Primele trei zile ale road trip-ului electric ROCHARGE by Vitesco Tehnologies n-au fost atât de simple. Iar dacă însumez orele de somn din ultime trei nopți, sigur n-o să-i fac invidioși nici pe studenții aflați în timpul sesiunilor.
Dar în fiecare zi a turului am învățat lucruri noi, și nu doar despre mașinile electrice pe care le conducem. Am aflat povestea vinurilor din Vrancea, am descoperit arta murală stradală din Bacău și am văzut cum testează inginerii centrului Vitesco Technologies din Iași componentele care ajung pe mașini, astfel încât acestea să funcționeze și acum, dar și peste 8-10 ani. Bineînțeles că am testat și cele 8 mașini electrice, dar și infrastructura de încărcare.
Și totuși, din toată ecuația asta parcă a lipsit ceva: drumurile de munte pline cu viraje spectaculoase și cu peisaje pentru care merită să cugeți câteva secunde. Până azi, în ziua a patra a road trip-ului electric.
Luna plină și-a spus povestea în noaptea petrecută la Piatră Neamț, iar dis-de-dimineață, sub sunet bisericesc și soare cu dinți, am tras draperiile hotelului Central Plaza. Ne aștepta una dintre cele mai bune zile de condus. În grupul nostru de 21, cafeaua e sinonim cu “Bună dimineața”, iar fiecare plecare către destinația finală stă sub semnul spălătoriilor self-service. Și astăzi e la fel.
Cum apuci calea către Transilvania, peisajul se schimbă des. Sate întinse așezate în depresiuni și dealuri spre orizont. E zarvă mare printre săteni, dar cele 8 electrice pășesc tăcute pe asfaltul care spune povestea ploilor din ultimele zile.
La ieșirea din Tarcău, drumul începe să unduiască. E trailerul pe care îl primim pentru ce urma să vedem în câteva zeci de kilometri. Și fix asemeni unei case de producție cu renume, trailerul lansat e bun, dar scurt, și asta te face să tânjești după blockbuster-ul pe care îl anunță.
Peretele de rocă se înalță în fața noastră, iar pădurile de foioase sunt acum în spate, locul lor fiind luat de conifere înfipte adânc în stâncile abrupte. Mai zărești culorile galbene ale toamnei pe ici și colo pe marginea drumului. Totul e croit după schițele naturii, iar șoseaua șerpuiește și se încolăcește printre stânci. Pe un astfel de drum, înțelegi plăcerea condusului și te bucuri din plin de moment. Savurezi peisajul și îți așezi gândurile.
Chiar dacă perioada concediilor a cam trecut, parcările din dreptul Lacului Roșu sunt pline ochi. Mașini găsești parcate și pe marginea drumului, și-n dreptul căsuțelor din lemn așezate pe scurtele porțiuni drepte dintre acele de păr. Mișcarea browniană a turiștilor te poate lua prin surprindere, mai ales că mulți sunt cu ochii în ecranele telefoanelor încercând să surprindă fotografia perfectă. La toate astea, o să te rog să mai adaugi câțiva stropi de ploaie, aburi din asfalt și nori, pe care doar Bacovia s-ar fi încumetat să îi descrie.
În acest scenariu s-a consumat prima ședință foto-video a zilei, iar rezultatul a fost pe măsură.
Un viraj lung de dreapta și drumul începe să coboare. De cealaltă parte a șoselei, din ceața groasă a toamnei apare complexul Oxygen Restro. E primul popas al zilei. În ROCHARGE by Vitesco Technologies nu e doar despre electrice și infrastructură. E și despre micile momente de respiro care pun zâmbete largi pe fețele celor 21 de oameni. Și e și despre bucuria locului. Iar în vârf de munte le-am descoperit pe toate și le-am asezonat cu bucate cu specific transilvănean servite într-un loc simplu.
Coborârea a reprezentat un prilej bun pentru etalarea calităților sistemelor de recuperare a energiei cu care sunt echipate cele 8 mașini ale road trip-ului. Fiecare gândește și reacționează diferit, dar toate fac același lucru: pun energie în baterii.
Finișul coborârii e marcat de intrarea în Gheorgheni, dar nu-i cu steaguri caroiate ca în Formula E, ci e cu șosele ale cărui asfalt e proaspăt taiat. N-avem indicatoare să ne ghidăm pe lângă gropile făcute, așa că pășim cu atenție. Peisajul greu și întunecat mă duce cu gândul la satele părăsite pe care le vezi în filmele americane.
Deodată, drumul se deshide, iar peisajul se transformă complet. Urmează porțiunea mea preferată din drum: urcarea către pasul Praid. Pentru cei care au avut contact cu motorsportul din România, drumul care șerpuiește prin pădure e sinonim cu una dintre probele Raliului Harghitei.
Știam că drumul o să fie ofertat și n-am stat de două ori pe gânduri când am luat decizia să trimitem în față și mașina de asistență din ROCHARGE by Vitesco Technologies: un Ford Kuga hibrid.
Apoi, rând pe rând, cei 8 actori electrici ai road trip-ului electric au defilat prin fața echipei foto-video, iar povestea din Cheile Bicazului s-a repetat.
Finalul urcării e marcat de un platou larg: n-ai cum să-l ratezi pentru că aici găsești câteva locuri de parcare și afaceri de familie cu produse tradiționale. Proba specială nu se încheie aici. Mai sunt câțiva kilometri buni în care drumul coboară și unduiește prin pădure. Plăcerea de a conduce continuă.
Ca ziua să se încheie în aceeași notă, am mai bifat un drum spectaculos. E un drum județean care pleacă din Sărățeni spre Târgu Mureș. Nu-s mulți kilometri de drum șerpuit, dar asfaltul e bun și e suficient de întortocheat pentru ca aici să fie organizată o etapă de Viteză în Coastă în “divizia secundă” a campionatului național.
Curent rapid și ultra-rapid
În Târgu Mureș găsești stații rapide. Și ultra-rapide. Aici, Renovatio a instalat prima stație cu putere de 150 kW din România. Și e aur curat pentru mașinile electrice care pot trage curent la puteri mari. Am pus și noi cardurile pe NFC-ul acestei stații și am dat curent pentru Porsche Taycan și BMW iX3. Pe Audi Q4 e-tron l-am pus alături, la 50 kW. Tot la Renovatio, la o stație de 50 kW, am încărcat și Mercedes EQC.
În rețeaua Renovatio mai poți găsi o stație ultra-rapidă de 150 kW în Pitești, iar în procesul legislativ de autorizare mai sunt planificate încă alte 7 puncte de încărcare ultra-rapidă, cu minimum 150 kW.
Pe Opel Mokka-e l-am cuplat la priza celor de la MOL, în timp ce verișorul francez Citroën ë-C4 a mers la una dintre stațiile Enel X. Volkswagen ID.4 și Mustang Mach-E au tras și ele curent rapid la stația de 75 kW a celor de la MOON Charge.
A fost o zi plină în care ne-am bucurat de condus și de locuri plăcute. Acum, merg să-mi las bagajele în camera hotelului Privo și îmi las colegii din road trip să vă povestească despre cum au mers mașinile electrice pe care le-au condus.
Sebastian Toma (autoevolution.com) despre Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron a reușit să aplice rețeta mărcii din Ingolstadt pe o platformă a Grupului Volkswagen. Rezultatul se simte ca un Audi și este plăcut și previzibil în conducere. Autonomia nu ne-a adus îngrijorări deși am plecat cu bateria la 66% din capacitate din Piatra Neamț. Am ajuns fără griji la Târgu Mureș și ne-am bucurat și de o altă variantă a platformei MEB, una cu mai mulți cai-putere și cu tracțiune integrală.
Iar interfața cu utilizatorul este aproape perfectă, cu ecran tactil și butoane, nu doar cu comenzi tactile. Comenzile tactile fără feedback haptic de pe volan te vor face să te întrebi de ce tot se schimbă afișajul pe ceasurile de bord, dar altfel experiența la volanul lui Q4 e-tron este confortabilă și plăcută.
Exemplarul testat vine cu o configurație neobișnuită, cu scaune sport îmbrăcate în material textil, dar cu reglare manuală. Nu-i deloc rău faptul că sunt din material textil scaunele, dar reglarea manuală a scaunului este mai puțin dezirabilă la o mașină la acest nivel de preț, mai ales în contextul în care și aceste scaune sunt o opțiune, nu dotare standard. În concluzie, experiența Audi poate fi și electrică fără nicio problemă.
Consum mediu | 19.8 kWh/100 km |
Viteză medie | 45 km/h |
Distanță parcursă | 196 km |
Energie consumată | 38.8 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 386.9 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 390.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 435.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 418.6 km |
Laura Antonov (shedrives.ro) despre BMW iX3
Cu i3, BMW lansa un model electric complet diferit stilistic față de celelalte modele ale mărcii. În schimb iX3, primul SUV electric BMW și mașina condusă astăzi pe drumuri sinuoase prin Cheile Bicazului, te duce imediat cu gândul la clasicul X3. Dar nu este un lucru rău, ținând cont de succesul și popularitatea acestui model.
Cele două modele împărtășesc mai multe atribute comune, atât la exterior cât și la interior, dar poți recunoaște foarte ușor versiunea electrică după jante și grila plină. Detalii care, sinceră să fiu, mă fac să prefer iX3.
I s-a reproșat absența tracțiunii integrale, dar pe mine nu mă deranjează, mi se pare un SUV ideal pentru oraș, cu un spațiu interior încăpător și portbagaj generos, poziție înaltă la volan, precum și confortul caracteristic BMW.
În privința autonomiei, se învârte undeva peste 350 de km, ceea ce îl recomandă ca o opțiune demnă de luat în calcul pentru mașina principală (sau unică) a unei familii.
Consum mediu | 17.6 kWh/100 km |
Viteză medie | 52.9 km/h |
Distanță parcursă | 195 km |
Energie consumată | 34.3 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 435.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 342.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 397.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 406.6 km |
Adrian Mitrea (0-100.ro) despre Citroën ë-C4
Citroën e-C4 te câștigă de partea lui pe măsură ce petreci timp cu el.
E o mașină eminamente franțuzească: suspensii moi și confortabile, design remarcabil (interior și exterior), ergonomie bună, materiale de calitate bună. Aproape că te întrebi unde Dumnezeu sunt minusurile.
Dar sunt. Autonomia nu e senzațională – cam 300 de kilometri, real, în medie anuală – și nici n-are performanțe de accelerare deosebite. Nu indică puterea cu care se încarcă în frână de motor (regenerare) și nici nu afișează nivelul de încărcare al bateriei în procente.
Per total e un model surprinzător, în bine, deși nu excelează neapărat prin specificațiile tehnice sau preț.
Consum mediu | 15 kWh/100 km |
Viteză medie | 46 km/h |
Distanță parcursă | 196 km |
Energie consumată | 29.4 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 306.7 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 252.7 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 358.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 321.7 km |
Dan Scarlat (Top Gear România) despre Ford Mustang Mach-E
Mustang Mach-E a fost unul dintre surprizele plăcute ale acestui tur, pentru că a dovedit că se poate ridica la înălțimea pretențiilor pe care acest design sportiv le emite. Nu discut acum și despre numele Mustang, pentru că fiecare are propria opinie vizavi de cât de potrivit sau nu este acest SUV electric pentru a-l purta.
Dar, fara discuție, caroseria este reușit desenată, afișând un stil atletic și care atrage privirile că un magnet. Modelul prezent în ROCHARGE by Vitesco Technologies este în versiunea aflată în acest moment la vârful gamei, cu motor electric de 351 CP, care permite o accelerație 0-100 km/h in 5,8 secunde, și o baterie de 88 kWh net, care promite o autonomie de 540 kilometri.
Dar motoare și baterii mari au și alții. Mach-E livrează aceste caracteristici într-un mod propriu, care aduce pasiune în utilizarea unui automobil electric. Sunt trei moduri de condus pe care șoferul le poate alege, iar mașina reacționează diferit în funcție de ele. Se poate activa inclusiv un zgomot înfundat de motor V8 care să însoțească accelerațiile, un detaliu care aduce zâmbetul pe buze. Ce e și mai admirabil este că mașina s-a dovedit “fun to drive” în timp ce a consumat mai mult decât rezonabil pentru gabaritul și performanțele sale. Sigur, nu e perfectă: scaunele parcă nu oferă suficient sprijin lateral, iar suspensia este puțin prea rigidă pentru unele din drumurile autohtone.
Consum mediu | 18 kWh/100 km |
Viteză medie | 67 km/h |
Distanță parcursă | 232 km |
Energie consumată | 41.7 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 488.9 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 463.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 517.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 517.6 km |
Cristiana Oprea (cristianaoprea.ro) despre Mercedes EQC
Mercedes EQC este echivalentul călătoriei cu un covor persan zburător, care are și modul Sport. Este un SUV elegant de clasă medie care te îmbie cu cel mai rafinat interior din ROCHARGE. Materialele folosite și scara detaliată la care a fost proiectat fiecare element al habitaclului te fac să te simți ca într-o limuzină și să profiți de timpul de calitate pe care îl poți avea într-o excursie prin țară, cu mașina.
Pe șosea sugerează o atitudine puternică, dar subtilă în același timp, gabaritul fiind singurul care dă de gol faptul că EQC are o greutate de 2 tone și jumătate. Chiar și așa, performanțele obținute din cele două motoare electrice sunt impresionante: 408 CP și 760 Nm și un răspuns al accelerație excelent pe modul Sport, pe care nu aveam cum să nu îl pun la treabă pe proba specială de raliu Praid, parte din traseul nostru de astăzi.
Consum mediu | 23.6 kWh/100 km |
Viteză medie | 47 km/h |
Distanță parcursă | 194 km |
Energie consumată | 45.8 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 339 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 336.1 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 360.4 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 344.8 km |
Tudor Rus (douălocuri.ro) despre Opel Mokka-e
Am condus noul Mokka în declinare cu motor termic înainte să-l încerc pe fratele electric, cel cu „e” în coadă. Și după primii zeci de kilometri trecuți în contul lui Mokka-e mi s-a conturat senzația că acesta a fost dezvoltat de la bun început pentru propulsie pur electrică pe o platformă capabilă să găzduiască și clasicul motor cu ardere internă. De dragul tranziției line, să spunem.
Știm cu toții că mulți producători, în dezvoltarea unei electrice, aleg să folosească platforme existente, gândite inițial pentru aplicații termice, dar adaptate ulterior la conceptul de automobil electric. Ei bine, Mokka-e îți dă indicii că în cazul său, lucrurile au stat invers și că s-a plecat conceptual de la electric.
Alt indiciu în acest sens este noul limbaj de design, cu partea frontală care din foarte multe unghiuri seamănă cu o cască de Stormtrooper – mai ales atunci când albul decorează caroseria. Dinamic, Mokka-e se simte foarte fluid, clar și pentru că o electrică are din naștere această abilitate de a-și exploata propriile resurse – nu există smucituri sau ezitări tipice unui cuplu clasic transmisie-motor termic. Da, totul e moale, de la suspensie, la direcție, și la scaune – dar când n-a stat Opel bine la capitolul scaune?
Interiorul ar mai avea loc de îmbunătățiri pe partea de calitate – a asamblării în special, dar și a calității materialelor în unele locuri. S-a compensat în schimb cu un instrumentar de bord digital foarte clar și prietenos când vine vorba de livrarea informațiilor. Ce vreau să spun este că dacă mă întrebați pe mine, Mokka-e are cel mai mult sens în gama Opel, pur și simplu pentru că se prezintă ca un tot unitar și toate elementele – design, interior, tehnologie și modalitate de propulsie – sunt piese ale aceluiași puzzle.
Consum mediu | 14.1 kWh/100 km |
Viteză medie | 43 km/h |
Distanță parcursă | 194 km |
Energie consumată | 27.4 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 326.2 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 264.4 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 296.8 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 298.7 km |
Radu Gurămultă (Revista EcoWheels și turbomag.ro) despre Porsche Taycan
Sunt fan Porsche! E bine să pornim cu discuția de aici. Asta e cu dus și cu venit pentru Taycan, pentru că Porsche a fost și va mai fi, cel puțin o perioadă, o Nirvană a motoarelor termice. Însă, Taycan reușește să te cucerească foarte repede! Dinamica este „made by Porsche”, iar cu asta ating un punct esențial. E imposibil să nu te îndrăgostești de feedback-ul direcției sau de ținuta de drum absolut admirabilă. Iar eu m-am întrebat, în repetate rânduri, cum poți păcăli în așa hal 2,5 tone și o siluetă deloc gingașă. E aproape miraculos. Te urci într-un automobil pe care trebuie să îl parchezi pe loc de Panamera, dar primești o senzație de Cayman nervos. Inginerie!
Acum, despre consum (în jur de 25 kWh) – dacă asta contează la un Porsche – este mare! Cel puțin în contextul propus de noi, experimentul #ROCHARGE. Chiar și așa, Taycan duce lejer spre 400 km. Dacă-ți dai silința puțin poți face călătorii destul de lungi fără stresul unei încărcări intermediare. Cam așa arată viitorul trăit înca de astăzi. Are defecte? Cam… unu singur, după mine. Că este destul de greu de atins de către muritorii de rând, fiind un automobil scump. Sunt foarte mulți pasionați de condus care ar merita să se bucure de (tot) ceea ce poate oferi Taycan la nivel de experiență automobilistică.
Consum mediu | 27.3 kWh/100 km |
Viteză medie | 45 km/h |
Distanță parcursă | 199 km |
Energie consumată | 54.3 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 306.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 332.1 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 398.6 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 422.7 km |
Andrei Știrbu (autocritica.ro) despre Volkswagen ID.4
Mi-e cu atât mai greu să privesc ID.4 ca SUV, în condițiile în care hatchbackurile capătă proporții de crossover. OK, ID.4 nu o fi pentru off-road, dar pe de altă parte utilizatorii moderni nici nu caută aventură mai departe de macadam.
Ca mașină electrică, Volkswagen ID.4 combină în mod frumos designul neo, practicitatea nemțească și tehnologia modernă. Poate că exagerează totuși cu tehnologia: nu există butoane clasice, iar soluțiile tactile nu sunt cele mai ergonomice. De fapt, nu sunt ergonomice, punct.
Cei 204 CP nu vor fi satisfăcători pentru cei care caută electrice pentru liniuțe cu supercaruri, dar pentru o familie liniștită s-ar putea să fie zen-mobilul electric ideal. Iar rularea liniștită o să-ți aducă alte satisfacții, cum ar fi o autonomie reală de aproape 490 de kilometri. Lucru verificat de plimbarea de astăzi.
Consum mediu | 15.8 kWh/100 km |
Viteză medie | 45 km/h |
Distanță parcursă | 230 km |
Energie consumată | 36.3 kWh |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 4 | 487.3 km |
Autonomie reală calculată Ziua 3 | 386.9 km |
Autonomie reală calculată Ziua 2 | 484.3 km |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 445.1 km |