Mașinile electrice din România în 2022

Piața românească de mașini electrice adună în anul 2022 peste 30 de reprezentanți: de la hatchback-uri mici până la SUV-uri premium mari, de la Dacia Spring până la luxoasele BMW iX și Mercedes EQS. Facem cunoștință cu mașinile electrice disponibile în România în 2022.

Mașinile electrice reușesc să țină capul de afiș al industriei auto de epocă recentă. Fie că vorbim despre saloane auto (puține, câte au fost anul trecut, din cauza pandemiei), fie că ne uităm peste strategiile prezentate de companii, mașinile electrice sunt puse în prim-plan.

Iar această strategie adoptată de constructori are în spate și o serie de proiecte gândite de autorități. Primul care îmi vine în minte este Fit for 55, proiectul mamut prin care Uniunea Europeană a propus interzicerea vânzărilor de mașini cu motoare diesel și pe benzină începând din 2035.

Pe listă o să pun și a 26-a ediție a Conferinței pentru Schimbări Climatice organizată de Națiunile Unite (Climate Change Conference, COP26) unde mai mulți constructori și-au luat angajamentul că nu vor mai vinde mașini cu motoare termice la nivel global începând din 2040.

Pentru moment sunt doar propuneri, planuri și strategii, însă o mutare importantă a venit și din partea publicului. Vă explic imediat.

Electricele și piața europeană

Rezultatele cu privire la vânzările din 2021 nu au fost încă publicate, însă piața auto se transformă, pentru că trendul e evident. Spre exemplu, până la finalul lunii noiembrie, în Europa de Vest, EFTA (Norvegia, Elveția și Islanda) și Marea Britanie fuseseră comercializate peste un milion de mașini electrice. Pentru a avea și un punct de sprijin vizual, rezultatul se traduce astfel: una din 10 mașini înmatriculate până în noiembrie 2021 în regiunile amintite mai sus a fost electrică. Comparat cu 2020, vorbim despre o valoarea aproape dublă a cotei de piață.

Foto: Dreamstime

În plus, anul 2021 a adus și o serie de premiere bifate de mașinile electrice. Spre exemplu, în luna august, numărul înmatriculărilor de electrice din UE l-a depășit pe cel al mașinilor echipate cu motoare diesel, iar în luna septembrie, Tesla Model 3 a devenit cel mai bine înmatriculat model din Europa (da, a depășit chiar și înmatriculările lui Volkswagen Golf).

Deși rezultatele venite din piață care aduc în prim-plan mașinile electrice sunt sporadice, e clar că publicul se adaptează ofertelor noi. Un punct de pornire important l-au avut și versiunile plug-in hybrid, despre care am vorbit separat într-un articol dedicat.

Desigur, vânzările de mașini electrice sunt stimulate și de autoritățile statelor europene. Există subvenții acordate în momentul achiziționării, sunt diverse beneficii în ceea ce privește impozitarea sau sunt oferite avantaje în utilizarea zilnică (parcări gratuite, posibilitatea traversării așa-numitelor Green Zones din centrele orașelor).

Electricele și piața din România

Poate ai fi tentat să crezi că pe piața din România lucrurile nu se mișcă atât de repede ca în Europa de Vest. Doar că datele raportate arată o transformare importantă a pieței locale. Mai precis, cota de piață a electricelor înmatriculate în România a crescut de la 2% la peste 5%.

Pe tot parcursul anului 2020, în România au fost înmatriculate 2.846 de mașini electrice, iar anul trecut, pe piața locală au fost înmatriculate 6.338 de exemplare.

Creșterea nu se datorează doar subvențiilor venite din partea statului, ci și mulțumită ofertei constructorilor.

Foto: Dreamstime

Mașini electrice în 2022 pe piața din România

Chiar dacă 2021 a fost marcat de pandemia de coronavirus și de criza globală de microcipuri, producătorii au continuat lansările și au reușit, ca până la final de decembrie, să pună în showroom-uri multe dintre premierele anunțate în 2020.

În ceea ce privește 2022, producătorii sunt gata să aducă în fața publicului și mai multe mașini electrice. O să fac o vizită fiecăruia în parte și vă spun care sunt noutățile pentru 2022 și ce poți cumpăra deja.

Pe silențios dar de neoprit, electrificarea a luat pe sus lumea mobilității, cu avantaje evidente: o mașină electrică nu poluează, poate fi încărcată acum cu ușurință, presupune costuri reduse de întreținere și facilități fiscale. Misiunea PPC Blue este de accelera tranziția energetică în transport și construiește infrastructura de mobilitate în toată lumea.

Descoperă aici stațiile de încărcare potrivite pentru tine și mașina ta, acasă, la birou sau în tranzit.

Alfa Romeo

Alfa Romeo nu are încă o electrică în gamă. De câțiva ani, producătorul a intrat într-o fază nouă a dezvoltării, iar Giulia și Stelvio sunt captele de afiș ale italienilor. Cât mai durează până vom vedea o electrică semnată de Alfa Romeo? Răspunsul vine din partea lui Jean-Philippe Imparato, CEO-ul companiei. Într-un interviu acordat la finalul anului trecut, reprezentantul Alfa Romeo spunea că prima electrică a constructorului italian va debuta în 2024 și va avea la bază o nouă platforma realizată de grupul Stellantis. Iar după 2024, lucrurile vor curge diferit pentru Alfa Romeo. Tot Jean-Philippe Imparato spune că în 2025 și 2026 vor urma o serie de lansări importante pe partea de electrice, urmând ca din 2027 constructorul să lanseze exclusiv modele cu baterii.

Audi

Bazele electrificării în gama Audi au fost puse în 2018, anul lansării SUV-ului e-tron. A urmat varianta „cocoșată” e-tron Sportback, iar din 2021 au fost introduse și versiuni de performanță S. Prețurile pentru Audi e-tron pornesc de la 72.000 de euro și ajung până la 97.300 de euro în cazul variantei de top S. Varianta e-tron Sportback are un preț de pornire de 75.000 de euro. În cazul în care vrei să zăbovești mai mult asupra versiunilor, poți consulta paginile de Showroom dedicate modelelor e-tron și e-tron Sportback.

Audi e-tron.

Tot în gama Audi găsești și noul e-tron GT, un sedan-coupé realizat pe o platformă avansată, de de 800V, dedicată exclusiv modelelelor electrice. Dacă ai impresia că modelul Audi îți amintește de Porsche Taycan, pot să-ți confirm că nu te înșeli. Cele două modele electrice împart aceeași platformă tehnică. Varianta de bază a lui e-tron GT costă în România 105.400 de euro, iar vârful de gamă, RS e-tron GT pornește de la 146.100 de euro. Poți consulta datele tehnice aici.

Audi e-tron GT.

Ultimul venit pe lista de electrice Audi este Q4. SUV-ul dezvoltat pe baza platformei MEB (aceeași arhitectură folosită de Volkswagen și Škoda) este disponibil în două versiuni de caroserie: Q4 și Q4 Sportback (SUV coupé). Modelul a fost introdus pe piața din România în a doua parte a anului trecut și are un preț de pornire de 46.700 de euro. Dacă îți place mai mult varianta Q4 Sportback, atunci trebuie să ai în vedere că prețul de pornire este mai mare cu 2.000 de euro. Îți las aici un link către pagina de Showroom în care găsești toate datele tehnice și lista completă de prețuri. Noi l-am testat în ROCHARGE, turul țării cu mașini electrice, și după 1.900 de kilometri parcurși ne-am întors cu un raport complet despre autonomia reală, consum și costuri de încărcare.

Audi Q4 e-tron Sportback.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Audi Q4 e-tron46.700 – 59.800170 – 299338 – 516SUV compact
2.Audi Q4 e-tron Sportback48.700 – 61.800170 – 299344 – 527SUV compact
3.Audi e-tron72.000 – 97.300313 – 503315 – 409SUV mare
4.Audi e-tron Sportback75.000 – 99.300313 – 503321 – 421SUV mare
5.Audi e-tron GT105.400 – 146.100530 – 646464 – 479Sedan-coupé

BMW

BMW i3 este unul dintre cei mai vechi reprezentanți ai segmentului electric în Europa. Lansat în 2013, i3 a convins peste 200.000 de clienți. De-a lungul anilor, BMW a operat o serie de modificări atât la nivelul bateriei, cât și în dreptul resurselor oferite de motorul electric. Lista de prețuri și detaliile tehnice ale lui i3 sunt disponibile în pagina de Showroom.

BMW i3.

De anul trecut, gama de electrice BMW s-a extins cu SUV-ul de clasă medie iX3 (echivalentul electric al lui X3). L-am testat bine de tot timp de 9 zile prin țară și ne-am întors cu date complete despre consum, autonomia reală, și costurile de încărcare. Prețurile încep de la 65.688 de euro, iar în pagina de Showroom găsești toate informațiile tehnice.

BMW iX3

De la finalul anului trecut, BMW a adus și în România noul iX. Constructorul german îl descrie drept unul dintre cele mai avansate modele electrice de pe piață datorită tehnologiilor integrate la interior. În prezent, modelul poate fi comandat în versiunile iX xDrive40 și iX xDrive50, iar pe parcursul lui 2022 va fi introdusă și varianta de top iX M60 (cel mai puternic model electric de serie dezvoltat până acum de BMW). Prețurile lui BMW iX pornesc de la 78.838 de euro și pot fi consultate aici.

BMW iX.

Una dintre cele mai recente lansări în materie de electrice BMW o reprezintă i4, un sedan-coupé de clasă medie. Poți să-l comanzi în România, iar prețurile pornesc de la 52.955 de euro. Asta dacă nu vrei să alegi versiunea de top i4 M50. Găsești toate informațiile despre BMW i4 în pagina de Showroom dedicată.

BMW i4.

Prima jumătate a anului a fost plină pentru constructorul german. Pe lângă noutățile importante aduse în gama de modele cu motoare termice, BMW a introdus în portofoliu alte două electrice: i7 și iX1.

Ambele modele fac parte din strategia Power of Choice, o filozofie prin care constructorul bavarez vrea să ofere clienților un pachet bogat de motorizări: de la termice clasice până la electrice. Pentru că și i7 și iX1 vin ca alternative la noile Seria 7 și X1.

i7 este vârful de gamă în materie de electrice BMW. Nemții au deschis deja listele de precomenzi și în România. Prețul de pornire este de 132.447 de euro pentru varianta i7 xDrive60 (două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, care dezvoltă în total 544 de cai putere și 745 Nm. Bateria de 101,7 kWh asigură o autonomie maximă de 625 de kilometri. Conform producătorului, primele unități vor fi livrate în România până la finalul acestui an.

BMW iX1 este cel mai mic SUV electric al mărcii. În acest moment, constructorul a anunțat o singură variantă electric: iX1 xDrive30. Modelul este echipat cu două motoare electrice care dezvoltă în total 313 cai putere, iar bateria de 64,7 kWh asigură o autonomie de până la 438 de kilometri. Debutul comercial este programat pentru luna octombrie.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.BMW i341.472 – 45.042170 – 184283 – 308Hatchback mic
2.BMW iX365.688 – 69.156286453 – 462SUV mediu
3.BMW i452.955 – 65.986340 – 544513 – 585Sedan-coupé
4.BMW iX78.838 – 104.185326 – 523425 – 630SUV mare
5.BMW i7133.447544626Limuzină
6.BMW iX1N/A313438SUV compact

Citroën

Pentru 2022, oferta electrică Citroën nu se modifică. Singurul model pe care îl vei găsi deocamdată în showroom-ul francezilor va fi ë-C4. La ora redactării acestui articol, îl găsești doar în varianta de echipare de top Shine, iar prețul de pornire este de 40.500 de euro. Probabil că producătorul francez va reintroduce în ofertă și restul versiunilor de echipare. Cu ë-C4 am petrecut 9 zile în turul ROCHARGE, iar dacă vrei să vezi cum s-a comportat modelul francez în condiții reale în România, poți citi raportul complet obținut după 1.900 de kilometri.

Citroën ë-C4.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Citroën ë-C434.900- 40.500136350SUV compact

Cupra

Cupra, divizia de performanță aflată sub umbrela Seat, a prezentat în luna mai a anului trecut noul model electric Born. Prima electrică a companiei iberice e construită pe platforma folosită și de Volkswagen ID.3 și va fi disponibil pentru comandă în România în cursul anului 2022. Born va putea fi configurat doar cu un singur motor electric și roți motrice spate, însă producătorul iberic propune două versiuni de putere: 150 CP și 310 Nm, respectiv 204 CP și 310 Nm.

Pentru moment, nu știm când am putea vedea un Born lansat și sub sigla Seat.

Cupra Born.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Cupra BornN/A150 – 204349 – 420Hatchback compact

Dacia

După prezentarea modelului Dacia Spring, internetul din România s-a împărțit în două tabere: cei care au salutat apariția primul model electric produs sub sigla Dacia și cei care au criticat vehement atât caracteristicile tehnice, cât și țara de proveniență a lui Spring. Și totuși, cei care aveau în plan achiziționarea unui model electric de oraș au profitat de campania de precomenzi și s-au înscris pe liste. Startul acestui proces a fost dat la în primăvara anului trecut, însă primele livrări au luat cu asalt showroom-urile europene abia la final de 2021. Și ca să înțelegeți cum s-au desfășurat lucrurile vă ofer două momente importante din cariera lui Spring: aproape 40.000 de comenzi în Europa în doar opt luni de la deschiderea listelor (dintre care s-au livrat peste 17.000 de unități) și locul al treilea în topul celor mai înmatriculate mașini electrice din Europa în luna octombrie.

În România, lucrurile au fost clare: în cele 3 luni de la startul livrărilor, Spring a devenit cel mai înmatriculat model electric din țară. 3.068 de exemplare au ajuns în garajele clienților, cu mult peste cele 985 de electrice vândute de Volkswagen pe tot parcursul anului trecut.

În acest moment, modelul poate fi comandat doar în varianta de top Comfort Plus, iar prețul de pornire este de 19.100 de euro.

Dacia Spring.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Dacia Spring16.800 – 19.10045230Hatchback mini

DS

Anul acesta, oferta electrică propusă de DS Automobiles nu se modifică. Francezii vor continua să ofere SUV-ul DS 3 Crossback E-Tense echipat cu un motor electric cu 136 de cai putere și cu o baterie de 50 kWh. Prețurile modelului francez pornesc de la 39.400 de euro.

DS 3 Crossback E-Tense.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.DS 3 Crossback E-Tense39.400 – 44.400136341SUV mic

Fiat

Nici Fiat nu schimbă jocurile pentru 2022. În gama constructorului italian, singurul model electric disponibil va fi micuțul 500. Acesta poate fi comandat în 3 versiuni de caroserie, iar prețul pornește de la 27.500 de euro.

Fiat 500 electric.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Fiat 500e27.590 – 36.85095 – 118190 – 303Hatchback mic
2Fiat 500e Cabrio35.400118303Cabrio mic

Ford

Ford a ales ca primul model electric de serie disponibil la nivel global să poarte un nume de legendă: Mustang Mach-E. Americanii vin cu o gamă generoasă de motorizări care pot fi echipate cu două tipuri de baterii. Vârful de gamă, Mustang Mach-E GT doar ce s-a lansat oficial și devine cel mai puternic Mustang pe care îl poți cumpăra oficial în Europa.

Versiunea de bază a lui Mustang Mach-E are un preț de pornire de 51.800 de euro, în timp ce pentru vârful de gamă trebuie să plătești cel puțin 77.800 de euro. Detalii despre motorizări, baterii și prețuri găsești în pagina de Showroom dedicată modelului american.

Dacă Mustang Mach-E îți intră pe sub piele și vrei să te cufunzi în tabele cu timpi de încărcare, autonomie reală sau consum, îți recomand raportul pe care l-am făcut după turul ROCHARGE.

Ford Mustang Mach-E GT.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Ford Mustang Mach-E51.800 – 77.800269 – 487439 – 610SUV mediu

Honda

Pentru 2022, Honda nu pregătește noutăți în gama electrică. La fel ca anul trecut, japonezii vor livra doar modelul de oraș Honda e. Detaliile tehnice complete și prețul pot fi consultate aici.

Honda e.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Honda e39.980154210Hatchback mic

Hyundai

Nici Hyundai nu are planuri să-și modifice portofoliul de electrice în 2022. La fel ca în 2021, clienții care vor o electrică Hyundai pot opta pentru trei modele: Ioniq electric, Kona Electric sau noul Ioniq 5.

Cea mai accesibilă versiune electrică (pentru că există și variante full-hybrid și plug-in hybrid) a lui Hyundai Ioniq are un preț de pornire de 39.675 de euro, în timp ce Kona Electric pleacă de la 38.247 de euro.

Hyundai Ioniq 5, cel mai nou model din gamă și unul dintre cele mai apreciate electrice în acest moment, este disponibil în două variante de baterie cu un preț de listă care începe de la 51.836 de euro. Hyundai derulează însă oferte constante care-i scad prețul cu aproape 5000 de euro înainte de bonusul Rabla Plus.

Hyundai Ioniq 5.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Hyundai Ioniq electric39.675136311Sedan compact
2.Hyundai Kona EV38.247 – 47.410136 – 204305 – 484SUV mic
3.Hyundai Ioniq 551.836 – 59.571218 – 306430 – 481Crossover/SUV mediu

Jaguar

În ciuda faptului că Jaguar a fost primul producător premium european care a lansat un SUV electric, constructorul britanic trece acum printr-o perioadă de transformare. Strategia lansată se numește Reimagine, iar conform acesteia, începând cu 2025, Jaguar se va transforma în brand 100% electric. Între timp, însă, singurul model electric din gama britanicilor rămâne SUV-ul I-Pace.

Jaguar I-Pace.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Jaguar I-Pace78.540 – 94.010400470SUV mare

Jeep

Stellantis, grupul din care face parte și Jeep, are o strategie complexă în ceea ce privește lansarea mașinilor electrice. În cazul Jeep, oficialii grupului au anunțat că primul model electric va fi lansat în 2023. Ce-i drept, americanii ne-au arătat la început de 2021 conceptul electric Wrangler Magneto, însă niciun reprezentant al companiei nu a confirmat o posibilă versiune de producție a acestuia. Altfel spus, mai așteptăm.

Dacă totuși cauți un Jeep care să ruleze (și) electric, poți oricând să studiezi noua gamă de modele plug-in hybrid formată din Wrangler, Compass și Renegade.

Conceptul electric Jeep Wrangler Magneto.

Kia

Kia este unul dintre producătorii care apasă pe accelerație constant în zona electrică, având trei modele electrice în gamă. Cel mai longeviv este Kia Soul EV, model a cărui primă generație a fost lansată în urmă cu aproape 8 ani. Îl găsești în România în cea mai recentă versiune de la 37.569 de euro.

Tot din oferta Kia poți alege și e-Niro, un SUV de clasă mică al cărui preț pornește de la 40.700 de euro.

Cel mai recent model electric introdus de Kia în portofoliu se numește EV6. Este fabricat pe o platformă comună cu cea a lui Hyundai Ioniq 5 și poate fi comandat și în România. Prețul de pornire este de 47.993 de euro, iar modelul este disponibil în două variante de putere și două variante de baterie. Toate detaliile tehnice și prețurile versiunilor sunt disponibile aici.

Kia EV6.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Kia Soul EV37.569 – 43.869136 – 204276 – 452Monovolum mic
2.Kia e-Niro40.706 – 46.465136 – 204289 – 455SUV mic
3.Kia EV647.993 – 55.466170 – 228394 – 528Crossover/SUV mediu

Land Rover

Strategia Reimagine nu se aplică doar brand-ului Jaguar, ci și mărcii Land Rover. Și există o serie de elemente distincte între cele două mărci în materie de electrificare. Dacă Jaguar va deveni o marcă 100% electrică începând cu 2025, Land Rover începe cu pași mici. Primul model electric al mărcii este programat pentru debut în 2024, urmând ca până în 2026, compania să aibă 6 mașini cu baterii în portofoliu. Concomitent, grupul Jaguar Land Rover analizează posibilitatea dezvoltării unor mașini electrice cu pile de combustie pe bază de hidrogen, iar prototipul cu care vor lucra are la bază actualul Defender.

Lexus

Lexus UX 300e, primul model electric de serie al mărcii nipone, a fost prezentat oficial în 2018. Cu toate acestea, listele de comenzi pentru piața din România au fost deschise abia la finalul anului trecut. Lexus UX 300e poate fi comandat într-o singură versiune de motorizare (un motor electric cu 204 CP și baterie cu o capacitate de 54 kWh). Prețul de pornire este de 47.500 de euro.

Lexus UX 300e.

Anul acesta, japonezii au în plan și lansarea comercială a lui Lexus RZ, un nou SUV electric produs pe o platformă dedicată acestui tip de propulsie.

SUV-ul a fost prezentat spre finalul lunii aprilie și folosește platforma e-TNGA, aceeași arhitectură disponibil în acest moment pe electricele Toyota bZ4x și Subaru Solterra. Pentru moment, japonezii anunță o singură motorizare: RZ 450e. SUV-ul va fi echipat cu două motoare electrice, câte unul pe fiecare punte, resursele totale fiind de 313 cai putere și 435 Nm. Bateria integrată are o capacitate de 71,4 kWh, iar autonomia maximă estimată va fi de peste 400 de kilometri. Noul SUV electric va fi putea fi echipat opțional cu tehnologia One Motion Grip care include un sistem de tipul steer-by-wire și un volan cu formă neconvențională. Conform reprezentanților Lexus, toate detaliile tehnice vor fi comunicate în apropierea debutului comercial, moment programat pentru finalul anului.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Lexus UX 300e47.500 – 59.560204305 – 315SUV compact
2.Lexus RZN/A313peste 400SUV mediu

Mazda

Mazda nu complică oferta de electrice în 2022, singurul model disponibil urmând să fie, în contiunuare, SUV-ul Mazda MX-30. Clienții pot comanda o singură motorizare și baterie, iar prețurile anunțate de niponi pornesc de la 33.490 de euro. Datele tehnice complete pot fi consultate aici.

Mazda MX-30.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mazda MX-3033.490 – 34.090145200SUV compact

Mercedes-Benz

În primul rând, Daimler a decis ca toate modelele electrice din gamă să treacă în sub-brandul Mercedes-EQ (diferit de clasicele Mercedes-Benz, de sportivele Mercedes-AMG și de luzoasele Mercedes-Maybach). V-am zis din start lucrul ăsta, să nu aveți vreun șoc în caz că intrați pe pagina producătorului. În al doilea rând, constructorul premium are una dintre cele mai generoase oferte din acest moment în ceea ce privește gama de electrice.

Intrarea în gamă se face cu EQA, un SUV electric de clasă compactă lansat la început de 2021. Costă 50.530 de euro, iar toate informațiile tehnice sunt disponibile în pagina de Showroom dedicată.

Urmează Mercedes-EQ EQB, tot un SUV compact, dar care poate fi echipat cu până la 7 locuri. Acesta a fost introdus în ofertă spre finalul anului trecut, iar prețul de pornire este de 57.100 de euro.

Mercedes-Benz EQB

Dacă vrei să ajungi în segmentul mediu, răspunsul Mercedes se numește EQC. Sunt convins că îl știi deja, întrucât EQC a fost primul model electric de serie al producătorului din Stuttgart. Noi l-am pus la treabă în roadtripul de 8 zile ROCHARGE și am adunat informații despre consum, autonomia reală și costurile de încărcare.

Vârful de gamă în materie de modele electrice se numește EQS. E un alter ego al Clasei S și unul dintre cele mai spectaculoase modele ale prezentului. Prețurile sunt și ele din liga mare: 102.480 de euro pentru versiunea de bază.

Mercedes-EQ EQS.

Dacă vrei ceva pentru întreaga familie, Mercedes are în ofertă și un Clasa V electric (EQV). Prețurile încep de la 70.720 de euro.

Dar gama nu se oprește aici: recent, Mercedes a deschis comenzile și pentru EQE, care practic este un Clasa E cu propulsie electrică. Modelul este disponibil în două variante de motorizare: EQE 350+ și AMG EQE 43 4Matic. Puterea oferită variază între 292 și 476 CP, iar autonomia maximă – în funcție de versiune – este cuprinsă între 532 și 639 de kilometri.

Mercedes-EQ EQE.

Cea mai recentă lansare în gama de electrice Mercedes se numește EQS SUV. Modelul folosește aceeași platformă utilizată și de limuzina EQS. Modelul va putea fi comandat fie cu un singur motor electric pe puntea spate, fie cu două motoare electrice (câte unul pe fiecare punte).

În acest moment, Mercedes a anunțat trei versiuni de motorizare: EQS 450+, EQS 450 4Matic și EQS 580 4Matic. Resursele variază de la 360 la 543 de cai putere, iar autonomia maximă oferită de bateria cu capacitate de 107,8 kWh ajunge la 660 de kilometri (valoare valabilă pentru varianta EQS 450+).

Conform producătorului, noul EQS va fi disponibil pentru comandă în a doua parte a anului.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mercedes-EQ EQA50.530 – 57.640190 – 292425 – 430SUV compact
2.Mercedes-EQ EQB57.100 – 59.840228 – 292422SUV compact
3.Mercedes-EQ EQC69.660 – 78.890408429 – 433SUV mediu
4.Mercedes-EQ EQE73.980 – 104.160292 – 476532 – 639Sedan mare
5.Mercedes-EQ EQV70.716 – 75.129204231 – 356Multi Utility Vehicle
6.Mercedes-EQ EQS102.480 – 142.140292 – 523626 – 768Limuzină
7.Mercedes-EQ EQS SUVN/A360 – 543613 – 660SUV

Mini

Aventura electrică Mini a început cu clasicul hatchback mic. Primul model electric de serie al constructorului britanic se numește Mini Cooper SE, iar prețul de pornire al acestuia este de 33.975 de euro.

Deși anul acesta nu vom vedea un Mini electric nou, lucrurile se vor schimba din 2023: viitoarea generație a SUV-ului Countryman va avea versiune electrică.

Mini Cooper SE.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Mini Cooper SE33.975184234Hatchback mic

Mitsubishi

Cu toate că Mitsubishi a avut o încercare timidă de a pătrunde în segmentul electricelor în momentul în care a lansat i-MIEV (în 2009), prezentul nu-i favorabil din acest punct de vedere. Momentan, japonezii nu au niciun model electric disponibil pentru comandă în Europa și nici nu există semne că vom vedea prea curând o mașină cu baterii semnată de Mitsubishi. Totuși, dacă vrei să mergi și electric într-un model al producătorului nipon, poți încerca plug-in hibridul Eclipse Cross.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV.

Nissan

Nissan rămâne unul dintre veteranii segmentului electric. Atât în Europa, cât și la nivel global. Pe piața din România, constructorul japonez este prezent în segmentul electricelor cu Leaf.

De anul trecut, în gamă ar fi trebuit să i se alăture și SUV-ul Ariya, însă criza globală de microcipuri și evoluția pandemiei de coronavirus au făcut ca niponii să amâne lansarea pe piață.

Nissan Ariya.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Nissan Leaf36.700 – 46.800150 – 217270 – 385Hatchback compact
2.Nissan AriyaN/A218 – 394360 – 500SUV mediu

Opel

Opel este unul dintre constructorii care anul acesta nu va schimba gama de electrice. În acest moment, nemții au în ofertă două modele echipate cu baterii: hatchback-ul Corsa-e și SUV-ul de clasă mică Mokka-e.

Dintre cele două, cu Mokka-e ne-am „împrietenit” mai mult. Și asta pentru că a stat cu noi 9 zile în turul ROCHARGE. Am parcurs peste 1.900 de kilometri, iar la finalul road-tripului am pregătit și un raport detaliat despre autonomie reală, consum și costuri de încărcare.

Opel Mokka-e.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Opel Corsa-e30.800 – 35.010136330Hatchback mic
2.Opel Mokka-e34.585 – 39.860136338SUV mic

Peugeot

Dacă nu ești convins că Opel Corsa-e sau Opel Mokka-e sunt pe placul tău, atunci poți merge într-un showroom Peugeot. Francezii au o ofertă similară în cele două segmente: Peugeot e-208 și e-2008. Mai mult decât atât, modelele celor doi constructori sunt înrudite și folosesc aceeași platformă tehnică, aceeași baterie și același motor.

Indiferent de alegerea făcută, cei doi constructori vin în întâmpinarea publicului cu o motorizare cu 136 de cai putere și cu o baterie de 50 kWh.

Peugeot e-2008.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomei (km)Segment
1.Peugeot e-20831.359 – 36.239136340Hatchback mic
2.Peugeot e-200835.573 – 40.448136310SUV mic

Porsche

Din a doua parte a anului trecut, Porsche are două modele electrice în portofoliu. Bine, dacă e s-o spun cu subiect și predicat, nemții au un model electric oferit în două versiuni de caroserie. Dar aici fiecare poate să vadă lucrurile diferit.

Revenind la oferta electrică, în gamă găsești Porsche Taycan și Porsche Taycan Cross Turismo. Pe tot parcursul anului trecut, constructorul a adus o serie de îmbunătățiri versiunilor: au apărut noutăți la nivelul motorizărilor, dar și în dreptul autonomiei. Cea mai recentă modificare constă în introducerea versiunilor Taycan GTS și Taycan GTS Sport Turismo.

Porsche Taycan Cross Turismo.

Cu modelul sport electric ne-am intersectat de mai multe ori în 2021. Eu am condus Taycan Cross Turismo în cadrul unui eveniment în Germania, în timp ce Taycan Performance Battery Plus a fost analizat de 16 jurnaliști în turul ROCHARGE, unde am notat și autonomia reală a mașinii pe șoselele din România.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Porsche Taycan89.218 – 193.682408 – 761409 – 505Sedan-coupé
2.Porsche Taycan Cross Turismo102.035 – 195.097476 – 761453 – 491Break/Crossover

Renault

Zoe mai are puțin și împlinește 10 ani de la debut. Hatchback-ul este unul dintre cele mai cunoscute modele electrice din Europa, iar luni la rând s-a impus în clasamentele de vânzări din Uniunea Europeană. Și în 2022 va fi prezent în oferta din România, iar prețul de pornire este de 30.620 de euro.

Din 2022, în oferta producătorului francez o să apară însă un pariu puternic al mărcii: noul Renault Megane E-Tech Electric. L-am văzut în premieră înainte de prezentarea oficială de la München.

Prețul de pornire pe piața din România este de 32.900 de euro pentru varianta de bază cu baterie de 40 kWh și motor electric de 130 CP. Vârful de gamă (motor de 220 CP, baterie de 60 kWh și autonomie de 470 de kilometri) poate fi comandat de la 45.400 de euro.

Renault Megane E-Tech Electric.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Renault Zoe30.620 – 33.920108 – 135300 – 395Hatchback mic
2.Renault Megane E-Tech Electric32.900 – 45.400130 – 220300 -470Hatchback/crossover compact

Škoda

Din 2021, Škoda a introdus în ofertă SUV-ul electric Enyaq. E produs pe platforma grupului Volkswagen, aceeași arhitectură care stă la baza lui Audi Q4 e-tron, Cupra Born și Volkswagen ID.3, ID.4 și ID.5. Poți să comanzi SUV-ul în trei versiuni de putere, prețul variantei de bază fiind de 41.000 de euro.

În 2022, în gama constructorului din Mlada Boleslav o să apară și SUV-ul cu spate „tăiat” Enyaq Coupé iV, prezentarea noii variante de caroserie fiind programată pentru 31 ianuarie.

Škoda Enyaq iV.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Škoda Enyaq41.054 – 50.295180 – 265412 – 534SUV compact/mediu
2.Škoda Enyaq CoupéN/A180 – 265N/ASUV compact/mediu

Smart

Smart, marcă deținută astăzi în coproprietate de Daimler și de compania chineză Geely, se pregătește de modificări importante în gamă. Schimbarea a început prin eliminarea din ofertă a modelului EQ ForFour. Locul acestuia ar urma să fie luat de varianta de serie a prototipului Concept #1. Dar până vom asista la o lansare nouă semnată de Smart, în gamă găsești în continuare modelele EQ ForTwo și EQ ForTwo Cabrio. Detaliile tehnice ale electricelor Smart pot fi consultate aici.

Smart EQ ForTwo.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Smart EQ ForTwo23.12082134Hatchback mini
2.Smart EQ ForTwo Cabrio26.46082131Cabrio mini

SsangYong

La jumătatea anului trecut, fără prea multă zarvă, SsangYong a prezentat SUV-ul Korando e-Motion. Este primul model electric al companiei, iar producția a început deja în 14 iunie 2021. Inițial, debutul comercial în Europa era programat pentru luna octombrie, însă au apărut o serie de întârzieri. Și, deși există și alte proiecte electrice de viitor, încă nu știm dacă noul Korando e-Motion va ajunge și în România în cursul anului 2022.

SsangYong Korando e-Motion.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.SsangYong Korando e-MotionN/A190N/ASUV mediu

Subaru

Subaru mizează pe parteneriatul cu Toyota pentru a pune pe piață primele modele electrice. Startul a fost dat de Solterra, un SUV de dimensiuni compacte realizat pe o platformă dedicată mașinilor electrice. Lansarea comercială este anunțată pentru jumătatea acestui an.

Subaru Solterra.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Subaru SolterraN/A204 – 217530SUV compact

Tesla

Prin strategiile de marketing atipice practicate, Tesla a reușit să dea o față nouă mașinilor electrice. Iar modelele mărcii reușesc performanțe de vânzări impresionante și detronează mașini mult mai cunoscute. Așa cum s-a întâmplat în septembrie 2021, când Model 3 a fost cel mai bine înmatriculat model din Europa.

În acest moment, în gama Tesla există 4 modele care pot fi comandate: Model 3, Model Y, Model X și Model S. Detalii găsiți pe o pagină dedicată publicului din România.

Tesla Model 3.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Tesla Model 345.970 – 60.970306 – 490448 – 614Sedan mediu
2.Tesla Model S105.970 – 149.990670 – 1100637 – 840Sedan mare
3.Tesla Model Y63.970 – 70.970476 – 490480 – 505SUV mediu
4.Tesla Model X115.970 – 120.970670 – 1.020536 – 560SUV mare

Toyota

Producătorul japonez a avut o strategie care s-a ghidat pe promovarea sistemelor de propulsie full-hybrid. Acum, Toyota e gata să treacă la nou capitol. Primul model electric de serie cu baterii se numește bZ4X și lansarea comercială este programată pentru jumătatea acestui an. SUV-ul electric Toyota folosește o platformă dezvoltată în colaborare cu Subaru și va putea fi comandat în două versiuni de motorizare. Autonomia maximă celei mai eficiente versiuni este estimată la 500 de kilometri.

N-am spus nimic de Mirai, unul dintre puținele electrice cu pile de combustie pe bază de hidrogen, pentru că modelul nu poate fi comandat în România.

Și pentru că Toyota vrea să facă trecerea completă la electrice, într-o conferință de presă susținută la final de 2021, oficialii producătorului au dezvăluit toate electricele (sub formă de concepte) pe care le vor scoate pe piață până în 2030. Vor urma ani aglomerați la capitolul ăsta pentru fanii mărcii japoneze.

Toyota bZ4X.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Toyota bZ4X49.990 – 52.780204 – 217500SUV compact

Volkswagen

Pornind de la noua platformă MEB, Volkswagen a reușit să construiască o familie de modele electrice. Toate vor pleca de la denumirea ID, iar până acum, în gama nemților și-au făcut apariția 3 astfel de modele: hatchback-ul ID.3 și SUV-urile ID.4 și ID.5.

Pe ID.3 probabil că deja îl cunoști. I se mai spune și “Golful electricelor” și vrea să schimbe percepția publicului despre mașinile electrice. ID.4 țintește în special publicul care până acum s-ar fi orientat către Tiguan, iar ID.5 încearcă să ajungă la clienții care își doresc un SUV cu forme rotunjite și plafon cât mai cocoșat (sau SUV-coupé, dacă preferi denumirea asta).

Volkswagen ID.5.

Cu ID.4 ne-am intersectat și în ROCHARGE, iar la finalul celor 1.900 de kilometri parcurși prin țară am publicat un raport despre cât consumă și ce autonomie reală are.

Recent, Volkswagen a prezentat noul ID. Buzz. La fel ca restul modelelor din familia ID, monovolumul folosește platforma MEB a grupului German. Producătorul a lansat atât o variantă pentru pasageri, cât și una pentru marfă (ID. Buzz Cargo).

Pentru moment, Volkswagen introduce o singură motorizare pe ID. Buzz: un motor electric cu 204 cai putere și o baterie de 77 kWh. Prețurile pentru piața din România încă nu au fost comunicate, însă debutul comercial va avea loc în toamna acestui an.

Tot din acest an, Volkswagen a reintrodus în ofertă micuțul e-Up!. Modelul este disponibil într-o singură motorizare: 83 de cai putere și autonomie maximă de 260 de kilometri. Pe piața din România, cea mai accesibilă variantă pornește de 26.341 de euro.

ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Volkswagen ID.332.583 – 43.456145 – 204351 – 526Hatchback compact
2.Volkswagen ID.436.195 – 56.695148 – 299345 – 518SUV compact
3.Volkswagen ID.550.100 – 59.213174 – 299514SUV compact
4. Volkswagen ID. BuzzN/A204N/AMonovolum compact
5.Volkswagen e-Up!26.34183260Hatchback mini

Volvo

Deși pe Volvo XC40 Recharge electric l-am văzut de câțiva ani, producătorul suedez abia l-a introdus pe piața din România. Poți să-l comanzi online, iar prețurile încep de la 49.000 de euro.

Tot de anul acesta, SUV-ul coupé C40 Recharge a fost introdus în oferta din România. Prețurile încep de la 50.200 de euro.

Volvo C40 Recharge.
ModelPreț (Euro)Putere (CP)Autonomie (km)Segment
1.Volvo XC4049.000 – 57.500231 – 408416 – 421SUV compact
2.Volvo C4050.200 – 58.700231- 408432- 439SUV compact

Foto principală: Dreamstime