O să te rog să faci un exercițiu: imaginează-ți că anvelopa mașinii pe care o conduci este un fel principal de mâncare. Ca să-l prepari ai nevoie de ingrediente, iar în funcție de ce tai, ce toci și cât amesteci, obții produsul final. Așa e și cu anvelopele: există o rețetă cu ingrediente pe care producătorii o urmează. Pui mai mult cauciuc rigid, iese o anvelopă de vară. Te pui să adaugi, cât cuprinde, cauciuc elastic, și gata anvelopa de iarnă. Sigur, pe lângă acestea se adaugă și un mix de condimente pe care producătorii îl dezvăluie, însă nu-ți spun și cât la sută adaugă. Că altfel, ne-am apuca cu toții să facem anvelope în spatele casei.
Acum că am stabilit cele două direcții – anvelope de vară, anvelope de iarnă – e timpul să extind lucrurile. Ce faci ca să acoperi gusturi dintre cele mai diferite? Răspunsul e simplu: diversifici oferta. Pornind de la ingredientele pe care le ai, trebuie să faci ceva și plăcut la gust, dar și ceva sățios. Practic, un fel principal de mâncare, dar cu gust de desert. Păi nu prea ai cum, nu? Asta dacă nu inventezi o rețetă care să includă și zahăr și fibră animală care, la final, să respecte un set de norme – a se citi legislație.
Cam așa arată, într-o imagine mai puțin obișnuită, povestea anvelopelor all-season. Practic, sunt anvelope de vară care, prin adăugarea unor ingrediente noi, s-au transformat în anvelope gata de utilizat și iarna în condiții de siguranță.
Unul dintre producătorii care susțin că au găsit rețeta optimă este Michelin, iar anvelopa se numește CrossClimate. Ajunsă la a doua generație, CrossClimate este cea mai vândută anvelope all-season din lume.
Ideea anvelopelor all-season a început acum mai bine de 50 de ani, însă Michelin a venit cu rețeta proprie în 2015, anul lansării primei generații CrossClimate.
Legal. Și vara și iarna
Anvelopele all-season, după cum poți citi și în denumirea lor, sunt cele pe care le poți folosi în toate anotimpurile. În cazul CrossClimate, ideea a pornit de la o anvelopă de vară, iar pentru a o transforma într-una gata să ofere siguranță și în anotimpul rece, inginerii Michelin au pregătit o rețetă în care baza o reprezintă mixul de cauciuc cu densitate mare de siliciu și negru de fum. Ce face acest mix? E capabil să se adapteze continuu la schimbările de temperatură. Adică să asigure aceleași performanțe și caracteristici cu care a fost înzestrată anvelopa atât la temperaturi mari, cât și la valori mai mici de 7 grade Celsius.
Am ținut să specific valoarea asta întrucât specialiștii recomandă trecerea la anvelopele de iarnă nu atunci când afară e zăpadă, polei sau gheață, ci atunci când temperatura ambientală scade sub 7 grade Celsius. Motivul e simplu: acel cauciuc rigid, care vara asigura aderența optimă – și nu doar atât -, nu mai funcționează în parametri la temperaturi mici. Ce înseamnă asta? Aderență mai mică, distanță de frânare mai mare, siguranță redusă. Ipoteza e valabilă și viceversa, adică anvelope de iarnă folosite vara.
Sigur, pe piață vei găsi multe anvelope all-season, unele de la producători consacrați, altele de la constructori mai puțin cunoscuți. Ca să n-ai surprize, conform legislației, anvelopele all-season care pot fi folosite și iarna sunt cele care, pe flanc, au marcate literele M.S (M+S, M&S). M și S vin de la Mud (Noroi) și Snow (Zăpadă).
Cuvântul pe care ar trebui să-l cauți atunci când alegi o anvelopă all-season este omologat. Pentru că astfel te asiguri că producătorul a proiectat, dezvoltat, fabricat și testat anvelopa respectivă după un set de reguli gândite ca tu – utilizator – să fii în siguranță atunci când le folosești.
În România, OG 5/2011 – ordonanța care face referire la anvelopele de iarnă introdusă în 2011 – nu specifică o perioadă de timp în care aceste anvelope sunt obligatorii, ci face referire la starea drumului. Mai precis, pe drumurile acoperite cu zăpadă, polei sau gheață, șoferii sunt obligați să circule cu mașini echipate cu anvelope omologate – ți-am zis că ăsta e cuvântul de bază – pentru condițiile respective. Altfel spus, orice anvelopă cu inscripția M-S, indiferent că e exclusiv de iarnă sau all-season.
Istoria CrossClimate
În ultimii ani, specialiștii ne-au tot avertizat cu privire la schimbările climatice. Dacă nu i-am crezut pe cuvânt, sigur am descoperit, pe propria piele, o parte dintre transformări: veri mult mai călduroase și secetoase, ierni care nu mai țin cont de calendar și fenomene meteo pe care le știam doar din filme.
Și în condițiile date, nu știi niciodată când te poate prinde o ninsoare pe Transfăgărășan la început de iunie. Așa că anvelopele all-season s-au transformat într-o soluție viabilă, din ce în ce mai căutată.
Michelin este unul dintre producătorii de anvelope cu o istorie plină în sportul cu motor. Și nu cred că mai e nevoie s-o spun eu, dar motorsportul a reprezentat mereu rampa de lansare pentru tehnologiile de stradă. Fie că vorbim despre motoare, șasiuri, suspensii, frâne sau anvelope.
Pornind de la experiența acumulată în motorsport, Michelin a dezvoltat rețete de anvelope care să satisfacă cât mai multe dintre nevoile publicului. Așa s-au născut Pilot Sport, unele dintre cele mai apreciate anvelope de stradă pentru mașini sport. Constructorul francez nu menționează nicăieri că anvelopele all-season CrossClimate au fost realizate cu imbold venit din sporturile cu motor, dar ar fi greșit să nu apelezi la know how atunci când, să zicem, aduci în uzină un mix de cauciuc inovator care să asigure aderență la frânare și tracțiune concomitent cu o reducere a consumului de combustibil. Că astea sunt cerințe valabile și în Formula 1 și WRC, nu doar pe stradă.
O astfel de rețetă a fost implementată pe primele Cross Climate, cele lansate în 2015. Pe lângă compusul ecologic introdus în mixul de cauciuc, prima generație CrossClimate a propus și un design special pentru calea de rulare care să asigure aderență bună pe zăpadă și evacuarea eficientă a apei. Rețeta a fost completată cu muchiile teșite ale blocurilor de cauciuc menite să ofere aderență pe asfalt uscat și performanțe la frânare. Practic, cu CrossClimate, Michelin bifa cât mai multe dintre box-urile pe care le găseai trecute în dreptul anvelopelor de vară și de iarnă.
Iar primele CrossClimate au fost luate imediat la țintă de specialiștii care testează anvelope. Rezultatele au fost satisfăcătoare, iar publicul a reacționat într-un mod neașteptat. Anvelopa all-season a francezilor a devenit bestseller în segment și a bifat vreo 23 de milioane de bucăți vândute.
Cu elan după succesul primei generații, francezii au continuat: a apărut CrossClimate+, un fel de facelift lansat în 2017. De data asta, Michelin a vrut să facă din anvelopa all-season una care se acomoda și mai ușor la condițiile de afară: un mix de cauciuc care se adapta la temperatura ambientală și care influența aderența la frânare și tracțiunea, și o serie de lamele 3D integrate în designul benzii de rulare pentru ridigizarea blocurilor și transformarea anvelopei într-una care oferă performanțe bune chiar și atunci când e uzată.
Sigur, producătorul nu a uitat nici de segmentul SUV, motiv pentru care a introdus o versiune dedicată acestui tip de caroserii.
Din 2021, Cross Climate are o generație nouă. A doua. Și experiența acumulată chiar pe șosea au transformat radical anvelopa all-season. Sigur, toți constructorii își laudă produsele, dar în cazul lui CrossClimate 2 toate cuvintele mari sunt confirmate de testele de specialitate care plasează anvelopa francezilor pe primul loc în topul all-season.
Ce a adus nou-nouț Cross Climate 2? În termeni Michelin se numesc EverGrip, EverWinterGrip și EverTread.
EverGrip este o tehnologie care face ca anvelopa să dreneze apa pe toată durata de viață a pneului. Canelurile se deschid pe măsură ce anvelopa se tocește, iar asta face ca noile Cross Climate 2 să fie eficiente pe ploaie chiar și atunci când adâncimea benzii de rulare ajunge la 2 milimetri. Și toată fraza asta e confirmată de testele TÜV Süd Product Service Germania care plasează Cross Climate 2 pe primul loc în topul anvelopelor all-season la aderența pe uscat și frânarea pe ud cu o anvelopă uzată până la nivelul minim legal, și pe locul al doilea în topul all-season la frânarea pe asfalt uscat cu o anvelopă nouă.
EverWinterGrip este tehnologia prin care Michelin a reușit să transforme Cross Climate 2 într-o anvelopă potrivită iarna. În teste, pneul francezilor se clasează pe primul loc la frânarea pe zăpadă, tracțiune pe zăpadă și aderență pe zăpadă. Mulțumită unor proeminențe pe muchiile blocurilor de cauciuc care ajută la compactarea zăpezii, Cross Climate 2 își îmbunătățește cu mult perfrormanțele atunci când ai folosi și sania, nu neapărat mașina.
EverTread urmărește ca designul benzii de rulare și a umerilor să împiedice cât mai mult uzura anvelopei. În nenumărate rânduri, Michelin a afirmat că multe dintre anvelopele pe care le produce sunt sigure pe toată durata de viață. Sigur, afirmațiile au fost ulterior confirmate de teste cu anvelope uzate vs anvelope noi, iar asta înseamnă că inginerii care au desenat EverTread și-au atins scopul.
Sigur, nemții au făcut teste complete, iar anumite categorii sunt încheiate de Cross Climate într-un mod satisfăcător. Nu-ți mai toc eu nervii. Dai tu click aici dacă vrei să vezi cu punct și virgulă cum s-a descurcat anvelopa francezilor de la A la Z.
De ce all-season?
În primul rând ține de modul tău de a fi. Dacă îți place ca iarna să bați potecile nebătătorite și să parchezi acolo unde nici utilajele de deszăpezire nu se încumetă, e clar că un all-season – oricât de performant ar fi – n-o să te ajute. La fel și vara: dacă mai treci pragul circuitelor și te aștepți să bați clasa la un track day, nu te uita spre un all-season. În schimb, dacă ești genul cumpătat care vrea o anvelopă corectă care nu face compromisuri în punctele importante, atunci poți alege un all-season. Nu e vorba că scapi de hârjoneala schimbului de anvelope vară-iarnă, iarnă-vară, dar ai performanțe apropiate de cele ale unor pneuri dedicate sezonului.
Îți amintești că ți-am spus de schimbările climatice? Să zicem că dacă alegi all-season contribui și tu la diminuarea efectelor. Mai puține anvelope produse înseamnă mai puțină materie primă și mai puține deșeuri de reciclat. Și nu te gândi că nu vor ține: conform testelor efectuate chiar de utilizatori, un Cross Climate 2 ține 43.000 de kilometri pe axa față (tracțiune și direcție), respectiv 78.000 de kilometri pe axa spate. Sigur, pot exista diferențe de număr de kilometri în funcție de gama de anvelope și modul de utilizare, dar 43.000 de kilometri înseamnă, în medie, aproape 3 ani de utilizare. Fără să le dai jos vreodată.
Și ar mai fi câteva lucruri pe care să le iei în calcul: zgomotul la rulare e similar cu cel al anvelopelor de vară (69 – 71 dB), iar eficiența consumului de carburant plasează Cross Climate 2 pe același palier tot cu anvelopele de vară și cel puțin o treaptă mai sus comparativ cu cele de iarnă.
(Ad)