Să fiu pilot de curse nu a fost niciodată singura mea identitate. Identitatea înseamnă cine suntem și cum îi tratăm pe ceilalți, nu ce facem.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial de Formula 1
Heppenheim este o localitate din vestul Germaniei cu o populație de circa 26.000 de locuitori unde mi-ar plăcea să ajung la un moment dat. Nu de alta, dar este înconjurată de viță de vie și oferă o priveliște superbă spre Castelul Starkenburg, construit pe munții Schlossberg în anul 1065. Încă un pic și împlinește 1.000 de ani. În plus, localitatea este cunoscută la nivel național datorită unui observator astronomic pentru amatori care contribuie la cercetările științifice ale Germaniei despre planetele pitice din sistemul nostru solar.
Totuși, dacă vei căuta numele localității pe Google, primele referințe se vor lega inevitabil de numele lui Sebastian Vettel. Cvadruplul campion mondial de Formula 1 s-a născut aici în 3 iulie 1987 într-o familie cu două surori mai mari, în care avea să sosească ulterior și un frate.
În primii ani de viață, copilul Sebastian nu a fost însă tentat nici de vița de vie, nici de castel și cu atât mai puțin de observatorul astronomic. În schimb, a experimentat muzica și sportul. Îi plăcea să asculte piesele lui Michael Jackson și încerca, fără prea mare succes, să-l imite. În plus, a dezvoltat o pasiune și pentru baschetbalistul american Michael Jordan, care în perioada 1991-1993 câștiga primele titluri de campion în NBA cu Chicago Bulls.
A treia pasiune a copilului Sebastian a fost kartingul, insuflată de tatăl său în puținul timp liber pe care îl mai avea când nu lucra cu normă întreagă ca dulgher sau când nu escalada munții. A urcat pentru prima oară într-un kart la vârsta de 3 ani, iar la 7 ani a participat la primele sale curse chiar în perioada în care Michael Schumacher obținea primul său titlu în Formula 1 cu Benetton, așa că nu este surprinzător că germanul a devenit rapid idolul său. De altfel, Vettel a primit primele trofee pentru victorii chiar din mâinile lui Michael Schumacher.
Michael Jackson, Michael Jordan și Michael Schumacher. “Cei trei Michael”, cum îi place lui Sebastian să spună, poate ca o referință la “Cei trei muschetari” ai lui Alexandre Dumas.
La un moment dat am vrut să fiu ca Michael Jackson, dar am dat greș. Altă dată am vrut să fiu ca Michael Jordan și am eșuat din nou. Iar la un moment dat am vrut să fiu ca Michael Schumacher. Am eșuat și de data asta, dar cred că dintre cei trei de el am fost cel mai aproape.
Sebastian Vettel într-o conferință de presă la Marele Premiu de Formula 1 din Abu Dhabi din 2021.
Primii pași în motorsport
Sunt mulți copii care fac sport. Fără să-și dea seama, pentru cei mai mulți dintre ei, sportul înseamnă în primul rând mișcare și sănătate, dar și respectarea unor reguli și, în funcție de sport, primul contact cu munca în echipă. Pe nesimțite, sportul modelează copiii pe baza unor principii sănătoase de viață.
Pentru câțiva dintre acești copii, sportul mai înseamnă însă și dorința de a obține performanțe. În principiu, îi recunoști ușor pentru că sunt acei copii care refuză să plece acasă atunci când se termină programul. Sunt acei copii care insistă să facă sport până la epuizare fizică din simpla dorință de a-și perfecționa tehnica.
Un astfel de copil a fost Sebastian Vettel când urca în kart. Iar devotamentul său a dat roade, pentru că a început rapid să câștige curse și campionate. Dar adevărul este că, indiferent că te apuci de un astfel de sport în România sau în cea mai mare economie a Europei, sporturile cu motor sunt scumpe și necesită resurse financiare generoase.
În 1996, la vârsta de 9 ani, Sebastian Vettel a ajuns să concureze pe un circuit de karting din localitatea germană Kerpen, adică exact pe circuitul unde idolul său Michael Schumacher își începuse cariera. Iar evoluțiile sau au fost remarcate imediat de Gerhard Noack, cel care i-a fost alături lui Schumacher la începutul carierei.
Urmăream o cursă pe ploaie. Unii piloți au schimbat pneurile cu cele de ploaie, dar Sebastian a rămas cu slick-uri și a continuat să domine cursa. Asta m-a impresionat atât de mult încât am decis să încerc să-l duc pe Sebastian în Formula 1. Am simțit de la început o conexiune specială cu el, pentru că are o personalitate specială și este talentat.
Gerhard Noack într-un interviu pentru postul de televiziune CNN acordat în 2013.
Astfel, Noack a devenit antrenorul, mecanicul și managerul lui Sebastian. A căutat permanent conexiuni pentru a găsi finanțare, iar în cele din urmă Sebastian a ajuns în vizorul lui Helmut Marko, omul care gestionează și în prezent programul Red Bull Junior.
La vremea respectivă, sub conducerea austriacului Dietrich Mateschitz, producătorul de băuturi energizante Red Bull se afla în plină expansiune globală datorită unei viziuni speciale de marketing, prin care s-a implicat în promovarea a numeroși sportivi din întreaga lume. Iar programul Red Bull Junior făcea parte din ambițiile pe termen lung ale lui Mateschitz de a avea propria echipă în Formula 1.
Karting, Formula BMW ADAC, Formula 3 Euro Series sau Formula Renault 3.5 sunt competiții în care copilul Sebastian Vettel și-a bătătorit drumul spre Formula 1. Și a făcut-o cu aceeași dorință de perfecțiune observată de Noack în primii ani de karting.
Un puști de 15 ani ne spunea că nu este suficient să câștigi fiecare cursă, pentru că simte că monopostul mai are potențial. Ne întrebam ce vrea copilul ăsta, dar încă din acel stadiu al carierei Vettel dorea să obțină maximum în orice circumstanțe.
Helmut Marko, directorul programului Red Bull Junior, în cadrul unui interviu acordat pentru publicația britanică The Guardian în 2010.
În 2005, Vettel a testat pentru prima oară un monopost de Formula 1 – BMW Williams – în același an în care Red Bull a debutat în Formula 1 cu propria echipă Red Bull Racing după ce a cumpărat Jaguar de la Ford. Un an mai târziu, același Vettel a devenit pilot de teste pentru BMW Williams, în timp ce Red Bull debuta în Formula 1 cu o a doua echipă, Toro Rosso, cunoscută în prezent drept AlphaTauri.
Pe termen lung, planul celor de la Red Bull era ca piloții valoroși din programul Red Bull Junior să fie promovați în Formula 1 la Toro Rosso și, mai târziu, la Red Bull Racing. O strategie eficientă, pas cu pas, pentru ca piloții să aibă timp să se dezvolte, în ciuda faptului că se aflau permanent sub presiunea lui Helmut Marko de a livra rezultate. Iar Marko știa să pună presiune nu doar pe circuit, ci și în afara lui.
Îmi amintesc că, pe vremea când concurăm în Formula 3, mi-a sunat telefonul la ora 7 dimineața. M-am uitat la telefon, am văzut numele lui Helmut Marko și mi-am spus că îl sun eu mai târziu. Ulterior am aflat că voia doar să mă întrebe ce mai fac.
Sebastian Vettel, cadruplu campion mondial în Formula 1
Accidentul suferit de Robert Kubica în Marele Premiu al Canadei din 2007 i-a deschis calea lui Vettel spre Formula 1. În urma rănilor suferite, pilotul polonez nu a putut lua startul în cursa următoare din Statele Unite și, forțată de împrejurări, BMW Williams a apelat la serviciile pilotului de teste. Adică la Sebastian Vettel.
Grand Prix-ul de la Indianapolis din 2007 a fost prima cursă de Formula 1 la care eu m-au uitat mai mult decât un simplu fan, pentru că a doua zi urma să dau un interviu cu Mircea Meșter pentru un post de redactor de Formula 1. Întâmplarea face ca proba practică a interviului a fost să scriu o știre despre debutul lui Sebastian Vettel în Formula 1 și adevărul este că am avut ce scrie: germanul în vârstă de 18 ani a plecat de pe locul 7 al grilei, a terminat pe 8 și a devenit astfel cel mai tânăr pilot din istorie care câștigă puncte în Formula 1.
Red Bull Racing: Ascensiune fulminantă
A urmat o ascensiune fulminantă. Impresionați de prestația de la Indianapolis, cei de la Red Bull au decis să-l promoveze pe Vettel la Toro Rosso încă din a doua jumătate a sezonului 2007, iar în anul următor și-a demonstrat din nou talentul pe ploaie, așa cum făcuse și în acea cursă de karting de la Kerpen. La Monza, pe cel mai rapid circuit din calendarul competițional, Vettel a devenit cel mai tânăr câștigător de cursă din istorie într-o etapă desfășurată pe o ploaie torențială.
Cum gestionează însă un pilot de numai 21 ani presiunea de a concura pe ploaie împotriva unor concurenți mult mai experimentați?
Mi-e frică de șoareci, dar cam atât. Nu mi-e frică să concurez în monopost. Accidentele se întâmplă din cauza unei defecțiuni tehnice sau a unei greșeli de pilotaj, dar nu simt frică. Frica înseamnă să ai așteptări pe care nu le poți îndeplini. Este ceva emoțional, nu fizic.
Sebastian Vettel într-un interviu acordat în 2010
Schimbarea regulamentului tehnic în 2009, petrecută concomitent cu retragerea constructorului japonez Honda din competiție, a deschis calea echipei Red Bull Racing pentru o dominație autoritară în Formula 1. Echipa austriacă avea deja un pilot capabil să lupte pentru victorie în persoana lui Vettel, iar acum găsise și cea mai bună implementare tehnică a noilor reguli tehnice datorită reputatului inginer Adrian Newey, cel care câștigase deja 6 titluri la constructori și alte 6 titluri la piloți cu Williams și McLaren.
În ciuda unei relații complicate cu mult mai experimentatul său coechipier Mark Webber, presărată cu numeroase acroșaje în timpul curselor, dar și cu contre verbale în paddock, Vettel și-a arătat intențiile încă din 2009, când a obținut patru victorii, dintre care trei pe finalul unui sezon dominat autoritar.
Nimeni nu l-a putut opri în anii următori. În 2010, la 23 de ani și 133 de zile, Vettel a devenit cel mai tânăr campion mondial din istorie, la capătul unui sezon în care a obținut 10 pole position-uri și 5 victorii într-o competiție acerbă cu campioni mondiali precum Fernando Alonso, Lewis Hamilton sau Jenson Button.
După un nou titlu în 2011 obținut fără o opoziție reală din partea rivalilor cu 15 pole position-uri în 19 curse, Vettel a muncit din greu pentru al treilea titlu, mai ales ca urmare a unor schimbări de regulament tehnic care au crescut gradul de imprevizibilitate al competiției. Totuși, chiar și în momente dificile, a știut să gestioneze situația și a obținut patru victorii consecutive și alte trei clasări pe podium pentru a-și apăra cu succes titlul mondial în cursa finală de la Interlagos în defavoarea lui Fernando Alonso. În fine, sezonul 2013 a marcat și cel de-al patrulea titlu consecutiv în Formula 1, în ultimul an cu motoare V8, cu nouă victorii consecutive, printre care și una în Malaysia în care a ignorat ordinul de echipă de a se lăsa depășit de Mark Webber.
În cartea “Aussie Grit: My Formula One Journey” pe care a publicat-o în 2015, Webber a admis că Vettel a fost întotdeauna pilotul mai rapid dintre cei doi și că numeroasele conflicte dintre cei doi au apărut mai degrabă din cauza atitudinii lui Helmut Marko și mai puțin ca urmare a dorinței lui Vettel, în timp ce pe șeful Christian Horner îl cataloghează drept “fără putere de decizie”.
Pot să spun cu cea mai mare sinceritate că Vettel este un pilot de Formula 1 mai bun decât am fost eu vreodată. La fel ca și mine, Vettel a fost un pion în acest joc și probabil că presiunea de a livra rezultate a fost una intensă pentru el.
Mark Webber în cartea “Aussie Grit: My Formula One Journey”.
Perspectiva inginerului Newey este însă mult mai profundă decât simpla enumerare a abilitaților demonstrate pe circuit. Într-un interviu acordat site-ului oficial al Formulei 1 în 2011, Newey explica succesul lui Vettel prin calitățile umane arătate de german.
Un lucru special la Vettel este maturitatea pe care o are raportat la vârsta. Este un tip căruia îi place să rămână privat și care nu apreciază deloc faima. Se gândește mereu la ceea ce face și rareori comite aceeași greșeală de două ori. Muncește foarte mult, întotdeauna rămâne în paddock până seara, vorbește cu inginerii, analizează datele și reflectă asupra comportamentului din monopost. Este unul dintre lucrurile pe care le au în comun toți marii piloți.
Adrian Newey, directorul tehnic Red Bull Racing.
Perioada de glorie de la Red Bull Racing a coincis și cu revenirea lui Michael Schumacher în Formula 1 între 2010-2012 la Mercedes. Cei doi nu au avut însă oportunitatea să se bucure împreună pe podium, întrucât Schumacher a terminat în primii trei doar la Marele Premiu al Europei de la Valencia din 2012, într-o cursă în care Vettel a abandonat din cauza unei defecțiuni tehnice la alternator.
În același timp, aceasta a fost perioada în care cei doi se bucurau să concureze împreună pentru echipa Germaniei în competiția Race of Champions, pe care au și câștigat-o de șase ori consecutiv între 2007-2012.
Ferrari. “Ar fi trebuit să fac o treabă mai bună”
Formula 1 ne-a demonstrat în ultimele decenii că a devenit un sport în care performanțele monopostulului sunt esențiale pentru obținerea titlurilor mondiale. Iar istoria s-a repetat mai ales după introducerea noilor motoare V6 turbo de 1,6 litri cu sisteme hibride, care a deschis calea unei dominații autoritare din partea celor de la Mercedes. De data aceasta, lozul câștigător a fost tras de Lewis Hamilton și, într-o măsură mai mică, de coechipierul său Nico Rosberg.
Între timp, la Red Bull Racing, atmosfera s-a schimbat radical. Vettel s-a adaptat cu dificultate la cerințele de pilotaj ale noului regulament și nu a obținut nicio victorie în 2014, în timp ce proaspătul său coechipier Daniel Ricciardo și-a trecut în cont trei victorii. A fost suficient pentru ca germanul să caute o nouă provocare, iar mâna de ajutor a venit de la Scuderia Ferrari.
Visul pe care l-am avut întreaga viață s-a îndeplinit. Când eram copil, Michael Schumacher în monopostul roșu a fost cel mai mare idol al meu. Este o onoare incredibilă să am în sfârșit oportunitatea de a pilota pentru Ferrari.
Sebastian Vettel pentru site-ul oficial al Scuderiei Ferrari
Realitatea a fost însă mult mai dură pentru pilotul german. După un prim sezon cu trei victorii și un loc trei în clasamentul general, Vettel a încheiat campania din 2016 fără nicio victorie, dar cu numeroase greșeli de pilotaj, defecțiuni tehnice și erori de strategie la boxe. Lucrurile păreau să se îndrepte în 2017, datorită celor cinci victorii care l-au propulsat pe locul doi în clasamentul general, dar mai ales în 2018, când germanul a fost lider la jumătatea campaniei. A urmat însă o serie de eșecuri cu aceleași cauze multiple: fie greșea Vettel, fie greșeau mecanicii la boxe, fie apăreau defecțiuni tehnice la monopost.
Frustrările au crescut și mai mult în 2019 după apariția în garaj a lui Charles Leclerc. Mai prietenos cu inginerii, mai optimist în privința șanselor sale, monegascul s-a adaptat rapid la Ferrari și a livrat rezultate mult mai bune decât Vettel, inclusiv șapte pole position-uri într-un sezon în care Vettel a câștigat doar cursa din Singapore.
Am fost în Formula 1 de suficient de mult timp și sunt suficient de sincer încât să admit că ar fi trebuit să fac o treabă mai bună.
Sebastian Vettel la sfârșitul sezonului 2019.
Declarația asta a sunat, într-un fel, ca o capitulare. Iar Ferrari a reacționat neobișnuit de devreme și a anunțat, înainte de startul sezonului 2020, că Vettel va fi înlocuit în 2021 de Carlos Sainz. A fost momentul în care, la frustrările sale legate de erorile de pilotaj, s-a adăugat probabil și sentimentul de a fi respins de echipa pentru care idolul său Michael Schumacher a câștigat 5 titluri mondiale la piloți.
Noul Vettel: preocupat de mediul înconjurător și de drepturile omului
Vestea că va părăsi Ferrari a venit într-un context nou pentru Vettel inclusiv din punct de vedere al vieții personale. Germanul a cunoscut-o pe băncile școlii pe Hanna Prater, care mai târziu avea să devină un designer de modă. Cei doi au format un cuplu încă din școală și au împreună o fată născută în 2014, o fată născută în 2015 și un băiat născut în 2019. Cei doi s-au căsătorit în vara anului 2019.
Vettel a fost întotdeauna genul de pilot care a preferat să fie discret în privința vieții sale personale. De altfel, într-un interviu acordat site-ului oficial al Formulei 1, germanul a precizat că “voi gestiona cariera și viața de familie așa cum am procedat întotdeauna: viața privată este viață privată”.
Cert este că plecarea de la Ferrari l-a găsit pe Vettel într-un context nou și a coincis practic cu declanșarea pandemiei de Covid-19 în Europa. Amânarea startului noului sezon de Formula 1 pentru luna iulie i-a permis lui Vettel să petreacă mai mult timp alături de familie și să analizeze mai profund cariera în motorsport. A semnat ulterior un contract cu Aston Martin, o echipă care nu avea ca obiectiv câștigarea titlurilor mondiale și pentru care cel mai bun rezultat al său avea să fie un loc doi în cursa din Baku din 2021. Eliberat complet de presiunea de a obține victorii și de a lupta pentru titlul mondial, Sebastian Vettel a început efectiv să privească lumea cu alți ochi.
În esență, vorbim despre un pilot care în 2014, la lansarea competiției de monoposturi electrice Formula E, declara că “motoarele de Formula 1 trebuie să țipe”. Despre același pilot care în 2015, la un an după ce Formula 1 a renunțat la motoarele V8 în favoarea unor motoare V6 cu sisteme hibride, declara că “este un pas înapoi în termeni de tehnologie”. Și despre același pilot care în 2019, după o defecțiune tehnică la motor în timpul unei curse, declara răspicat prin radio “aduceți înapoi motoarele V12!”
Doar că, după 2020, Vettel declara că “atunci când cobor din monopost mă gândesc dacă asta ar trebui să facem, să călătorim prin toată lumea și să consumăm resurse”.
Noile preocupări ale lui Vettel cu privire la protecția mediului înconjurător nu erau însă doar la nivel declarativ. În 2021, Vettel a început să se implice în numeroase proiecte prin care a încercat să atragă atenția cu privire la probleme precum schimbarea climei.
De exemplu, după cursa de la Silverstone, Vettel a mers în tribune pentru a ajuta voluntarii să strângă gunoialele lăsate în urmă de fani.
În iarnă am vizitat uzina Aston Martin și am fost șocat de gunoaiele de pe marginea drumului. Acolo s-a născut ideea asta. Cred că avem multe de recuperat în termeni de comunicare pentru a face oamenii să înțeleagă că nu trebuie să aruncăm gunoaie pe drum. Cred că este important ca toți să respectăm mediul și să nu ne bazăm că alți oameni vin după noi să facă curat.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
Ulterior, Vettel a vizitat unul dintre centrele de sortare a resturilor menajere din Marea Britanie, acolo unde a aflat detalii despre procesele de reciclare și despre incinerarea resturilor menajere care nu pot fi reciclate.
De asemenea, în pauza dintre cele două curse programate pe circuitul Red Bull Racing din Austria, Vettel a participat împreună cu copiii de la școala din apropiere la un proiect prin care a construit un nou habitat pentru albine în apropierea circuitului. Habitatul a luat forma unui monopost de curse cu un design stabilit de copii.
Ideea este să construim mai mult spațiu pentru insecte, în special pentru albine, pentru a avea mai mult spațiu să trăiască. Sper că vor crește multe flori aici pentru ca albinele să vină în noua lor casă.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
Înainte de cursa de la Monza din același an a călătorit în Islanda pentru a participa la inaugurarea primei uzine de de capturare și stocare a dioxidului de carbon din atmosferă. Tehnologia se numește Direct Air Capture (DAC) și permite uzinei să recupereze 4.000 de tone de dioxid de carbon pe an, cantitate stocată permanent printr-un proces de mineralizare naturală.
În 2022, revenit pe circuitul de la Silverstone, Vettel a făcut o demonstrație cu un monopost Williams FW14B cu care Nigel Mansel a câștigat titlul mondial în 1992. Ca parte a demonstrației, monopostul a fost alimentat cu carburant neutru din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, produs prin hidrogenarea dioxidului de carbon, care are ca rezultat final metanol.
Folosim carburanți neutri din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon pentru a demonstra că ne putem păstra istoria și cultura. Nu este nicio diferență comparativ cu modul în care se folosea monopostul cu 30 de ani în urmă. Sună și se pilotează în același mod.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial de Formula 1
Vettel nu este însă preocupat doar de protecția mediului, ci și de probleme legate de drepturile omului. De exemplu, la sfârșitul anului 2021, germanul a profitat de etapa inaugurală programată în Arabia Saudită pentru a promova integrarea femeilor în societate. Decizia a fost motivată de faptul că Arabia Saudită a fost ultima țară în care femeile nu aveau dreptul de a conduce autovehicule, o restricție care a fost eliminată abia în anul 2018.
În acest sens, pilotul celor de la Aston Martin a organizat un eveniment de karting la Jeddah special pentru femei.
Unele dintre femei aveau permis, altele nu, așa că a fost un mix bun din diverse medii. Dacă ne uităm prin lentile europene încă există multe lucruri care ar trebui îmbunătățite. Dar unele lucruri se schimbă, iar pentru acești oameni înseamnă o diferență uriașă. Pentru mine a fost important să le cunosc pe aceste femei. A fost o zi inspirațională.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
Ulterior, fostul pilot Toro Rosso, Red Bull, Ferrari și Aston Martin a oferit o explicație simplă pentru organizarea unui astfel de eveniment.
Nu contează culoarea pielii, nu contează de unde vii, nu contează de cine te îndrăgostești. Până la urmă, vrem doar tratament egal pentru toată lumea. Sunt tolerant și simt că toți avem dreptul să trăim indiferent cum arătăm, de unde venim și pe cine iubim.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
Vettel s-a remarcat prin opiniile sale puternice și în februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina. În timp ce restul piloților au preferat să fie precauți în declarații cu privire la participarea la Marele Premiu al Rusiei în așteptarea unei comunicări oficiale din partea FIA, germanul nu a ezitat să anunțe că exclude participarea la etapa programată la Soci, indiferent de repercursiunile din partea FIA.
Îmi pare rău pentru oamenii nevinovați care își pierd viața, care sunt uciși din motive stupide și din cauza unei conduceri foarte ciudate și nebune. Vom discuta despre asta, dar decizia mea este deja luată. Nu voi merge acolo.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
La fel cum a procedat și cu viața privată, Sebastian Vettel a preferat să facă toate aceste evenimente departe de lumina reflectoarelor. Chiar dacă la fiecare eveniment au apărut imagini în presa internațională, Vettel și-a promovat acțiunile doar pe site-ul său oficial. De altfel, până în ziua în care și-a anunțat retragerea din activitate, Vettel a fost ultimul pilot fără niciun cont oficial de social media.
Acum, o dată cu retragerea Formulei 1, Vettel va avea mai mult timp să se dedice unor astfel de proiecte prin care să promoveze protecția mediului înconjurător și drepturile omului. Dar, mai presus de toate, va avea mai mult timp pentru familie.
Obiectivele mele s-au schimbat de la câștigarea curselor și luptele pentru titlurile mondiale la dorința să-mi văd copiii cum cresc, să-i ajut când cad, să-i ascult când au nevoie de mine și să nu fiu nevoit să-mi iau rămas bun de la ei. Cel mai important este că pot învăța de la ei și îi pot lăsa să mă inspire.
Sebastian Vettel, cvadruplu campion mondial în Formula 1
Pe parcursul celor 15 ani petrecuți în Formula 1, Sebastian Vettel a luat startul în 299 de curse, a câștigat 3098 de puncte, a urcat de 122 de ori pe podiumul de premiere, a câștigat 53 de curse și a cucerit 4 titluri de campion mondial.