Federația Internațională de Automobilism (FIA) a publicat recent regulamentul tehnic care va intra în vigoare în Formula 1 începând din sezonul 2026. În mod tradițional, o schimbare majoră de regulament conduce la o reconfigurare a performanțelor echipelor, în funcție de inginerii care reușesc să interpreteze cel mai bine litera regulamentului și, mai ales, să identifice „scăpările” din regulament care pot conduce la apariția unor inovații majore.
La fel cum s-a întâmplat și la precedentele modificări majore, forul mondial susține că modificările vor genera o creștere a spectacolului pe circuit, mai ales prin noutățile aerodinamice promise.
Noutăți aerodinamice pentru Formula 1 în 2026
Monoposturile sezonului 2026 vor avea dimensiuni mai mici, întrucât ampatamentul va scădea de la 3.600 mm la 3.400 mm (-5%), iar lățimea de la 2.000 mm la 1.900 mm (-5%).
De asemenea, masa minimă va scădea de la 798 kg la 768 kg (-3,8%), iar FIA estimează că anvelopele vor cântări 46 kg. Apropo de anvelope, acestea vor avea în continuare 18 inch, însă lățimea acestora va fi redusă cu 25 mm pe puntea față și cu 30 mm pe puntea spate, ceea ce va conduce și la o „pierdere minimă” de aderență.
Nu în ultimul rând, forța de apăsare aerodinamică va fi mai mică cu 30%, iar rezistența aerodinamică cu 55%.
Una dintre noutățile majore ale regulamentului este însă introducerea unor sisteme aerodinamice active care vor putea fi controlate de pilot pe anumite porțiuni ale circuitului prin apăsarea unui buton, după modelul implementat cu peste un deceniu în urmă cu sistemul DRS.
Astfel, piloții vor putea activa modul de pilotaj Z, prin care elementele individuale ale celor două aripi se vor deschide la un anumit unghi pentru îmbunătățirea vitezei în viraje. De asemenea, va exista modul de pilotaj X, care permite schimbarea unghiului pentru flapsurile celor două aripi pentru a maximiza viteza pe liniile drepte ale circuitului. FIA estimează că, din considerente de siguranță, modul de pilotaj X va fi disponibil doar pe liniile drepte care pot fi parcurse în cel puțin 3 secunde.
O altă opțiune pentru piloți va fi sistemul Manual Override, care va înlocui actualul sistem DRS și va permite piloților să obțină un boost de putere atunci când au nevoie pentru a depăși monopostul din față.
Noutăți pentru motoare în Formula 1 în 2026
Regulamentul tehnic pentru motoare a fost anunțat încă de acum doi ani și prevede că sistemul de propulsie hibrid al unui monopost de Formula 1 va continua să ofere circa 1.000 CP, însă modul în care va fi livrată această putere se va schimba radical.
Astfel, motorul V6 de 1,6 litri oferă în prezent aproximativ 550 kW, echivalentul a circa 750 CP, însă din 2026 va fi limitat la 400 kW, echivalentul a 544 CP. În schimb, puterea livrată de sistemul MGU-K (Kinetic Motor Generator Unit) se va tripla de la 120 kW (163 CP) la 350 kW (475 CP). Cu alte cuvinte, în noua configurație, sistemul electric va furniza aproape la fel de multă putere ca motorul V6 de 1,6 litri.
De asemenea, noul regulament prevede dublarea cantității de energie care poate fi recuperată în momentele de frânare la 8,5 MJ pe tur.
Scopul acestui raport de putere între motorul termic și sistemul electric este, așa cum probabil intuiești, reducerea consumului de carburant. Astfel, FIA anticipează că motorul V6 de 1,6 litri va consuma circa 70 kg de carburant pe parcursul unei curse din sezonul 2026, comparativ cu 100 kg în 2020 și comparativ cu cele 160 kg consumate de vechile motoare V8 de 2,4 litri în 2013.
În plus, FIA susține că Formula 1 va trece la un carburant sintetic, produs fără emisii de dioxid de carbon, datorită unui parteneriat strategic cu Aramco, cel mai mare producător de petrol din lume. Aramco a cumpărat recent un pachet minoritar de acțiuni la noul joint-venture Horse deținut de Grupul Renault și Geely pentru producția de motoare cu combustie internă.
Pentru moment, FIA nu a oferit detalii amănunțite despre compoziția noului carburant sintetic care va fi utilizat în Formula 1, cu excepția faptului că acesta va fi produs în Arabia Saudită și Spania. În general, carburanții sintetici au proprietăți similare cu benzina și motorina, însă conțin compuși din hidrogen și carbon onținuți în urma unor procese chimice.
Nu în ultimul rând, siguranța monoposturilor va crește printr-o serie de măsuri, printre care se numără revizuirea regulamentelor pentru impactul frontal și impactul lateral, în special în zona cockpitului, în timp ce protecția oferită de celula de siguranță se va dubla. În plus, sistemul MGU-K va fi integrat în șasiu în apropierea bateriei și a unităților electronice de control, pentru ca toate echipamentele de voltaj ridicat să fie incluse în celula de siguranță.
FIA consideră că toate aceste noutăți de regulament vor îmbunătăți spectacolul pe circuit, un element considerat crucial pentru a genera o creștere a interesului din partea fanilor.
Am creat un set de reguli care nu doar că îmbunătățește spectacolul, dar face competiția și mai atractivă pentru constructori. Obiectivul nostru a fost să producem un monopost potrivit pentru viitorul competiției de elită din sporturile cu motor. Credem că ne-am îndeplinit acest obiectiv.
Mohamed Ben Sulayem, președintele FIA.
Pentru moment, dincolo de randările publicate de FIA, nu există o versiune fizică a unui monopost de Formula 1 care să respecte regulamentul pentru 2026. Cu toate acestea, unii dintre piloții de pe grila de start au putut experimenta în simulatoarele echipelor cum se comportă un monopost adaptat la regulile sezonului 2026. Concluzia generală a piloților este că noul monopost pentru sezonul 2026 va fi mai lent decât cel bazat pe actualul regulament tehnic.
Masa va scădea cu 30 de kilograme și sigur că mergem în direcția potrivită, dar monoposturile vor fi în continuare prea grele. Am vorbit și cu alți piloți care au avut oportunitatea să testeze noul monopost în simulator și mi-au spus că este destul de lent. Așa că rămâne de văzut dacă noul regulament este în direcția bună sau nu.
Lewis Hamilton, pilot Mercedes
Opinia este susținută și de coechipierul George Russell, care anticipează însă că fanii care urmăresc cursele nu vor observa neapărat că monoposturile sunt mai lente.
Cred că monoposturile pe care le vom vedea în 2026 vor fi foarte diferite de cele de astăzi. Vor fi mult mai rapide pe liniile drepte, dar vor fi mai lente în viraje. În general, pe parcursul unui tur, noile monposturi ar putea fi mai lente. Pe de altă parte, probabil că doar noi, piloții, vom observa treaba asta. Poate că atunci când te uiți la televizor nu poți să-ți dai seama dacă un pilot abordează virajul cu 200 km/h sau 250 km/h.
George Russell, pilot Mercedes
Între timp, Fernando Alonso este circumspect că planul de a reduce masa totală a monopostului cu 30 de kilograme este unul fezabil.
Cred că va fi imposibil să avem monoposturi cu 30 de kilograme mai ușoare. Dacă 50% din puterea totală este electrică și ai nevoie de baterii pentru a susține asta, atunci în realitate masa va crește cu 20-30 de kilograme din cauza sistemului de propulsie. Au doi ani la dispoziție pentru a atinge acest obiectiv și ce este imposibil în 2024 va deveni realitate în 2026, pentru că echipele au ingineri inteligenți. Dar cred că toată povestea asta este consecința altor elemente din monopost.
Fernando Alonso, pilot Aston Martin
În schimb, campionul mondial Max Verstappen a fost mai degrabă reținut să dea verdicte cu privire la impactul noului regulament, însă admite că piloții vor fi nevoiți să-și adapteze stilul de pilotaj.
Am văzut multe simulări în cadrul echipei și cred că există progrese în ceea ce privește modul în care motorul funcționează împreună cu șasiul, în special pe liniile drepte. Pe unele circuite va fi mai bine decât pe altele, dar este ceva cu care va trebui să ne descurcăm.
Max Verstappen, pilot Red Bull
Pentru Alexander Albon, principala problemă pare mai degrabă faptul că regulamentul tehnic pentru motoare devine tot mai complicat, în ciuda faptului că viitoarele motoare se vor baza doar pe motorul termic și sistemul MGU-K, fără vechiul sistem MGU-H care avea rolul de a recupera energia din căldură.
Mi se pare că, pentru a recupera tot ce se pierde prin aceste regulamente pentru motoare, totul devine foarte complicat. Aș prefera să avem motoare mai simple
Alexander Albon, pilot Williams
Șase producători de motoare în Formula 1 în 2026
Cel puțin pentru moment, noul regulament pentru motoare și-a atins scopul, întrucât a stârnit interesul din partea mai multor constructori.
Astfel, Honda și-a reconsiderat poziția față de Formula 1. După ce inițial s-a retras la sfârșitul sezonului 2021 pentru a rămâne doar ca simplu partener tehnic pentru Red Bull până în 2025, constructorul japonez a anunțat în vara anului trecut că va reveni în competiție în 2026 în calitate de furnizor de motoare pentru Aston Martin.
Deloc surprinzător, decizia Honda are la bază introducerea carburanților sintetici, dar și creșterea semnificativă a puterii electrice la aproximativ 50% din puterea totală a sistemului.
Credem că aceste tehnologii pot fi aplicate pe viitoare modele electrice de serie, cum ar fi o sportivă electrică, sau în diverse proiecte conexe, inclusiv eVTOL (n.r – acronim pentru Electric Vertical Take-Off and Landing, un vehicul are poate fi comparat cu un elicopter electric), pe care le avem în prezent în stadiu de cercetare.
Toshihiro Mibe, CEO-ul Honda
Înainte de acordul cu Aston Martin, Honda a negociat continuarea parteneriatului de succes cu Red Bull, însă în cele din urmă campioana mondială a ales să colaboreze cu Ford. Producătorul american este recunoscut pentru sprijinul acordat celor de la Cosworth pentru dezvoltarea motorului DFV care a câștigat peste jumătate dintre cursele de Formula 1 din perioada 1967-1985, dar și pentru furnizarea motorului pentru monopostul cu care Michael Schumacher a obținut primul titlu mondial.
Cu toate acestea, decizia Red Bull de a se asocia cu Ford a fost surprinzătoare, însă explicată de Red Bull prin dorința de a câștiga cota de piață în Statele Unite pentru băutura energizantă pe care o produce.
Este o înțelegere pur comercială și tehnică. Vom împărți și vom avea acces la cercetare și dezvoltare, în special la mașini electrice, tehnologii autonome, dezvoltare software. În calitate de partener comercial, Ford ne va permite să obținem avantaje pe piața americană.
Christian Horner, șeful Red Bull
De asemenea, noul regulament a atras în sfârșit Grupul Volkswagen în Formula 1, la capătul unor speculații care au avut loc frecvent în ultimul deceniu. Planul inițial era ca producătorul german să concureze cu brandurile Porsche și Audi.
La fel ca și în cazul Honda și Ford, ținta principală a fost Red Bull: Porsche și-a propus să cumpere echipa de la producătorul de băuturi energizante, însă austriecii au fost dispuși să cedeze doar Red Bull Technology, compania care se ocupă propriu-zis de dezvoltarea monopostului. Prin urmare, Porsche a renunțat la ambiția de a concura în Formula 1, astfel că Grupul Volkswagen va fi reprezentat doar de Audi: Sauber va deveni din 2026 echipa de uzină a celor de la Audi.
Am câștigat un partener experimentat și competent pentru ambițiosul nostru proiect de Formula 1. Cunoaștem deja facilitățile de clasă mondială ale Sauber de la Hinwil din colaborările noastre anterioare și suntem convinși că vom avea o echipă puternică.
Oliver Hoffmann, responsabil Audi pentru proiectul F1
Honda, Ford și Audi se vor alătura astfel celor trei constructori deja prezenți în Formula 1 cu propriile echipe: Ferrari, Mercedes și Renault, ultimul prin brandul Alpine. Cu alte cuvinte, sezonul 2026 va alinia la start nu mai puțin de 6 producători de motoare.
La acest lucru se adaugă inclusiv permutările din departamentele tehnice și de la nivelul piloților, în condițiile în care Adrian Newey și-a încheiat colaborarea cu Red Bull fără să anunțe încă următoarea destinație, în timp ce septuplul campion mondial Lewis Hamilton va părăsi Mercedes și va concura pentru Ferrari începând de anul viitor.
Prin toate aceste schimbări ale regulamentului tehnic și datorită transferurilor de personal dintre echipe, sezonul 2026 ar putea aduce numeroase noutăți în ceea ce privește performanțele echipelor, cu potențial de a întrerupe dominația Red Bull începută în 2021 prin primul titlu cucerit de Verstappen.
Foto: FIA