții le-au amenajat și le-au transformat în spațiu expozițional. N-au dispărut complet standurile dedicate producătorilor, ci s-au transformat în locuri hibride în care să te poți bucura atât de mașini, cât și de frumusețea locurilor. Peste toate astea, nemții au împânzit zonele cu food truck-uri, expoziții de artă și evenimente interactive. Un fel de “Zilele orașului München”, dar nu cu muzică populară cântată de artiști tocmiți de primărie și carusele care scârție din toate articulațiile, ci cu mașini.
În premieră pentru un astfel de eveniment, organizatorii au venit și cu Blue Lane, un traseu lung de 12 kilometri care te purta de la centrul Messe München până la expozițiile din centrul orașul. Puteai face test drive sau puteai lua un shuttle către următorul punct al traseului tău. Toate mașinile care au avut acces pe Blue Lane au fost fie electrice, fie hibrid.
Și peste toate acestea, au existat și o serie de transmisiuni live pe care le puteai urmări din spatele monitorului. Practic, un pachet complet gândit să schimbe ideea generală a unui salon auto. Cu siguranță n-o să adune jumătate de milion de vizitatori, așa cum s-a întâmplat în Frankfurt în 2019, însă nu trebuie să uităm de condițiile speciale (și aici fac referire la pandemie) în care se desfășoară evenimentul din München.
Salonul auto al absențelor
V-am zis și mai sus că producătorii au înțeles că uneori e mai bine să ratezi un astfel de eveniment. Compensezi cu o conferință dedicată sau cu un eveniment special în care prezinți noutatea absolută. Costurile sunt mai mici, iar impactul poate fi mai mare.
Dacă la nivel de organizare, IAA Mobility a depășit normele pe care le știam (și asta în condiții de pandemie), în ceea ce privește prezența marilor constructori, lucrurile au mers la celălalt pol. Pentru că mulți producători consacrați au lipsit, motivat sau nemotivat, de la München. Și ca să atragi un public numeros ai nevoie de nume mari.
Toyota, mărcile grupului Stellantis (inclusiv Opel), General Motors, Volvo, Ferrari și Rolls-Royce au spus pas evenimentului german. Totuși, Audi, BMW, Mercedes-Benz și Volkswagen au răspuns prezent, iar alături de producătorii germani s-au aflat Ford, Hyundai, Kia, Cupra, Mini, Polestar, Renault și Dacia.
Și în afara faptului că producătorii nu s-au mai înghesuit să cumpere un stand, nici premierele n-au mai fost atât de numeroase. Spre deosebire de alte saloane auto pe care le-am acoperit de la birou, IAA Mobility a fost singurul în care n-am mai luat prânzul direct pe tastatură. Și din punctul meu de vedere, asta spune totul despre cât de multe noutăți au venit la München.
Salonul auto Mercedes-Benz și prietenii săi
În vremurile bune, toți marii producători care participau la saloanele auto organizau un eveniment special cu o noapte înainte ca panglica de la intrare să fie tăiată. Era ceva aparte pe care nu-l puteai rata. Anul acesta a fost doar evenimentul organizat de Mercedes-Benz. Și ca să-mi justific pe deplin și intertitlul, dintre cele 19 premiere, 6 au fost ale grupului Daimler.
O să iau pe rând, în ordine alfabetică, toate premierele de la IAA Mobility.
Audi la IAA Mobility
Audi Gransphere este conceptul electric și autonom pe care nemții au binevoit să ni-l arate chiar la începutul lunii septembrie, înaintea debutului de la München. Grandsphere este al doilea concept al seriei experimentale Sphere și își propune să demonstreze viziunea mărcii germane în legătură cu o posibilă limuzină de lux în era în care mașinile vor putea rula autonom.
Interiorul a fost croit pe baza ideii de lounge, iar în locul planșei de bord se află un panou din lemn care integrează și elementele grafice ale vechilor ecrane cu care am fost obișnuiți. Pentru că prototipul este unul echipat cu sistem autonom de nivel 4, volanul și pedalele sunt retractabile și se pot “ascunde” în spatele bordului.
La baza lui Grandsphere se află o platformă electrică cu baterie de 120 kWh și infrastructură la 800V. Aceasta din urmă perimite o încărcare ultra rapidă cu până la 270 kW, iar autonomia oferită de pachetul de acumulatori trece de 750 de kilometri.
Primul concept al acestei serii experimentale se numește Skysphere și a luat forma unui roadster, iar al treilea prototip, și ultimul, se va numi Urbansphere (un SUV/MPV) și va fi prezentat în prima parte a anului viitor.
Conceptele BMW
BMW a adus la München trei concepte sub numele general Vision, dar și prototipul iX5 Hydrogen, un vehicul echipat cu pile de combustie pe bază de hidrogen care va fi produs în serie mică spre finalul anului viitor.
BMW i Vision Circular este modul în care producătorul german aduce viitorul în fața publicului. Prototipul prezintă un posibil design al viitoarelor modele BMW din 2040. Toată ideea se bazează pe conceptul de dezvoltare durabilă, pe recilarea completă și pe economia circulară. Prototipul este realizat în totalitate din materiale reciclate și, bineînțeles, este 100% reciclabil.
Partea frontală conține în continuare grila dublă specifică modelelor BMW, însă acum, aceasta a fost reinterpretată sub forma unei suprafețe digitale cu simboluri grafice. Interiorul este transformat într-un lounge, iar mulțumită imprimării 3D, nemții au reușit să dea naștere unor panouri mai mari fără să mai fie nevoiți să utilizeze materiale chimice pentru îmbinarea lor. Chiar și volanul a fost realizat prin imprimare 3D.
Conceptul BMW i Vision Circular va rămâne la stadiul de exercițiu de design, însă tehnologiile, și aici mă refer la cele de reciclare, folosite pentru realizarea prototipului ar putea fi preluate și utilizate în viitorul apropiat pe modelele de serie.
Tot în standul BMW de la München a fost prezentat și i Vision AMBY, prototipul unei biciclete cu motor electric auxiliar. E viziunea constructorului german în materie de mobilitate urbană pentru pasionații de două roți. Bicicleta a fost echipată cu un motor electric și cu o baterie cu o capacitate de 2 kWh. Motorul electric oferă asistență doar în momentul în care pedalele sunt acționate, iar în funcție de locul în care o folosești, bicicleta oferă trei moduri de rulare.
Astfel, i Vision AMBY are un mod de rulare cu o viteză maximă de 25 km/h atunci când o folosești pe pistele dedicate. Poți rula cu 45 km/h dacă o folosești pe drumurile publice din centrele orașelor, sau o poți duce în 60 km/h atunci când o folosești pe drumurile cu mai multe benzi sau în afara zonelor urbane.
Bateria de 2 kWh se încarcă în circa 3 ore și asigură o autonomie cuprinsă între 75 și 300 de kilometri, în funcție de modul de rulare ales.
Al treilea prototip al seriei Vision se numește BMW Motorrad Vision AMBY. Este un concept nou între bicicletă și motocicletă care se încadrează tot în gama soluțiilor de mobilitate urbană.
Spre deosebire de i Vision AMBY, Motorrad Vision AMBY nu necesită pedalarea în timpul mersului, motorul electric fiind responsabil tot timpul de accelerare. La fel ca la o motocicletă, maneta de accelerație se află pe ghidon, iar în locul pedalelor sunt montate scărițe pentru spijinirea picioarelor. Și în acest caz, există trei moduri de rulare cu trei viteze maxime: 25 km/h, 45 km/h, respectiv 60 km/h.
Cupra și UrbanRebel
Cupra, brand-ul de performanță deținut de Seat, a prezentat conceptul electric UrbanRebel. E un prototip pe care îl poți pune direct pe grila de start a unei curse pe circuit, iar resursele oferite sunt și ele pe măsură: 340 de cai putere (sau 435 CP cu funcția boost) și 0-100 km/h în 3.2 secunde. Conceptul va sta la baza unui viitor hot hatch electric de serie de clasă mică.
Varianta de producție dezvoltată pe baza lui UrbanRebel va fi lansată în 2025 și va folosi o versiune scurtă a actualei platforme MEB (Modular Electric Drive Matrix), arhitectură folosită deja pe Audi Q4 e-tron, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.3 și ID.4, și Cupra Born.
Noul Dacia Jogger
Dacia a prezentat la München noul Jogger. L-am văzut în avanpremieră la Paris și am scris absolut tot despre ce aduce noul Jogger în gama Dacia. O să-ți las și aici câteva informații pe scurt. Jogger va fi primul model Dacia cu sistem hibrid de propulsie, îl vei putea comanda în versiuni cu 5 sau 7 locuri, și va fi produs la Mioveni. Listele de comenzi vor fi deschise în luna noiembrie pentru 30 de piețe, iar primele mașini vor ajunge în showroom-uri în februarie 2022.
Hyundai Ioniq 5 Robotaxi la München
Hyundai l-a adus la München pe Prophecy, conceptul care va sta la baza viitorului Ioniq 6, dar și conceptul unui robo-taxi (vehicul autonom) dezvoltat pe baza actualului model electric Ioniq 5.
Hyundai Ioniq 5 Robotaxi este gândit și dezvoltat împreună cu start-up-ul Motional. Modelul este echipat cu peste 30 de senzori care oferă o imagine completă la 360 de grade asupra mediului înconjurător. Radare și camere speciale vor putea detecta obstacolele și vor putea “citi” corect drumul, astfel încât vehiculul să poată opera autonom.
Conform oficialilor, partea software dezvoltată și testată de Motional permite omologarea nivelului 4 de conducere autonomă. Un proiect public care să aibă la bază noul Ioniaq 5 Robotaxi ar urma să fie implementat începând din 2025. Tot la München, Hyundai a anunțat că din 2035, toată gama de modele comercializată în Europa va fi 100% electrică.
Sportage doar pentru europeni
Kia a adus la München noua generație Sportage. Pentru prima dată în cariera de 28 de ani a SUV-ului asiatic, europenii primesc o versiune dedicată.
Spre deosebire de varianta pentru celelalte piețe, modelul european este ceva mai scurt. Totodată, Kia aduce și câteva modificări estetice: apar noutăți în zona montantului C și la nivelul plafonului, iar spoilerele față și spate au fost retușate.
Noul Sportage va putea fi comandat cu motoare diesel, benzină sau în versiuni full-hybrid și plug-in hybrid. Le găsești detaliate pe toate aici.
Cele 6 premiere Mercedes-Benz
Mercedes-Benz a fost motivul pentru care a existat IAA Mobility în 2021. Glumesc, evident. Dar constructorul german a luat jumătate de tort, pentru că a adus la München 6 premiere mondiale și europene. Prima s-a născut sub numele Smart, marcă deținută astăzi în coproprietate de Daimler și de compania chineză Geely. Se numește Concept #1 și anunță un viitorul SUV electric subcompact. Va fi produs în China, dar îl vei putea comanda și în Europa.
Seria conceptelor a fost completată cu Mercedes-Maybach EQS, prototipul unui viitor SUV electric mare. EQS SUV va putea fi găsit atât în gama Mercedes-Benz, cât și în portofoliul Mercedes-Maybach, iar debutul versiunii de serie este programat pentru 2022. În acest moment, nu există informații tehnice complete, însă oficialii au ținut să menționeze că ambele versiuni ale SUV-ului EQS vor avea o autonomie de circa 600 de kilometri.
Ultimul, și poate cel mai interesant concept Mercedes-Benz de la München, a fost EQG. Prototipul oferă confirmarea faptului că legendarul Clasa G, cel mai cunoscut off-roader premium al lumii, va avea o versiune electrică. Pentru moment, nu au fost oferite informații tehnice legate de soluția aplicată în ceea ce privește bateria sau puterea viitorului model de serie. Și n-a fost anunțată nici data în care Clasa G va fi electric. Totuși, nemții își liniștesc fanii și spun că EQG va păstra caracteristicile în off-road ale lui Clasa G.
Gama modelelor de producție expuse la salonul auto german a inclus versiunea europeană a lui EQB. SUV-ul electric de clasă compactă este disponibil în versiune cu până la 7 locuri și va avea două motorizări disponibile: EQB 300 4Matic (228 CP din două motoare electrice) și EQB 350 4Matic (292 CP din două motoare electrice). Indiferent de versiunea comandată, modelul electric va fi echipat cu o baterie cu capacitatea de 66.5 kWh. Autonomia anunțată este de 419 kilometri.
În premieră mondială, Mercedes-Benz a prezentat versiunea AMG EQS 53 4Matic+. Este primul model complet electric al companiei germane care poartă sigla diviziei de performanță AMG. Noul model va fi echipat cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte și va putea livra până la 761 de cai putere (cu funcția Boost și pachetul AMG Dynamic Plus). Versiunea de bază, dacă o pot numi așa, dezvoltă 658 de cai putere.
Bateria lui AMG EQS 53 4Matic+ va avea o capacitate de 107.8 kWh, iar autonomia anunțată este de 580 de kilometri. În materie de performanțe, modelul german va putea accelera de la 0 la 100 km/h în 3.4 secunde, iar viteza de top va fi limitată electronic la 250 km/h. Valorile sunt valabile pentru modelul echipat cu pachetul AMG Dynamic Plus.
Am păstrat pentru final cea mai importantă premieră Mercedes-Benz de la München: noul EQE, alter ego-ul electric al actualului Clasa E. Al doilea sedan full-electric al mărcii germane după limuzina EQS, noul EQE are dimensiuni exterioare apropiate de cele ale lui CLS (lungime/lățime/înălțime: 4946/1961/1512 milimetri).
În momentul lansării, EQE va avea două versiuni: EQE 350 și o variantă suplimentară pe care Mercedes-Benz o ține deocamdată secretă. Ulterior, acestea vor fi acompaniate de versiuni de performanță de “circa 680 CP”.
EQE 350 are un singur motor electric amplasat pe puntea spate. Unitatea dezvoltă 292 de cai putere și 530 Nm, iar bateria cu capacitate de 90 kWh asigură o autonomie maximă de 660 de kilometri. Încărcarea va putea fi făcută fie la prize AC (cu până la 22 kW), fie la prize DC (cu până la 170 kW).
Porsche Mission R, prototip electric pentru circuit
Porsche și-a îndreptat atenția către motorsport, iar la München a fost expus prototipul Mission R. E un concept electric care ne arată o posibilă direcție în ceea ce privește mașinile de competiții. Porsche Mission R are dimensiuni comparabile cu actualul 718 Cayman (dar puteți să vă gândiți că din aceste linii vor pleca și cele ale viitorului 911 electric).
Mission R are două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, iar în modul de exploatare Qualifying, acestea dezvoltă 1.088 de cai putere. În modul Race, puterea e limitată la 680 de cai putere. Bateria are o capacitate de aproape 80 kWh, iar conform oficialilor Porsche, aceasta poate asigura energie pentru o cursă de sprint pe circuit (circa 30-40 de minute). Mulțumită tehnologiei la 900V, bateria se poate încărca de la 5 la 80% în doar 15 minute, iar puterea maximă de încărcare este de 340 kW.
De la 0 la 100 km/h, Mission R are nevoie de doar 2.5 secunde, iar viteza maximă trece de 300 km/h. În caz că vă gândiți la comportamentul dinamic, reprezentanții companiei germane spun că noul prototip poate egala performanțele pe circuit ale lui 911 GT3 Cup.
Mégane devine electric
Renault a ales IAA Mobility pentru prezentarea noului Mégane E-Tech Electric. L-am văzut în avanpremieră la Paris și am povestit pe larg despre toate noutățile aduse de constructorul francez. Mégane E-Tech Electric folosește o platformă nouă dedicată mașinilor electrice, va fi oferit în două versiuni de putere și cu două variante de baterii, iar interiorul s-a transformat complet.
Volkswagen ID. Life, electrica de 20.000 de euro
Ultima premieră de pe listă a fost cea din standul Volkswagen. N-a fost un model de serie, ci un concept. Se numește ID. Life și anunță un viitor crossover de oraș complet electric.
Versiunea de producție a noului crossover este planificată pentru lansare în 2025, iar prețul anunțat va fi de circa 20.000 de euro. La fel ca în cazul modelului derivat din Cupra UrbanRebel, versiunea de serie a lui ID. Life va utiliza o versiune scurtă a platformei MEB. În același timp, conceptul apelează la o soluție tehnică cu roți motrice față (restul modelelor de până acum produse pe arhitectura MEB au roți motrice spate), iar motorul electric dezvoltă 234 de cai putere. Bateria are o capacitate de 57 kWh și asigură o autonomie maximă de circa 400 de kilometri.
Despre cum s-a simțit IAA Mobility și care a fost atmosfera de pe străzile orașului München o să vă povestească Știrbu într-un material viitor.