Nume: Mihai Bordeanu
Vârstă: 47 de ani
Funcție: Managing Director Dacia South Eastern Europe și Country Head România
Despre Dacia Spring
Dacia Spring trebuia să fie o mașină extrem de simplă. Extrem de simplu de comandat și extrem de simplu de configurat. Spring este esența Dacia.
Spring este conceput cu un scop clar într-un moment potrivit pentru lansarea sa. Avem în gama Dacia o mașină electrică pentru că avem clienți pentru ea, iar acum avem și posibilitatea de a produce cea mai accesibilă mașină electrică din Europa.
Dacă respectăm poziționarea și modelul de business Dacia, avem un model. Iar Spring respectă perfect valorile mărcii Dacia.
Spring aduce și profit. Nu suntem asociație non-profit, ca să producem un model de palmares. Este scopul companiei să conceapă și să pună pe piață mașini care aduc profit.
Când am luat decizia de a aduce o mașină electrică sub sigla Dacia în Europa, am plecat de la clienți. Clientul nu cumpără platforma, nu cumpără versiuni existente pe alte piețe, pentru că oricum nu are cum să ajungă la ele. Această mașină a fost adaptată la cerințele structurale ale pieței din Europa și răspunde la nevoile clientului român.
Da, este o mașină produsă în China, dar statul român beneficiază și el de prezența sa. Pe lângă beneficiile indirecte, statul încasează banii din TVA și, în plus, pune pe stradă 6000 de mașini care nu poluează.
În acest moment nu există nicio comandă fermă stabilită pentru Spring din partea vreunei companii de Car Sharing care activează în România.
Despre precomenzile pentru Dacia Spring
Avem aproape 6000 de clienți pentru Spring. Per total, Spring avea acum două zile 7000 de precomenzi din Europa adunate în țările în care comenzile au fost deschise: România, Franța, Germania, Italia și Spania.
Nu știm în acest moment câți clienți dintre care au făcut precomenzi pentru Spring vor intra în posesia mașinii în 2021. Ne aflăm într-un context volatil și nu putem planifica la virgulă producția. Lucrăm în colaborare cu echipele de la Paris și facem tot posibilul ca să satisfacem cât mai mulți clienți în cursul acestui an.
Nu există o cotă de 700 sau de 900 sau de 1000 de unități Spring dedicate României. Acestea sunt pure speculații. Lucrăm constant pe acest subiect, așa că nu există o valoare oficială pe care s-o avem astăzi. Din cauza pandemiei ne aflăm în plină perioadă de volatilitate și ambiguitate. Orice răspuns vă dau acum nu mai e valabil peste 4 ore. Informațiile se schimbă și totul trebuie optimizat.
Da, există posibilitatea ca unii clienți care au precomandat Spring să nu intre anul ăsta în posesia mașinii.
Nu avem un decupaj clar pe zone geografice când vine vorba de comenzile lui Spring.
Dintre precomenzile pentru Spring, 80% vin dinspre clienți persoane fizice, iar 20% dinspre persoane juridice.
Discutăm în acest moment posibilitatea deschiderii comenzilor online și pentru restul gamei în momentul lansării unor noi modele.
Despre Programul Rabla
Ca o părere personală, nu cred că Rabla Plus se va opri în 2021.
Programul Rabla este încă o decizie logică a Guvernului pentru că acoperă în același timp câteva nevoi ale Statului. În primul rând, veniturile românilor sunt încă semnificativ sub cele ale mediei europene, iar acest program ajută la achiziționarea unor mașini noi. Apoi, parcul auto din România este unul foarte vechi, cu o medie de peste 10 ani vechime și cu peste 50% dintre mașini în afara standardelor acceptabile. Apoi există poluarea produse de aceste mașini foarte vechi, care astfel este eliminată.
Programul Rabla este valabil astăzi și va fi valabil și mâine.
Despre Dacia și Lada
Dacia și Lada sunt mărci foarte asemănătoare ca poziționare – pentru că activează în zona entry, ca strategie și ca valoare de piață. Sunt însă destinate unor geografii diferite.
Despre noile generații Logan și Sandero
Pentru Dacia Logan și Dacia Sandero de generație nouă, lansarea nu s-a terminat. Am avut aprecieri foarte bune din partea jurnaliștilor care au testat mașinile.
Sandero Stepway a demarat în trombă: 85% dintre comenzile venite din România pe gama Sandero vizează versiunea Stepway.
Versiunile Benzină+GPL (denumite comercial ECO-G) sunt “diesel-ul” actualei generații Logan/Sandero. Acestea funcționează foarte bine în România raportat la celelalte țări. Iar cifrele arată că Dacia vinde din ce în ce mai multe mașini echipate din fabrică cu acest sistem dual de alimentare.
Versiunile GPL acoperă 65% dintre vânzările pe Logan și în jur de 60% dintre vânzările lui Sandero. Sunt valori care se situează mult peste planul inițial, care prognoza o cotă de piață de circa 50% pentru aceste variante în mixul de motorizări de pe Logan/Sandero.
Despre viitorul SUV Dacia Bigster
Nu am luat încă o decizie cu privire la fabrica în care vom construi Dacia Bigster. Dar confirm că există șanse ca acest SUV să fie produs la Mioveni.
Bigster a fost prezentat pentru a dezvălui strategia Dacia pe viitor. Strategie care include prezența Dacia în segmentul compact (C). Încercăm să aducem Bigster pe piață înainte de anul 2025.
Faptul că accesăm un segment nou nu înseamnă că vom dezvolta o gama completă de modele în acest segment. Până acum, simplitatea gamei Dacia și numărul redus de modele au fost rețete care au funcționat perfect. Nu vrem să facem multe modele în segmentul C, ci vrem să ne facem treaba cât mai bine putem.
Despre viitoarele lansări Dacia
Actuala generație Dacia Duster va primi un facelift care va fi prezentat oficial în cursul anului 2021.
Una dintre noutățile aduse de Duster facelift va fi modificarea ecranului central, care va fi identic cu soluția prezentă acum pe gama Sandero/Logan. Va avea și Android Auto și Apple Carplay wireless.
Vom avea, de asemenea, un model nou care înlocuiește atât Logan MCV, cât și Dokker. Nu va fi lansat însă în acest an.
Gama Dacia nu va mai avea un model utilitar, ne vom concentra pe autoturisme, mașini dedicate pasagerilor.
Decizia a fost ca zona de vehicule comerciale să fie acoperită de Renault, care va continua să dezvolte astfel de modele dedicate business-urilor.
Există planuri pentru hibridizare în gama Dacia. Și este evident că la nivel de grup știm să producem acest tip de propulsie. La Dacia, însă, este foarte importantă definirea momentului în are intrăm în joc atunci când vine vorba de noile tehnologii. Când vom avea un avantaj vizibil în ceea ce privește cel mai bun raport calitate-preț de pe piață, vom lansa versiuni hibride pe Dacia. Momentul nu a fost însă stabilit.
Despre prețurile în creștere ale mașinilor noi
Prețurile mașinilor noi cresc în special din cauza necesității producătorilor de a dezvolta tehnologii noi care să se alinieze la standardele de poluare. Asta implică un cost. Și chiar dacă nu toate pragurile aduc costuri serioase, se întâmplă asta în cazul celui peste care trecem acum.
Prețurile mașinilor noi vor crește în continuare. În cazul Dacia, vor crește mai puțin.