Cupra Tavascan: care-i treaba cu mașina asta?
Este o altă definiție a globalizării. Îmi cer scuze că aduc în peisaj un detaliu atât de rece și pragmatic, mai ales când vă vorbesc despre un brand care evocă pasiune și căldură. Dar am zis că poate fi un detaliu care mă poate ajuta să-mi mențin verticalitatea. Așadar, vorbim despre un model produs în China de Volkswagen Anhui – un joint venture între VW(75%) și JAC Group(25%).

De ce se lansează acum?
De ceva timp, grupul VAG tot încearcă să spună clienților ce își doresc, dar coada de la casa de bilete a început să se subțieze. Sau pur întâmplător, conducerea grupului a vizionat Filantropica, și au reținut esența: ”Mâna întinsă care nu spune o poveste…”. Au pus mâna pe telefon, și-au chemat naratorii, adică designerii, și au dat liber la metaforă.
Lucruri de reținut față de generația anterioară/modelul dinainte de facelift?
Este un model nou în gama Cupra, prin urmare nu avem puncte de reper din trecut. Putem totuși menționa că geneza a durat puțin cam mult. Numele Tavascan a fost pronunțat în 2019 la Salonul Auto de la Frankfurt, loc unde a fost prezentat Cupra Tavascan sub formă de concept. În 2021, la IAA Mobility Motor Show în Munchen, producătorul iberic a prezentat Tavascan Extreme E – o versiune de competiție. Modelul de serie a fost lansat în decembrie 2023, dar a putut fi pipăit abia la un an distanță.

Cu ce alte modele împarte platforma tehnică și de ce iese în evidență Cupra Tavascan în familie?
Și acum vine clipa în care justific afirmația de mai sus, și anume faptul că geneza a durat puțin cam mult. Cupra Tavascan este construită pe platforma MEB a grupului VAG, ceea ce germanii numesc – Modularer E-Antriebs Baukasten.
Ea există în showroom-uri sub formă de VW ID.3 din 2019, și ID.4 din 2020. Acest detaliu m-a determinat să afirm că geneza a durat puțin cam mult. În rest, aveți libertatea să vă imaginați platforma MEB sub forma unul ID. Buzz, Skoda Enyaq Coupe, Audi Q4-e tron sau Ford Capri.
Ce are în plus? Designul. Cred că este cel mai elegant model produs pe platforma MEB.


Care sunt ceilalți rivali direcți de pe piață?
Dacă nu doriți să părăsiți ”ecosistemul” VAG, puteți arunca o privire la modelele similare din punct de vedere tehnic. Modelul testat, o Cupra Tavascan VZ 4Drive se laudă cu 340 CP și cu o baterie cu o capacitate utilă de 77 kWh. Aceleași valori le regăsim la un Audi Q4 e-tron 55 quattro, care are un preț de bază de 65.940 euro. Mai puteți opta pentru un Volkswagen ID.5 GTX care pornește de la 57.398 euro pentru aceleași date. Dacă avem o slăbiciune pentru marca Ford, găsim aceleași date în caroseria unui Ford Explorer AWD Extended Range, care în țara noastră costă de la 55.500 euro. Nu veți altera cu nimic rețeta dacă pronunțați Ford Capri AWD Extended Range – același preț (55.500 euro), putere și capacitate a bateriei.
Dar să abandonăm consangvinitatea și să vedem ce descoperim în același areal de putere și capacitate a bateriei.

Introduc în cadru un BMW iX1 xDrive30, un model care are o baterie cu o capacitate utilă de 64,7 kWh, două motoare, o putere totală de 313 CP, o autonomie declarată de 439 km și un consum mediu declarat de 16,9 kWh/ 100 km. Toate acestea de la 54.324 euro.
De la Ovalul Albastru eu aș privi și spre Ford Mustang Mach-E, care într-o configurație cu tracțiune integrală, 329 CP, baterie cu o capacitate utilă de 72,6 kWh, autonomie declarată de 435 km și un consum mediu de 19.1 kWh/100 km are un preț de pornire de 59.500 euro. Pentru 66.500 euro primiți o baterie de 91 kWh, 370 CP, o autonomie declarată de 550 km.
O platformă pe 800V nu poate fi neglijată, așa că propun și un Hyundai Ioniq 5 în versiunea de 325 CP, tracțiune integrală și baterie cu capacitate utilă de 80 kWh al cărui preț, în România, pornește de la 51.289 euro. Primiți o mașină cu o autonomie de 500 km. Avantajul incontestabil al acestui model este capacitatea de a încărca cu până la 260 kW la stațiile DC.
Și aș considera o alternativă și Nissan Ariya. Și în acest caz avem nouă versiuni. Prima versiune – Ariya e-4ORCE în echiparea Evolve propune o baterie de 87 kWh capacitate utilă, tracțiune integrală, 306 CP, o autonomie declarată de 509 km și un consum mediu declarat de 19.9 kWh/100 km. Prețul acestei versiuni este de 60.900 euro. Pentru alți 6000 euro poți face un upgrade la 389 CP, dar pierzi 11 km din autonomia totală.
Cât costă? Cum stă la preț versus principalii concurenți?
Cupra Tavascan este disponibilă în patru niveluri de echipare și două motorizări. Versiunea de bază, al cărui preț este de 49.893 euro, se numește Tavascan Essential și îți oferă tracțiune spate, 286 CP și aceași baterie de 77 kWh. Versiunile de echipare Edge, Adrenaline și Extreme pot fi comandate și cu tracțiune integrală și 340 CP.
Versiunea testată, Cupra Tavascan VZ Adrenaline, are un preț de bază de 58.285 euro pentru versiunea cu tracțiune spate, upgrade-ul la tracțiune integrală duce prețul la 63.725 euro. Modelul testat are un preț final, cu opționale, de 71.257 euro.

Ce motorizare ai testat și ce versiune îmi recomanzi?
Am testat versiunea cu 340 CP și tracțiune integrală. Pentru această versiune, Cupra promite o autonomie de 521 km și un consum mediu de 16.5 kWh/100 km rulați. Evident, totul conform ciclului de testare WLTP. Testând mașina pe o ploaie mocănească, aș fi tentat să vă recomand tracțiunea integrală pentru acest model. Dar nu o voi face, recomandarea mea este un Tavascan de 286 CP și propulsie. Vei fi mai lent până la 100 km/h: de la 5,5 secunde vei fi condamnat să experimentezi “eternitatea” a 6,8 secunde. Dar vei avea promisă o autonomie WLTP de 568 km.

Cum ți se pare designul exterior?
De nota 10! Gata, am spus-o. Da, îmi place designul, îmi plac detaliile – și sunt multe, și ai nevoie de timp să le descoperi. Este o caroserie care cere să fie privită, să-i fie descoperite detaliile. Nu știu de ce, dar întreaga temă – atât designul exterior cât și cel interior – mă duce cu gândul la biomecanic, la opera elvețianului Hans R. Giger. Contează, evident, și modul în care configurezi mașina. Poate nu aș resimți aceiași emoție în fața unui Tavascan alb, dar nuanța exterioară – Tavascan Blue, care este opțiune și costă 1.019 euro, este completată perfect de accentele de cupru prezente pe caroserie și jante.
Și deși nu sunt fanul ornamentelor piano black, în acest caz, în funcție de cum pică lumina pe acestea, pot schimba percepția formelor. Aș putea să întrevăd și un minus, mașina este sensibilă la configurare, o poți trimite într-un anonimat total sau poți să o faci să strălucească, doar că va trebui să plătești pentru opțiuni. Și la apusul soarelui descoperi un plus de spectacol. Siglele sunt iluminate și există chiar și o secvență luminoasă de întâmpinare. Cum am spus mai sus: ”Mâna întinsă care nu spune o poveste…”.



Cât consumă pe bune (și ce autonomie are)?
Cupra comunică un consum mediu, conform ciclului de testare WLTP, de 16,5 kWh/100 km rulați. Cum noi am testat modelul în sezonul rece, așteptam un consum mai mare, generat și de managementul termic al bateriei. Dar în perioada de test n-am avut parte de temperaturi negative, undeva de la 1-2 grade noaptea, spre 8-9 ziua. Un rulaj preponderent urban, de aproximativ 150 km ne-a pus în fața unui consum mediu de 29,8 kWh. Nu mi-am refuzat nimic la capitolul confort, temperatură interioară de 25 grade, scaune încălzite. Cât despre stilul de condus, când ai în grijă 2,2 tone pe ploaie, nu vorbim de excese. Ce-i drept, consumul mediu general al mașinii, pe cei 800 km rulați de când a intrat în folosință era de 26,8 kWh/ 100 km rulați. Clasic, iarna mizați pe o autonomie de 250 km, când temperaturile exterioare trec de 20 grade, deja poți spera la plus 400 km autonomie.


Cât de repede se încarcă la stațiile AC și DC?
La acest capitol, platforma MEB își trădează vârsta. Tavascan se poate încărca cu până la 135 kW la stații DC, iar la stații AC poate trage până la 11 kW. O încărcare completă la stații AC de 11 kW durează 8 ore, în timp ce la o stație DC din care poate trage cu 135 kW, mașina are nevoie de 28 minute pentru a ajunge de la 0 la 80%.
Cum sunt materialele și calitatea asamblării la interior?
Se prea poate să am un defect, dacă ar fi doar unul ar fi bine, dar nu înțeleg motivul pentru care producătorii auto aleg, de regulă, aceleași texturi pentru materiale. Am senzația unei conspirații, sau a unei luări de ostatici. Echipele care aleg materialele pentru interioare, în momentul zero, când trebuie să decidă, sunt luate ostatice de niște fioroși îmbrăcați în negru și obligați să semneze pentru aceleași plastice. Gata, am rostit și această revoltă, și acum să revin la Tavascan.


Felicitări celor de la Cupra pentru faptul că au pus zăvorul la ușă și nu au mai fost obligați. În partea superioară a interiorului sunt materiale plăcute la atingere, amabile la pipăit, nu dure. Pe măsură ce cobori privirea, întâlnești plastice tari, dar bucuria mea este că acestea au texturi plăcute la atingere, care le extrag din categoria materialelor percepute ca fiind ieftine. Vizual totul arată foarte bine, nu am văzut detalii care să-mi fi dorit a fi mai bine finisate. Acea sugestie de biomecanic este mult mai evidentă la interior, unde locurile față par niște cockpit-uri sculptate după anatomia ocupanților. E plăcut modul în care designul păstrează o linie curată a planșei de bord, eventualele obiecte personale găsindu-și loc în zone ceva mai discrete.
Spațiu interior: câți pasageri încap pe bune în mașină și cum stă la spațiile de depozitare?
Rar sunt convins de reala existență a cinci locuri într-un model testat, cinci locuri care să găzduiască cinci adulți, dar în cazul lui Tavascan ele sunt reale. Accesul e bun în mașină, podeaua plată favorizează accesul la locurile spate și poți ”traversa” mașina prin interior extrem de ușor. Și faptul că interiorul se exprimă pe verticală (podea mai sus poziționată, spațiu bun la nivelul umerilor și capului) diluează puțin acea senzație de coborâre în interior. Practic, mai mult te așezi în mașină.

Chiar dacă la prima vedere planșa de bord are un aer minimalist, ea ascunde spații de depozitare suficiente. Portierele au buzunare cu un acces lejer și cu un volum decent. În spatele punții care unește tunelul median și consola centrală se află un spațiu de depozitare compartimentat și accesibil destul de ușor. Dacă vrei să folosești sloturile USB-C, recomandarea ar fi să o faci când nu conduci, sloturile fiind ușor ascunse sub puntea centrală. Un spațiu de depozitare util se află și-n cotiera centrală. Locurile spate beneficiază atât de reglarea temperaturii, cât și de două sloturi USB-C. Portbagajul are un volum de 540 litri. Acesta câștigă puncte de simpatie prin faptul că are o podea a cărei poziție poate fi reglată. Am fost bucuros și că plafonul de sticlă se acoperă cu o jaluzea, care aduce un plus de protecție termică în situații extreme.
Sistemul multimedia și infotainment: lucruri bune, lucruri proaste?
Poate cel mai bun lucru este că, în sfârșit, cele două display-uri – cel mic din spatele volanului de 5.3 inch și cel uriaș de 15 inch poziționat central – par a fi acasă. Se integrează bine, bine în desenul planșei de bord. Ecranul central răspunde bine la comenzi, are contrast bun, iar acum mă pregătesc să enumăr și minusurile.

În primul rând, prea mult parfum Tesla, prea mult se rezumă comunicarea cu mașina doar prin intermediul unui display. Spre exemplu, nu am găsit reglarea pentru ajustarea intensității luminoase. Apoi, la baza display-ului ai o zonă sensibilă la atingere de unde poți regla temperatura și volumul sistemului audio, doar că este nevoie de organizare. Dacă șoferul dorește 2 grade în plus și pasagerul vrea muzica mai tare, acest lucru nu poate fi realizat simultan, pe rând. Personal găsesc display-ul central o idee cam mare, la 15 inch deja simt că sunt furat pentru că nu pot avea și Netflix pe acest “televizor”.
Cum se simte la drum lung? Dar în oraș?
Este momentul în care facem abstracție de numele mărcii, de sportivitatea sugerată și acceptăm că Tavascan nu prea poate să-și depășească condiția platformei pe care o are la bază. Este un crossover/SUV electric, cu o masă la gol de peste 2.2 tone care rulează, în cazul modelului testat, pe roți de 20 inch. Și pentru că am amintit de roți, când ai pneuri 255/45 R20, îți dorești o suspensie care să compenseze lipsa talonului. Suspensia lui Tavascan se achită onorabil de sarcină. Oferă un nivel de confort surprinzător de bun.
Dacă identificăm sportivitatea cu sprintul de la 0 la 100 km/h, atunci cele 5,5 secunde îl plasează într-o zonă de hot hatch-uri. Dar este o mașină a cărei masă o simți, și te ponderezi.

În zona de detalii pe care le-am apreciat aș vrea să punctez izolarea fonică. Silențios interiorul, și aici mă refer la ceea ce mediul înconjurător ar vrea să-ți recite – traficul urban cu tot ceea ce-l compune auditiv. Un interior foarte bine izolat termic. Este unul dintre detaliile la care sunt atent când mă intersectez cu un BEV în sezonul rece. E bună și dozarea pedalei de accelerație și nu vei provoca ocazional comoții ocupanților când ești puțin mai hotărât cu apăsatul până la podea. Pedala de frână necesită o perioadă de acomodare cu dozarea. Și pentru că electronica este și ea destul de intruzivă, ceea ce diluează din sportivitatea potențială, rămân la sugestia inițială, aș alege modelul acesta în versiunea mai cuminte.
Volanul îl găsesc puțin cam aglomerat. Avem clasicele comenzi pe volan, apoi avem două butoane de unde putem selecta moduri de rulare, dar contactul este în poziția clasică, pe coloana de direcție. Un plus pentru faptul că ai la dispoziție patru trepte pentru frânarea regenerativă, ceea ce îți oferă avantaje când vine vorba de condusul anticipativ. Există și un mod adaptativ care reglează răspunsul mașinii în funcție de condițiile e trafic.
Cât de sigură este? A testat-o Euro NCAP?
Este sigură, nu trebuie să-ți faci griji. Euro NCAP a testat acest model spre finalul anului 2024, rezultatele fiind publicate la mijlocul lunii noiembrie. Au fost atribuite 5 stele, după cum urmează:
Protecție adulți – dintr-un maxim de 40 de puncte, Tavascan a primit 35,8 puncte. Ceea ce înseamnă că protecția oferită adulților în caz de impact este evaluată la 89%. Micile depunctări se datorează decelerațiilor medii ca valoare înregistrate la nivelul pieptului șoferului – ceea ce poate conduce la leziuni minore. Iar în cazul pasagerului din față, în funcție de poziția în scaun, în cazul unui impact pot apare leziuni mici spre medii la nivelul piciorului stâng.
Protecție minori – în cazul pasagerilor minori, Tavascan a primit notă maximă la protecția oferită în caz de impact, fiind depunctată pentru lipsa unor sisteme de fixare a scaunelor pentru copii pe locul dreapta față și cel din mijloc de pe bancheta spate. Dintr-un total de maxim 49 de puncte, Tavascan a primit 42.2 puncte, un procent de 86%.
Protecția oferită participanților vulnerabili din trafic în caz de impact – pietoni, bicicliști sau motocicliști a fost evaluată la 80% din maxim. Mașina a fost depunctată pentru lipsa frânării automate la manevrele cu spatele, dacă detectează pe trasă o persoană – fie copil sau adult. Pentru lipsa avertizării la deschiderea portierelor în apropierea unui biciclist. Au mai fost pierdute ceva puncte la simularea unui impact frontal cu un pieton, zona stâlpilor A fiind dură – dar este firesc acest lucru.
Sisteme active de asistență – 79%, mașina a primit 14.3 puncte dintr-un maxim de 18.
Sisteme, pachete tehnologice sau soluții inteligente care ți-au rămas în minte după test?
Din punct de vedere tehnic nu aș putea arăta cu degetul spre ceva anume pentru că platforma aceasta există pe piață de niște ani. De regulă, fiecare model testat îmi atacă pozitiv sau nu simțurile în primele sute de metri rulate. În acest caz am făcut ochii mari – și urechile și mai mari – când am auzit sunetul livrat de sistemul audio ce poartă semnătura Sennheiser. Superb!

Vreau să menționez faptul că mașina este echipată cu tehnologie Car2x, adică ea poate comunica date și informații către infrastructură. Să nu vă imaginați că acest lucru s-ar putea întâmpla pe la noi, doar în Germania se poate, pentru moment, acest lucru.
Ce-i lipsește?
Îi lipsește funcția – ”cobor din mașină să iau ceva din portbagaj și nu trebuie să îți dai shutdown!” Enervantă și lipsită de ergonomie această setare care nu este o particularitate a acestui model, este ceva enervant ce regăsesc pe multe modele electrice sau electrificate în ziua de azi. S-a nimerit acest Tavascan să fie portavocea nemulțumirii mele.

Un lucru care face ca mașina asta să fie unică și să iasă în evidență?
În acest caz lucrurile sunt simple – design. Un rând de aplauze sincere pentru libertatea creativă. Și aș putea spune că interiorul este locul unde am simțit că s-a investit enorm. Nu doar atât la nivel estetic, cât mai ales la nivelul detaliului, texturile materialelor, modul în care se completează nuanțele, cum reflectă sau absorb lumina. Pentru mine, acest Tavascan este modelul care în grupul VAG, în acest moment, are rolul rebelul care și-a lăsat uniforma acasă, și-a luat hainele de concert și a venit la ore cu lecțiile învățate.
Liber la criticat: ai mână liberă să îmbunătățești un lucru. Ce schimbi?
Nu am găsit în meniul sistemului infotainment posibilitatea de a ajusta intensitatea luminoasă a display-ului central. M-ar mira să nu existe această opțiune, dar eu nu am găsit-o. Așa că – ori nu există, ori este foarte bine ascunsă. Da, aș face-o extrem de vizibilă și la îndemână această funcție pentru că noaptea, la drum lung, poți trăi cu senzația că ești sechestrat de vreun serviciu secret și interogat. 15 inch de ecran îți reduc, prin iluminarea interiorului, atât vizibilitatea în exterior, dar contribuie și la un plus de oboseală.

Completează spațiile punctate: cumpără-ți mașina asta dacă…
…vrei să te surprinzi plăcut în fiecare dimineață când o vezi în parcare.
Completează spațiile punctate: nu-ți cumpăra mașina asta dacă…
… nu crezi în electrice. Alt motiv nu văd să îi refuzi avansurile.
Completează spațiile punctate: mașina asta va fi un succes dacă…
… am da timpul înapoi cu vreo 4-5 ani. Oare cum ar fi arătat lucrurile dacă platforma MEB a grupului VAG ar fi debutat în aceste haine?
Peste 10 ani vom vorbi despre mașina asta ca despre modelul care…
… a fost unul din pilonii care au născut brandul Cupra, alături de Formentor.
La final, descrie-mi mașina asta în maximum 10 cuvinte.
Cea mai dezirabilă declinare a platformei MEB.
Fișa tehnică a mașinii





































