CES 2025: tehnologii noi pentru interioarele mașinilor

BMW, Honda și Hyundai au prezentat la târgul de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) de la Las Vegas o serie de inovații pregătite pentru interioarele mașinilor. Tehnologiile vor apărea pe piață chiar de la finalul acestui an.

Târgul de tehnologie Consumer Electronics Show (CES) de la Las Vegas s-a adaptat în ultimii ani la noile tendințe din domeniu și a îmbrățișat industria auto, mai ales după mutarea temporară a Salonului Auto de la Detroit din luna ianuarie în sezonul de toamnă începând din 2019.

La începutul anilor 2020, constructorii auto au participat la CES în special pentru a-și prezenta viziunea futuristă despre mașini autonome. În 2023, vizitatorii au putut vedea în special concepte ale unor viitoare modele de serie, pentru ca anul trecut să fie dezvăluită aici inclusiv versiunea de serie a lui Volkswagen Golf 8 facelift, fie ea și cu caroseria camuflată.

Tendința este destul de clară: de la concepte spectaculoase din punct de vedere vizual fără aplicabilitate imediată, industria auto s-a adaptat în fiecare an pentru ca în cadrul acestui târg să ajungă mai aproape de utilizatorul final. Iar tendința asta a fost vizibilă mai ales la CES 2025, pentru că la Las Vegas mai mulți constructori au prezentat detalii despre cum vor arăta interioarele mașinilor de serie. 

BMW: noua generație iDrive

BMW a prezentat la CES o nouă generație a sistemului iDrive, care va sosi pe modele de serie ale constructorului german de la sfârșitul anului 2025. Noua generație iDrive va avea patru componente digitale: 

 • BMW Panoramic Vision este un Head-Up Display care proiectează informații utile în partea inferioară a parbrizului, pe toată lățimea acestuia, pe o suprafață neagră pentru un contrast cât mai bun. Informațiile care sunt afișate pe BMW Panoramic Vision pot fi personalizate de șofer în funcție de preferințe și nevoi. 

 • 3D Head-Up Display este un Head-Up Display opțional poziționat deasupra BMW Panoramic Vision, în câmpul vizual al șoferului. Constructorul german susține că informațiile de pe 3D Head-Up Display și BMW Panoramic Vision sunt complementare, fără să se repete. 

 • un ecran cu o formă ușor atipică poziționat central. Șoferul și pasagerul din dreapta pot selecta până la șase widgeturi pe care să le „transfere” către BMW Panoramic Vision printr-un simplu swipe pe acest ecran. 

 • volanul multifuncțional oferă butoane iluminate cu feedback haptic activ pentru a evidenția funcțiile disponibile. 

BMW a oferit și câteva exemple despre modul în care utilizatorul va interacționa cu aceste sisteme digitale: introducerea vocală a unei destinații generează alerte de orientare pe 3D Head-Up Display, iar informații suplimentare despre rută sunt afișate pe Panoramic Vision. 

Funcțiile componentelor digitale vor fi controlate prin intermediul sistemului de operare BMW X, care la fel ca versiunea curentă BMW 9 este dezvolat pe baza sistemului de operare open-source Android Open Source Project (AOSP) realizat de Google. 

BMW nu a oferit încă detalii despre BMW X, însă a menționat că acesta va avea o „capacitate de actualizare mai mare” decât BMW 9 și va fi compatibil și cu modele deja existente pe piață. 

Honda: electrice cu propriul sistem de operare pentru mașini, Asimo OS

Honda s-a prezentat la CES 2025 cu versiuni actualizate ale celor două concepte electrice din viitoarea gamă Honda 0 Series pe care le-a dezvăluit în premieră la ediția de anul trecut. 

Honda 0 SUV Prototype este conceptul unui SUV electric de segment mediu bazat pe conceptul Honda Space-Hub prezentat la CES 2024. Conceptul va primi o versiune de serie în prima jumătate a anului 2026, iar modelul va fi produs la Ohio (Statele Unite) și va fi comercializat inițial în America de Nord, pentru ca ulterior să ajungă și în Europa și Japonia. 

Honda 0 Saloon Prototype este un sedan cu gardă la sol coborâtă care va primi o versiune de serie în a doua jumătate a anului 2026. La fel ca SUV-ul electric, și acest sedan se va produce la Ohio și, după debutul în America de Nord, va ajunge și în Europa și Japonia. 

Nu avem detalii tehnice despre motoare, baterii și autonomii, însă Honda a anunțat în premieră că toate modelele de serie care vor fi dezvoltate în gama Honda 0 Series vor utiliza un sistem de operare dezvoltat in-house de japonezi: Asimo OS. 

Numit după celebrul robot umanoid Asimo, noul sistem de operare va gestiona inclusiv sistemele de asistență și sistemul de infotainment și va permite actualizări software over-the-air (OTA). Honda nu a precizat alte detalii despre Asimo OS, însă funcțiile menționate există deja pe numeroase modele. 

Pe de altă parte, spre deosebire de constructori precum Renault sau Volvo care au adoptat sistemul de operare Android Automotive dezvoltat de Google, Honda mizează practic pe o platformă software închisă, pe modelul implementat de Tesla cu propriul sistem de infotainment. Acest lucru ar putea însemna inclusiv că proprietarii de electrice Honda 0 Series nu vor avea acces la Android Auto și Apple CarPlay, funcții care permit utilizatorilor să-și conecteze la mașină telefoanele personale. 

Nu în ultimul rând, Honda a anunțat că a doua generație de modele electrice Honda 0 Series, care va apărea spre finalul acestei decade, va integra o arhitectură care combină mai multe unități electronice de control (Electronic Control Unit – ECU) în câteva unități ECU mai complexe. O astfel de strategie este deja gândită pe scară largă în industria auto și este dezvoltată inclusiv în România de către compania germană ZF Group. 

Hyundai Mobis: parbriz holografic pe mașini din 2027

Într-o perioadă în care constructorii auto se întrec în dezvoltarea unor ecrane cu diagonale cât mai generoase, furnizorul de componente auto Hyundai Mobis, care face parte din Grupul Hyundai, a dezvăluit la CES 2025 un parbriz holografic. 

Aflat în stadiu incipient de dezvoltare, parbrizul holografic a fost integrat la CES într-un Kia EV9 pentru a oferi publicului o primă experiență fără ecrane tradiționale. 

Astfel, informațiile esențiale despre călătorie, harta pentru navigație sau playlistul pentru muzica ascultată în habitaclu sunt afișate în partea inferioară a parbrizului pe baza principiului difracției luminii. 

Tehnologia nu este neapărat una revoluționară în contextul în care numeroase modele de serie utilizează Head-Up Display-uri cu funcții similare, astfel că în cazul Hyundai Mobis vorbim mai degrabă despre un fel de Head-Up Display care acoperă o suprafață mai mare din parbriz.

Vom afla mai multe detalii despre cât de practică este această idee în următorii doi ani, întrucât Hyundai Mobis își propune să dezvolte o versiune de pre-serie până la jumătatea anului 2026 și o versiune de serie a acestui parbriz holografic în 2027. 

Honda și Sony: prețuri pentru sedanul electric Afeela 1

La ediția CES din urmă cu 5 ani, una dintre marile surprize a fost conceptul Vision-S prezentat de Sony, producător de electronice care la vremea respectivă nu avea nicio activitate în industria auto. Ulterior, misterul s-a risipit: conceptul era realizat în parteneriat cu Honda, iar în 2022 cele două companii au anunțat formarea unui joint-venture numit Sony Honda Mobility care va produce mașini electrice cu marca Afeela. 

Conceptul inițial Vision-S a evoluat anual, iar la ediția CES din acest an a primit inclusiv o versiune de serie, cu tot cu preț de comercializare. 

Astfel, sedanul electric Afeela 1 este echipat cu două motoare electrice, fiecare cu 241 de cai putere, câte unul pe fiecare punte pentru a oferi tracțiune integrală. Bateria are capacitate brută de 91 kWh, iar producătorul anticipează o autonomie de 482 de kilometri pe baza standardului american EPA, ceea ce ar echivala cu 550 – 580 kilometri pe baza standardului european WLTP. Bateria se încarcă cu până la 150 kW, iar proprietarii pot utiliza inclusiv stațiile Tesla Supercharger datorită portului de încărcare NACS. 

Pentru moment, Afeela 1 poate fi comandat doar de către locuitorii statului american California, iar prețul pentru versiunea de bază care va fi livrată în 2027 este de 89.900 de dolari, în timp ce o variantă echipată mai generos cu livrare mai rapidă în 2026 costă 102.900 de dolari. 

Un aspect interesant este că prețul include un abonament pe trei ani la un pachet cu o serie de sisteme de asistență și un asistent cu Inteligență Artificială, semn că după expirarea acestei perioade proprietarii ar putea fi nevoiți să plătească pentru a beneficia în continuare de facilități.

Continental: funcții inteligente pentru acces în mașină

Continental, unul dintre cei mai mari furnizori din industria auto, a prezentat la CES 2025 o gamă de tehnologii care pot facilita accesul în mașini. 

Producătorul german lucrează la tehnologii care vor permite accesul în mașină pe baza unor date biometrice precum trăsăturile faciale și interpretarea mișcării corpului, dar și în funcție de locul în care se află parcată mașina. 

Pe baza acestor informații, mașina va ști care dintre utilizatorii înregistrați ai vehiculului se apropie și va activa automat anumite preferințe ale acestuia, cum ar fi deschiderea proactivă a hayonului dacă sistemul software interpretează că proprietarul se apropie de mașină cu plase de cumpărături în parcarea unui supermarket. 

De asemenea, noul sistem este capabil să interpreteze persoanele care nu sunt autorizate să folosească mașina, caz în care ușile rămân blocate. 

Continental susține că astfel de tehnologii vor apărea pe modele de serie ale constructorilor parteneri într-un interval de 3-5 ani, însă multe dintre ele sunt deja disponibile într-o formă sau alta pe diverse modele. 

Garmin: cockpitul digital Unified Cabin 2025

Americanii de la Garmin au prezentat la CES o nouă versiune a cockpitului digital cunoscut sub numele de Unified Cabin. Constructorii auto au posibilitatea de a personaliza acest cockpit digital pentru a-l integra pe propriile modele, iar în versiunea de top acesta beneficiază de un ecran ultra-wide frontal, un instrumentar digital de bord pentru șofer și de patru ecrane individuale: două în partea frontală pentru șofer și pasagerul din dreapta și încă două pe spătarele scaunelor din spate.

Printre funcțiile introduse acum pe Unified Cabin 2025 se numără un detector de prezență a copiilor pe bancheta din spate bazat pe tehnologia Ultra-Wide Band (UWB), un sistem de realitate augmentată pentru ungiurile moarte, conectarea automată a dispozitivelor externe la mașină prin tehnologia UWB sau funcția Smartphone Control, care permite utilizarea telefonului ca telecomandă pentru anumite funcții ale oricărui ecran din mașină. 

Sistemul de infotainment are la bază Android Automotive Operating System (AAOS). 

Alte anunțuri interesante la CES 2025: 

Pe lângă noile modele de serie, concepte și interioare, constructorii auto au profitat de expunerea oferită de CES pentru a anunța o serie de parteneriate tehnice pentru a dezvolta diverse sisteme sau tehnologii care vor fi implementate pe modele de serie pe parcursul următorilor ani. Uite câteva dintre cele mai interesante parteneriate:

 • Hyundai a semnat un parteneriat cu Nvidia prin care va utiliza infrastructura sa hardware pentru dezvoltarea unor medii virtuale de simulare pentru sisteme autonome. Cel puțin teoretic, avantajul este că inginerii Hyundai vor avea posibilitatea de a valida într-un timp mai scurt diverse sisteme autonome, ceea ce va reduce timpul de dezvoltare pentru tehnologiile care vor apărea pe modele de serie. 

 • Compania americană de electronică audio Harman, care este deținută integral de Samsung Electronics, a anunțat dezvoltarea unui „sistem AI cu inteligență emoțională” care va fi capabil să comunice într-un mod mai natural cu șoferul și pasagerii. Noul sistem ia forma unui avatar pe nume Luna care va putea fi personalizat de constructorii auto interesați în funcție de propriile funcții de care au nevoie. 

 • Furnizorul de hărți digitale HERE a semnat un parteneriat cu Grupul BMW prin care unele modele viitoare ale mărcii germane vor utiliza hărți HERE pentru o serie de sisteme de asistență și sisteme autonome. În prezent, sistemul Personal Pilot de pe BMW Seria 7 care poate fi activat pe autostrăzile din Germania utilizează de asemenea hărți furnizate de HERE. 

Concluzii

Spre deosebire de alți ani, ediția din 2025 a târgului de tehnologie CES a adus numeroase tehnologii și produse finite care vor fi disponibile în producție de serie inclusiv de la finalul acestui an. 

Iar acest lucru este valabil inclusiv pentru companiile din industria auto, care au preferat să mizeze pe produse dedicate utilizatorilor finali, pe lângă anunțurile legate de parteneriate cu alte companii pentru dezvoltarea de noi produse și tehnologii.