”The best road in the world”. Cu aceste cuvinte încheia Jeremy Clarkson un episod din celebra emisiune Top Gear. Cei trei, Clarkson, May și Hammond, proaspăt retrași din activitate după 23 de ani de emisiuni televizate, au condus timp de câteva zile pe drumul montan din România. Și uite așa, Transfăgărășanul devenea celebru peste noapte în întreaga lume. Clișeu sau nu, așa au stat lucrurile.
Înainte de acest moment internațional, șoseaua alpină construită în anii ’70 era populară printre amatorii de excursii montane cu mașina. Drumul virajat ce traversează masivul Făgăraș era relativ liniștit, cu toate că în perioada concediilor de vară strângea și mulți turiști care doar își doreau să vadă cum panglica de asfalt se înfășoară de-a latul munților. Fără alte activități extra.
Celebrul drum de munte
După apariția în Top Gear, Transfăgărășanul a devenit un loc de pelerinaj important pentru amatorii de condus pe drumuri de munte din întreaga lume. Nu contează dacă au două, trei sau patru roți, an de an, în fiecare vară, coloane de vehicule motorizate de toate felurile se îndreaptă spre Transfăgărășan din multe regiuni ale lumii.
Coloanele de mașini și motociclete sunt la ordinea zilei, iar dacă vrei să te bucuri de drum trebuie să îl parcurgi la primele ore ale dimineții sau, dacă ai cu adevărat noroc, să faci parte dintr-un eveniment care poate închide un segment.
Fără falsă mândrie națională, cred că putem spune că Transfăgărășanul este pe aceeași listă cu alte drumuri montane celebre din Europa ca Pasul Stelvio, Grossglockner Hochalpenstrasse, Furka Pass, Route Napoleon sau Col de Turini.
Porsche + Transfăgărășan
O validare la nivel internațional că Transfăgărășanul este un drum de munte important a venit din partea mărcii Porsche. Timp de 3 zile, importatorul Porsche în România și Porsche Club România au organizat un eveniment special. S-a numit Transfăgărășan Getaway și a marcat 15 ani de existență a Porsche Club România, iar la întâlnire au participat peste 110 automobile Porsche din România și Europa de Est.
Nu e pentru prima dată când Porsche validează două dintre drumurile alpine din România (Transfăgărășan și Transalpina). Pe lângă evenimentele locale, aici a avut loc, acum câțiva ani, o lansare regională de presă pentru Cayenne GTS și Macan GTS.
Aniversarea celor 15 ani de Porsche Club România a coincis cu împlinirea a 50 de ani de existență a Transfăgărășanului. Motiv dublu de sărbătoare, plus o serie de surprize pentru cei prezenți. Oamenii din Porsche Club România au putut vedea în premieră atât noul Macan Turbo (de-acum, SUV electric), cât și proaspătul Porsche 911 Carrera 4 GTS (primul model Porsche cu tehnologie T-Hybrid).
Bonus: au existat și câteva modele 911 Turbo aduse direct de la Muzeul Porsche din Stuttgart și expuse în curtea hotelului. Ulterior, acestea au făcut parte dintr-un eveniment separat care a celebrat 50 de ani de Porsche Turbo (Doamne, câte aniversări). Pentru impresii despre cum merge un 911 930 3.3 Coupé îi dau legătura norocosului meu coleg Constantin Ciobanu (o să vă povestească în curând experiența Turbo).
Evenimentul dedicat Porsche Club România s-a întins pe trei zile și a dus cele 110 mașini prezente pe urcarea spre Păltiniș, pe Transfăgărășan și pe Transalpina. Eu m-am alăturat grupului în seara de dinaintea urcării spre Transfăgărășan. Am pornit din București spre Sibiu la volanul unui Porsche Taycan 4S Cross Turismo, model pe care urma să îl integrez în marea reuniune.
Dar, mai întâi, o surpriză.
Fix în seara sosirii, în cadrul unei petreceri dedicate membrilor clubului Porsche, importatorul mărcii în România a dezvăluit o versiune specială.
Tribute to Transfăgărășan
Muzica se oprește, iar luminile reflectoarelor se aruncă asupra scenei. E momentul pentru un omagiu adus Transfăgărășanului.
Porsche Inter Auto România în colaborare cu Porsche AG și Exclusive Manufaktur au anunțat proiectul „Tribute to Transfăgărășan”: un 911 Carrera 4 GTS echipat cu un pachet dedicat celei de-a 50-a aniversări a drumului alpin.
Doar 10 exemplare vor fi construite și pot dezvălui că acestea au fost deja vândute. Fiecare proprietar va putea să își personalizeze exemplarul prin cadrul diviziei Sonderwunsch de la Porsche.
„Comunitatea noastră Porsche din România are o relație specială cu acest drum celebru în întreaga lume datorită frumuseții sale și a spectaculoaselor viraje în ac de păr care pun la încercare abilitățile de conducere ale tuturor celor care se aventurează pe el. De aceea, suntem încântați că putem oferi o surpriză atât de mare comunității prin anunțarea pachetului special Tribute to Transfăgărășan pentru 911 Carrera 4 GTS, mai ales că anul acesta sărbătorim și 15 ani de Porsche Club în România”, a spus Adrian Pascu, Director Executiv Importator Porsche.
Pachetul este ținut încă secret de Porsche, dar vă pot confirma că elementele ce aduc un omagiu Transfăgărășanului sunt discrete și executate cu extrem de mult bun gust.
The drive
A doua zi ne-am trezit devreme. Era rece, iar ceața nu se ridicase încă. La ora 7 eram deja în parcarea de la Hilton Sibiu, unde cele peste 110 de automobile Porsche, în marea lor majoritate 911, se încălzeau pentru ascensiunea pe Transfăgărășan. E greu de descris o parcare plină ochi de mașini Porsche. Sunetul dogit al motoarelor boxer pornite la rece și aburii ieșind din evacuări vor rămâne o vreme întipărite în memoria mea.
Am fost organizați în grupe, fiecare cu câte un deschizător și închizător de coloană. Din grupa în care am fost repartizat (împreună cu Taycan 4S Cross Turismo) făceau parte o selecție impresionantă de modele 911 și două Panamera (una Turbo, alta e-Hybrid).
Echipați cu stații de comunicare am plecat încolonați când încă ceața nu se ridicase. Destinația noastră: Transfăgărașan. Am parcurs rapid un traseu care a ocolit Sibiul și până se ne dezmeticim eram deja la sensul giratoriu de la Veștem. Am devorat apoi cei câțiva zeci de kilometri până la Cârțișoara în traficul deja serios de pe E68.
Am urcat apoi prin vălătuci de ceață către Bâlea Cascadă, unde ne aștepta surpriza supremă. Pentru a putea aprecia Transfăgărășanul așa cum trebuie, organizatorii evenimentului au colaborat cu autoritățile locale și au reușit să obțină închiderea traficului pentru patru ore. Ne-am încolonat frumos câteva viraje mai sus de Bâlea Cascadă și am așteptat închiderea oficială a traseului.
O mașina cu girofar a trecut în viteză pe lângă coloana de 110 automobile Porsche, semnalând că drumul a fost închis. A urmat o urcare în simfonia motoarelor boxer pe care am acompaniat-o cu sunetul specific al Taycan-ului pus în mod Sport.
Nu poți să rămâi imun la imaginea cu șirul de modele produse de marca din Stuttgart stând la poză pe cele mai celebre viraje de pe partea sibiană a șoselei alpine. Am continuat apoi prin tunel, unde muzica motoarelor s-a amplificat la maxim trimițând fiori pe șira spinării, și am împuns apoi aerul de pe latura argeșeană a munților, unde ne aștepta un soare orbitor. După câțiva kilometri în care am dansat din viraj în viraj, am ajuns la capătul traseului închis. Am întors lângă Cabana Conacul Ursului și am reluat traseul, de data aceasta într-un ritm mai relaxat. Am putut respira și am tremurat din nou când celelalte grupe treceau pe lângă noi.
Sus, după tunelul de la Bâlea Lac, ne-am oprit iar. Pe două benzi, una lângă cealaltă, peste 110 mașini cu siglă Porsche. Abia aici am putut simți cu adevărat magnitudinea acestui tribut adus Transfăgărășanului. În aerul tăios de munte, o parcare desprinsă din visele oricărui pasionat de Porsche a prins viață într-unul dintre cele mai frumoase locuri din lume.
Las imaginile să vorbească.
Foto: Radu Chindriș, Lavinia Gordan