Patru palme. Cam la asta se rezumă performanța, siguranța și confortul mașinii tale. Mai precis patru pete, mari cât o palmă, prin care mașina ta face – și menține – contact cu suprafața de rulare. Sunt multe detalii care fac o mașină să fie fascinantă, însă pentru mine acesta este pe primul loc. Pentru că spre deosebire de un eleron, sau de niște discuri (sau etriere) mai mari, performanța anvelopelor nu poate fi citită doar din priviri.
Ca să se ajungă aici, producătorii de anvelope s-au jucat cu formulele chimice astfel încât să obțină produsul ideal, indiferent de scopul pentru care a fost creat. Și doar pentru că au găsit un compus bun pentru vară, sau unul ideal pentru iarnă, nu a fost suficient: au început să le îmbunătățească. În paralel, au dezvoltat designuri cât mai eficiente. Și au căutat noi materiale, mai puțin dăunătoare pentru mediu. Apoi au curățat, pe cât posibil, procesul de producție.
Nu știu ce ar trebui să se întâmple cu anvelopele pentru ca noile generații să fie revoluționare, însă este fascinant cum anume fiecare nou produs reușește să fie mai bun decât anteriorul. Caz valabil și pentru ContiSportContact 7, noua anvelopă de vară de la Continental.
Talpă iute. Și asimetrică
Sunt trei atribute mari pe care ContiSportContact 7 le deține, atribute care o fac simțibil mai bună decât generația anterioară. Acestea ne-au fost inițial explicate în teorie, chiar de către cei care au dezvoltat-o, în cadrul unui eveniment de prezentare de produs. Eram cu urechea la ei și cu ochii la Nico Rosberg, prezent și el la eveniment în calitate de invitat special și de ambasador al brandului. După ce a câștigat campionatul mondial de Formula 1, Nico a migrat către alte discipline. Acum este pilot în Extreme E, un rally raid electric despre care a scris Cristiana aici.
Unul dintre aceste atribute tehnice este designul benzii de rulare, asimetric și adaptiv. În timpul rulării, apa este condusă prin canalele din profilul anvelopei, iar asta îi conferă un contact constant cu suprafața de rulare și, implicit, o foarte bună aderență pe asfalt ud. Altfel, în timpul sesiunilor de condus sportiv, umerii ranforsați ai anvelopei, cu crestături dispuse într-o cadență specifică, îți conferă siguranța și stabilitatea de care ai nevoie în viraje.
Un alt atribut care contribuie la performanțele sporite ale lui ContiSportContact 7 este compusul BlackChilli, o semnătură specifică a Continental. Și prin „performanțe sporite”, cei de la Conti nu se referă doar la dinamică, ci și la durabilitate. Chimiștii și inginerii Continental au trebuit să găsească mixul ideal pentru ca noua anvelopă să le ofere pe amândouă. Conform testelor interne – în care au folosit dimensiunea 245/30 R 20 – au și reușit. În rularea normală, viața anvelopei este extinsă cu 17%; pe circuit, rezistă cu 10% mai mult. Distanțele de frânare au fost și ele îmbunătățite: cu 6 procente pe asfalt uscat și cu 8% pe ud.
SportContact pentru toată lumea
Un alt atribut al lui ContiSportContact 7 este adaptabilitatea; aici ne referim la gama extinsă, care fac anvelopa o alegere viabilă pentru mai toți posesorii de mașini, indiferent de segment. Prin dimensiunile oferite pe SportContact 7, Continental acoperă 95% din piața auto – autoturisme, SUV-uri și autoutilitare.
În ultimii 15 ani, mașinile nu doar că au devenit mai grele (cu 10%, în medie), dar sunt și mai puternice acum, cu circa 30%. În plus, emisiile au scăzut cu 30%. Iar acest trend nu va face decât să continue în același stil, odată cu apariția electricelor. SportContact 7 este, deci, răspunsul oferit de Continental schimbării din piață.
Noua anvelopă de la Continental debutează comercial în această toamnă, cu 42 de versiuni, cu dimensiuni cuprinse între 19 și 23 de inch. SportContact 7 va fi echipare standard și pentru viitoare modele sport, însă nu știm deocamdată care vor fi acelea. Conti așteaptă aprobările necesare.
Zi de teren la Contidrom
Prezentarea statică a fost urmată de o vizită la Contidrom, centrul Continental de lângă Hanovra unde producătorul testează noile produse și tehnologii. Aici am făcut cunoștință cu AVA, o mașinărie construită special pentru a testa, după standarde, anvelopele. Ce înseamnă AVA, te întrebi? Analytical Vehicle AIBA. AIBA? Automated Indoor Braking Analyzer. Simplu.
AIBA este o clădire, practic. Un mediu controlabil în care poți testa, indiferent de vremea de afară, calitatățile de frânare ale anvelopelor. Spre exemplu, în ziua vizitei noastre, afară era soare și frumos, în timp ce în AIBA, un Volkswagen Golf încălțat cu anvelope Conti se plimba (în mod automat, că nu avea șofer, ci era ghidat de un sistem cu ancore și șine) când într-o parte, când în alta, frânând pe asfalt ud.
După workshopuri, am trecut chiar noi la volan, ca să vedem cu ochii noștri și să simțim cu tălpile noastre cât de eficient a devenit SportContact 7 la frânarea pe ud în comparație cu SportContact 6.
Dar frânarea pe ud e o chestie, iar mersul pe ud este alta. Am experimentat-o și pe asta, cu AMG-uri A 45, înainte să trecem pe traseul uscat, în Toyota Supra și Hyundai i30 N Performance. N-am avut timp berechet să înțelegem, în timpi de tur, diferența dintre generația nouă și cea veche a anvelopei; pe de altă parte, nu suntem toți Nico Rosberg, ca să „citim” o anvelopă în doar câțiva kilometri. Dar le-am rulat pe amândouă – atât pe ud cât mai ales pe uscat – suficient de mult cât să înțelegem cât de mult te ajută o anvelopă UHP (Ultra High Performance) atunci când îi pui umerii la treabă.