8 asociații europene, inclusiv Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), au publicat anul acesta un masterplan care vizează infrastructura de încărcare dedicată mașinilor electrice. Totul a pornit de la proiectul Fit for 55, iar asociațiile au venit cu o analiză cu privire la pregătirea necesară pentru a putea atinge normele stabilite de UE.
Documentul se numește EV Charging Masterplan, iar unul dintre cele mai importante puncte subliniate face referire la instalarea stațiilor de încărcare pentru electrice. Conform analizei, până în 2030, la nivelul statelor membre UE vor fi necesare 6,8 milioane de puncte de încărcare publice pentru a putea deservi mașinile electrice de pe piață din acel moment și pentru a atinge scăderea de CO2 de 55% dorită de UE.
Tot ACEA a publicat și un raport cu privire la situația actuală: 307.000 de puncte de încărcare publice au fost instalate până în decembrie 2021 în Europa, mult sub valoarea țintită prin EV Charging Masterplan. În raport, România e trecută la grupul “Așa nu“, cu toate că ACEA nu ia în considerare aspectele complete. Iar aici mă refer la numărul mașinilor electrice înmatriculate anual în România și la volumul total al pieței.
Ca să punem lucrurile cap la cap, la finalul anului 2021, în România existau 1.230 de puncte de încărcare publice (0,4% din total disponibil la nivelul UE) care deserveau cele aproape 13.000 de electrice înmatriculate până atunci. Iar unul dintre promotorii rețelelor de încărcare din România este Renovatio. Compania a început dezvoltarea infrastructurii încă din 2015, an în care în România erau vândute sub 100 de mașini electrice. Rețeaua de încărcare s-a numit sugestiv e-charge, iar startul precoce a permis expansiunea pe teritoriul țării.
În prezent, Renovatio deține cea mai vastă rețea de stații de încărcare pentru electrice din România. Dacă vrei ceva palpabil, în cazul de față cifre, rețeaua este funcțională în 214 locuri din țară. Posesorii de electrice au la dispoziție 504 puncte de încărcare, iar peste o treime dintre ele oferă încărcare DC. Vârfurile de gamă sunt cele 10 stații ultra-rapide cu puteri care ajung la 350 kW. Acum nu ne mai rămâne decât să avem mașini care să “tragă” curent la 350 kW.
Îți las mai jos harta cu punctele de încărcare instalate de Renovatio în 2016 și pe cea cu stațiile disponibile în 2021. Ca să ai vezi cum s-au extins lucrurile în 5 ani.
Proiecte în lucru
Probabil te întrebi de ce oamenii de la Renovatio n-au făcut un update pe harta cu punctele de încărcare disponibile. Răspunsul ar fi simplu: există proiecte ample în desfășurare.
Unul dintre cele mai importante este cel dezvoltat în parteneriat cu OMV Petrom. Renovatio va instala și opera începând cu acest an stații de încărcare ultrarapidă cu puteri de minimum 150 de kW.
Toate punctele vor fi instalate în stațiile de distribuție a carburanților din rețelele OMV și Petrom. Practic, oprești la benzinărie ca să încarci mașina electrică, nu ca să alimentezi cu carburant. Până termini de băut cafeaua și de mâncat sendivșul, mașina adaugă procente în baterie. Și să nu-mi spuneți că voi nu “pierdeți” cel puțin 15 minute la o oprire de genul, că am stat și eu la cozi în stațiile de pe A2 și pe DN1.
Sigur, stații de încărcare în benzinării existau și până la startul acestui parteneriat, dar acum poți pune accentul pe “încărcare ultra-rapidă”. Că eu nu știu niciun operator care să aibă în același loc și pompă de benzină și furtun răcit cu lichid pe unde să curgă 350 kW.
Unde-s mulți, puterea crește
Mașinile electrice au trecut de stadiul de moft. Vânzări în creștere se înregistrează în toată Uniunea Europeană, iar asta înseamnă că publicul acceptă mobilitatea electrică.
Să fie de la programele de subvenții și facilitățile celor care folosesc electricele, de la taxele mai mari pentru motorizările cu ardere internă practicate de anumite state sau pur și simplu ofertele producătorilor satisfac din ce în ce mai multe nevoi? Probabil că răspunsul îmbină câte puțin din tot ce am enumerat mai sus.
Iar în acest segment de piață în creștere au apărut și operatorii de puncte de încărcare.
Aveți un minut să vorbim despre carduri și aplicații mobile?
Fiecare operator cu cardul sau aplicația lui. Și dacă m-ai ruga să deschid telefonul în clipa asta ai vedea că am șase aplicații dedicate încărcării mașinilor electrice – asta în condițiile în care nu am în parcare o electrică, ci doar scriu despre ele după ce le testez.
De aici a pornit și ideea Renovatio, iar în ultimii ani platforma e-charge a adunat parteneri. Stații ale altor operatori pot fi accesate cu cardul sau cu aplicația e-charge. O descarci din Google Play sau AppStore și mai ștergi și tu din restul aplicațiilor mobile.
Dar ca lucrurile să fie cumva și mai simple, au apărut și platformele internaționale de e-roaming – un fel de roaming pentru furnizorii de servicii de încărcare. Cea mai mare dintre ele este Hubject și prin intermediul acesteia, de la finalul anului trecut, stațiile din rețele E.On și Renovatio au devenit interconectate. În cifre, asta înseamnă 400 de puncte de încărcare ale celor doi operatori pe care le poți folosi în drumurile tale cu mașina electrică.
Renovatio e-charge în ROCHARGE
În ROCHARGE, turul țării cu 8 mașini electrice, vom merge pe mâna – mai precis pe prizele – partenerilor Renovatio e-charge. Că la cât de ramificată este rețeaua de încărcare e puțin probabil să nu ajungem să încărcăm la o stație proprie sau la una a partenerilor Renovatio. Și ținând cont că de-acum sunt membri cu acte în Hubject, ne așteptăm ca în scurt timp să folosim e-charge și în afara țării. Cine știe, poate la anul schimbăm numele proiectul și trecem granițele.