Hyundai Ioniq 5: formator de opinie

Hyundai Ioniq 5 este unul dintre cele mai dorite modele electrice ale momentului. Vedeta producătorului asiatic nu putea lipsi din ROCHARGE by Vitesco Technologie, turul României în care testăm 8 dintre cele mai noi electrice lansate pe piață.

Cumva, aproape de nicăieri, Hyundai a reușit în câteva luni să dea o culoare nouă mașinilor electrice. Și surpriza a fost cu atât mai mare cu cât nimeni nu și-ar fi imaginat asta acum câțiva ani.

Până la Ioniq 5, că despre el e vorba, Hyundai a mai făcut mașini electrice. Și nu prea a dat greș, cel puțin în materie de eficiență a sistemului de propulsie. Dar cu noul Ioniq 5, Hyundai reușește să vină la nivelul Porsche și Audi în materie de tehnologie electrică. Iar asta e ceva. Nu te grăbi să-mi judeci comparația că o să detaliez totul.

Hyundai Ioniq 5 a fost prezentat publicului larg în februarie 2021, iar încă din momentul lansării, modelul electric a reușit să schimbe percepția publicului asupra mărcii. Și scriu asta cu toată seriozitate, pentru că atunci când citești platformă electrică la 800V – lucru pe care doar Porsche îl notase până la momentul respectiv – nu poți rămâne indiferent. Oricât de multe acțiuni Tesla ai avea în portofelul digital.

Și o să-ți povestesc imediat despre cum a ajuns Ioniq 5 să primească titlul World Car of the Year în 2022 și despre cum ediția specială de lansare a primit de trei ori mai multe cereri în 24 de ore de la deschiderea comenzilor.

Design cu ADN italian

Dar înainte să ajungem la părțile tehnice și la performanțele lui Ioniq 5, îți propun să ne întoarcem în 1974 la Salonul Auto de la Torino. La unul dintre standurile evenimentului italian, probabil undeva mai către margine, Hyundai prezenta publicului european noul Pony, primul model de serie realizat exclusiv de compania asiatică.

Oficialii s-au gândit că trebuie să vină și cu ceva spectaculos, iar răspunzător de asta a fost nimeni altul decât designerul Giorgetto Giugiaro. Pornind de la modelul de serie, italianul a desenat Pony Coupé Concept, un prototip ale cărui forme au fost readuse la viață de Ioniq 5. Bine, între timp, conceptul din ’74 a mai trecut o dată prin filtrul lui Giugiaro, rezultatul final fiind DeLorean DMC 12.

Sus: schița lui Pony Coupé Concept. Jos: Schița lui Hyundai Ioniq 5.

Sigur, lansarea lui Ioniq 5 a fost precedată de prezentarea lui 45 EV Concept, un prototip electric de la care a fost moștenit designul versiunii de producție.

Dar designul lui Ioniq 5 reușește să-i ascundă proporțiile. Pentru că oricât de mic ar părea în imaginile de prezentare, în realitate, modelul electric asiatic e mare. Are peste 4,6 metri lungime, aproape 1,9 metri lățime, iar ampatamentul măsoară 3 metri – puțin mai mult decât cel al unui BMW Seria 5 (asta ca să ai punct de referință în comparație).

Electric-Global Modular Platform: piatra de temelie

Cum a reușit Hyundai să facă un model de clasă medie să aibă dimensiuni interioare demne de un sedan de segment E? Răspunsul vine sub forma noii arhitecturi Electric-Global Modular Platform.

Hyundai o consideră fundația viitoarei game de electrice, iar noua platformă suportă infrastructură de încărcare la 800V. V-am zis, doar Porsche Taycan și Audi e-tron GT mai reușeau asta în februarie 2021. Ulterior, în club a apărut și Kia EV6, geamănul dizigot al grupului asiatic.

La ce e bună o asemenea platformă? Una dintre marile probleme ale publicului o reprezintă timpii de încărcare, doar că prin folosirea arhitecturii la 800V, Hyundai rezolvă parțial acest lucru. Pentru că bateria lui Ioniq 5 poate fi încărcată la prize cu o putere de 350 kW. La o astfel de stație, în mai puțin de 18 minute poți aduce bateria modelului asiatic de la 10 la 80%. Am zis parțial, pentru că numărul stațiilor care pot oferi 350 kW nu este prea mare.

Living Space la interior

Când proiectezi o mașină electrică pe o platformă gândită exclusiv pentru acest tip de propulsie ai o mulțime de variante pentru a desena interiorul. Mulțumită unui ampatament atât de mare, Hyundai s-a putut juca cu ușurință cu spațiul și dotările interioare.

La interior, Ioniq 5 poate găzdui până la 5 persoane, însă șoferul și pasagerul din dreapta sunt cei răsfățați cu adevărat. Coteira centrală și tunelul median pe care aceasta a fost prinsă nu sunt fixe, iar tot ansamblul – pe care Hyundai îl numește Universal Island – poate culisa pe o distanță de 140 de mm. Întrebarea naturală a fi de ce? Pentru că spătarele scaunelor din față se apleacă mult, iar de sub șezut ies suporturi pentru game. Cât să devină un soi de șezlonguri prin care să privești stelele prin plafonul panoramic generos.

Odată cu acest aflux al mașinilor electrice, producătorii au înțeles că ideea din spate nu stă doar în emisii zero în timpul utilizării. Totul trebuie să aibă o componentă ecologică în spate, motiv pentru care s-a trecut la următorul pas. Interioare fabricate din materiale obținute prin procese de dezvoltare durabilă. Știu că sună pompos, dar cumva n-ai cum să nu le dai dreptate după ce citești pe ce materiale vei pune mâna.

Asiaticii folosesc plastic reciclat, țesături pe bază de plante, fire naturale de lână, piele prelucrată ecologic cu extracte pe bază de plante și vopsea cu extracte din plante. Și ca să închei lista cu materiale exotice, îți spun că Ioniq 5 poate fi comandat cu un plafon acoperit cu panouri solare. Nu te gândi la vreun aport major în materie de autonomie, însă poți s-o iei ca pe un plus de energie gândit pentru sistemele auxiliare.

Ca pachetul să fie complet, Hyundai a ales să aducă în fața șoferului o planșă de bord demnă de anul 2022: un instrumentar digital de bord de 12 inchi, un ecran central de 12 inchi care folosește noua temă de design Jong-e Graphic User Interface și un head-up display cu realitate augmentată.

O altă tehnologie pe care o poți lua în calcul este cea denumită Vehicule-to-Load (V2L). În cuvinte simple, asta înseamnă că bateria lui Ioniq 5 poate livra energia stocată și către un consumator extern. Există o priză cu o putere de 3,6 kW sub bancheta din spate care funcționează doar când mașina este pornită și pe care o poți utiliza pentru alimentarea electronicelor mici. Dacă ai nevoie alimentarea unor scule și unelte electrice – că doar n-o să ții mașina pornită și cu cablurile aruncate pe geam cât tunzi iarba de pe mai știu eu ce peluză – conectorul dedicat portului pentru încărcarea bateriilor se transformă într-o priză. Acesta poate fi utilizat atunci când mașina nu este pornită și poate oferi energie electrică pentru echipamentele electrice de putere mare.

Și cum cinci pasageri au nevoie de spații pentru depozitarea bagajelor, Ioniq 5 propune un portbagaj cu un volum de 527 de litri. În partea din față există un frunk a cărui capacitate ajunge la 57 de litri pentru variantele cu un singur motor electric, respectiv 24 de litri pentru versiunile cu două motoare.

Motorizări pentru toți

Hyundai și-a dorit ca Ioniq 5 să se adreseze unul public cât mai larg. Iar asta înseamnă motorizări și versiuni de baterii care să acopere cât mai mult din nevoile clienților de volum.

Totul începe cu alegerea bateriei: 58 kWh – Standard Range – sau 77,4 kWh – Long Range. Inițial, varianta Long Range a fost pusă în vânzare cu o baterie de 72,6 kWh, dar pe parcursul anului curent, asiaticii au venit cu o serie de îmbunătățiri, pe listă fiind și creșterea capacității acumulatorului.

După alegerea bateriei, treci la configurația de motoare: unul sau două.

Configurația de bază a lui Ioniq 5 va fi următoarea: baterie de 58 kWh și un motor electric cu 125 kW (echivalentul a 170 CP) și 350 Nm. Pentru această variantă, Hyundai anunță o autonomie maximă de 384 de kilometri.

În versiunea cu două motoare electrice și baterie mică, Ioniq 5 livrează 235 CP și 605 Nm, iar autonomia maximă este de 360 de kilometri.

Dacă bifezi opțiunea Long Range, atunci varianta cu un singur motor dezvoltă 217 CP și promite o autonomie maximă de 481 de kilometri.

Vârful de gamă Ioniq 5 va avea o baterie de 72.6 kWh (77,4 kWh după îmbunătățiri) și două motoare electrice. În total, sistemul electric de propulsie va dezvolta 225 kW (306 CP) și 605 Nm. 0-100 km/h pentru această versiune este anunțat în 5.2 secunde, în timp ce autonomia maximă este de 460 de kilometri în varianta cu jante de 19 inchi.

În ROCHARGE by Vitesco Technologies, turul României cu mașini electrice, exemplarul testat va fi unul în configurația de top, dar cu jante de 20 de inchi. Iar asta se traduce printr-o autonomie maximă de 430 de kilometri.

Siguranță în cele mai complexe forme

Ioniq 5 nu vrea să impresioneze doar prin spațiu și autonomie. Modelul electric e doldora de tehnologii de secol 21, multe dintre ele fiind concepute pentru siguranța și asistarea șoferului.

O să încep cu elementele simple, cele pe care le întâlnești pe majoritatea modelelor, și o să continui cu sistemele avansate propuse de asiatici.

Hyundai Ioniq 5 va fi echipat cu un sistem de frânare automată de urgență, cu o tehnologie capabilă să monitorizeze șoferul și cu un sistem de monitorizare a unghiului mort care include și o funcție pentru evitarea unor posibile coliziuni în momentul schimbării benzii de rulare. Pe lângă aceste “clasice”, Hyundai plusează cu următoarele: sistem de asistență pentru ieșirea în siguranță, funcție inteligentă de avertizare cu privire la viteza maximă de pe un sector de drum, sistem de monitorizare la 360 de grade, sistem de avertizare cu privire la traficul din spate și un asistent pentru evitarea coliziunilor în timpul manevrelor de parcare.

Și stai încet că lista continuă. Am păstrat pentru final sistemul cruise control inteligent cu funcții semi-autonome de nivel 2 și sistemul de asistență pentru parcarea de la distanță. Acesta din urmă permite parcarea mașinii fără ca șoferul să fie prezent în mașină, doar cu ajutorul butoanelor integrate pe cheie.

Din toată această ecuație nu lipsește o aplicație mobilă. Se numește Bluelink, iar utilizatorii vor putea localiza mașina, o vor putea încuia/descuia de la distanță, vor putea porni sistemul de climatizare și vor putea afla informații despre autonomia rămasă, nivelul de încărcare și timpul rămas până la finalizarea încărcării.

Disponibilitate și prețuri în România

Am uitat să vă spun că Hyundai Ioniq 5 a devenit rapid celebru în Europa. O fi de la cum arată, de la tehnologia electrică de top folosită sau poate de la autonomia bună? Nu știu exact cum a devenit Ioniq 5 un fel de rock star al lumii auto, dar știu că e greu să pui mâna pe unul.

În acest moment, pe piața locală, modelul există pe site-ul importatorului, dar a dispărut butonul prin care puteai să-l configurezi și să ceri o ofertă. Practic, e puțin sold out până vor fi alocate noi cote. Prețurile au dispărut și ele, dar ți le pot comunica pe cele vechi. Să ai un punct de reper în momentul în care modelul va fi din nou disponibil în țară.

Cele mai recente cotații de preț sunt exclusiv pentru versiunile cu bateria Long Range. Varianta cu un singur motor electric și nivel de echipare Premium avea un preț de pornire de 51.840 de euro, în timp ce versiunea cu două motoare și același nivel de echipare pornea de la 54.810 euro.

Dacă te uitai spre vârful de gamă Luxury, atunci prețurile începeau de la 56.600 de euro în cazul variantei cu un motor. Pentru versiunea cu tracțiune integrală, prețul de listă era de 59.570 de euro.

Desigur, din suma totală puteai să mai scazi și bonusurile disponibile prin programul Rabla Plus.

Exemplarul care ne va însoți în ROCHARGE va fi unul de top: două motoare electrice, bateria mare și nivelul de echipare Luxury.

Fișa mașinii care ne va însoți în ROCHARGE by Vitesco Technologies


este un proiect susținut de Vitesco Technologies

Green Partner
BT Leasing

Mobilizat de
Autonom

Pus pe șosea de
Michelin

Încărcat de
MOON
Enel X Way
Renovatio e-charge
MOL Plugee

Tehnologizat de
Server Config

Partener media
Euronews România