Alarma sună fără încetare. E mult prea dimineață pentru noul meu ritm de viață. Dar azi nu e o zi ca oricare alta, așa că nu apăs butonul care înmoaie zgomotele tari ale difuzorului. Azi e ziua în care plec în ROCHARGE by Vitesco Technologies. Azi e ziua în care plecăm să vedem starea infrastructurii de încărcare din țară, dar și care sunt valorile de autonomie în condiții reale oferite de 8 dintre cele mai noi mașini electrice lansate în România.
Luminile stâlpilor încă nu-și încheiaseră rolul, dar asta nu i-a împiedicat pe bucureșteni să pornească în forfota cotidiană. Știu că Bucureștiul este un reper negativ în materie de trafic, dar nu mă așteptam ca la 6 dimineața să văd atâtea mașini conduse aproape teleghidat către destinațiile țintă. În toată această agitație mult prea matinală (cel puțin pentru mine), cele 8 electrice și-au dat întâlnire în nordul capitalei.
Mai exact, pe Nicolae Caramfil, la una dintre cele 23 de stații MOL din țară în care poți găsi prize pentru reîncărcarea mașinilor electrice. În timp ce echipa foto-video a pus puțină magie cu mega-pixeli în cardurile aparatelor, ceilalți 16 jurnaliști și creatori de conținut care iau parte la road trip-ul electric au trecut pe la Fresh Corner. Mulți încă se ghidau după mirosul cafelei în zorii zilei.
Ne-am așezat în echipe și am pornit când traficul începea să prindă și mai tare în clești bulevardele și străzile Bucureștiului. Am ieșit pe autostrada către Ploiești și am dat frâu liber kWh din baterii și cailor putere electrici. Nu de alta, dar știam că fotografii turului iubesc răsăritul toamna și mașinile răsfirate pe autostradă.
N-am zăbovit prea mult în fața aparatelor și nici pe drumul de mare viteză, pentru că traseul nostru țintește către nord. Mai precis, punctul final din prima zi a ROCHARGE by Vitesco Technologies va fi în Focșani.
Dar până să ne apropiem de Milcov, mai avea un mic popas în apropiere de Urziceni. A fost un brunch, cu toate că eu l-aș numi un bun pretext pentru încă o ședință foto într-un loc special. Ce loc? Ansamblul Conacului Hagianoff, un monument istoric Clasa A restaurat integral în județul Ialomița. Domeniul include conacul boieresc, parcul și crama de sub conac. Cu rădăcini la începutul secolului al XVII-lea, proprietatea este strâns legată de familia Cantacuzinilor, a domnitorului Alexandru Ipsilanti și, ulterior, a fostului ministru de externe al Bulgariei Ion Hagianoff. Într-un cadru puternic, echipa foto-video iar s-a jucat cu lumina și cu fundalul din cărămidă veche. Și nu doar că au făcut minuni cu aparatul, dar până să ajungem în Focșani, fotografiile erau deja pe toate rețelele de socializare. Asta pentru că Server Config iar a trimis laptop-uri profesionale potrivite pentru editare.
Cu glicemia saturată am luat calea E85-ului până la Focșani. Nimic spectaculos, nimic care să atragă atenția. Odată trecuți de indicatorul care anunța intrarea în localitate, cele 8 mașini electrice din road trip s-au împrăștiat, într-un cadru organizat, bineînțeles, către prizele urbei.
Două la primărie, două la prefectură. Am glumit, că niciuna dintre cele două instituții din Focșani nu au astfel de prize. În schimb, găsești prize la stația MOL de la intrarea în localitate, pe care le accesezi cu aplicația mobilă MOL Plugee. Vizavi, e dealerul IVAS Škoda cu prize din rețeaua MOON. Ai și AC și DC la 25 kW. Dacă vrei curent mai rapid de la MOON Charge, mai mergi câțiva kilometri pe centură până la Scorpion Exim, dealer Volkswagen. Aici găsești o priză la 75 kW. Tot o stație de tranzit (pentru că așa îmi place să numesc prizele instalate pe rutele mari aflate direct pe drumul principal) e la o aruncătură de băț, la Focșani Mall. E una dintre cele peste 200 de stații đin rețeaua proprie Renovatio e-Charge.
Și ar mai fost: Enel X are in Focșani o priză rapidă de 50 de kW, dar în ziua dinaintea venirii noastre aici a fost lovită de un șofer neatent și a ieșit din uz temporar. Parte din viața reală.
Cele 8 mașini ale road trip-ului ROCHARGE by Vitesco Technologies s-au hrănit bine. Toate au pus curent cât s-ajungă indicatorul pe la 80% (vedeți voi în tabelele de mai jos care cât a încărcat). Dar nu puteam încheia ziua aici. Am făcut un mic popas la hotel, doar cât să schimbăm hainele pentru ca mai apoi să pornim către punctul de atracție al zilei.
Pe dealurile din apropiere de Focșani e viță de vie. Multă viță de vie. Iar oamenii locului, și nu numai, știu să transforme boabele de struguri în licori cu gust nobil. Încerc să nu mă pierd printre arome și detalii, și asta pentru că nu-i domeniul meu de activitate.
Ne întoarcem pe drumul către București, dar doar pentru doi kilometri. Cum intri în Golești, drumul se varsă către dealurile din zonă. Pe stânga viță de vie. Pe dreapta viță de vie, iar odată ajunși pe dealul Dălhăuți, dai de podgoriile Beciului Domnesc. Întinderi cât vezi cu ochii cu Sauvignon blanc, Merlot și Fetească neagră.
Compania are în total 1.400 de hectare de viță de vie în exploatare, iar peste jumătate se află în Vrancea. Rânduri întregi, atent îngrijite, care trezesc în tine sentimentul de ordine. Totul pare făcut la milimetru, iar liniștea de aici se simte. N-am ratat momentul, mai ales că totul se întâmpla la ora de aur: apusul colorat al toamnei.
Oamenii locului privesc cu sprâncenele ridicate către caravana silențioasă, în timp ce noi ne bucurăm de micile porțiuni virajate dintre dealuri. Sunt singurele de pe ziua de astăzi. Asfaltul neted e întrerupt prea des de lucrările din dreptul podurilor, dar avem grijă să nu torturăm anvelopele Michelin.
Cum treci Milcovul, te întâmpină panoul de la intrarea în Odobești. Pe una dintre străduțele sale, ascuns de privirile curioșilor, găsești Monumentul Beciul Domnesc. Datează de pe vremea lui Ștefan cel Mare și astăzi găzduiește peste 100.000 de sticle cu vin. Cele mai vechi sunt din 1949. N-am de gând să-ți umplu ecranul cu detalii, pentru că experiența asta merită trăită. Trebuie să ajungi acolo să vezi cu ochii tăi și să guști cu papilele tale.
Acum că rolul meu s-a încheiat, o să-i las pe ceilalți colegi ai turul să vă povestească despre mașinile pe care le-au condus azi. Le iau în ordinea de la catalog.
Alin Ionescu (Mașinistul & Auto, Motor și Sport) despre Audi Q4 e-tron
Cel mai fistichiu model (a se citit scump) bazat pe platforma MEB a grupului Volkswagen, Audi Q4 e-tron este un SUV compact care oferă performanțe impresionante, atât din punct de vedere al performanțelor dinamice, cât și al autonomiei. Mai ales că modelul prezent la ROCHARGE este versiunea de top, cu două motoare electrice, 299 CP și o baterie cu capacitate netă de 77 kWh. Audi Q4 e-tron reușește să aibă un comportament dinamic impresionant, în ciuda unei mase proprii de peste 2,2 tone, accelerând de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde. Centrul de greutate coborât oferă și o stabilitate foarte bună pe viraje, cu un ruliu redus, însă direcția lipsită de feeling nu încurajează un condus sportiv.
Ca orice model Audi, Q4 e-tron are un habitaclu finisat impecabil, echipat cu un sistem multimedia de top, care asigură un flux bogat de informații în ceea ce privește parametrii de rulare al vehiculelor electrice. Platforma dedicată propulsiei electrice determină și un spațiu interior generos, specific unui model de clasă medie, iar autonomia generoasă, de peste 400 km, permite chiar și utilizarea în regim extraurban.
Consum mediu | 18.3 kWh/100 km |
Viteză medie | 51 km/h |
Distanță parcursă | 229 km |
Timp de încărcare | 24 de minute |
Stație din rețeaua | MOON Charge |
Stație cu putere de | 75 kW |
Cost energie electrică | 51.9 lei |
Energie consumată | 41.9 kWh |
Autonomie reală | 418.6 km |
Cristiana Oprea (cristianaoprea.ro) despre BMW iX3
Am început turul ROCHARGE cu probabil cea mai firească mașină din cele opt: BMW iX3, adică bine-cunoscutul și iubitul X3 în versiune 100% electrică. Am regăsit la volan plăcerea de a conduce și atenția la nevoile șoferului, fără compromis. Diferit de conceptele cu design futurist și uneori greu de abordat, iX3 este cel mai în măsură să împrietenească actualii clienți ai bavarezilor cu mobilitatea electrică, dar și să convingă noi șoferi să adopte mașini mai prietenoase cu mediul, cu aceeași funcționalitate și confort premium.
Contrar așteptărilor, nu mi s-a părut deloc ciudat că nu am auzit cum toarce motorul sub capotă. A fost genul de experiență care a creat un context liniștitor, care mi-a permis să mă bucur mai mult de peisajele de toamnă care s-au așternut peste viile Moldovei. Pe modul Sport, toți cei 286 CP se îndreaptă agil către puntea spate și cuplul instant de 400 Nm ajută iX3 să își păstreze poziția de lovemark printre șoferi. Aș fi preferat volanul gros și direcția mai rigidă, însă nu am ce altceva să îi reproșez. Cu autonomie de peste 400 de kilometri și un portbagaj spațios de 510 litri, mi-a inspirat multă încredere că poate fi un companion ideal, nu doar “o a doua mașină”.
Consum mediu | 18.2 kWh/100 km |
Viteză medie | 65.7 km/h |
Distanță parcursă | 242 km |
Timp de încărcare | 66 de minute |
Stație din rețeaua | MOON Charge |
Stație cu putere de | 25 kW |
Cost energie electrică | 47.2 lei |
Energie consumată | 44 kWh |
Autonomie reală | 406.6 km |
Tudor Rus (douălocuri.ro) despre Citroën ë-C4
Abandonați orice gând de sportivitate dacă vă tentează un Citroën ë-C4. Francezii au mers până la extrem cu factorul confort: atât de mult, încât suspensia extrem de moale produce tangaj la frânare și accelerare, iar direcția este mai sedată ca un pacient conectat la perfuzie cu morfină. Confort. Asta a fost țintă francezilor.
Ceea ce are cumva sens pentru ë-C4, în contextul în care locul său de joacă va fi predominant, dar nu exclusiv, orașul. Concret, ruta București – Focșani via Domeniul Manasia, parcursă în ritm normal, nici prea-prea nici foarte-foarte, a dictat o autonomie reală de aproape 300 km în condițiile unui consum mediu de un pic peste 14 kWh/100 km.
Consum mediu | 14.3 kWh/100 km |
Viteză medie | 47 km/h |
Distanță parcursă | 255 km |
Timp de încărcare | 42 de minute |
Stație din rețeaua | MOON Charge |
Stație cu putere de | 75 kW |
Cost energie electrică | 64.8 lei |
Energie consumată | 36.5 kWh |
Autonomie reală | 321.7 km |
Dragoș Craiovan (MotorOne.ro/Adevărul Auto) despre Ford Mustang Mach-e
Ford Mustang Mach-e impresionează prin polivalența cu care reușește să se metamorfozeze instant dintr-un crossover spațios pentru întreaga familia într-un model cu prestații dinamice spectaculoase. Până la urmă, are nevoie de doar 5,1 secunde pentru accelerația 0-100 km/h. De asemenea, autonomia în traficul real este impresionantă.
Mach-e nu este un Mustang așa cum îl știam pana acum, însă reprezintă întruchiparea electrică a viitorului pentru acest nume, fiind un model care totuși păstrează elemente ale designului de la Mustang-ul original. Este un model care va fi cu siguranță plăcut de cei care apreciază tehnologia, mai ales că sistemul SYNC4 cu ecran de 15,5 inchi este impresionant.
Consum mediu | 17 kWh/100 km |
Viteză medie | 56 km/h |
Distanță parcursă | 245 km |
Timp de încărcare | 17 de minute |
Stație din rețeaua | MOON Charge |
Stație cu putere de | 75 kW |
Cost energie electrică | 34 lei |
Energie consumată | 41.7 kWh |
Autonomie reală | 517.6 km |
Andrei Știrbu (autocritica.ro) despre Mercedes EQC
Vederea unui EQC stârnește reacții contradictorii. Pe de o parte, este o față familiară: se află de câțiva ani pe piață. Pe de altă parte, încă arată ca un exercițiu futuristic de design, chiar și la trei ani de la debut.
Comparat cu electricele lansate ieri-alaltăieri, EQC nu are carențe vizibile, însă prezența lui în tur ne ajută să vedem cu ochii noștri cât de repede evoluează tehnologia electrică.
Este greu, dar rapid și puternic. Este impunător și, prin materiale și finisaje, poartă semnătura calității Mercedes.
Dacă-ți plac SUV-urile înstelate de băgat în priză, n-o să regreți decizia de a-l cumpăra. Dar dacă vrei să vezi cum poate exploata Mercedes latura electrică, așteaptă-l pe EQE.
Consum mediu | 23.2 kWh/100 km |
Viteză medie | 51 km/h |
Distanță parcursă | 248 km |
Timp de încărcare | 116 minute |
Stație din rețeaua | MOON Charger |
Stație cu putere de | 7.6 kW AC și 25 kW DC |
Cost energie electrică | 60.3 lei |
Energie consumată | 57.5 kWh |
Autonomie reală | 344.8 km |
Sebastian Toma (Autoevolution.com) despre Opel Mokka-e
Opel Mokka-e a reușit să ne ofere un consum de energie mai mic decât cel anunțat de datele oficiale. Mai precis, am consumat, în medie, 15.4 kWh/100 km. Rezultatul l-am obținut fără eforturi deosebite, singurul pas efectuat fiind rularea în modul Eco.
Nu am oprit aerul condiționat sau alte dotări de confort. La pornire, Mokka-e afișa o estimare de 318 kilometri cu 98% din baterie, iar sosirea noastră la Focșani a fost una relaxată. Am mai fi putut să parcurgem încă 50 de kilometri cu energia rămasă în momentul în care am oprit la stația de încărcare.
Consum mediu | 15.4 kWh/100 km |
Viteză medie | 53 km/h |
Distanță parcursă | 245 km |
Timp de încărcare | 92 de minute |
Stație din rețeaua | MOL Plugee |
Stație cu putere de | 22 kW |
Cost energie electrică | 59.6 lei |
Energie consumată | 37.7 kWh |
Autonomie reală | 298.7 km |
Dragoș Băltățeanu (AutoExpert) despre Porsche Taycan
Prima zi din ROCHARGE m-a dus la volanul celei mai spectaculoase mașini electrice din tur: noul Porsche Taycan în varianta de bază cu un singur motor electric amplasat pe puntea spate. Asta nu înseamnă că Taycan și-a pierdut ceva din rafinamentul ținutei de drum. Este la fel de tăios și precis la capitolul direcție, iar suspensia este perfect adaptată unui drum virajat.
A pierdut din explozia accelerației pe care o regăsim la un Taycan Turbo, dar cei 380 CP sunt absolut suficienți pentru reprize fulminante. Dacă activăm și Launch Control, puterea crește la 476 CP. Exemplarul de test este o prezență vizuală deosebită, fiind finisat în culoarea Alb Carrara completată de jantele alb-negre Misson E de 21 inch. În cei aproape 260 kilometri parcurși astăzi către Focșani pe autostradă, drumuri naționale și secundare, consumul mediu înregistrat a fost de 19.8 kWh.
Consum mediu | 19.8 kWh/100 km |
Viteză medie | 45 km/h |
Distanță parcursă | 256.3 km |
Timp de încărcare | 35 de minute |
Stație din rețeaua | MOON Charge |
Stație cu putere de | 75 kW |
Cost energie electrică | 81.5 lei |
Energie consumată | 50.7 kWh |
Autonomie reală | 422.7 km |
Julius Constantinescu (Online comedian) despre Volkswagen ID.4
ID.4 e un SUV spațios și robust, cu care ai putea pleca și în vacanță, dar la nevoie și să invadezi Afganistanul. E fancy și mă gândesc că poți și agăța cu el (nu știu sigur fiindcă eu am Peugeot, deci n-am nici un fel de experiență în agățat cu mașini), ceea ce îl face potrivit pentru un burlac. În același timp, ID.4 e o mașină spațioasă cu un portbagaj imens, ideală deci și pentru familie. Practic, ID.4 e ca treningul la moldoveni: merge la orice.
Consum mediu | 17.3 kWh/100 km |
Viteză medie | 49 km/h |
Distanță parcursă | 248 km |
Timp de încărcare | 50 de minute |
Stație din rețeaua | Renovatio e-Charge |
Stație cu putere de | 50 kW |
Cost energie electrică | 82.6 lei |
Energie consumată | 42.9 kWh |
Autonomie reală | 445.1 km |