E un obicei nescris în lumea automobilelor ca unii producători să se identifice cu o construcție, fie că e muzeu, fabrică sau sediu principal.
Porsche, de exemplu, are muzeul din Zuffenhausen, BMW are celebrul Hochhaus în München, cu ale sale patru turnuri în formă de cilindri, iar Volkswagen are fabrica din sticlă din Dresda.
Din acest an, celor de mai sus li se alătură World of Volvo.
În lumea Volvo
Poate știți, sau nu, că Volvo a luat naștere conceptual în seara zilei de 25 iulie 1924, după o cină în care s-au consumat raci. Cei doi temerari care porneau la drum se numeau Assar Gabrielsson (afacerist) și Gustaf Larson (inginer). La nivel concret, palpabil, Volvo a luat naștere în dimineața zilei de 14 aprilie 1927. Atunci s-a nimerit să fie gata primul exemplar al primului model Volvo din istorie – ÖV4.
Țineți minte ziua de 14 aprilie, fiindcă Volvo a folosit-o recent, la deschiderea a ceea ce compania numește World of Volvo, în Göteborg. Pe afară o clădire, pe dinăuntru un muzeu, ba chiar o întreagă stare de spirit. Sau un vibe, cum se spune azi pe rețelele de socializare.
World of Volvo și-a deschis ușile în 14 aprilie 2024, la 97 de ani de la asamblarea primului automobil Volvo, la adresa Lyckholms Torg nr. 1, Goteborg, Suedia.
De-atunci, compania a trecut prin multe, mai nou a ieșit la rampă în direcția viitorului, însă ceva a rămas constant: încăpățânarea de a-și aminti mereu originile și de a le țese în povestea lungă de aproape un secol.
Am văzut, acum câteva luni, ce înseamnă un Volvo Studio la nivel de abordare și de ce ne-a făcut Volvo EX30 să zburăm până în nordul Suediei, aproape de Cercul Polar. Ca o mică paranteză: într-un Volvo Studio, lemnul folosit cu scop decorativ face trimitere la pădurile Suediei, luminile din plafon sunt inspirate de aurora boreală iar podeaua pe care calci arată ca stâncile de pe coastă.
World of Volvo ia ideea de natură scandinavă și o duce mai departe, inspirându-se chiar din esența structurii sale, dincolo de scopul pur decorativ. Acesta a fost abordarea studioului de arhitectură (danez) Henning Larsen, care și-a imaginat întregul proiect – și mai apoi l-a transpus în realitate.
Dacă vreți distincții și titluri, există și așa ceva: World of Volvo este cea mai mare și cea mai complexă construcție din lemn din zona Scandinaviei.
Ideea arhitecturală de bază pleacă de la 3 copaci (simbolistica dată de copac e aceea a vieții în continuă dezvoltare, din rădăcini solide) și un munte (rezistență în fața timpului). Împreună cu zonele adiacente, tot complexul se întinde pe o suprafață de 22.000 de metri pătrați.
Forma circulară are la bază conceptul pe care suedezii îl numesc Allemansrätten, adică dreptul fundamental al oricărui cetățean de a se deplasa în deplină libertate pe (anumite) proprietăți publice și private.
“În Suedia, există o foarte lungă tradiție bazată pe folosirea lemnului ca materie primă pentru construcții. Totuși, noi am ales o abordare mai modernă pentru acest proiect, cu forme organice, curbate, care formează un design avangardist. Totul a fost o provocare din punct de vedere tehnic, de aceea în proces au fost implicați ingineri și specialiști din întreaga lume.”
Martin Stenberg Ringnér – Associate Design Director, Henning Larsen
În interior, există trei cilindri – interpretarea arhitecturală a copacilor de care vorbeam mai sus. Aceștia sunt suficienți de mari pentru a putea găzdui evenimente culturale, expoziții, concerte sau conferințe. Spațiul dintre cilindri este gol, aerisit, ocupat doar de scările care fac parte din structura de bază.
Diametrul clădirii este de 110 metri, iar stâlpii și grinzile de susținere sunt fabricate din GLULAM – un soi de grinzi lamelare, stratificate (termenul în engleză este Glued Laminated Timber, pe scurt, glulam), fabricate în Austria și livrate în Göteborg de compania WIEHAG. Elementele din lemn sunt îmbinate cu ajutorul unor sisteme de prindere din oțel.
Simultan cu toate cele descrise mai sus, World of Volvo e acum casă nouă pentru mașinile care au scris istorie pentru Volvo.
După 30 de ani în Muzeul Volvo din Arendal (clădirea a fost vândută, apropo), modele ca Volvo P1800, 240, Duett dar și camioane – Titan și F88 – au fost mutate sub acoperișul construcției circulare din Goteborg. Tot aici sunt expuse o parte din inovațiile aduse de Volvo industriei auto, precum centura de siguranță cu prindere în trei puncte.
Omtanke
Sub clădire se află o parcare pe 5 etaje, cu 1.500 de locuri individuale, administrată de Göteborg Stads Parkering, companie deținută de administrația locală din Göteborg. E versiunea Volvo a expresiei “cu brațele deschise”, derivată dintr-o filosofie pe care scandinavii o reduc la un singur cuvânt: omtanke.
Deși nu are corespondent direct în limba română, Omtanke poate fi tradus ca înclinarea continuă de a te gândi și la ceilalți, în special la dorințele și nevoile lor, și de a-ți doza acțiunile în consecință.
Cum spuneam și mai sus, World of Volvo vrea să fie un muzeu, dar tinde spre și mai mult. Ținta e chiar în nume: World of Volvo vrea să fie o lume în care tot revii. O lume în care vizitatorii pot socializa, pot lua masa alături de cei dragi, pot participa la conferințe, la emisiuni televizate, pot lucra sau și mai indicat, se pot relaxa.
Aparent, interes pentru un astfel de spațiu există din plin: la deschidere au participat peste 3.000 de persoane – 3.279, mai exact. Deci dacă vi s-a făcut dor de ducă prin Suedia, World of Volvo arată ca o opțiune firească.
O vizită care miroase a Scandinavia
Ca să ajungi la World of Volvo trebuie să te îndepărtezi de centrul turistic al orașului Göteborg, dominat astăzi de un amestec de arhitectură modernă și clădiri istorice care mustesc de poveste. Una dintre acestea din urmă este un stadion: Ullevi. Construit pentru a găzdui meciuri la Campionatul Mondial de Fotbal din 1958, desfășurat în Suedia, Ullevi este locul în care a debutat la o competiție majoră un anume Edson Arantes do Nascimento, pe care istoria fotbalului l-a păstrat în memorie sub numele său de scenă: Pelé.
Opțiuni ai, implicit un tramvai istoric construit în anii ’20 care te va introduce în atmosfera romantică pe care o vei resimți pe alocuri, paradoxal, și-n cea mai modernă clădire a orașului nașterii mărcii Volvo. E un tramvai reintegrat în circuitul turistic al orașului și te plimbă pe la toate obiectivele majore din zona centrală, cu ghid audio inclus. Una dintre opriri e la două minute de intrarea în World of Volvo.
Deși e o clădire impunătoare, World of Volvo are acea căldură intrinsecă pe care o degajă orice casă scandinavă. Lemnul, esența structurală a acestei părți de lume, are exact efectul scontat: înmoaie impozanța și transformă în sanctuar spațiul imens de la interior.
World of Volvo are etaje, dar nu are tavane între ele decât în anumite zone ale cilindrului imens. Așa că prima impresie este de spațiu imens: deasupra ta se află câteva zeci de metri de aer în zona de primire de la intrare. E atât de mare, încât vocile se aud cu ecou, iar exemplarul Volvo EX90 expus în „foaierul” de acces în clădire pare mult mai mic decât e în realitate.
Am analizat puțin de jur-împrejur noul flagship electric al mărcii înainte de a continua vizita. Mașina reprezintă practic noua generație full-electrică a clasicului XC90 și poate fi deja comandată implicit în România. Va fi vândută în paralel cu actualul XC90, care va primi un facelift și se va alinia astfel estetic cu noile elemente vizuale de pe modelul electric.
Un element despre care nu se poate vorbi decât după o vizită în persoană la World of Volvo este mirosul. Pentru că întreaga clădire are la bază lemnul, izul pregnant de esență naturală pe care-l simți imediat după ce pășești în clădirea suedeză este dominant. Deși ești într-o clădire impozantă care poate găzdui concerte, înăuntru miroase a liniște, ca-ntr-o cabană aflată la malul unui lac undeva pe la Cercul Polar.
Urcăm cu liftul la ultimul etaj, unde se află un restaurant fine dining, și aflăm povestea pe scurt a clădirii de la unul dintre ghizii de aici. Apoi coborâm pe scări un etaj pentru a ajunge într-o zonă dedicată – cum altfel? – siguranței.
Volvo a imaginat un labirint care acoperă o jumătate de etaj în care compania își explică viziunea și o integrează structural în povestea viitorului mărcii. Tot aici afli câteva dintre filosofiile care stau la baza conceptului pe care s-a construit aura de siguranță Volvo. A doua zi urma să vizităm Centrul de Siguranță de lângă fabrica Volvo (asta merită un material dedicat care urmează pe Autocritica), deci introducerea în materie a venit cum nu se poate mai natural.
Vizita de lucru la World of Volvo a avut ca punct culminant muzeul mărcii. Nu e prima dată când văd exponatele acestei colecții, doar că data trecută le-am admirat într-o hală veche, undeva la marginea orașului, într-un loc mult mai puțin accesibil și potrivit pentru tot ceea ce are de comunicat brandul suedez la nivel istoric. Odată cu apariția acestei clădiri-simbol pentru Volvo, mașinile istoriei mărcii primesc în sfârșit scena potrivită pentru a spune povestea.
Aici vei călători în timp de la primul model produs de Volvo în 1927, celebrul ÖV4, până la autobuze, camioane sau experimente electrice realizate acum 50 de ani. Nu lipsesc nici starurile: Volvo Amazon, superbul Volvo P1800, una dintre cele mai frumoase mașini din istoria automobilului, sau „cărămida” Volvo 240, o mașină care a redefinit liniile angulare, autoturismul de familie și spațiul dedicat acesteia.
Surpriza pregătită de organizatorii turului a fost o cină de care ne-am bucurat în mijlocul acestui muzeu, între mașinile care mustesc de istorie. A fost, cu siguranță, unul dintre cele mai interesante contexte în care am avut parte de preparate fine dining bazate, bineînțeles, pe aceeași filosofie care a transformat Scandinavia într-una dintre zonele cu cel mai mare indice de fericire din lume, în ciuda faptului că nu vorbim neapărat despre o zonă prietenoasă cu oamenii: simplitate, naturalețe, texturi și gusturi curate.
Vă las cu o bucată din expoziția de mașini istorice Volvo. Recomand însă o vizită, chiar și pentru o plimbare de o jumătate de oră printre mașini asortată cu o cafea de calitate.