Dacă te înscrii cu cineva într-o discuție despre Porsche Taycan, una dintre concluzii s-ar putea să fie: „e o jucărie”. Poate că fix tu vei da verdictul. Este greșit? Depinde. Dacă te uiți la preț, ești tentat să spui că e o jucărie. A fost de departea cea mai scumpă mașină din tur. Și la capitolul design, Taycan poate fi văzut ca o jucărie. Una desprinsă parcă desprinsă din catalogul Hot Wheels.
Și atunci când îl faci „jucărie”, îi creezi lui Taycan un handicap. Acela al inutilității. La cum arată, te gândești că tot ce o să poți să cari cu el este o borsetă și o plasă de cumpărături. Și faptul că e sportivă electrică înseamnă că singurul drum pe care poți să-l faci fără grija autonomiei este până la supermarket, unde va trebui pus la încărcat ca să ai baterie și pentru retur.
Iar acesta a fost un motiv numai bun să-l luăm cu noi într-o călătorie de peste 1.900 de kilometri, în turul electric ROCHARGE, unde a trecut prin mâna a 16 jurnaliști și creatori de conținut și unde a străbătut drumuri virajate de munte, drumuri naționale și autostrăzi.
Exemplarul care ne-a însoțit în tur este un Taycan Performance Battery Plus, adică 476 de cai-putere și 357 de Newtoni-metru trimiși către puntea spate și hrăniți de o baterie de 84 kWh (capacitate netă). Aceasta și versiunea entry-level Taycan (408 CP, 71 kWh) sunt cele mai recente adiții în gama modelului; un răspuns la cererea clienților care consideră că 762 CP (cât are versiunea de top Taycan Turbo S) sunt, totuși, prea mulți pentru nevoile lor.
Însă cifrele mai modeste – prin comparație cu Turbo S – ale lui Taycan Performance Battery Plus nu-l fac mai puțin Porsche. Deloc.
A pierdut din explozia accelerației pe care o regăsim la un Taycan Turbo, dar cei 380 CP sunt absolut suficienți pentru reprize fulminante. Dacă activăm și Launch Control, puterea crește la 476 CP.
Dragoș Băltățeanu, jurnalist AutoExpert
Dinamica este „made by Porsche”, iar cu asta ating un punct esențial. E imposibil să nu te îndrăgostești de feedback-ul direcției sau de ținuta de drum absolut admirabilă. Iar eu m-am întrebat, în repetate rânduri, cum poți păcăli în așa hal 2.2 tone și o siluetă deloc gingașă. E aproape miraculos. Te urci într-un automobil pe care trebuie să îl parchezi pe loc de Panamera, dar primești o senzație de Cayman nervos. Inginerie!
Radu Gurămultă, jurnalist EcoWheels și turbomag.ro
Cele 2.2 tone ale mașinii se simt doar uitându-te la consum, pentru că modul în care Taycan și le joacă pe viraje este impresionant. Probabil că ești obosit de clișeul „Este un Porsche, chiar dacă electric!”, însă mă văd nevoit să-l folosesc, pentru că acesta este, până la urmă, adevărul.
Andrei Știrbu, jurnalist Autocritica.ro
[…] Apoi mai e transmisia cu două trepte, care se simte cum lucrează mai mult decât la variantele cu tracțiune integrală. Pe retrogradare, undeva între 50-70 km/h se simte cum dă inferioară. Dă un pic în nas. „Agață” puntea spate, cumva. Se simte mecanica cum lucrează. Puriștilor chiar s-ar putea să le placă treaba asta.
Adrian Mitrea, jurnalist 0-100.ro
Pe cât de satisfăcător poate fi Taycan atunci când îl pui la treabă pe viraje, pe atât de confortabil și docil este la drum întins. Tot ce trebuie să faci este să-i dai ocazia să-ți demonstreze asta.
Taycan este plăcut în conducere și parcă singurul reproș pe care ai putea să-l faci la adresa sa este că a devenit prea ușor să îl conduci. Suspensia este surprinzător de confortabilă, deși nu lasă pic de loc de ruliu, iar direcția este plăcută în fiecare clipă.
Sebastian Toma, jurnalist Autoevolution.com
Un Taycan nu te va lăsa să mergi niciodată economic. Pentru că deși poate fi extrem de manierat și de grațios în mișcări, spiritul Porsche se simte din plin.
Alin Ionescu (Mașinistul), jurnalist Auto, Motor și Sport
Porsche a reușit, deci, să transpună și într-o electrică spiritul care l-a consacrat. Și, pe cât de repede poate să ducă la roți resursele de putere, pe atât de repede poate să-și încarce bateria: Taycan primește curent cu până la 270 kW.
Taycan este construit pe o platformă de 800V, ceea ce înseamnă performanțe nu doar pe șosea, dar și viteze de încărcare foarte mari.
Cristiana Oprea, pilot
Însă nu te gândi că trebuie să zbori din stație-n stație, pentru că, în realitate, la drum întins, Taycan este atent și cu consumul de kilowați-oră, așa cum ne arată calculele finale, pe care le găsești mai jos. În plus, merită din când în când să te domolești la condus; astfel, îi vei bucura și pe cei care-l privesc.
Exemplarul de test este o prezență vizuală deosebită, fiind finisat în culoarea Alb Carrara completată de jantele alb-negre Misson E de 21 inch.
Dragoș Băltățeanu, jurnalist AutoExpert
N-o să vă spun aici cum mi-a picat cu tronc configurația cu vopsea albă și jante Mission E Design. O să vă spun doar că în momentul în care am trecut prin zone cu mulți pietoni pe trotuar, nimeni nu s-a mai uitat pe unde merge. Acesta este efectul Taycan.
Tudor Rus, jurnalist douălocuri.ro
Este de neprețuit sentimentul pe care îl ai atunci când vezi oameni cum se opresc pe trotuar și îl privesc, copii care scot involuntar chiote de uimire și în privirea cărora vezi că se naște aceeași pasiune pentru mașini pe care 911 o făcea încă de acum câteva decenii.
Cristiana Oprea, pilot
Doi ani au trecut de la debutul lui Taycan, nu că ai putea să-ți dai seama de asta doar uitându-te la el. Sau doar conducându-l. Doi ani în care mulți clienți Porsche au îmbrățișat schimbarea electrică.
În urmă cu fix două săptămâni s-au împlinit doi ani de la lansarea lui Porsche Taycan. Iar modelul german a reușit să îl egaleze pe legendarul 911 la vânzări în primele șase luni ale acestui an, ceea ce este o realizare în sine.
Sebastian Toma, jurnalist Autoevolution.com
Deși Taycan are doi ani de când a fost lansat, iar așa cum am spus și în cazul lui EQC, în această perioada de timp sau întâmplat multe în lumea mașinilor electrice, Taycanul rămâne un etalon.
Alin Ionescu (Mașinistul), jurnalist Auto, Motor și Sport
Raport Porsche Taycan: consum, autonomie reală și costuri de încărcare
PARCURS | CONSUM | |||||
DISTANȚĂ PARCURSĂ (km) | RITM DE RULARE | BATERIE UTILIZATĂ (procent) | CONSUM EFECTIV (kWh) | CONSUM MEDIU (kWh/100 km) | AUTONOMIE REALĂ (kilometri) | |
ZIUA 1 București | 256 | URBAN 30-40-50 EXTRAURBAN 80-90-100 AUTOSTRADĂ 110-120-130-140 | 68 | 59.92 | 22.2 | 377 |
ZIUA 2 Focșani | 251 | 62 | 51.89 | 20.67 | 404.9 | |
ZIUA 3 Iași | 148 | 44 | 36.83 | 24.88 | 336.4 | |
ZIUA 4 Piatra Neamț | 199 | 65 | 54.4 | 27.33 | 306.3 | |
ZIUA 5 Tg Mureș | 286 | 68 | 56.91 | 19.9 | 420.6 | |
ZIUA 6 Pauză | ||||||
ZIUA 7 Oradea | 210 | 61 | 51.06 | 24.31 | 344.3 | |
ZIUA 8 Timișoara | 305 | 93 | 77.84 | 25.52 | 328 | |
ZIUA 9 Sibiu | 303 | 73 | 61.1 | 20.16 | 415.2 | |
TOTAL | TOTAL | TOTAL | MEDIE PONDERATĂ | MEDIE PONDERATĂ | ||
1958 | 534 | 446.95 | 22.82 | 371.5 | ||
ÎNCĂRCARE | ||||||
ENERGIE ÎNCĂRCATĂ (kWh) | TIMP TOTAL (minute) | NUMĂR ÎNCĂRCĂRI | COST (lei) | STAȚII DC (Rețea, putere) | STAȚII AC (Rețea, putere) | |
ZIUA 1 București | 41.76 | 35 | 1 | 81.43 | MOON DC, 75 kW 45% - 89% 35 minute | - |
ZIUA 2 Focșani | 70.12 | 194 | 2 | 105.99 | e.on DC, 50 kW 40% - 60% 24 minute | Stație hotel AC, 22 kW 38% - 100% 170 minute |
ZIUA 3 Iași | 26 | 32 | 1 | 51 | Renovatio DC, 50 kW 55% - 82% 32 minute | - |
ZIUA 4 Piatra Neamț | 73 | 46 | 1 | 142 | Renovatio DC, 150 kW 16% - 99% 46 minute | - |
ZIUA 5 Târgu Mureș | 52 | 43 | 1 | 101 | MOON DC, 75 kW 30% - 89% 43 minute | - |
ZIUA 6 Pauză | ||||||
ZIUA 7 Oradea | 64 | 35 | 1 | 124.8 | MOON DC, 300 kW 24% - 95% 35 minute | - |
ZIUA 8 Timișoara | 91.19 | 125 | 2 | 189.52 | Renovatio e-charge DC, 50 kW 44% - 81% 43 minute Renovatio e-charge DC, 50 kW 35% - 100% 82 minute | - |
ZIUA 9 Sibiu | 42.45 | 161 | 1 | 61.5 | - | Renovatio AC, 22 kW 57% - 100% 161 minute |
TOTAL | TOTAL | TOTAL | TOTAL | |||
460.52 | 671 | 10 | 857.24 |