Multe mașini Dacia, ici-colo câte un Volkswagen, BMW sau Mercedes-Benz și foarte multe Daewoo. De la minionul Tico, vopsit în verde sau galben și transformat în taxi, până la Nubira, Espero și Leganza. Cam așa arăta parcul auto al orașului Buzău în anii copilăriei mele. Sau cel puțin așa mi-l amintesc eu acum. Mașinile producătorului coreean erau la mare căutare în urbea natală, iar oriunde aruncai privirea, sigur zăreai un Matiz așezat cu câte-o roată pe bordură sau un Cielo proaspăt spălat și aranjat.
Prețul bun și faptul că aveai în fața curții o mașină pe a cărei parte frontală nu se afla sigla Dacia erau argumentele pe care le auzeam cel mai des din partea proprietarilor de Daewoo. Așa se creiona imaginea mașinilor coreene în fața publicului local, iar de-a lungul timpului au apărut și alte clișee care sunt, în continuare, luate de bune.
Dar nu despre ascensiunea și decăderea Daewoo vorbim astăzi, ci despre Kia, un alt constructor sud-coreean, care a reușit în ultimii ani să schimbe părerile europenilor.
Momentul zero în Europa: prima generație cee’d și uzina din Slovacia
Kia și-a făcut apariția în Europa la începutul anilor ’90. Producătorul a întemeiat o divizie specială care să gestioneze activitățile de pe Bătrânul Continent și să înțeleagă tiparele după care funcționează consumatorul european de mașini.
Sportage, Sorento și Cerato au fost printre cele mai cunoscute modele ale sud-coreenilor în Europa, până la momentul zero din 2006.
În toamna acelui an, Kia a venit pe scena Salonului Auto de la Paris cu două anunțuri importante: deschiderea fabricii din Slovacia, de la Žilina, și debutul modelului de clasă compactă cee’d. În acei ani, compactele erau la mare căutare în Europa, iar orice producător care voia să puncteze în fața publicului trebuia să aibă un astfel de model în ofertă.
Cee’d a fost primul model Kia gândit 100% pentru europeni, realizat într-un centru european și fabricat în Europa. Chiar și numele compactei se trage din inițialele Comunității Economice Europene (CEE) și European Design (ED). Numele final ar fi fost CEEED, însă asiaticii au vrut să-l facă puțin mai comercial prin înlocuirea ultimului e cu un apostrof. Nu spun că a fost o decizie mai puțin bună, dar apreciez mult faptul că actuala generație a renunțat la acel apostrof.
Cu prima generație cee’d, Kia a demonstrat că poate veni cu o ofertă pe care europenii s-o digere fără prea multe bătăi de cap. Materialele folosite au fost mai bune, gama de motorizări era formată din propulsoare diesel și benzină, clienții puteau alege transmisii manuale sau automate, iar lista generoasă cu dotări standard se dovedea a fi un atu. Iar ca pachetul să fie și mai atractiv, Kia a plusat cu un lucru foarte important: garanția de 7 ani sau 150.000 de kilometri pentru motor și transmisie.
În 2007, organizația Euro NCAP a testat prima generație cee’d, iar rezultatele le-au dat oficialilor Kia motive de mândrie. Per total, hatchback-ul asiatic a primit 5 stele de siguranță, iar acest lucru a fost posibil și datorită celor 6 airbag-uri oferite standard.
Pentru a putea supraviețui în segmentul compact european al anilor 2000-2010, Kia avea nevoie de mai multe versiuni de caroserie. Primul model derivat din cee’d a fost break-ul cee’d sw, prezentat în 2007. Un an mai târziu, asiaticii au adus în fața publicului european noul pro_cee’d, versiunea cu trei portiere a hatchback-ului compact.
Între timp, Kia cee’d a ajuns la a treia generație și rămâne același model gândit pentru publicul european.
Stinger: dovezi de maturitate
Să încerci să intri într-un segment în care doar constructorii premium își împart prada este o decizie care necesită multă maturitate. În cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2017, Kia a prezentat publicului european noul Stinger, un grand tourer gândit ca un vector de imagine. Asiaticii nu au visat la volume mari și nici la dueluri roată la roată cu Audi sau BMW. Cu Stinger, Kia doar a vrut să demonstreze că un underdog merită luat în considerare.
Cea mai importantă motorizare din oferta lui Stinger a fost cea V6 biturbo de 3.3 litri. Cu 370 CP și 510 Nm, Stinger devenea cel mai rapid și cel mai puternic model Kia produs vreodată. Stinger este “Mustang-ul” celor de la Kia: un tourer gândit pentru a impresiona atunci când îl vezi pe șosea.
Vânzările nu s-au ridicat la așteptările oficialilor. Cu toate acestea, Stinger își continuă parcursul la nivel global cu o versiune cu facelift. Cel mai probabil, grand tourer-ul Kia nu va primi și o a doua generație, însă producătorul a demonstrat că poate să respire și aerul rarefiat în care se tot învârt constructorii premium cu experiență.
Schimbarea începe cu logo-ul
Primul anunț făcut de Kia în 2021 a fost unul major: schimbarea logo-ului, a sloganului și implementarea unei noi strategii de business.
“Noul logo reprezintă angajamentul companiei de a deveni un simbol pentru schimbare și inovație. Industria auto trece printr-o perioadă de transformare rapidă, iar Kia se adaptează în mod proactiv la aceste modificări. Noul logo reprezintă dorința noastră de a inspira clienții pe măsură ce nevoile lor de mobilitate evoluează, iar pentru angajații noștri este un îndemn să facă față provocărilor cu care ne confruntăm într-o industrie aflată în transformare rapidă”
Ho Sung Song, președinte și CEO Kia
Prezentarea logo-ului a avut loc în timpul unui spectacol pirotehnic desfășurat pe cerul de deasura orașului Seul, Coreea de Sud. 303 “piro-drone” au lansat simultan sute de artificii care au format noul logo Kia. Evenimentul nu a trecut neobservat, iar reprezentanții Guinness l-au trecut în Cartea Recordurilor în dreptul titlului pentru “Cele mai multe vehicule aeriene fără pilot care lansează simultan focuri de artificii”.
Odată cu noul logo, Kia a pregătit și un alt slogan: Mișcarea care inspiră (Movement that inspires). Sloganul subliniază faptul că producătorul asiatic se va concentra nu doar pe fabricarea mașinilor, ci și pe dezvoltarea unor soluții de mobiltate durabilă pentru clienți. Kia își propune să inspire consumatorii prin produse, servicii și experiențe.
“Mișcarea ajută omenirea să progreseze, să devină mai bună și să evolueze constant. De aceea, la Kia credem că mișcarea inspiră idei”.
Artur Martins, vicepreședinte și director global în cadrul departamentului dedicat experienței consumatorilor Kia.
Totodată, Kia se desprinde de modelul tradițional de business (acela dominat de producție) și se extinde către domenii noi și emergente. Din acest motiv, numele companiei a fost schimbat din Kia Motors în Kia.
Strategia “Plan S” și viitoarele modele electrice Kia
“Plan S” este strategia pe termen lung anunțată de Kia în 2020. Planul cuprinde dezvoltarea unei game noi de mașini electrice, a unor soluții și servicii de mobilitate, dar și a unor automobile PBV (Purpose Built Vehicles).
Primul pas concret pe care îl vom vedea este programat pentru săptămânile viitoare. Kia va lansa noul EV6, un model electric conceput pe o platformă dedicată (Electric-Global Modular Platform; aceeași arhitectură folosită și de noul Hyundai Ioniq 5).
Acesta deschide un nou capitol în ceea ce privește filozofia de design a mărcii și va fi inspirat estetic de prototipul Imagine by Kia, concept expus în premieră în urmă cu doi ani pe scena Salonului Auto de la Geneva. Viitorul crossover (așa cum îl numesc oficialii Kia) va avea o autonomie de peste 500 de kilometri.
Odată cu lansea lui EV6, Kia introduce și noua nomenclatură pregătită pentru identificarea modelelor electrice. Toate mașinile pe baterii dezvoltate de aici înainte de asiatici vor avea în denumire prefixul EV urmat de o cifră care corespunde poziției în gamă.
Gama de modele electrice va fi consolidată cu alte șase mașini lansate până în 2027.
Adio, Cadenza. Bine ai venit, K8.
Toate noutățile pregătite de Kia la început de an au fost concentrate în Coreea de Sud într-un pachet cu totul special. Numele său este K8 și reprezintă înlocuitorul modelului K7/Cadenza.
Sedanul de clasă mare (5.015 mm lungime) a fost prezentat recent pe piața din Coreea de Sud, iar ulterior, Kia îl va comercializa și pe alte piețe. Cel mai probabil, K8 rămâne un fruct oprit pentru europeni, asiaticii fiind ceva mai concentrați pe gama de SUV-uri și de electrice disponibilă pe Bătrânul Continent. Dar K8 reprezintă primul pas către noua identitate de design pe care o vom vedea implementată și în restul gamei. Mai mult decât atât, tehnologiile introduse la interior vor fi și ele disponibile ulterior pe celelalte modele ale mărcii.
Designul pregătit de Kia este unul cu adevărat nou: chiar pot să spun că aici vedem o revoluție în materie de linii stilistice. Grila “tiger nose” (nu înțeleg de ce continuă să o numească așa, pentru că e total schimbată și mult diferită de ce știam până acum) fără margini, luminile de semnalizare integrate în lateralul barei față și stopurile supradimensionate care se prelungesc pe zonele laterale ale mașinii sunt doar câteva dintre elementele de design introduse odată cu lansarea lui K8. La loc de cinste, în partea frontală, se află noul logo Kia, modelul de clasă mare fiind primul sedan al mărcii care beneficiază de această schimbare.
Și pentru că noua filozofie de design va fi introdusă și pe restul modelelor Kia. Eu am început deja să-mi imaginez o generație nouă Ceed cu detalii preluate de pe K8.
Interiorul noului sedan este la fel de spectaculos ca exteriorul. Există detalii premium, meticulos aranjate și croite pentru ca tabloul final să fie unul cu adevărat modern. Pe fețele portierelor și pe scaune apare un tipar cusut în formă de romb, iar detaliile din lemn de pe planșa de bord (inspirate din lumea iahturilor) completează pachetul premium anunțat de Kia.
În fața șoferului, în spatele unui volan complet nou, se află instrumentarul digital de bord. Are 12 inch și este unit de ecranul central al sistemului de infotainment (care are tot o diagonală de 12 inch). Tot acest ansamblu a fost orientat către șofer și formează un panou curbat plin cu informații. Pentru melomani, interiorul va putea fi echipat cu un sistem audio cu 14 incinte semnat de britanicii de la Meridian. K8 va fi primul model al mărcii disponibil cu un astfel de sistem audio.
În acest moment, un K8 în showroom-urile din Europa sună a lucru imposibil, dar sunt convins că elementele exterioare și accesoriile moderne de interior vor fi integrate pe noile modele dedicate europenilor. Și mă aștept ca o parte dintre acestea să fie introduse și pe viitorul SUV electric EV6.