Mașinile electrice sunt din ce în ce mai prezente în viețile noastre: sunt subiecte dezbătute intens pe platformele de socializare, le poți admira în showroom-uri sau le auzi zumzăitul specific atunci când aștepți la coadă pentru covrigii preferați.
În urmă cu patru, cinci ani, mașinile electrice încă erau considerate subiecte de domeniul viitorului. Acum, acel viitor e aici și e cât se poate de palpabil.
Din acest articol vei afla care este oferta producătorilor auto în segmentul electric pe piața din România, dar și cum și când au apărut acestea.
Cum s-a transformat piața electricelor din România în ultimii ani?
Pentru a înțelege cum a evoluat piața mașinilor electrice în țara noastră, ne vom întoarce puțin în timp.
România, 2016. Autoritățile anunță că Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto național (cunoscut sub numele Rabla) va avea o componentă dedicată exclusiv mașinilor electrice (Rabla Plus). În ce a constat ea? Într-un bonus de 20.000 de lei pentru cei care erau pregătiți să renunțe la motoarele cu ardere internă și să treacă la mașinile cu emisii zero la utilizare.
Un an mai târziu, programul anunțat de stat devine și mai atractiv: bonusul acordat crește la 45.000 de lei.
Lucrurile începeau să se miște, dar chiar și cu voucherul de aproape 10.000 de euro, românii nu se înghesuiau să cumpere mașini electrice. Prețurile modelelor cu baterii erau considerabil mai mari decât cele ale mașinilor cu motoare cu ardere internă, și în plus, oferta din showroom-uri era frugală. Spun asta, pentru că în 2017 numărai pe degete modelele electrice pe care le puteai cumpăra în România.
337 de mașini electrice s-au vândut în România în 2017, o valoare infimă raportată la cele aproape 106.000 de mașini noi înmatriculate în țara noastră în acel an. Dar la fel ca orice curent nou apărut, e nevoie de timp pentru ca el să fie adoptat și înglobat în mentalul colectiv.
Un an mai târziu, vânzările de electrice se dublează și ajung la 682 de unități. În 2019, tendința se păstrează, iar creșterea procentuală ajunge la 123%, un volum de 1.506 unități. Totodată, creșterea s-a datorat și numărului mai mare de modele disponibile pentru clienți, dar și mulțumită proiectelor care au luat amploare în infrastructura necesară încărcării mașinilor electrice. În tot acest timp, au apărut benzinăriile care au instalat stații pentru încărcarea mașinilor electrice, iar coridoarele naționale s-au extins, clienții având la dispoziție din ce în ce mai multe puncte publice dedicate modelelor cu baterii.
2019 și 2020 au fost anii în care producătorii s-au întrecut în prezentări și lansări de mașini electrice. Au apărut din ce în ce mai multe SUV-uri (segmentul cel mai popular din Europa în acest moment), iar în clasele mici (mașini dedicate utilizării urbane) au început duelurile între constructorii consacrați. De asemenea, caracteristicile oferite de mașinile electrice s-au apropiat și mai mult de cele ale modelelor cu motoare cu ardere internă.
Ca urmare a transformărilor venite din toate direcțiile, piața a crescut, iar anul trecut, românii au înmatriculat 2.846 de mașini electrice (+89% față de 2019).
La nivel european, tendința este și mai accentuată. În 2020, la nivelul Uniunii Europene, au fost înmatriculate 538.772 de mașini electrice, în creștere cu 117.4% față de 2019. Pentru a avea și un punct de sprijin vizual, rezultatul se traduce astfel: una din 20 de mașini înmatriculate anul trecut în UE a fost electrică.
Oferta producătorilor pe piața din România
Așa cum am menționat anterior, în urmă cu patru sau cinci ani puteai număra pe degete modelele electrice disponibile în România. Acum, numărul lor a ajuns la 30, iar până la finalul anului oferta se va extinde cu cel puțin cinci modele.
În prezent, poți alege SUV-uri din mai multe segmente, hatchback-uri de oraș, modele compacte și chiar și sedanuri-coupé de lux.
Audi
În segmentul mașinilor electrice, Audi este reprezentat deocamdată de e-tron și e-tron Sportback. Primul venit în universul electric Audi a fost e-tron, SUV-ul de clasă mare (echivalentul unui Audi Q7) fiind lansat oficial în 2018. Livrările au început în 2019, iar din 2020, gama s-a extins cu versiunea coupé e-tron Sportback. În acest an, nemții lansează și variantele sport S care au trei motoare electrice. În România, e-tron poate fi comandat de la 70.485 de euro. Lista completă de prețuri și detaliile tehnice pot fi consulate în pagina de Showroom. Versiunea coupé e-tron Sportback pornește de la 73.349 de euro, iar detaliile tehnice complete și versiunile sunt detaliate aici.
La începutul lunii februarie, Audi a prezentat noul e-tron GT, un sedan-coupé realizat pe o platformă dedicată exclusiv modelelelor electrice. Lansarea europeană este programată pentru primăvara anului curent, iar în România, modelul are un preț de pornire de 101.453 de euro. Varianta de top RS e-tron GT costă 140.653 de euro.
BMW
BMW i3 a fost primul model electric de serie al companiei germane. Hatchback-ul de oraș a fost lansat în 2013, iar până astăzi au fost produse peste 200.000 de exemplare. În cei 7 ani de la debut, nemții au introdus o versiune S (cu mai multă putere) și au adus mai multe modificări bateriei. În România, BMW i3 a fost cel mai bine vândut model electric în 2018. Lista de prețuri și detaliile tehnice ale lui i3 sunt disponibile în pagina de Showroom.
Din 2021, gama de electrice BMW a fost extinsă cu SUV-ul de clasă medie iX3 (echivalentul lui BMW X3), modelul fiind deja disponibil pentru comandă și în România. Prețul de pornire este de 64.082 de euro, iar toate detaliile SUV-ului pot fi consultate aici.
De la jumătatea lunii martie, s-au deschis listele de precomenzi și pentru noul SUV BMW iX. Modelul va fi disponibil în două versiuni: iX xDrive40 (300 CP, autonomie de peste 400 de kilometri) și iX xDrive50 (500 CP, autonomie de peste 600 de kilometri). Pentru piața din România, constructorul german a comunicat un preț de pornire de 78.838 de euro pentru varianta iX xDrive40, sau 98.294 de euro pentru varianta de top iX xDrive50. În pagina de Showroom dedicată modelului german vei găsi detaliile tehnice complete.
Până la finalul anului, gama de electrice a germanilor va fi completată și de noul BMW i4, un sedan-coupé de clasă medie. Până în acest moment știm că modelul va avea versiune M Performance, putere maximă de 530 de cai și autonomie de până la 590 de kilometri.
Citroën
Debutul Citroën pe piața electricelor de volum a marcat revenirea în gamă a lui C4 (fără alte alăturări de nume precum Cactus sau Aircross). Prezentat la jumătatea anului trecut, electricul Citroën ë-C4 (pentru că astfel îl vei identifica în oferta francezilor), poate fi comandat în România de la 34.900 de euro. Modelul va concura în segmentul hatchback-urilor de clasă compactă (dimensiuni apropiate de cele ale unui Volkswagen Golf).
Dacia
15 octombrie 2020 a fost ziua în care pe internet au curs valuri de opinii referitoare la Dacia Spring, primul model electric al constructorului de la Mioveni. Dacia Spring a fost gândit ca un vehicul destinat mediului urban, iar începând din luna martie va fi disponibil pentru companiile de car-sharing. În 20 martie, Dacia a deschis și listele de precomenzi pentru noul Spring în România. Cea mai accesibilă variantă pornește de la 16.800 de euro, în timp ce versiunea de echipare de top (Comfort Plus) va avea un preț de start de 18.100 de euro. Lista de prețuri și detaliile tehnice sunt disponibile în Showroom, iar articolul complet despre geneza modelului electric poate fi citit aici.
DS
În ultimii ani, brand-ul DS a renăscut. Gama de modele a francezilor devine din ce în ce mai generoasă, iar în portofoliu vei descoperi și un SUV electric: DS 3 Crossback E-Tense. Lansat pe piața din România la începutul anului 2020, SUV-ul concurează în segmentul B (Renault Captur, Peugeot 2008). În țara noastră, DS 3 Crossback E-Tense poate fi comandat începând de la 37.900 de euro.
Fiat
Fiat a ales să joace cartea nostalgiei, iar modelul de oraș 500 reușește să aducă constructorului italian notorietatea de care are nevoie. Iar cu primul model electric al companiei, Fiat a ales să meargă pe aceeași idee atemporală a clasicului 500.
Fiat 500 electric poate fi deja comandat pe anumite piețe europene, iar din acest an ar trebui să fie disponibil și în țara noastră.
Ford
Anul trecut, gigantul american Ford a intrat în segmentul mașinilor electrice cu Mustang Mach-E. Nu vă speriați, nu este același “ponei” a cărui capotă imensă pulsează în ritm de V8, ci e un SUV de clasă medie (dimensiuni apropiate de Renault Koleos sau Skoda Kodiaq) 100% electric. Americanii au ales ca primul lor model electric să poarte numele Mustang, întrucât SUV-ul a fost croit pornind de le aceleași idealuri care au inspirat unul dintre cele mai populare coupé-uri sport din lume. Prețul noului Ford Mustang Mach-E a fost anunțat și în România, iar livrările vor începe în cursul anului.
Honda
În timpul Salonului Auto de la Frankfurt din 2017, conceptul Honda Urban EV reușea să pună zâmbete largi pe fețele pasionaților. Cu un design retro cu tușe inspirate de cele ale primei generații Civic, prototipul japonezilor reușea să fure din spectacolul pregătit de marii constructori germani. Doi ani mai târziu, metamorfoza a fost completă, iar Urban EV s-a transformat în modelul de serie denumit oficial Honda e. Liniile clasice au fost păstrate, iar acest lucru a fost apreciat de cei care sunt îndrăgostiți iremediabil de vechile modele ale niponilor. Honda e a debutat pe piața din România în 2020, iar prețul de pornire anunțat de japonezi este de 39.980 de euro. Detaliile tehnice complete pot fi consultate în pagina de Showroom dedicată modelului nipon.
Hyundai
Hyundai este unul dintre acei producători care mizează pe cartea electrificării de mai mulți ani. Ioniq a fost primul model de serie din lume cu o ofertă complet electrificată: hibrid clasic, hibrid cu încărcare la priză și 100% electric. După doi ani de la prezentarea lui Ioniq, Hyundai a lansat Kona Electric, unul dintre cele mai eficiente SUV-uri electrice.
Hyundai Ioniq încă poate fi comandat, cea mai accesibilă versiune a modelului electric având un preț de 39.199 de euro. Detaliile tehnice complete sunt disponibile aici. SUV-ul Kona a primit o serie de îmbunătățiri la finalul anului trecut, iar noua variantă, cea cu facelift poate fi comandată în țara noastră. În pagina de Showroom dedicată modelului electric găsești atât lista de prețuri, cât și detaliile tehnice.
Primăvara anului 2021 a fost una specială pentru constructorul sud-coreean. Oficialii au prezentat noul Hyundai Ioniq 5, un model construit pe o platformă dedicată exclusiv mașinilor electrice. SUV-ul gândit de asiatici a fost primit cu brațele deschise, iar în doar o săptămână de la debut, oficialii au spun că peste 236.000 de europeni și-au exprimat interesul de a cumpăra un Ioniq 5. În România, noul model electric are un preț de pornire de 50.884 de euro.
Jaguar
Jaguar a fost primul producător premium european care a lansat un SUV electric: I-Pace. Debutul comercial în România a avut loc în martie 2018, după doar câteva săptămâni de la prezentarea oficială din timpul Salonului Auto de la Geneva. Versiunea de bază a lui I-Pace poate fi comandată începând de la 80.325 de euro.
Kia
În urmă cu aproape 7 ani, Kia pășea pe piața europeană cu Soul EV, primul model electric global al mărcii sud-coreene. Roadele au fost culese în timp, iar faptul că modelul asiatic a primit acum doi ani o nouă generație, confirmă succesul înregistrat de Soul.
Între timp, gama de electrice Kia s-a îmbogățit și cu un SUV cu aspect convențional (să recunoaștem că Soul are un look excentric): noul Kia Niro. Disponibil în trei versiuni electrificate (hibrid clasic, hibrid cu încărcare la priză și electric), Niro s-a făcut remarcat prin eficiența oferită.
În cursul lunii martie, Kia a publicat și primele imagini cu exteriorul lui Kia EV6, model construit pe aceeași platformă cu Hyundai Ioniq 5. Debutul comercial european va avea loc până la finalul anului curent.
Mazda
Dacă ar fi să dau un titlu de film inspirat de Mazda, prima variantă ar fi “Gardienii motoarelor aspirate în era turbo”. Japonezii au mizat pe o abordare diferită în toată acestă perioadă în care ceilalți constructori s-au concentrat pe reducerea cilindreei și pe introducerea turbinelor pentru a pompa cai putere. Aceeași abordare specială a fost aleasă și când s-a discutat despre MX-30, primul model electric al mărcii. Inspirat de MX-5, cel mai iubit roadster al planetei, SUV-ul electric își propune să iasă în evidență atât prin design, cât și prin comportamentul în timpul rulării. Debutul comercial în țara noastră a avut loc anul trecut, iar lista de prețuri poate fi consultată aici.
Mercedes-Benz
Audi, BMW și Jaguar deja făcuseră primii pași în segmentul mașinilor electrice, iar Mercedes-Benz a făcut ulterior pasul spre această zonă. Așa s-a născut EQC, un SUV de clasă medie care a marcat debutul familiei Mercedes EQ. Nemții oferă o singură versiune, iar prețul acesteia pleacă de la 74.820 de euro. Începând din acest an, familia de electrice a nemților mai are un membru ceva mai mic: EQA. Constructorul german a publicat și prețul de pornire pentru piața din România: de la 49.170 de euro.
Mini
Mini nu își putea începe aventura electrică decât într-un singur mod: cu clasicul hatchback mic. În urmă cu 13 ani, britanicii au expus vehiculul experimental Mini E. Britanicii au fabricat câteva sute de exemplare pe care le-au inclus într-un proiect-pilot desfășurat în Franța, Germania, Marea Britanie, SUA, Japonia și China. Așa ar putea arăta prefața cărții de istorie în care Mini vorbește despre începuturile electrificării.
Primul Mini electric de serie (Mini Cooper SE) s-a lăsat așteptat până în 2019. Are la bază actuala generație a hatchback-ului de clasă mică, și păstrează dinamica versiunilor cu motoare cu ardere internă, o caracteristică pentru care modelul britanic a fost mereu comparat cu un kart.
Nissan
Nissan este unul dintre veteranii segmentului electric. Modelul compact Nissan Leaf și-a început cariera în urmă cu zece ani, iar succesul său a fost confirmat de apariția unei noi generații. De-a lungul timpului, modelul japonez a primit numeroase modificări pentru a se alinia la cerințele venite din piață. În prezent, în România, Leaf este comercializat începând de la 36.700 de euro.
De anul acesta, Nissan joacă și mai dur în segment. Ariya va fi primul SUV electric Nissan. Este dezvoltat pe o platformă specială, propune numeroase versiuni de baterii și motorizări și va fi gata de debut către finalul lui 2021.
Opel
Pe vremea când Opel era parte componentă a gigantului General Motors, nemții au mișcat apele cu Ampera. Nu a fost un model electric așa cum l-am descrie noi astăzi, ci mai degrabă un plug-in hybrid/electric cu range extender, dar încercarea nemților nu a fost trecută cu vederea. Între timp, Opel a ajuns să facă parte din portofoliul grupului PSA Peugeot-Citroen. La scurt timp de la intrarea în marea familie franceză, Opel a prezentat o nouă generație Corsa, iar de data aceasta, hatchback-ul mic a primit și o variantă electrică (Corsa-e).
Din 2021, Opel are în România și un reprezentat în gama SUV-urilor electrice: Mokka-e. Am condus deja noul SUV la începutul lunii martie (testul poate fi citit aici), modelul fiind disponibil pentru comandă la un preț de pornire de 33.835 de euro.
Peugeot
Peugeot 208 și SUV-ul 2008 sunt modelele de clasă mică cu care producătorul francez reușește performanțe notabile an de an. Din 2020, ambele modele sunt disponibile și în versiuni electrice (e-208 și e-2008), înrudite până în măruntaiele bateriilor cu mai sus numiții Opel Corsa-e și Opel Mokka-e. Fișa tehnică a lui Peugeot e-208 poate fi citită aici, iar prețurile lui e-2008 pot fi consultate într-o pagină de Showroom dedicată modelului francez.
Porsche
Porsche își etalează sportivitatea indiferent de segmentul în care își dorește să joace. Chiar și Cayenne sau Panamera au versiuni cu performanțe demne de supercar-urile anilor ’90. Același lucru s-a întâmplat și în momentul proiectării lui Taycan, primul model electric al companiei germane. Disponibil în mai multe variante de putere și baterii, Taycan a reușit rapid să-și pună numele în fruntea unor circuite celebre. În cazul lui Taycan, nu a fost vorba doar despre putere pură. Nemții au venit cu un interior care i-ar impresiona chiar și pe producătorii de lux, în timp ce designul ar putea întoarce capul carosierilor cu ștaif din Italia.
Anul acesta, Porsche a adăugat un nou nume în portofoliul de electrice: Taycan Cross Turismo. Datele tehnice ale versiunii cross sunt aici. Odată cu debutul noului Taycan Cross Turismo, am pregătit și un material despre modul în care Porsche ne demonstrează că și electricele pot fi Turbo.
Renault
Cu o carieră începută în urmă cu aproape 9 ani, Renault Zoe este unul dintre cele mai cunoscute modele electrice din Europa. S-a impus în clasamentele Uniunii Europene luni la rând, a fost pe prima treaptă și în preferințele românilor, iar începând cu 2019 a primit a doua generație. De-a lungul timpul, francezii au făcut mai multe modificări, atât în dreptul motorizării, cât și în dreptul capacității bateriei. Indiferent de cum îl privești, Zoe rămâne unul dintre promotorii mașinilor electrice în Europa. În țara noastră, modelul electric al francezilor are un preț de pornire de 30.350 de euro.
Škoda
Škoda a experimentat segmentul electric cu Citigo-e iV, un model dedicat orașului. Dar acela a fost preambulul, pentru că de la finalul anului trecut, oficialii constructorul ceh au scos așii din mânecă și l-au eliberat pe Enyaq iV. SUV-ul este construit pe o platformă dedicată modelelor electrice și propune mai multe versiuni de baterii și motorizări. Ca orice model Škoda, SUV-ul electric plusează în dreptul spațiului interior și în departamentul soluțiilor inteligente.
Smart
Smart a fost primul producător european cu o gamă formată exclusiv din modele electrice. Sincer să fiu, când oferta e formată doar din două modele (EQ ForTwo/EQ ForTwo Cabrio și EQ ForFour), transformarea parcă nu mai pare atât de complicată. Dar n-o să fiu cârcotaș și o să recunosc statutul Smart. Din 2019, Smart a virat brusc către China în momentul în care Geely a cumpărat 50% dintre acțiuni. Aerul oriental adus de Geely a schimbat orizonturile Smart, iar la începutul acestui an, oficialii companiei au confirmat că pregătesc un SUV compact pe care l-am putea vedea în 2022. Smart EQ ForTwo rămâne unul dintre cele mai accesibile modele electrice europene, prețul de pornire fiind de 22.600 de euro. Detaliile tehnice ale modelelor electrice Smart pot fi consultate aici.
Tesla
Tesla a devenit un fenomen global. Indiferent de cum încerci să privești lucrurile, producătorul american a reușit, prin puterea exemplului, să aducă un aer proaspăt în industria auto. Totul a început cu Roadster, însă Model S rămâne adevărata piatră de temelei a americanilor. Acum, gama Tesla are 4 modele, iar din 2020 există și o pagină dedicată comenzilor venite din România.
Volkswagen
Liderul european, Volkswagen, nu putea lipsi de la întâlnirea producătorilor de mașini electrice. Nemții au început cu versiunile electrice e-Golf și e-Up!, însă momentul de trecere a avut loc în 2019 odată cu lansarea hatchback-ului ID.3.
Alintat “Golful electricelor“, ID.3 își propune să schimbe complet percepția publicului despre mașinile electrice. De anul acesta, alături de ID.3, în oferta constructorului vei găsi și SUV-ul ID.4.
Volvo
Volvo a fost mai tot timpul ocupat de siguranța celor aflați la bordul mașinilor sale. Și pentru asta, un sincer “Kudos”. Valul electrificării a lovit și pe coasta suedeză, iar XC40, unul dintre modelele preferate ale publicului și cel mai mic SUV din gama Volvo, a primit o variantă 100% electrică. La începutul acestui an, Volvo a plusat cu noul C40 Recharge, un SUV coupé înrudit cu XC40. Istoria Volvo în segmentul mașinilor electrificate a început în 2007, motiv pentru care am preăgit și un material detaliat despre cum au evoluat suedezii în acest domeniu.