ROCHARGE: Electric road trip

8 mașini electrice, 16 jurnaliști, 9 zile. O nebunie logistică. Totul pentru ca tu să afli cifrele de autonomie ale acestor mașini în condiții reale.

Îți fac o destănuire.

Problema pe care o au testele auto în absolut orice publicație auto din lume (da, implicit pe Autocritica, nu prea putem să schimbăm ceva la capitolul ăsta) este că testerul – jurnalistul, adică – analizează lucrurile din perspectiva proprie. Și chiar dacă experiența ajută major – pentru că know how-ul vine din sute, poate mii de mașini testate, iar omul care scrie știe să raporteze fiecare mașină la publicul său țintă – e posibil ca lucrurile subiective care țin de un anumit model – adică tot ce nu-i cifră, practic – să transforme un review într-un text care te îndepărtează de mașini care sunt pe gustul tău sau te apropie de mașini pe care le vei urî. E ceea ce englezii denumesc „a glitch in the matrix” – o chestie pe care nu o poți evita din simplul motiv că suntem diferiți și avem gusturi diferite. 

De-asta insist să conduci cât mai mult și-n condiții cât mai variate mașina pe care o vrei. Da, citește cât mai multe opinii și confruntă-le. E foarte probabil ca un jurnalist experimentat să te ajute serios în procesul de achiziție. Dar ai mereu în vedere treaba asta: e posibil ca preferințele legate de materiale, de suspensii, de design, de culori, de texturi, de transmisie, de spațiu să difere. 

Cum se poate evita treaba asta? Ar trebui ca review-ul să fie realizat de cât mai mulți oameni care au gusturi diferite, experiență vastă și care au stiluri diferite de condus. În plus, cifrele reale ale testului (consum, autonomie, condiții de rulare) ar trebui să fie colectate pe o perioadă și pe o distanță cât mai lungă, pentru a cuprinde cât mai multe dintre contextele posibile.

Problema e că lucrul ăsta nu pare posibil logistic. De cele mai multe ori, mașinile testate nu stau îndeajuns de mult în redacție nici măcar pentru testul unui jurnalist. Apoi, redacțiile sunt grupuri destul de reduse numeric și sunt formate din oameni care-și împart textele și testele, care au deseori loc în paralel. 

Și atunci, care-i soluția să avem informații cu adevărat relevante pe care să le primească cei care vor să-și cumpere astăzi o mașină electrică, de exemplu?

Fii atent:

Iei câți jurnaliști auto foarte experimentați poți, adaugi bloggeri și vloggeri cu experiență ceva mai redusă în mașini, dar care ajută prin opinii proaspete la tabloul general, adaugi un pic de optică feminină care vine cu input propriu și atinge o zonă mereu dinamică a clientelor auto. Apoi gândești un traseu prin țară în care cei 16 oameni care se adună vor conduce pe rând fiecare dintre cele 8 mașini care au acceptat să se alinieze la start. 

Începe în 16 septembrie, se termină în 24 septembrie.

București – Focșani – Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureș – Cluj-Napoca – Oradea – Timișoara – Sibiu – Pitești – București. Adică în jur de 2000 de kilometri în total, cu tot cu plimbările la încărcare prin orașe.

Aduni și faci o medie din toate cifrele care ies în urma testului și confrunți toate opiniile tuturor acestor oameni pentru a avea un tablou cât se poate de complex după cele 9 zile de road trip.

Dacă cele 8 mașini sunt full-electrice, cu atât mai bine: nu există nicio altă ocazie în cadrul căreia să ai cifre complete legate de autonomia reală, de consum și de timpii de încărcare.

La final, road trip-ul are nevoie doar de un nume. Și el se va numi ROCHARGE by Vitesco Technologies.

Mașinile

AUDI Q4 e-tron 50 quattro

299 CP și 460 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 6.2 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 482 de kilometri. De la 45.700 de euro. 
BMW iX3

286 CP și 400 Nm. Un motor electric, roți motrice spate, 6.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 453 de kilometri. De la 64.100 de euro. 
Citroën ë-C4

136 CP și 260 Nm. Un motor electric, roți motrice față, 9.7 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 352 de kilometri. De la 34.900 de euro.
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD

351 CP și 580 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 5.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 540 de kilometri. De la 51.800 de euro. 
Mercedes EQC 400 4MATIC

408 CP și 760 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 5.1 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 437 de kilometri. De la 67.700 de euro. 
Opel Mokka-e

136 CP și 260 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 9.0 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 324 de kilometri. De la 33.835 de euro. 
Porsche Taycan Performance Battery Plus

476 CP și 357 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 5.4 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 484 de kilometri. De la 88.412 de euro. 
Volkswagen ID.4 Pro Performance

204 CP și 310 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 8.5 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 522 de kilometri. De la 36.195 de euro. 

PARTENERII

Un astfel de proiect, care se întinde pe durata a 9 zile și adună 21 de oameni, e o provocare logistică masivă. Iar costurile sunt suportate de partenerii proiectului, care au decis că este oportun să-și asocieze numele cu acest workshop care are loc în lumea reală.

Vitesco Technologies este partenerul principal al proiectului și dă numele oficial complet al acestui road trip: ROCHARGE by Vitesco Technologies. Compania germană este unul dintre actorii vitali – chiar dacă nu neapărat vizibili – pe mașinile electrice (și nu numai) care se lansează în ultimii ani în Europa.

Și mai interesant este că cei de la Vitesco Technologies produc elemente software și hardware pentru mașini implicit în România, cu ajutorul inginerilor de aici. Vom vizita sediul lor de la Iași și o să vă povestim ce și cum se întâmplă în spatele cortinei. Până atunci, în acest articol afli ce fac oamenii ăștia pentru mașinile din ROCHARGE.

Renovatio, compania care oferă astăzi acces în peste 300 de stații de încărcare în România în rețeaua e-charge, ne va oferi ocazia de a încărca mașinile în stațiile proprii și ale partenerilor. Totul se va realiza prin aplicația e-charge, în condiții reale. Vom încărca la fel ca orice alt posesor de mașină electrică.

Aici afli detaliile care au adus Renovatio e-charge în poziția celei mai extinse rețele de puncte de încărcare din România.

MOL Plugee este brandul dedicat stațiilor electrice pe care le găsești în benzinăriile MOL din toată țara. MOL România este unul dintre pionierii adaptării la noile tehnologii și oferă acum servicii complete de alimentare și încărcare pentru oameni și mașini în stațiile proprii. Toate detaliile dezvoltării acestui brand dedicat de MOL mașinilor electrice și hibride plug-in sunt în acest articol.

Enel X este divizia de infrastructură electrică a companiei italiene Enel. Oferă atât stații publice, cât și stații dedicate clienților casnici sau companiilor care sunt interesate să-și doteze parcările cu stații de viteză medie sau rapidă. Am scris aici despre cum vede Enel X explozia segmentului de electrice și despre cum se pregătește logistic de viitor.

MOON este brandul prin care Porsche România, importator mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat și Cupra în țara noastră, le oferă clienților acestor mărci acces la stații de încărcare dedicate. În plus, stațiile ultrarapide MOON se găsesc deja în toată țara, la Timișoara urmând să vizităm cea mai puternică astfel de stație din România: 300 de kW. 

Michelin este partenerul tehnic al acestui proiect. Și partenerul care-ți oferă newsletter-ul nostru săptămână de săptămână, de altfel. Compania franceză a lansat în acest an două anvelope interesante pentru cei care au mașini electrice: e.Primacy, o anvelopă care are ca scop eficientizarea maximă a rulării și care poate să crească autonomia mașinilor electrice cu 7% prin tehnologia inteligentă din structura sa, și Crossclimate 2, cea mai performantă anvelopă all-season din lume.

Nokia Mobile ne va oferi ocazia de a testa unul dintre telefoanele de vârf ale gamei sale, Nokia XR20. Lansat în acest an, noul telefon ne va ajuta să ilustrăm turul din perspectivă jurnalistică paralelă cu perspectiva artistică, asigurată de cei doi fotografi profesioniști ai evenimentului, Ciprian Mihai și Bogdan Paraschiv. Nokia XR20 se laudă și cu faptul că-i un telefon foarte rezistent la șocuri. Nu plănuim să testăm asta, dar e o informație utilă și relaxantă pentru creierele noastre.

Server Config, companie românească dedicată vânzării produselor IT de calitate înaltă dedicate designerilor, fotografilor, videografilor, arhitecților și tuturor celorlalte meserii care au nevoie de putere de calcul mare, va fi alături de cei care asigură fotografiile și clipurile din acest eveniment cu laptop-uri de performanță. În plus, Server Config oferă produse refurbished, ceea ce susține drumul spre reutilizarea materialelor, o practică din ce în ce mai utilizată la nivel industrial mondial. Povestea celor de la Server-Config este aici.

OAMENII

Vom fi în total 21 de oameni – o echipă care include jurnaliștii și creatorii de conținut care ne vor face onoarea să fie oaspeți în acest proiect, cât și partea de organizare. Doi fotografi, videograf, echipă de logistică, două mașini de asistență hibride pe lângă cele opt electrice (Safety Car-ul XC40 Recharge și Assistance Car-ul Ford Kuga Hybrid). 

Bineînțeles, totul se va desfășura după un plan pus la punct la care se lucrează deja de vreo 8 luni. 

Oamenii pe care-i veți putea urmări după hashtag-ul #ROCHARGE sunt:

Cornel Șocariciu / Autocritica.ro
Andrei Știrbu / Autocritica.ro
Alin Ionescu / Mașinistul, Auto Motor și Sport
Dan Scarlat / Top Gear România
Dragoș Băltățeanu / AutoExpert, Auto Test
Sebastian Toma / Autoevolution
Radu Gurămultă / Ecowheels, turbomag.ro
Tudor Rus / doualocuri.ro
Adrian Mitrea / 0-100.ro, Hotnews
Dragoș Craiovan / Adevărul Auto, Motorone.ro
Cristiana Oprea / Pilot de raliuri, cristianaoprea.ro
Laura Antonov / Shedrives.ro, Lachicboutique.ro
Marian Ionescu / Mariciu, vlogger
Julius Constantinescu / Online personality
Răzvan Baciu / Tech Blogger, razvanbb.ro
Ciprian Mihai / Foto
Bogdan Paraschiv / Foto
Marius Dobrescu / Video
Daniel Popescu / Logistică, organizare
Berti Panaiot / Logistică, organizare
Mircea Meșter / Logistică, organizare

Ei sunt cei care vor nota fiecare încărcare, fiecare kilometru parcurs, fiecare viteză medie și care ne vor ajuta să structurăm la final un tablou complet al performanțelor mașinilor care ne vor însoți în tur. Urmăriți cu încredere atât conturile lor din Social Media, cât și publicațiile pe care le reprezintă. Materialele de după proiect vor fi relatate acolo cu toate rezultatele derivate din acest road trip.