Baza de la care plecăm la drum este simplu de explicat: 8 mașini electrice, 16 jurnaliști și invitați, peste 1,500 de kilometri. Pe scurt, ROCHARGE 2022.
Când te gândești că povestea asta durează 9 zile și că totul începe la scurt timp după ce toamna pare că-și intră în drepturi cu temperaturi mai scăzute și precipitații mai multe, n-ar fi rău ca prima dimineață a road-tripului să fie una care să debordeze de optimism.
Tocmai de aceea, nu exclud varianta în care startul road tripului ROCHARGE a avut loc la Edenland tocmai pentru a beneficia de un boost moral înainte de a dezerta în masă de acasă pentru o perioadă de 9 zile. Pentru că parcul de aventuri din Balotești are un nume sugestiv și te îmbie cu răcoarea dimineții într-o pădure în care poți să observi inclusiv struți și cămile.
Iar dacă adaugi niște condimente precum espresso, omletă, bacon sau croissant sub forma unui mic dejun sănătos în incinta La Stradale, ai toate șansele să pleci la drum cu multă energie.
Cu multă energie pleacă la drum și cele 8 mașini electrice, iar prima destinație a road tripului ROCHARGE este Brașov. Pentru că acolo au fabrică cei de la Vitesco Technologies, partenerii principali ai acestui road trip.
Dar știm cu toții ce înseamnă un drum de la București la Brașov pe DN1, inclusiv într-o zi oarecare de joi, mai ales atunci când în două zone ale traseului au loc lucrări de reparații.
Prin urmare, caravana de mașini electrice pornește la drum pe traseul alternativ, categoric mai frumos și mai eficient ca timp, chit că ceva mai agresiv cu autonomiile mașinilor: autostrada A3 până la Ploiești și apoi DN1A prin Cheia până la destinația finală. Până la urmă, însă, de-asta ne-am adunat aici: să vedem pe bune cât merg mașinile astea.
Deci am ales traseul ceva mai lung, dar mai ofertant la nivel de imagini. O dovadă în plus că, în prezent, mașinile electrice au autonomii suficient de mari pentru ca un astfel de traseu să nu reprezinte o problemă, așa cum vei observa mai jos în datele de consum ale fiecărui model în parte.
În acest context, ploaia rece care a stropit din belșug caroseriile metalice ale mașinilor a trecut aproape neobservată. Cu ocazia asta am văzut la treabă, pe serpentinele de pe Cheia, și anvelopele Michelin Pilot Sport EV, care echipează mașinile din grup. Acestea distribuie în mod egal pe suprafața pneului forțele rezultate la accelerație, frânare și în timpul abordării virajelor, un element util mai ales pe un traseu cu multe viraje, așa cum este cel de pe DN1A dintre Ploiești și Brașov.
Seara de la Brașov se petrece la Qosmo, unul dintre cele mai recente hoteluri de pe plan local, inaugurat în vara anului 2021. Un hotel modern, gândit de la bun început și pentru proprietarii de mașini electrice, pentru că parcarea generoasă include 4 puncte de încărcare cu curent alternativ (AC) cu o putere de 22 kW. Una suficient de mare pentru a permite încărcarea mașinilor electrice peste noapte. Deși nu a fost totul roz: două dintre punctele de încărcare au întrerupt încărcarea pe neanunțate, iar mai apoi, spre ora 23, când programasem un schimb de mașini pentru încărcarea celorlalte 4 din caravană, una dintre stațiile duble a decis să se deconecteze complet și să se oprească.
Din fericire, la 400 de metri depărtare, în complexul rezidențial Coresi, alte 4 puncte de încărcare AC ne-au ajutat să ne facem „plinul”. Sunt stații E.ON Energie pe care le putem folosi cu cardul sau aplicația partenerilor de la Renovatio e-charge. Cum vine asta? Foarte pe scurt, Renovatio și E.ON România fac parte din rețeaua internațională Hubject, care funcționează pe un principiu asemănător cu serviciul de roaming de pe telefonul tău mobil. Pentru tine, ca utilizator final, asta înseamnă că un singur card sau o singură aplicație este suficientă pentru a avea acces la o rețea mai vastă de stații de încărcare. Și uite așa te trezești cu mai puține plastice în portofel și mai mult spațiu pe telefon.
Iar după lăsarea întunericului, Renault Megane E-Tech Electric a făcut o vizită de protocol la rivalii germani: dealerul Volkswagen Tess are în curte o stație MOON de 75 de kW, care astăzi e cea mai puternică din orașul Brașov. Ne-am fi dorit și stații ceva mai puternice în acest oraș aflat în centrul țării și care leagă unele cele mai importante rute nord-sud și est-vest. Poate la anul.
O oră de pauză și de postări din tur în Social Media și mașina a fost plină și gata de a doua zi. Și aici am activat stația cu cardul Renovatio. Poți și din aplicație. E același lucru.
Finalul zilei găsește o parte dintre jurnaliști și invitați într-o postură complet inedită, la care probabil că nici nu te-ai putea gândi când vine vorba despre un road trip cu mașini electrice. Vitesco Technologies, partenerii principali ai road tripului ROCHARGE, ne invită să jucăm un meci de fotbal, așa că ne echipăm corespunzător și ignorăm complet vremea rece și iarba udă. Nu spunem cine a câștigat, pentru că vineri vom da din nou ochii cu adversarii noștri: mergem să vizităm unitatea de producție Vitesco Technologies de la Brașov.
Până atunci, colegii din road trip îți povestesc cum au mers mașinile electrice pe care le-au condus în prima zi.
Cristiana Oprea – pilot de raliuri, cristianaoprea.ro – despre Audi Q4 e-tron Sportback
Turul #ROCHARGE by Vitesco Technologies a început pentru mine în ordinea firească a alfabetului, cu o figură familiară și prietenoasă: Audi Q4 Sportback e-tron a fost companionul meu din București spre Brașov. Pe virajele probei speciale Cheia-Babarunca, versiunea electrică a lui Q4 m-a convins că este alegerea perfectă pentru o familie tânără, care apreciază și își și permite un strop de sportivitate în viața cotidiană.
Pachetul edition one cu accesorii S Line și accente sportive la exterior fac echipă bună cu interiorul S Line din piele, cu trapa panoramică și liniile geometrice fresh care animează habitaclul. Interfața sistemului multimedia este intuitivă, așa cum deja ne-au obișnuit predecesorii lui Audi Q4, iar sistemul audio m-a impresionat prin calitatea și profunzimea sunetului. Q4 e o mașină spațioasă, suficient de puternică – 299 CP, 460 Nm și tracțiune integrală – și relativ economică la consum – media de 20.1 kWh/100 km obținută la finalul zilei îmi confirmă versatilitatea acestui SUV electric.
Consum mediu | 20,1 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 184,3 km |
Energie consumată | 37 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 25,9 – 92,13 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 383,1 km |
Bogdan Grigorescu – AutoExpert, Auto Motor și Sport – despre BMW i4
Nu știu ce naiba să fac – am început turul #ROCHARGE cu desertul. BMW i4 e cea mai rapidă mașină din grup. O să apară și o versiune M în toată regulă, cu 4 motoare. P A T R U ! Dar eu îți zic așa: M50-ul de astăzi are 544 CP și n-a fost nevoie niciodată de modul Sport. Mi se pare inutil. Și în EcoPro, mașina asta împinge mai bine decât 80% dintre cele pe care le-am condus. Avantajul viitorului M o să fie, probabil, la manevrabilitate. Acolo, cele 4 motoare care controlează independent fiecare roată or să știe exact cât cuplu să livreze pe virajele abordate rapid.
În rest, ai un portbagaj de 470 de litri și spațiu gârlă pe banchetă. Am condus-o și înainte de tur, și aș zice că este – poate – cel mai bun grand tourer pe care ți-l poți cumpăra. Silențios, confortabil, spațios.
Și, încă ceva: cred că e mai bună variantă de bază, cu un singur motor de 340 CP, care e și mai ieftină cu vreo 13.000 euro. Are aceeași baterie, de 80,7 kWh net, e mai ușoară și – implicit – are o autonomie mai mare – cu 70 km – mai ales că un singur motor ”suge din baterie”. Deci, cu 54,264 euro – sau cu 40,514 euro dacă ai două rable de dat la schimb – poți avea o electrică de vis!
Consum mediu | 20,4 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 187 km |
Energie consumată | 38,1 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 26,67 – 94,87 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 395,6 km |
Cornel Șocariciu – Autocritica.ro – despre Hyundai Ioniq 5
Cu Hyundai Ioniq 5 nu mai sunt la prima întâlnire. Cam știu ce poate și ce nu. Partea interesantă e că face mai mult decât te-ai aștepta. E spațios, e confortabil și, din punctul meu de vedere, arată bine. Asta dacă îți plac mașinile moderne cu tușe retro.
Pentru că scopul #ROCHARGE by Vitesco Technologies este să vedem cât consumă și ce autonomie au mașinile pe care conducem, pe tot traseul de astăzi am ales să merg normal. Cât se poate de normal: climatizarea pornită, sistem de recuperare a energie pe modul Auto și întreg ansamblul pe Normal.
Și mi-a plăcut că deși cântărește binișor – intră în platoul în care oscilează mai toate electricele din segmentul ei, dar depășește o mașină cu motor termic pe scara kilogramelor – sunt rare ocaziile în care chiar o să le simți. Doar denivelările scurte trimit un mic impuls despre acest aspect.
În rest, îi place să înfulece și viraje, dar și să meargă la viteze de croazieră fără să deranjeze prea mult din atmosfera de la interior. Cei 306 cai-putere și 605 Nm pot zvâcni la o apăsare de accelerație mai sănătoasă sau pot sta liniștiți și să țină cu energia din baterie. Nu de alta, dar pe urcarea până la Brașov și micile fâțâieli de pe sub Tâmpa au stors din acumulator 18,5 kWh la 100 de kilometri.
Nu prea mi-a lipsit nimic pe parcursul zilei cu Hyundai Ioniq 5. În schimb, aș avea ceva de spus despre faptul că volanul e puțin cam mare – face un pic de notă discordantă – pentru ideea care îmbracă interiorul. Și contrar așteptărilor – că am tot văzut mereu invocat acest lucru – lipsa ștergătorului de pe lunetă nu m-a deranjat cu nimic. Asta în condițiile în care a și plouat. Și știm cu toții cum se fac mașinile după ce bați nițel prin ploaie drumurile județene din România.
Consum mediu | 18.5 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 212,5 km |
Energie consumată | 39,3 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 27,51 – 97,86 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 378,4 km |
Dan Scarlat – Top Gear România – despre Kia EV6
Kia EV6 nu este nici cea mai lungă, nici cea mai înaltă, nici cea mai puternică, la fel cum nu e nici cea mai ieftină sau mai scumpă mașină din grupul nostru. Dar asta nu înseamnă că este în vreun fel mediocră, pentru că formele sale arcuite, organice chiar în comparație cu cele tehnic-angulare ale fratelui de platformă și concern, Hyundai Ioniq 5, o scot în evidență pe șosea, chiar și în această culoare neagră pe care n-aș recomanda-o neapărat.
Tehnic vorbind, mașina îți oferă cam tot ce îți trebuie, dar fără excese. Poți face lejer depășiri rapide, aderența este bună chiar dacă versiunea acesta are doar propulsie spate, iar suspensia destul de rigidă, care favorizează în mod evident stabilitatea, ne-a ținut în siguranță pe serpentinele „de pe Cheia” abordate mai rapid. Desigur, nu e perfectă, ca de altfel nicio altă mașină. În cazul meu, care măsor 1,92 m înălțime, mi-aș fi dorit ceva mai mult spațiu la cap.
Consum mediu | 19 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 186 km |
Energie consumată | 35.5 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 24,85 – 88,4 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 407,4 km |
Adrian Dima – eblogauto.ro – despre Lexus UX
Clienții Lexus știu exact ce înseamnă acest brand, iar cei ce nu au Lexus ar face bine să afle cât mai repede cum stă treaba. UX300 e nu va impresiona pe nimeni cu autonomia sa și nici nu va fi incredibil de accesibil pentru cei ce vor un crossover premium de oraș. De fapt, aici se învârte întreaga discuție – UX este pur și simplu o mașină care te face să te simți bine atunci când rulezi în mediul urban.
Imediat cum ai ieșit la drum întins și vezi cum scade drastic autonomia, îți vei da seama că tehnologia modelului în cauză este una de primă generație. Lexus UX300 e ar fi fost o super mașină electrică în 2015, dar în compania în care se află, autonomia aproape că te face să uiți de interiorul plin de materiale premium. UX300 e este o mașină excelentă, dar ar avea nevoie de o autonomie pe măsură.
Consum mediu | 18,8 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 188 km |
Energie consumată | 35,3 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 24,71 – 87,9 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 239,4 km |
Julius Constantinescu – comediant – despre Mercedes EQE
Am avut în prima zi, pe post de bombonică, un Mercedes-AMG EQE. Versiunea de 118.000 de euro, m-am dat cu parfumul ăla bun înainte să mă urc, să maschez mirosul de sărac.
Mercedes-AMG EQE trebuie că are niște senzori foarte sensibili, că a simțit imediat mirosul de Peugeot și pur și simplu n-a vrut să pornească cu mine. Am stat vreo 15 minute să scotocesc internetul după “mercedes eqe nu pornește ce fac” și până la urmă am găsit soluția la niște colegi: trebuia să coborâm din mașină cu tot cu bagaje, să o încuiem și să ne îndepărtăm. M-am simțit ca la Kaufland când se blochează casa self pay și îmi cere să îndepărtez produsul din coș.
Odată depășit momentul de tatonare dintre mine și Mercedes (“cum, mă, să nu pornească, LA CÂȚI BANI AM DAT PE EA?”), m-am obișnuit repede cu finisajele de calitate și volanul din piele atât de fină, că-mi venea să-mi pun mănuși, să nu murdăresc cu cazmaua.
Versiunea pe care am condus-o are 476 CP și accelerează atât de lin, că nici nu-ți dai seama când ai rămas fără carnet. Fiind electrică, mașina nu face nici un zgomot, însă în modul Sport îți dă și sonor de motor turat, să nu simți c-ai băgat degeaba piciorul în pedală. Altfel, dacă mergi cumpătat, se conduce lin ca orice Mercedes. Pentru mine, care în 10 km cu Peugeotul îmi fac și detartrajul, condusul unui Mercedes e destul de monoton și am făcut eforturi destul de serioase să nu ațipesc.
Cea mai mișto și utilă funcție la EQE mi s-a părut senzorul de avertizare la schimbarea benzii – dacă ai o mașină în unghiul mort sau pur și simplu senzorul estimează că nu e sigur să schimbi banda fiindcă vine careva tare din spate, pe oglindă se aprinde un triunghi portocaliu care-ți spune să stai pe tubul tău. Deși senzorul ăsta mi s-a părut briliant, alți senzori mi s-au părut intruzivi, panicoși și chiar isterici – de pildă, dacă i se pare că te apropii prea tare de mașina din față, EQE îți strânge o fracțiune de secundă centura, ceea ce m-a iritat la culme, mi s-a părut că mă ia cineva de guler.
Consumă mult. Între București și Brașov – via A3 și DN 1A – Cheia – am scos undeva în jur de 27,7 kWh/100 km, în condițiile în care niciuna dintre mașinile din tur n-a depășit un consum de 22 kWh/100 km. Din autonomia de 533 km promisă în cartea tehnică, cu consumul ăsta nu faci mai mult de 330 km fără s-o împingi. Prin urmare, diferența dintre Instagram și realitate e de vreo 200 km, mult peste ceea ce producătorii înfloresc de regulă în prezentarea de catalog.
Consum mediu | 27,7 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 221 km |
Energie consumată | 61,2 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 42,84 – 152,38 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 327,1 km |
Răzvan Baciu – razvanbb.ro – despre Renault Megane Electric
Fără să mă interesez vreo secundă înainte, am fost convins că mă voi întâlni cu un clasic Renault Megane în care cineva a înghesuit niște baterii și un motor electric prin cine știe ce cotloane.
Am avut o reală surpriză să descopăr o mașină electrică foarte cool, cu un interior futurist și cu un comportament fâșneț de mașină electrică așa cum scrie în standardele mele de utilizator – cu figuri în cap – de motor alimentat cu electroni.
Probabil că denumirea va avea o mică influență nu tocmai potrivită în gradul de captare a interesului celor care sunt în căutarea unei mașini noi.
Consum mediu | 18,3 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 201,1 km |
Energie consumată | 36,8 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 25,7 – 91,6 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 327,9 km |
Tudor Rus – doualocuri.ro – despre Volkswagen ID.5
E mai simplu și la-ndemână să întrebi ce nu poate face un ID.5 Pro Performance, pentru că vei avea mai puține lucruri de trecut în revistă. Nu te lăsa păcălit de indicativul “Performance”, el se referă la autonomia pe care o primești real – peste 450 km.
Deși toată zeama din motorul electric merge pe puntea spate, e greu să vorbim de sportivitate. Apoi, există mici lacune în utilizarea unor zone de butoane – precum cele responsabile de lumini – cu care te vei obișnui la un moment dat din postura de proprietar. Nici direcția nu ține cu casa, în schimb suspensia e setată foarte fin pe granița dintre lumile “rigid” și “moale”, ceea ce mai ascunde din masa generoasă a lui ID.5 pe viraje sau pe drumuri vălurite. Dar axa puternică e cea a autonomiei și a consumului, întărită de spațiul din portbagaj și de scaunele confortabile.
Consum mediu | 17.7 kWh / 100 km |
Distanță parcursă | 216 km |
Energie consumată | 38,2 kWh |
Cost rulare ziua 1 min 0,7 lei/kWh – preț casnic minim max 2,49 lei/kWh – preț maxim stație rapidă | 26,74 – 95,11 lei |
— | |
Autonomie reală calculată Ziua 1 | 435 km |