Continental este unul dintre cei mai importanți producători de anvelope din lume, iar o bună parte din producția sa europeană provină din uzina de la Timișoara. Înființată în 1998, uzina Continental Anvelope Timișoara a produs până acum peste 262 de milioane de anvelope.
Da, ai citit bine. 262 de milioane.
Ziua Cauciucului
Suntem la finalul zilei a patra în media proiectul Made în România by Continental la ora când scriu aceste rânduri. Este ora 23.00 și astăzi a fost un tur de forță. După o vizită la ContiTech Fluid din Carei, locul unde iau naștere majoritatea furtunilor pe care orice automobil le folosește și despre care v-a povestit Cornel, ziua noastră a continuat cu drumul spre Timișoara, via Oradea și Arad.
Am parcurs cei 270 kilometri prin burniță și ceață pentru a parca spre seară la o altă uzină importantă din divizia Continental Rubber. Alături de ContiTech Fluid Carei și de ContiTech Timișoara, divizia Rubber are în portofoliu și fabrica de anvelope din Timișoara.
„Bine ați venit la cea mai bună uzină de anvelope din România!”, a fost mesajul directorului general Matthieu Turlure. Cel mai înalt oficial ne-a primit personal, alături de o echipă numeroasă. Cele cinci mașini parțial sau total Made In Romania au parcat în curtea fabricii, iar cei zece ziariști se pregăteau pentru o lecție intensă în ceea ce înseamnă producția de anvelope. Echipați corespunzător cu pantofi speciali și veste reflectorizante, am intrat direct în pâine. Sau mai bine zis, direct în cauciuc.
La Continental Anvelope Timișoara se lucrează la foc continuu, 24 de ore din 24, șapte zile din șapte. Sunt patru schimburi care se rotesc timp de opt ore. Uzina are 2.900 de angajați, dintre care 2.600 sunt angajați permanenți.
La Timișoara se produc anvelope cu diametre care variază între 13 și 20 de inch, iar de anul viitor vor fi produse aici și anvelope de 21 de inch. Uzina din România produce pneuri de vară, de iarnă și all season. Tot aici sunt produse anvelope Ultra High Performance, anvelope pentru mașini electrice, dar și pentru vehicule utilitare ușoare.
De altfel, toate cele cinci mașini cu care efectuăm turul Made In România By Continental sunt echipate cu anvelope produse la TImișoara.
Dacia Duster Urban rulează pe anvelope Continental WinterContact TS870P, unul dintre cele mai noi modele lansate pe piață ce utilizează o nouă compoziție a compusului CoolChili ce permite performanțe optimizate pe carosabil umed, o rezistență scăzută la rulare și autonomie ridicată.
Ford Puma ST își pune puterea pe șosea prin intermediul anvelopelor Continental WinterContact TS860S, un model din gama UHP (Ultra High Performance) construit special pentru automobilele sportive.
BMW M550i xDrive are montate anvelope Continental WinterContact 850P ce oferă tracțiune îmbunătățită pe zăpadă datorită profilului S-Grip, dar și o manevrabilitate mai bună pe suprafețe uscate. Același tip de anvelope se află și în echiparea modelului Renault Koleos Initiale Paris, dar și a modelului electric Volkswagen ID.4 GTX.
De altfel, 90% din producția de anvelope de la Timișoara este destinată pieței europene, iar 10% merge pe piața americană și Asia-Pacific.
Continental Anvelope furnizează pneuri pentru echiparea OEM (pe mașinile care ies direct din fabrică) pentru numeroși constructori auto: Dacia, Renault, Fiat, Ford, Opel, Hyundai, Audi, Kia, Volkswagen, Jaguar, Mercedes-Benz, Isuzu, Suzuki, Iveco și nu numai. Aproximativ 30% din producția este destinată echipării din fabrică pentru cele mai noi modele auto. Restul, 70%, sunt anvelope dedicate pieței aftermarket. Apropo: nu există nici o diferență tehnică sau de calitate între anvelopele cu care mașina vine echipată din fabrică și cele pe care le poți cumpăra de la furnizorii autorizate de anvelope Continental.
Se întuneca deja afară atunci când mașinile din road trip-ul Made in România by Continental treceau de bariera uzinei de anvelope de la Timișoara. Într-o atmosferă animată de luminile roșii ale celor două camioane de pompieri aflate mereu pe poziție, ne-am orientat către intrarea în proaspătul Centru de Formare, inaugurat în vara acestui an. Mașini de pompieri am zis? Da, uzina Continental Anvelope este atât de mare încât are propria unitate de pompieri. Din fericire, nu a fost nevoie până acum de nicio intervenție.
Clădirea noului Centru de Formare este ca o școală modernă: la interior atmosfera este caldă, iar culorile alb și galben, specifice brandului Continental, sunt peste tot. La fel și anvelopele produse: oriunde întorci capul, observi expusă o anvelopă produs aici, la Timișoara. Toți noii angajați trec prin această clădire. De la induction, așa cum îi place departamentului de HR să spună, până la cele trei luni de formare pentru a învăța să opereze diversele mașini și procese pentru fabricarea unei anvelope.
Oamenii de la Continental sunt mândri de procesul de formare pe care l-au pus la punct și de angajații pe care îi cresc aici. Suntem invitați într-un din sălile de curs pentru a vedea cu ochii noștri cum a evoluat procesul de învățare. Dacă până acum era folosit ecranul unui computer care simula ca într-un joc video mașinăria la care noul candidat urma să lucreze – plus un panou real pe care acesta trebuia să îl acționeze, Continental a început acum tranziția către un sistem ce folosește realitatea virtuală VR și ochelarii 3D. Astfel, viitorul operator se va mișca la fel ca în realitate în timp ce învață să opereze utilajul. O altă soluție impusă de pandemie este un futurist sistem de comunicare ce implică un mini ecran, căști și microfon purtat direct pe cap și care permite comunicarea cu un specialist aflat la mii de kilometri distanță în cazul unei probleme. Cu ajutorul sistemului, acesta poate vedea în timp real care este problema și îl poate ghida pe operatorul local să o remedieze. E o soluție scumpă, dar mult mai ieftină decât miile de bilete de avion pe care ar trebui să le cumpere compania pentru ca specialiștii să se plimbe din fabrică-n fabrică la nivel mondial.
Dar gata cu învățatul, trecem la treabă. Aveam să trecem printr-un curs rapid direct în fabrică pentru a vedea câteva dintre fazele producției unei anvelope.
Cum se naște o anvelopă?
Începem direct în secția de Extrudare, acolo unde se produce calea de rulare – sau thread-ul. Este cea mai importantă componentă din viitoarea anvelopă. Calea de rulare este ceea ce va deveni mai târziu zona pe care anvelopa calcă pe asfalt, pata de contact dintre automobil și lumea reală. Amestecul de cauciuc este încărcat în extrudoare sub presiune, încălzit și trecut printr-o serie de preșabloane și șabloane. La final avem practic o fâșie de cauciuc marcată cu niște linii colorate longitudinal. Continental îi spune cod de culoare – el identifică anvelopa într-un sistem intern. Acest cod este vizibil apoi și în forma finală a anvelopei și este folosit implicit pentru recunoașterea tipului de amestec folosit. Fâșia de cauciuc este apoi răcită, este tăiată și verificată dacă corespunde în ceea ce privește lățimea, greutatea și lungimea. De aici, calea de rulare pleacă spre secția Confecții, pentru asamblarea în forma inițială a anvelopei.
Avansăm rapid către această secție, unde putem vedea cum un operator unește componentele anvelopei pentru a crea forma inițială a acesteia, așa-numita anvelopă verde, sau crudă. Nicu Barna, șeful secției, ne explică: pe lângă calea de rulare pe care am vazut-o mai devreme, în componența anvelopei mai intră o serie de elemente: apex bead-ul, un segment circular care întărește partea anvelopei care se sprijină pe jantă, cămașa interioară ce ține aerul în interiorul anvelopei, miezul textil, pereții laterali și cordul metalic – sau breakerul. Acesta din urmă constă în două fâșii de fibră metalică intercalate. Toate aceste componente sunt unite cu ajutorul unor utilaje, 44 la număr în cazul uzinei Continental, operate pe 430 de angajați.
Avem o anvelopă, dar nu o putem încă folosi. Ce facem cu o anvelopă verde?
O ducem la secția de vulcanizare. Paranteză: în limbajul nostru uzual, termenul de vulcanizare a devenit asociat cu service-urile specializate în repararea anvelopelor în urma unei pene sau montajul anvelopelor pe jante. De fapt, denumirea de vulcanizare este dată procesului termic chimic în urma căruia anvelopa în capată proprietațile sale finale și poate fi utilizată în echiparea automobilelor.
La secția de curing sau vulcanizare îl întâlnim pe Marius Tămaș. Stând în fața unui utilaj unde se învârt patru anvelope crude, acesta ne explică reacția endotermă prin care anvelopa ia forma sa finală. Anvelopa este introdusă într-o matriță și este încălzită cu abur saturat sub presiune. În funcție de tipul și dimensiuna anvelopei, procesul de vulcanizare durează între 9 și 15 minute.
Logistica
După ce anvelopa finală este produsă, intră în scenă departementul de verificare a calitații. Fiecare anvelopă este verificată manual, prin inspecție manuală și vizuală. Operatorii sunt antrenați special în centrul de formare pentru a urmări și identifica orice defect. În centrul de formare am putut vedea cum arată un stand de verificare și am rotit cu mâna noastră o anvelopă de test, iar un instructor ne-a învățat mișcările pe care le face un operator din divizia de verificarea a calității.
Fiecare dintre anvelopele care ies de pe linia de producție a fabricii este inspectată de un om. Și ies două anvelope pe secundă.
Apoi, anvelopele trebuie să ajungă la utilizatorului final, iar asta este treaba departamentului de logistică, care are o sarcină mamut. Aici, peste 50.000 de anvelope sunt sortate zilnic, depozitate și trimise către centrele de distribuție. Apropo, am întrebat care este cea mai corectă metodă pentru a stoca anvelopele. Metoda profesionistă, atunci când vine vorba de cantități mari de anvelope este cea în spic, sau laced, denumirea în limba engleză. Anvelopele de dimensiuni mari sunt stocate turn, una peste cealaltă, iar această metodă este recomandată și pentru cei care își stochează anvelopele acasă. Dar, atenție, este important ca locul de stocare să fie ferit de temperaturi extreme, de lumina directă a soarelui și de alte intemperii.
De asemenea, legat de faptul că toată lumea este interesată de DOT-ul anvelopei, specialiștii de la Continental ne-au spus că orice anvelopă stocată în condiții corespunzătoare poate fi folosită fără probleme chiar și la cinci ani de la data fabricației.
În final, oamenii de la Continental Tires ne-au aratăt și cum și-au digitalizat sistemul de transport intern. Toate cărucioarele din fabrica de la Timișoara au montate niște receptoare care fac parte dintr-un sistem de geolocalizare local. Acesta le permite operatorilor să știe în timp real unde se află fiecare cărucior. Practic, la uzina de la Timișoara, funcționează un sistem GPS local ce permite identificarea cărucioarelor ce transportă anvelope sau materiale pentru producția de anvelope. Doar în zona de logistică există 6000-7000 de cărucioare cu materie primă, deci indentificarea locație este primordială pentru îmbunătățirea procesului de producție.
Am plecat de la Continental Tires Timișoara pe înserat cu mașinile noastre încălțate cu anvelope produse chiar aici, având încă în memoria olfactivă mirosul specific din secția de vulcanizare și cel al anvelopelor noi-nouțe ce se plimbau pe conveioarele din fabrică.