2111 de români au decis anul trecut să treacă peste toate provocările pe care le implică astăzi mașinile electrice și să-și achiziționeze una. Deși a fost un an atipic, afectat adânc de pandemie, 2020 a fost și vârful absolut al vânzărilor de mașini electrice în România, numărul mașinilor de acest tip care și-au făcut loc pe piață fiind aproape dublu față de anul anterior.
În 2021, însă, deschiderea comenzilor pentru Dacia Spring și înmulțirea ofertei de electrice ale tuturor mărcilor auto de pe piață transformă radical piața dedicată, numărul de electrice urcând spre 10.000 de unități în acest an.
Despre avantajele electricelor s-a discutat: de la costurile reduse de rulare și servisare la emisiile zero în zonele urbane până la bonusul la achiziție, care le transformă în variante alternative viabile la nivel de buget pentru modelele echivalente pe benzină. Despre dezavantajele electricelor s-a discutat însă și mai apăsat. Dacă autonomia oferită de aceste modele a reprezentat până nu demult un obstacol mental peste care mulți dintre clienții de mașini cu motoare termice nu au putut să treacă, încercând eventual tranziția prin pași mici (hibrid sau hibrid plug-in), infrastructura a fost și este mereu un semn de întrebare. Chiar dacă numărul de stații publice de încărcare din România depășește borna 500 în acest moment, incertitudinea găsirii unei stații libere pe traseele lungi și timpul lung de încărcare sporesc dubiile celor care și-ar dori să schimbe “echipa”, dar nu sunt convinși că avantajele bat dezavantajele.
În acest context, miza creșterii numărului de stații de încărcare este una uriașă. Și foarte multe companii independente dedicate sau din domenii conexe încearcă să dezvolte rețele de stații rapide pe coridoarele intens circulate pentru a rezolva problema infrastructurii.
Există însă și abordări diferite, care caută să găsească soluții pentru problemă încă de la rădăcină. Companii care-și structurează soluția concentrându-se pe fiecare posesor de mașină electrică în parte și pe soluțiile la care aceștia pot apela pentru a-și construi singuri infrastructura de încărcare atât de necesară dezvoltării unui ecosistem cât mai predictibil.
ENGIE propune oferte dedicate privaților și business-urilor care-și doresc să-și construiască singure infrastructura necesară încărcării mașinilor electrice sau hibride plug-in.
Soluțiile de mobilitate ale celor de la ENGIE nu vizează însă strict partea hardware, adică stațiile de diferite puteri în sine, ci se concentrează pe pachete de mobilitate care au grijă să acopere nevoile clienților de mașini electrice indiferent de situație.
Soluții rezidențiale
Dacă-ți cumperi o mașină electrică Mazda MX-30 sau Mercedes din gama EQ până la finalul anului, o să te bucuri să afli că nu primești cadou din partea producătorului doar cabluri de încărcare, ci și stație de încărcare. Stația este un wallbox botezat Elvi pe care diviziile naționale ale celor două mărci auto îl oferă în colaborare cu ENGIE. Vestea bună este că nu primești doar stația, ci și serviciile de instalare ale acesteia, deci dacă locuiești la casă și puterea rețelei îți permite asta, vei putea să-ți încarci noua mașină cu până la 22 de kW, puterea maximă pe care o poate livra stația Elvi. Bineînțeles, aceasta poate fi limitată în zone de putere de 11 kW sau 7.4 kW, în funcție de necesități și structură a rețelei.
Indiferent de situație, însă, orice mașină electrică disponibilă astăzi pe piață se încarcă peste noapte fără probleme de la un wallbox Elvi. Poți verifica asta direct de pe telefon, pentru că este conectată la rețeaua WiFi a casei.
Apropo de rețeaua WiFi, ENGIE te ajută să-ți transformi casa într-una Smart. Și apropo de energia electrică pe care o va utiliza mașina ta, specialiștii companiei îți oferă consultanță și instalare de panouri fotovoltaice pentru a te transforma dintr-un consumator într-un prosumator. Să produci mai multă energie electrică decât utilizezi și să transmisi excesul în rețeaua publică? De ce nu?
Dacă ai deja o mașină electrică și te gândești să scapi de problema stațiilor publice de încărcare și al costurilor mai mari de încărcare în rețelele naționale, stația Elvi este disponibilă contracost în pachetul ENGIE e-XPLORE, așa cum se numește oferta oferită de compania franceză. În acest pachet intră și asistență tehnică și monitorizare online în caz de nevoie, dar și o surpriză: un card de încărcare în rețeaua publică e-Charge, cea mai dezvoltată din România. Acesta îți oferă echivalentul a 3000 de kilometri gratis pe șosele, deci cel puțin o perioadă nu vei avea grija calculelor legate de costuri de încărcare.
Soluții dedicate companiilor
Dacă ești administratorul unei flote de mașini electrice, al unei clădiri de birouri, al unui hotel sau dacă pur și simplu îți dorești ca clienții sau angajații tăi să aibă la dispoziție puncte de încărcare pentru mașinile electrice, pachetele de business oferite de Engie sunt, din nou, foarte interesante. Dedicate utilizării private în administrarea companiei, stațiile de încărcare acoperă toate nevoile necesare unui astfel de context, de la încărcare de viteză medie la încărcare ultrarapidă.
Cele mai interesante elemente ale pachetului ENGIE e-XPLORE Business sunt, bineînțeles, stațiile de încărcare rapidă. Denumite QC Tronic, acestea sunt modulare și oferă încărcare rapidă și ultrarapidă DC între 50 și 350 de kW, în funcție de necesități și de puterea disponibilă în rețea. Este, bineînțeles, cea mai scumpă soluție de încărcare, dar e și cea mai confortabilă și rapidă pentru deținătorii de mașini electrice. Stația QC Tronic oferă, bineînțeles, standarde de conectare CCS, ChaDeMo pe porturile DC și conector Type 2 pentru portul AC, acesta din urmă oferind o putere de încărcare până la 22 de kW pentru o a doua mașină care poate fi încărcată simultan.
Dacă stația de încărcare rapidă și ultrarapidă este prea mult pentru nevoile companiei tale, ENGIE oferă stații AC duble Business Line, recomandate pentru clădirile de birouri și pentru spațiile publice. Acestea pot încărca până la două mașini electrice în același timp cu o putere de până la 22 de kW per mașină, fiind soluții perfecte pentru angajații care-și vor găsi mașinile încărcate la finalul zilei de muncă. Acestea pot fi scalate în hub-uri legate la aceeași rețea, pentru ca puterea limitată oferită de rețea într-o anumită parcare să fie împărțită între mașinile care încarcă la un anumit moment.
La fel ca în cazul ofertei pentru persoane fizice, ENGIE oferă la pachet toate serviciile necesare instalării și mentenanței acestor stații de încărcare, monitorizarea putând fi realizată de la distanță. Altfel spus, primești stația “la cheie”, gata de utilizare.
Toate stațiile oferite de ENGIE în pachetele dedicate clienților orientați spre electromobilitate sunt produse de EVBox, unul dintre liderii pieței de profil la nivel mondial, cu stații de încărcare montate în peste 70 de țări ale lumii. ENGIE este unul dintre partenerii globali ai celor de la EVBox.
(P) Articol oferit în parteneriat cu ENGIE România.