Dacă urmărești cu regularitate știrile despre mediu și, mai ales, dacă locuiești într-o aglomerare urbană precum București sau Cluj-Napoca, te simți probabil “bombardat” de informațiile potrivit cărora traficul generează poluarea în comunitatea ta.
Acest lucru este adevărat. Parțial. Pentru că reprezintă doar o mică parte a principalei probleme cu care se confruntă planeta în prezent: schimbarea climei. Cât de mică este responsabilitatea traficului pentru această problemă? Datele sintetizate de publicația științifică Our World in Data arată că, la nivel global, sectorul transporturilor este responsabil pentru 16.2% din emisiile de dioxid de carbon. Dacă ne referim strict la transportul pe șosea, atunci procentul scade la 11.9%.
Industria auto este, astfel, o parte a problemei. Benzina, motorina și energia electrică (în cazul în care este produsă din surse poluante precum cărbunii) folosite de mașinile cu care ne deplasăm la birou sau în concedii contribuie la poluare.
Totuși, în ansamblu, energia electrică produsă din surse poluante este responsabilă pentru 73.2% din cantitatea totală de emisii de dioxid de carbon. În acest procent de 73.2% este inclus atât sectorul transporturilor (care folosește energie pentru deplasare), cât și sectorul industrial (care folosește energie pentru producție în general, de la mașini până la telefoane, alimente și hârtie) și sectorul real-estate (care folosește energie electrică și/sau termică pentru clădirile rezidențiale și comerciale). De asemenea, agricultura generează 18.4% din emisiile de dioxid de carbon.
Pornind de la impactul energiei asupra climei, este ușor de dedus că fiecare dintre noi are o anumită amprentă de carbon în funcție de ceea ce face în viața de zi cu zi. Implicit fiecare companie are propria amprentă de carbon, indiferent că vorbim despre un constructor auto, o fabrică de alimente, un dezvoltator imobiliar sau despre un banal club de fotbal. Stai puțin: ce emisii de dioxid de carbon generează un club de fotbal? Adică cu o gașcă de sportivi care aleargă câțiva kilometri în fiecare meci de 90 de minute. Pentru a răspunde la această întrebare, cel mai simplu este să analizăm un exemplu practic. Iar numele acestui exemplu practic este Forest Green Rovers.
Care-i treaba cu Forest Green Rovers?
Forest Green Rovers este un club de fotbal fondat în localitatea britanică Nailsworth în 1889. Într-o perioadă în care România se formase ca stat de numai 30 de ani și își câștigase independența față de Imperiul Otoman de numai 11 ani, preotul britanic Edward Joseph Hunwicks Peach a strâns în jurul său un grup de tineri cărora le plăcea să joace fotbal. Se întâmpla la numai un an de la fondarea Football League, prima competiție de fotbal din lume.
Forest Green Rovers nu avea însă aspirații să joace în competițiile de elită ale țării. De-al lungul timpul, echipa s-a prezentat preponderent în diverse competiții locale și a reușit să promoveze în a opta ligă engleză abia în anul 1975. A urmat însă un progres lent, dar constant, până în a cincea ligă engleză, Conference Național, unde a promovat în 1998.
Aproape de faliment
Pe parcursul următorilor ani, Forest Green a avut parte de sezoane preponderent dificile în a cincea ligă engleză. În sezonul 2009-2010 a retrogradat, însă a primit acordul de a continua în această divizie după ce rivalii de la Salisbury City au fost excluși din campionat pentru nerespectarea regulilor financiare.
Inițial, echipa nu s-a putut însă bucura prea mult pentru menținerea în a cincea ligă. Criza financiară care a afectat întreaga planetă începând din toamna anului 2008 a “mușcat” semnificativ din buget, iar proprietarii se gândeau mai degrabă cum vor reuși să mențină echipa pe linia de plutire. Au fost însă suficient de inspirați încât să caute ajutor din partea unui antreprenor local pe nume Dale Vince. Iar alegerea nu a fost deloc întâmplătoare.
Dale Vince a părăsit școala la 15 ani și a îmbrățișat conceptul de călător “New Age”, prin care obișnuia să călătorească în diverse locuri cu autobuzul. Așa a ajuns să fie pasionat de parcurile eoliene, iar în 1996, la vârsta de 35 de ani, a fondat Ecotricity. Noua întreprindere avea o singură turbină eoliană care producea curent electric pentru un vechi vehicul militar pe care îl folosea pe post de casă. Treptat, și-a dezvoltat afacerea până în punctul în care, în prezent, Ecotricity este cel mai mare furnizor britanic de energie electrică provenită exclusiv din parcuri eoliene.
O viziune pe termen lung
Prin urmare, atunci când a fost abordat în vara anului 2010 să sprijine financiar Forest Green, Vince știa deja ce are de făcut. “Trebuia să alegem între un refuz în urma căruia echipa ar fi fost desființată sau să preluăm complet responsabilitatea asupra clubului. Am ales să ne asumăm responsabilitatea”, avea să spună mai târziu Dale Vince.
Pentru Dale Vince, provocarea Forest Green nu a reprezentat doar un experiment pentru a “gusta” viața de proprietar de club de fotbal. Nu a cumpărat echipa nici măcar pentru a câștiga popularitate prin intermediul sportului. În schimb, a cumpărat echipa pentru a o transforma într-un vehicul de promovare pentru un mediu curat. A cumpărat echipa pentru ca Forest Green să devină un club de fotbal sustenabil.
“Ne-am gândit că am putea ajunge la fanii fotbalului prin intermediul clubului nostru. Și nu numai la fanii fotbalului, ci la lumea largă a sportului. Ne-am gândit că putem implica oamenii în procese de sustenabilitate și că îi putem transforma în fanii mediului înconjurător”, rememorează el modul în care a gândit la preluarea echipei.
Primul pas: mâncare vegană
Prima decizie a fost una aparent radicală și ciudată: eliminarea oricărui tip de carne roșie servită în meniul jucătorilor la antrenamente sau în preajma meciurilor oficiale. Revenim la prietenii noștri de la Our World in Data pentru a înțelege logica acestei decizii: în medie, amprenta de dioxid de carbon pentru producția de carne de vacă este de 36 de kilograme de dioxid de carbon pe kilogram, de patru ori mai mare decât în cazul cărnii de pui și de 10 sau chiar de 100 de ori mai mare decât în cazul celor mai multe alimente bazate pe plante.
În plus, filantropistul Bill Gates, cunoscut în ultimii ani pentru numeroase proiecte derulate în lume pentru protejarea mediului, declara recent pentru publicația MIT Technology Review că națiunile bogate ar trebui să renunțe la carnea roșie în favoarea cărnii roșii sintetice.
Meniul implementat pentru jucători a fost adoptat ulterior inclusiv pentru produsele comercializate fanilor înainte, în timpul și la finalul meciurilor. Practic, fanii care doreau o gustare la pauza unui meci au avut de ales între optiuni precum paste picante, burgeri vegetali sau plăcintă vegană, iar reacțiile negative inițiale nu au întârziat să apară.
“Am avut fani furioși care spuneau că nu le putem impune noi ce să mănânce. Le-am spus că noi nu impunem nimic, doar stabilim meniul pentru restaurantul de la stadionul nostru. O echipă joacă acasă două ore o dată la două săptămâni. De ce să nu încerci ceva diferit în loc să mănânci același lucru ca în orice altă zi? Iar fanii noștri au făcut asta, au încercat și le-a plăcut”, mai spune Dale Vince.
De altfel, Chris Latham, unul dintre fanii care asistă la aproape toate meciurile echipei de pe propriul teren, explică modul în care a perceput inițial meniul vegan. “În pauza unui meci am citit informațiile despre impactul alimentelor asupra mediului și am decis să încerc. De atunci nu am mai revenit la vechile obiceiuri. S-au produs schimbări mari în modul în care trăiesc”.
Pentru un astfel de meniu, Forest Green a devenit în 2017 primul club de fotbal care a primit standardul internațional Vegan Trademark. Iar datorită popularității acestui meniu, Forest Green a mers mai departe cu ideea și a lansat propriul brand de produse vegane, Devil’s Kitchen, realizate la propria unitate de producție din Gloucestershire. Acestea sunt oferite în prezent doar în cadrul școlilor, liceelelor și universităților din întreaga țară, însă pe termen lung planul este să ajungă inclusiv pe rafturile supermarket-urilor.
Panouri solare pentru energie electrică
Și totuși, cel mai mare impact asupra mediului înconjurător în viața unui club de fotbal este reprezentat de consumul de energie electrică.
Necesarul de energie electrică al unui club de fotbal variază puternic de la caz la caz. Un studiu realizat cu ocazia Cupei Mondiale de Fotbal din 2018 a evidențiat că un stadion cu 80.000 de locuri în tribune are un consum de 25.000 kWh de energie electrică în timpul unui meci de 90 de minute. Asta în condițiile în care energia electrică produsă din cărbuni este responsabilă pentru 30% din emisiile globale de dioxid de carbon, potrivit unui studiu realizat de Agenția Internațională de Energie (IEA).
Desigur, necesarul de energie electrică pentru un stadion cu numai 5.000 de locuri precum New Lawn, unde își joacă Forest Green meciurile de pe propriul teren, este semnificativ mai mic. Chiar și așa, utilizarea unor surse regenerabile pentru energia electrică este un pas obligatoriu pentru un club care se dorește sustenabil.
Prin urmare, Forest Green utilizează doar energie electrică provenită din surse curate. O parte din necesarul de energie electrică este obținută prin intermediul unor panouri solare montate pe acoperișul stadionului și la intrările în stadion. Cealaltă parte provine, deloc surprinzător, de la Ecotricity, care produce energie exclusiv din turbine eoliene.
Teren verde, la propriu și la figurat
Nu a fost uitată nici măcar suprafața de joc. Vorbim despre primul teren de fotbal organic, pe care utilizarea pesticidelor este interzisă în favoarea fertilizatorilor organici. În plus, irigarea terenului se face exclusiv cu apă de ploaie, colectată și reciclată cu ajutorul unor instalații speciale montate în jurul stadionului.
Iarba este tunsă în mod regulat cu ajutorul unui robot de tuns iarba care are propriul său panou solar pentru generarea energiei electrice necesare funcționării. Robotul de tuns se ghidează singur pe baza unor coordonate GPS, astfel că nu este necesară niciun fel de intervenție umană asupra procesului. Robotul taie doar câțiva milimetri de iarbă care apoi este lăsată la suprafața terenului ca hrană pentru microorganismele care trăiesc în acest mediu.
Oficialii clubului au avut grijă inclusiv de zona de lângă stadion, amplasat pe o pajiște cu o suprafață de 2.84 de hectare. Pajiștea din apropierea stadionului beneficiază de o gamă variată de specii de plante și de vizita regulată a unor animale sălbatice precum bursuci și bufnițe.
Măsuri mici, efecte mari
Pe lângă aceste elemente, oficialii clubulului Forest Green au apelat și la alte măsuri pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon. Astfel, tabelele care indică schimbările sau numărul minutelor de prelungire folosesc LED-uri, sistemul de încălzire a fost optimizat în funcție de gradul de utilizare a diverselor incinte pe timp de iarnă, iar circuitele de apă de la toalete au fost optimizate pentru a reduce spălarea podelelor cu 66%. De asemenea, ambalajele pentru alimentele comercializate la stadion sunt compostabile, iar cantitatea de vopsea utilizată pentru marcajele terenului a fost redusă. Oficialii au implementat un sistem online de achiziționare a biletelor și au lansat tricouri oficiale cu compoziție 50% din bambus pentru a înlocui plasticul.
Toate aceste măsuri au făcut ca Forest Green să primească titlul de “cel mai verde club de fotbal” din partea FIFA în 2017. De asemenea, Forest Green a devenit în 2018 primul club de fotbal care a primit certificare din partea Națiunilor Unite că este neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Cel mai recent, Dale Vince a inclus Forest Green Rovers și în clubul select al companiilor care și-au asumat să devină neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon în cadrul programului Angajamentul Climatic găzduit de Amazon. Programul lansat de celebrul magazin online american a venit ca răspuns la semnarea Acordului Climatic de la Paris în 2015 de către aproape toate statele lumii.
Cât de eco ești în drum spre stadion?
O altă provocare majoră pentru Dale Vince a fost reprezentată de sistemul de transport. Actualul stadion se află la periferia localității, într-o zonă cu acces destul de dificil pentru fani, motiv pentru care cei mai mulți dintre aceștia folosesc mașinile personale pentru a ajunge la meciuri.
Previzibil, primul pas a fost instalarea unor stații de încărcare pentru mașini electrice, pentru a încuraja astfel jucătorii, staff-ul și fanii să folosească mașini electrice în detrimentul mașinilor diesel sau cu motoare pe benzină. De asemenea, echipa promovează intens utilizarea unor servicii de car-sharing și chiar a transportului public.
Poziționarea actualului stadion este avantajoasă doar pentru locuitorii din Nailsworth, întrucât căile de acces din alte regiuni sunt dificile, iar acest lucru afectează inclusiv planurile lui Vince pentru un sistem de transport ecologic. Prin urmare, Forest Green se pregătește de construcția unui nou stadion.
Eco Park: primul stadion din lemn
La prima vedere, construcția unui nou stadion pare nepotrivită pentru un club de fotbal sustenabil precum Forest Green. De altfel, prietenii de la Our World in Data spun că industria de producție a cimentului generează 3% din totalul emisiilor globale de dioxid de carbon.
Asta nu l-a împiedicat însă pe Vince să caute soluții. Iar soluția pe care a identificat-o este pe cât de simplă, pe atât de spectaculoasă. Viitorul stadion Eco Park va fi produs aproape integral din lemn. În același timp, lemnul este materialul de construcții cu cea mai mică amprentă de dioxid de carbon.
Compania Zaha Hadid Architects a câștigat concursul de proiecte pentru designul noului stadion, iar planul a fost aprobat de autoritățile locale în decembrie 2019. Proiectul prevede construcția unui stadion cu 5.000 de locuri în tribune, două terenuri de antrenament și o parcare pentru 1.700 de mașini cu numeroase puncte de încărcare pentru mașini electrice. De asemenea, pentru a promova biodiversitatea, Forest Green va planta 500 de arbori și 1800 de metri de garduri vii.
La fel ca actualul stadion New Lawn, Eco Park va utiliza energie electrică provenită de la panouri solare, dar și energie eoliană de la Ecotricity, în timp ce terenul va fi organic. La rândul lor, fanii nu vor scăpa de meniurile exclusiv vegane.
Pe lângă caracteristicile eco, principalul avantaj al noului stadion este poziționarea în imediata apropiere a autostrăzii M5, la circa 170 de kilometri vest de Londra, astfel că accesul fanilor din regiune va fi unul mai facil. În plus, clubul va subvenționa biletele pentru transportul local din localitățile Nailsworth, Stroud și Stonehouse și va testa inclusiv varianta unui autobuz care va pleca de la o gară de tren din apropiere. Evident, în zona stadionului vor exista și piste de biciclete și numeroase zone de promenadă dedicate pietonilor.
“Marea provocare este să începi de la o coală albă de hârtie în termeni de dezvoltare sustenabilă. Construim un loc în care natura este în centru, o arenă de fotbal complet diferită și un club de fotbal complet diferit”, afirmă Dale Vince despre proiectul noului stadion.
Efecte asupra comunității
Pe plan local, Forest Green a lansat programul Ambassador Scheme, prin care elevii și studenții pot deveni ambasadorii echipei pentru a descoperi modul în care clubul s-a transformat în ceea ce este astăzi. De asemenea, clubul organizează gratuit programul educațional Fit2Last, prin care îi învață pe tineri beneficiile sportului și a unei vieți sănătoase, inclusiv prin vizite din partea jucătorilor.
Partea cu adevărat interesantă este că Vince a reușit să-și îndeplinească principalul obiectiv care a stat la baza achiziționării clubului: a convins numeroși oameni să devină mai atenți în ceea ce privește mediul înconjurător.
“Mulți dintre fanii noștri și-au schimbat propriile vieți datorită lucrurilor pe care le facem noi. De exemplu, mulți au devenit vegetarieni sau vegani și se gândesc la diverse lucruri pe care le pot face acasă, cum ar fi să cumpere mașini electrice sau să-și monteze panouri solare”, mai spune Vince.
Cât de greu a fost drumul până în acest punct? Vince reiterează ideea că, atunci când faci ceva din pasiune, lucrurile par mai ușoare decât sunt în realitate. “A fost destul de simplu pentru că am abordat asta din punct de vedere al pasiunii. Credem în aceste lucruri care trebuie făcute”.
Forest Green în cifre
Pe parcursul celor peste 10 ani care au trecut de la achiziționarea de către Dale Vince, Forest Green Rovers s-a transformat radical.
Comparativ cu 2010, popularitatea clubului Forest Green a crescut exponențial, iar numărul spectatorilor prezenți în tribune a crescut de 4 ori. Cu toate acestea, amprenta de carbon per fan a scăzut de la 3.33 kilograme în sezonul 2011-2012 la numai 0.89 kilograme în sezonul 2019-2020.
De asemenea, prin numeroasele măsuri adoptate, consumul de electricitate din rețea a scăzut de la 309.000 kWh în sezonul 2011-2012 la 295.000 kWh în sezonul 2018-2019. În același interval de timp, consumul de gaze a scăzut de la 379.000 kWh la 200.000 kWh, iar consumul de apă a înregistrat cel mai mare declin: de la 6.8 milioane de litri la numai 2.7 milioane de litri. De asemenea, echipa a reciclat peste 8% din apa utilizată de la principalul furnizor.
La rândul lor, jucătorii și-au răsplătit fanii și proprietarul așa cum se cuvine: la sfârșitul sezonului 2016-2017, Forest Green a promovat în League Two, a patra ligă engleză de fotbal. În plus, la patru ani de la performanța respectivă, clubul are în prezent șanse mari să obțină o promovare istorică în League One, a treia ligă engleză de fotbal.
Orientarea puternică spre sustenabilitate, marketingul inteligent și progresele echipei de fotbal spre League One au generat o creștere exponențială a fanilor din întreaga lume. “Avem grupuri de fani în 20 de țări din întreaga lume”, spune Dale Vince.
Clubul transmite toate meciurile în direct pe internet pe baza unui abonament, atât pentru publicul local, cât și pentru fanii internaționali. Echipa are în prezent o comunitate de peste 48.000 de fani pe Facebook, mai mult de 45.000 de următori pe Twitter, aproximativ 37.000 de fani pe Instagram și peste 9.000 de abonați pe canalul de Youtube.
Mărturisesc că, printre toți acești fani, mă număr acum și eu. M-am înscris deja în clubul suporterilor și, după finalizarea construcției noului stadion Eco Park, voi lua primul avion spre Londra pentru a vedea cu ochii mei cum arată, simte și trăiește primul club de fotbal sustenabil din lume.