În 2015, în România s-au comercializat mai puțin de 100 de mașini electrice, potrivit datelor oficiale publicate la vremea respectivă de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Cu toate acestea, în același an, compania Renovatio a început dezvoltarea primei rețele naționale de stații de încărcare pentru mașini electrice, care a primit numele sugestiv e-charge.
Poți să spui că a fost un start precoce. Eu aș spune însă că a fost mai degrabă vorba despre o viziune de dezvoltare pe termen lung care a permis crearea unui avantaj strategic esențial. Rezultatul? Doar 6 ani mai târziu, Renovatio deține cea mai vastă rețea de stații de încărcare pentru mașini electrice din România.
În cifre, această afirmație se traduce prin 202 stații de încărcare proprii și alte 118 stații ale partenerilor Renovatio, care oferă astfel în total 320 de puncte de încărcare accesibile prin intermediul aplicației e-charge. Acestea sunt repartizate în peste 150 de locuri din întreaga țară, conform imaginii de mai jos:
Expansiunea
Utilizate conform instrucțiunilor, fondurile europene pot transforma o comună într-un oraș (apropo, la Ciugud există o stație de încărcare cu energie solară pentru mașini electrice). Iar când vine vorba despre mașini electrice, fondurile europene au potențialul de a planta semințele unei vaste rețele de stații de încărcare rapide.
Renovatio s-a implicat în proiectul Fast SEE, co-finanțat de Uniunea Europeană, care se adresează mai multor țări din Europa de Sud-Est și a preluat astfel responsabilitatea pentru implementarea acestuia pe teritoriul României.
Lansat oficial în februarie 2018, la Pitești, proiectul vizează instalarea a 53 de stații de încărcare rapidă (stații DC de 50 kW) și a trei stații de încărcare ultra-rapide (stații DC de puteri cuprinse între 150 și 350 kW) în peste 25 de locuri din țară. În august 2021, proiectul era deja aproape finalizat, întrucât Renovatio a instalat 43 de stații de încărcare rapidă și două stații de încărcare ultra-rapidă, ultimele disponibile în Târgu Mureș și Pitești.
Toate aceste stații de încărcare sunt instalate pe cele două coridoare europene care traversează România în cadrul proiectului de infrastructură rutieră, feroviară și maritimă Trans-European Transport Network (TEN-T) guvernat de Uniunea Europeană.
Este suficient să știi că primul coridor european este TEN-T Rhine-Danube, care în România are o lungime de 890 de kilometri și traversează localitățile Nădlac, Arad, Timișoara, Deva, Sebeș, Sibiu, Râmnicu Vâlcea, Pitești, București și Constanța. Între timp, al doilea coridor european este TEN-T Orient East – Med, cu o lungime de 651 de kilometri în țara noastră și care trece prin orașe precum Timișoara, Lugoj, Caransebeș, Drobeta Turnu Severin, Calafat, Craiova, Caracal, Alexandria și București.
Pe baza dezvoltării acestor stații în cadrul proiectului european, Renovatio a reușit practic să realizeze și două coridoare naționale importante care leagă principalele regiuni ale țării. De exemplu, unul dintre coridoarele naționale leagă Transilvania de Moldova prin stațiile de încărcare disponibile în Sebeș, Turda, Târgu Mureș, Sovata, Gheorgheni, Piatra Neamț și Iași, pe un traseu cu o lungime totală de 498 de kilometri.
În același timp, a fost realizat și un coridor național între Moldova și Muntenia, cu stații de încărcare la Suceava, Roman, Bacău, Focșani, Buzău, Ploiești și București pe un traseu de 558 de kilometri.
Pentru tine rămâne doar să decizi dacă Buzăul este în Moldova sau Muntenia.
O mașină, o aplicație
Dacă provoci un șofer oarecare de mașină electrică să-ți spună nemulțumirile pe care le are atunci când pleacă la drum, s-ar putea să ai o surpriză. Nu, nu-l deranjează autonomia mașinii electrice. Nu, nici viteza maximă limitată electronic la 160 km/h sau 180 km/h.
În schimb, îl deranjează numeroasele tipuri de porturi de încărcare existente pe mașinile electrice și faptul că are nevoie de un card și/sau de o aplicație pe telefon pentru fiecare rețea de stații de încărcare pe care o folosește pe drum. Nu e locul potrivit să discutăm în detaliu despre CCS, CHAdeMO sau Type 2, dar sper că mai ai un minut-două să vorbim despre carduri și aplicații mobile, pentru că Renovatio are vești bune.
Cu portofoliul de stații proprii de încărcare bine “hrănit”, Renovatio a anunțat o serie de parteneriate cu alte rețele de stații de încărcare.
Astfel, orice proprietar de mașină electrică care folosește platforma e-charge pentru a încărca la stațiile Renovatio are acces și la rețeaua de stații de încărcare Moon, aflată în prezent în plină dezvoltare la dealerii Volkswagen din întreaga țară. În această situație, încărcarea la stațiile Moon va fi plătită conform tarifelor standard practicate de Renovatio.
Concret, prin aceste parteneriate, clienții e-charge au acces direct la o gamă și mai variată de stații de încărcare, pe lângă cele dezvoltate de Renovatio, fără să aibă nevoie de carduri sau aplicații mobile suplimentare.
Iar Renovatio nu se limitează la teritoriul național nici când vine vorba despre parteneriate. În paralel cu dezvoltarea proiectului european Fast SEE, Renovatio pune accentul în a doua jumătate a acestui an pe încheierea de parteneriate de roaming cu platforme internaționale precum Hubject.
Primul parteneriat care utilizeaza platforma Hubject este cu reteaua Ionity, in aplicatia e-charge fiind deja disponibile statiile operatorului din Ungaria, Austria, Germania, Cehia, Slovacia, Elvetia, Slovenia, Croatia si Italia.
Pe baza acestor parteneriate, clienții e-charge din România vor putea folosi aplicația mobilă e-charge și pentru încărcarea mașinii electrice la stații de încărcare din străinătate deținute de rețelele de stații cu care există semnate acorduri pentru roaming.
Desigur, și în acest caz, principalul avantaj este simplificarea procedurilor pentru utilizarea stațiilor de încărcare din străinătate, întrucât este eliminată necesitatea de a încheia contracte sau de a folosi anumite aplicații mobile sau carduri. Proiectul de roaming prevede și implementarea unui sistem de plată cu cardul direct la stațiile de încărcare.
E-charge în ROCHARGE
În tot acest context, aș spune că, cu un strop de efort, am putea parcurge întregul traseu al road trip-ului ROCHARGE doar cu aplicația e-charge. Nu am făcut un calcul complex, dar cred că în felul ăsta am reuși să economisim suficient spațiu în memoria telefoanelor mobile pentru a realiza în sfârșit “poza aia”. Sau măcar ne amăgim cu ideea asta.
Cert este că, în ritmul ăsta, nu mai durează mult și ROCHARGE se va transforma într-un road trip internațional. Așteptăm sugestii dacă să ieșim din țară prin Ungaria sau Serbia.
Ce urmează?
Orice veste despre extinderea rețelelor de stații de încărcare trebuie pusă un pic în context. Asta pentru că vânzările de mașini electrice cresc la rândul lor într-un ritm semnificativ de la un an la altul: o privire sumară pe statisticile APIA indică, în principiu, o dublare a vânzărilor de la an la an.
Prin urmare, este esențial ca rețeaua de stații de încărcare să țină pasul cu numărul în creștere al proprietarilor de mașini electrice. Pentru moment, aș spune că suntem pe drumul cel bun. De exemplu, Renovatio are deja în procesul legislativ de autorizare încă 7 puncte de încărcare ultra-rapidă, cu minim 150 kW.