Divizia premium a niponilor de la Toyota face pași importanți în zona electrificării totale. Lexus are în gamă sisteme de propulsie hibride extrem de reușite, iar acum adaugă al doilea model al său complet electric: RZ 450e. Testăm noul SUV cu baterii timp de 9 zile prin România în road trip-ul ROCHARGE by Vitesco Technolgies.
Lexus este un nume cu greutate în industria auto. Parte din grupul Toyota, Lexus reprezintă divizia premium a companiei nipone. La fel ca Toyota, Lexus s-a specializat în sisteme de propulsie hibrid, ducând acest tip de tren de rulare aproape de perfecțiune. Deși a produs multă vreme sedanuri premium și chiar și un hatchback, Lexus s-a orientat în istoria recentă către foarte cerutele SUV-uri (de toate dimensiunile) oferind în acest moment cinci modele diferite: UX, LBX, NX, RZ și RX. Dintre acestea, noul model Lexus RZ este disponibil exclusiv în versiune complet electrică.
Noul RZ are la bază platforma e-TNGA, aceeași arhitectură disponibilă acum pe electricele Toyota bZ4x și Subaru Solterra. Față de modelul soră de la Toyota, varianta Lexus vine o serie de elemente noi și motoare mai puternice. Designul este diferit, chiar dacă silueta laterală a fost păstrată.
SUV over sedan – design exterior
Până nu foarte demult, Lexus era o marcă premium specializată în modele sedan. De la popularul IS, până la extrem de luxosul și rafinatul ES, Lexus atrage un alt soi de client, diferit față de cel care preferă mărcile premium germane. Lexus a încercat și în segmentul modelelor hatchback compacte, comercializând pentru o vreme modelul CT. Dat fiind faptul că preferințele clienților din întreaga lume s-au schimbat, Lexus a schimbat macazul și a început să populeze gama cu SUV-uri de toate dimensiunile.
În acest moment, în oferta europeană, Lexus mai vinde doar două sedanuri: ES și LS. Și o mașină de statut, impresionantul LC – în versiuni Coupe și Cabriolet. În rest, gama este formată din nu mai puțin de cinci SUV-uri, dintre care două sunt și electrice. Cel mai nou venit, RZ, este disponibil exclusiv ca model electric.
Fiind primul model electric dezvoltat de la zero de Lexus, RZ pune accent pe partea aerodinamică și renunță la o serie de elemente specifice mașinilor cu motoare termice, ca de exemplu, grila radiatorului. Partea frontală este complet închisă, designerii putând scoate în evidență blocurile optice înguste și sigla mării. Sub capota plonjată regăsim elementele motorizării electrice, iar portul de încărcare este amplasat în partea stângă a mașinii, în dreptul aripii față. În partea din spate, stopurile sunt unite într-o singură bandă LED. Spatele masiv este îndulcit de silueta de coupe, iar logo-ul nu apare pe hayon, locul său fiind luat de denumirea mărcii amplasată central chiar deasupra benzii LED.
Interior cu accente premium
La interior, lucrurile au amprenta specifică mărcii Lexus. Multe elemente au fost preluate direct de la noile RX și NX. Avem materiale de calitate, plăcute la atingere și o calitate percepută foarte bună. Sunt disponibile trei nuanțe pentru interior: negru, gri sau castaniu. Ceea ce oferă o atmosferă complet diferită de cea pe care o regăsim la interiorul modelelor Toyota și Subaru dezvoltate pe aceeași platformă. Designul bordului nu are chiar factorul wow pe care îl regăsim la RX și NX, dar aduce un plus important la capitolul estetică, în special pentru clientul care se obișnuise cu formele clasice dintr-un Lexus. Pentru ceva mai multă ergonomie – mai ales în timpul rulării – Lexus a păstrat pe RZ comenzi fizice pentru reglajul temperaturii și al volumului.
O singură variantă de motorizare
Când vine vorba de motorizări și baterii, Lexus tratează lucrurile clar și simplu: o singură versiune disponibilă. Sub indicativul RZ 450e, modelul cu emisii zero folosește două motoare electrice cu 313 CP și baterie de 71,4 kWh.
Motorul de pe puntea față oferă 204 CP și 266 Nm, iar cel de pe puntea spate completează cu 109 CP și 168 Nm. Puterea totală de 313 CP și cuplul de 435 Nm poziționează modelul Lexus RZ 450e mult mai sus la capitolul putere și cuplu față de modelele înrudite Toyota bZ4x (4×2 204 CP, 4×4 218 CP) sau Subaru Solterra (4×4, 218 CP). Cei 313 CP aduc performanțe pe măsură, accelerația de la 0 la 100 km/oră făcându-se în 5,6 secunde, iar viteza maximă este limitată la 160 km/oră.
Cele două motoare electrice ale modelului Lexus RZ 450e sunt alimentate de o baterie litiu-ion de 71,4 kWh (64 kWh, capacitate netă). Sistemul permite încărcări rapide la stații DC de maxim 150 kW, ceea ce înseamnă că o încărcare de la 20 la 80% durează 30 minute. La stațiile AC, Lexus RZ 450e poate alimenta cu maxim 11 kW. Consumul oficial de energie electrică variază între 16,9 și 18,3 kWh/100 km, iar autonomia anunțată este de 435 kilometri.
Echipare
Modelul electric Lexus RZ 450e este disponibil în trei variante de echipare numite Business, Executive și Luxury. Toate sunt bine echipate, iar pe lista de opționale găsești doar culoarea caroseriei și nuanța tapițeriei de la interior.
Prețurile în România încep de la 73.636 euro pentru Lexus RZ 450e Business, care aduce lumini de zi LED, acces fără cheie, scaune față încălzite, volan încălzit, display central de 14 inchi și planșă de bord cu ecran digital de 7 inchi. Pentru nivelul de echipare Executive, prețurile încep de la 76.175 euro, iar pentru modelul de top Luxury, de la 84.625 euro. Prețurile nu includ prima acordată prin programul Rabla Plus.
În ROCHARGE by Vitesco Technologies vom fi însoțiți de un exemplar Lexus RZ 450e în echiparea de top Luxury, cu caroseria vopsită în nuanțele Sonic Cooper și Astral Black, o opțiune de 1132 euro. Din echiparea de serie a modelului RZ 450e Luxury mai spicuim iluminarea ambientală multicoloră, banchetă încălzită, plafon panoramic din sticlă, sistem audio premium Mark Levinson cu 13 incinte acustice, head-up display, cameră de parcare panoramică, jante de 20 inchi din aliaj.
Fișa tehnică a mașinii din ROCHARGE by Vitesco Technologies
Lexus RZ 450e Luxury este disponibil prin leasing operațional Autonom de la 1.310 euro fără TVA rată lunară.
este un proiect susținut de SCHAEFFLER
Încărcat de
OMV eMotion și Renovatio e-charge
Green Partner
Autonom
Stații de încărcare
MOON România
Pus pe șosea de
Michelin
Tehnologizat de
Server Config