Prima Casă. Casa Verde Fotovoltaice. Rabla. Rabla Plus. Sunt doar câteva dintre programele guvernamentale implementate în România în ultimele decenii pentru a încuraja investițiile în anumite direcții, de la cumpărarea de locuințe și sisteme de panouri fotovoltaice până la cumpărarea de mașini electrice.
În contextul crizei economice din 2008, programele Prima Casă și Rabla au fost implementate pentru a revitaliza vânzările de locuințe și mașini, două sectoare importante pentru economia României. Ulterior, programe precum Casa Verde Fotovoltaice și Rabla Plus au avut rolul de a contribui la tranziția spre o economie cu mai puține emisii de dioxid de carbon, în contextul fenomenului de încălzire globală.
România nu este un caz singular. Astfel de politici economice sunt implementate periodic în cele mai multe țări din lume, pentru diverse ramuri economice. În industria auto, programe de tip Rabla pentru încurajarea achiziției de mașini noi au apărut în 2009 inclusiv în țări precum Germania, Franța, Spania, Austria sau Slovacia și au jucat un rol esențial pentru resuscitarea industriei auto, inclusiv prin menținerea locurilor de muncă.
Fiecare program de acest gen are însă o perioadă optimă de aplicare. În momentul în care obiectivele inițiale ale unui astfel de program sunt atinse, autoritățile schimbă condițiile de aplicare sau chiar anulează programele pentru a nu denatura sectorul economic respectiv.
În cazul programelor europene de tip Rabla Plus, scopul principal este acordarea unor stimulente financiare pentru a încuraja cumpărarea de mașini electrice, element care impulsionează constructorii auto să dezvolte mașini electrice și infrastructura de stații de încărcare.
Ideea de bază este ca un astfel de program să fie activ până în punctul în care cota de piață a mașinilor electrice atinge un prag considerat suficient de ridicat pentru ca apoi vânzările să continue în mod natural, și fără stimulente financiare.
Pe silențios dar de neoprit, electrificarea a luat pe sus lumea mobilității, cu avantaje evidente: o mașină electrică nu poluează, poate fi încărcată acum cu ușurință, presupune costuri reduse de întreținere și facilități fiscale. Misiunea PPC Blue este de accelera tranziția energetică în transport și construiește infrastructura de mobilitate în toată lumea.
Descoperă aici stațiile de încărcare potrivite pentru tine și mașina ta, acasă, la birou sau în tranzit.
Ce bonusuri există în Europa în 2024
După o lungă perioadă în care cele mai multe țări au adoptat politici generoase de bonusuri pentru mașini electrice, unele state europene au început să adapteze programele pe baza evoluției vânzărilor.
Germania intenționa să elimine programul la sfârșitul anului 2024, însă a fost nevoită să adopte măsura cu efect imediat în decembrie 2023, ca urmare a unei decizii în justiție prin care bugetul național a fost redus cu 60 de miliarde de euro.
În anumite cercuri, decizia a fost interpretată ca un început al sfârșitului pentru programele de subvenționare pentru mașinile electrice pe continentul european. Cu toate acestea, datele centralizate de Asociația Constructorilor de Automobile din Europa (ACEA) arată că decizia Germaniei este justificată inclusiv de evoluția vânzărilor și că nu a fost copiată ulterior de alte statele europene. Chiar din contră, unele state au mărit și chiar dublat subvențiile pe baza propriilor strategii pentru electrificarea parcului auto.
Iată cum arată harta europeană a bonusurilor guvernamentale în anul 2024, cu mențiunea că bonusul este cu atât mai mare cu cât nuanța de albastru este mai închisă:
Pentru comparație, iată cum arăta harta bonusurilor guvernamentale în 2023:
Bonusuri în 2024 vs. bonusuri în 2023
Datele centralizate din cele două hărți arată că:
- 18 dintre cele 31 de țări analizate oferă bonusuri pentru achiziționarea de mașini electrice, ceea ce reprezintă 58% dintre țările din Uniunea Europeană și Spațiul EFTA (Islanda, Norvegia, Elveția și Marea Britanie).
- În alte patru țări există bonusuri oferite la nivel regional sau există scutiri semnificative de taxe la achiziționarea unei mașini electrice, cum ar fi eliminarea TVA-ului. Dacă luăm în calcul și aceste patru state, atunci 71% dintre țările UE + EFTA oferă bonusuri sau scutiri de taxe pentru mașini electrice.
- Cipru este în continuare țara cu cel mai mare bonus (12.000 EUR), chiar dacă valoarea acestuia a scăzut cu 37% comparativ cu 2023, în timp ce Malta oferă în continuare 11.000 EUR. Între timp, Croația, Grecia și Luxemburg, alte trei țări cu populație redusă și vânzări scăzute, oferă bonusuri consistente de 9.000 EUR și, respectiv, 8.000 EUR.
- 10 dintre cele 18 țări cu bonusuri directe pentru achiziție oferă cumpărătorilor între 5.000 EUR și 7.000 EUR. Cel mai frecvent bonus este de 5.000 EUR și este oferit de cinci state, iar cel mai mic bonus este oferit de Portugalia: 3.000 EUR.
- Valoarea medie a bonusului oferit în prezent de cele 18 țări europene este de 6.530 EUR, în creștere cu 4,9% comparativ cu valoarea medie a bonusului de 6.227 EUR oferit în 2023 de 20 de țări.
- Valoarea medie a bonusului oferit în 2024 la nivelul tuturor celor 31 de țări analizate este de 3.792 EUR, în scădere cu 5,6% comparativ cu valoarea medie de 4.018 EUR înregistrată în 2023.
- România este țara europeană care a redus cel mai mult bonusul din punct de vedere procentual: 50%, de la 10.000 EUR la 5.000 EUR. Între timp, Cipru este țara cu cea mai mai scădere valorică: 7.000 EUR, de la 19.000 EUR la 12.000 EUR.
- Există nouă țări europene care nu oferă niciun fel de bonus pentru achiziționarea de mașini electrice: Belgia, Bulgaria, Elveția, Finlanda, Germania, Letonia, Marea Britanie, Slovacia și Suedia. Dintre acestea, Germania este singurul stat care oferea bonus în 2023.
- Bonusul pentru cumpărarea unei mașini electrice a scăzut în 2024 comparativ cu 2023 în numai patru state: Croația (nesemnificativ, de la 9.300 la 9.000 EUR), Cipru (de la 19.000 la 12.000 EUR), Țările de Jos (bonusul guvernamental de 2.950 EUR a fost înlocuit cu un bonus stabilit de fiecare regiune în parte în funcție de anumiți parametri) și România, unde valoarea bonusului a scăzut cu 50%, de la echivalentul a circa 10.000 EUR la 5.000 EUR. În plus, este ușor de observat că, cu excepția Țărilor de Jos, bonusul a scăzut exact în statele europene cu cele mai mari valori ale subvențiilor în 2023, în special în Cipru și România.
- La polul opus, bonusul pentru mașini electrice a crescut în acest an comparativ cu 2023 în cinci state europene: Austria (de la 3.000 EUR la 5.000 EUR, printr-un artificiu care impune o contribuție financiară din partea importatorilor), Franța (de la 5.000 EUR la 7.000 EUR, însă numai pentru persoane cu venituri mici), Grecia (de la 20% din prețul mașinii, maxim 6.000 EUR în 2023 la 30% din prețul mașinii, maxim 8.000 EUR în 2024), Italia (de la 3.000 EUR la 6.000 EUR), Islanda (la scutirea de la plata TVA aplicată în 2023 se adaugă acum și un bonus de 6.000 EUR).
- În toate celelalte state, valoarea bonusului și condițiile de acordare a acestuia au rămas în cea mai mare parte similare cu cele din 2023.
- Practic, există un singur stat care a renunțat complet la subvenții în acest an, patru state în care bonusul a scăzut și cinci state în care bonusul a crescut.
- Dintre cele nouă state care în prezent nu oferă subvenții, cota de piața a mașinilor electrice depășește 10% în șase state. Singurele excepții sunt Slovacia (2,7%), Bulgaria (4,8%) și Letonia (8,9%), care în același timp se numără și printre țările cu cei mai puțini locuitori din Uniunea Europeană.
- Dintre cele patru state în care bonusul este în scădere, în Țările de Jos cota de piață pentru electrice este de aproape 31%, în timp ce în România a depășit pragul de 10%.
- Conform tradiției, în țările din nordul Europei cota de piață a mașinilor electrice este ridicată chiar și în absența unor subvenții directe la achiziție. Islanda a introdus în acest an un bonus de 6.000 de euro la achiziție, în condițiile în care până anul trecut cumpărătorii de electrice erau scutiți de plata TVA-ului de 24%. Cu alte cuvinte, statul islandez oferă din acest an mai puțini bani pentru achiziția de mașini electrice comparativ cu anul trecut, întrucât valoarea TVA-ului era mai mare de 6.000 de euro pentru orice mașină electrică disponibilă pe piață.
- Cu excepția Germaniei, cele mai multe țări din centrul Europei, unde cota de piață a electricelor este de regulă între 10% - 20%, au adoptat o politică conservatoare, cu bonusuri similare sau doar ușor modificate comparativ cu anul trecut.
Dintre țările cu vânzări relevante la nivel european, cea mai radicală schimbare a fost realizată de Italia, acolo unde cota de piață a mașinilor electrice este de numai 4,2%. Statul italian a decis să dubleze bonusul la achiziție de la 3.000 EUR la 6.000 EUR, la care se adaugă și un bonus de 7.350 EUR la casarea unei mașini cu motor termic cu normă de poluare Euro 0, Euro 1 sau Euro 2.
Cu alte cuvinte, bonusul ajunge până la 13.750 de euro pentru achiziționarea unei mașini electrice cu un preț de cel mult 35.000 EUR + TVA, mult inclusiv peste ceea ce oferea România până anul trecut. O observație importantă este că piața italiană este dominată de mașini de oraș cu prețuri accesibile, un element care probabil a contribuit la vânzările mai slabe de mașini electrice din această țară.
În graficul de mai jos poți vedea cota de piață pentru mașini electrice în 2023 pentru țările europene, iar pentru fiecare stat sunt disponibile informații suplimentare despre bonusul pentru electrice din 2023 și 2024.
Relevanța infrastructurii de încărcare
Infrastructura de încărcare joacă un rol esențial indirect în stabilirea bonusurilor pentru cumpărarea de mașini electrice. O infrastructură decentă de stații de încărcare încurajează populația să cumpere mașini electrice, ceea ce pe termen lung conduce la creșterea cotei de piață a mașinilor electrice și, implicit, la o reducere graduală a bonusurilor guvernamentale.
Datele agregate de ACEA arată însă că la nivel european există o discrepanță majoră între state, întrucât 61% dintre punctele de încărcare sunt concentrate în numai trei țări europene, deși acestea ocupă doar 20% din suprafața Uniunii Europene: Țările de Jos (144.000), Germania (121.000) și Franța (119.000).
Interesant este că în Țările de Jos bonusuri pentru cumpărarea de mașini electrice sunt acordate doar la nivel regional, în Germania nu mai există bonus, iar Franța îl oferă doar persoanelor cu venituri reduse.
De asemenea, Țările de Jos au de peste 52 de ori mai multe puncte de încărcare decât România (2.754), deși suprafața țării noastre este de circa 7 ori mai mare.
În ansamblu, harta punctelor de încărcare pentru mașini electrice arată o discrepanță majoră între jumătatea de vest și jumătatea de est a continentului.
Care va fi impactul asupra vânzărilor din 2024
Pentru moment, este dificil de anticipat efectul concret al schimbărilor care au avut loc în programele naționale de bonusuri pentru mașini electrice, întrucât în numeroase țări înscrierile pentru ediția din acest an au început abia în primăvară, în timp ce Italia a dat startul programului abia în 3 iunie.
Totuși, merită menționat că în primele patru luni ale anului vânzările de mașini electrice au crescut în Europa cu 6% comparativ cu primele patru luni ale anului trecut, potrivit celor mai recente date publicate de ACEA.
În acest context, cele mai relevante date provin din Germania, țară în care programul a fost suspendat încă din decembrie 2023: înmatriculările de electrice au înregistrat o scădere cu 10,8%, însă merită remarcat că în aprilie piața s-a stabilizat (-0,2%) după scăderi lunare abrupte în lunile de iarnă.
Ce bonusuri există în SUA și China
Potrivit datelor centralizate de Agenția Internațională de Energie (IEA), în 2023 au fost vândute aproape 14 milioane de mașini electrice la nivel global. Dintre acestea, 60% au fost vândute în China, 25% în Europa și 10% în Statele Unite. Astfel, 95% dintre mașinile electrice s-au vândut în China, Europa și Statele Unite.
Statele Unite au de asemenea un amplu program de subvenții pentru încurajarea achiziției de mașini electrice, prin care acordă reduceri de taxe de până la 7.500 de dolari.
Începând din august 2022, în cadrul programului sunt eligibile doar mașinile a căror asamblare finală are loc pe teritoriul Statelor Unite, iar începând din aprilie 2023 au fost introduse o serie de cerințe suplimentare: pentru mașinile care respectă o serie de cerințe legate de proveniența materiilor prime critice se acordă reduceri de taxe de 3.750 de dolari, iar pentru mașinile care respectă o serie de cerințe legate de proveniența bateriilor se acordă încă 3.750 de dolari, pentru a ajunge astfel la cei 7.500 de dolari.
China a oferit începând din 2009 un bonus guvernamental de 60.000 de yuani (circa 7.600 de euro), însă acesta a fost eliminat în 2022, după ce totalul subvențiilor acordate a depășit pragul de 25 de miliarde de euro.
În prezent, multe dintre autoritățile locale din China oferă subvenții la achiziție, însă valoarea acestora ajunge la cel mult 10.000 de yuani, echivalentul a mai puțin de 1.300 de euro.
Ca o concluzie generală, în ciuda numeroaselor controverse din ultimii ani, mai bine de jumătate dintre țările europene continuă să ofere bonusuri pentru cumpărarea de mașini electrice, iar valoarea medie a acestuia rămâne în continuare generoasă. În plus, unele state europene au decis să reintroducă sau să mărească binusurile pentru a-și îndeplini obiectivele, în ciuda percepției generale că acestea nu mai sunt atât de populare ca în trecut.