Probabil ți s-a întâmplat și ție cel puțin o dată în viață. Fie pe urcarea unor serpentine, fie pentru că ai insistat să scrollezi la infinit pe Facebook în timpul drumului.
E ok, nu ești nici pe departe singurul pasager care a avut rău de mișcare într-o mașină. De fapt, potrivit unui studiu internațional publicat în Science Direct, 46% dintre respondenți au experimentat cel puțin o dată în ultimii 5 ani o formă sau alta de rău de mișcare atunci când au fost pasageri într-o mașină. Iar procentul crește la 59% dacă în statistici sunt incluse și experiențele copiilor.
Datele provin în urma unui sondaj online desfășurat în 2017 în Statele Unite, Germania, Marea Britanie, China și Brazilia la care au răspuns 4.479 de persoane. Indiferent de țară, femeile și tinerii au raportat mai multe experiențe de rău de mișcare decât bărbații și persoanele mai în vârstă.
Peste 70% dintre participanți au menționat că este posibil sau foarte posibil să aibă rău de mișcare atunci când drumul are multe viraje sau atunci când simt un miros puternic de tutun sau de gaze de eșapament. Iată un argument în plus pentru interzicerea fumatului în mașină și tranziția spre mașini electrice.
Dar asta nu este totul. Peste 50% dintre participanți au indicat printre cauzele posibile și foarte posibile ale răului de mișcare o serie de activități realizate în timpul drumului: vizionarea de filme, utilizarea telefonului sau citirea unui ziar.
Prin urmare, aș spune că aceste procente sugerează că principalii factori generali care determină răul de mișcare sunt configurația traseului și activitatea pasagerului în timpul drumului.
Și ce să vezi, nu sunt nici pe departe singurul care a ajuns la această concluzie. Un german pe nume Nils Wollny are însă și o soluție cât se poate de practică la această problemă.
Avem teoria că, dacă sincronizăm ceea ce vezi cu ceea ce simți, oamenii nu vor mai avea rău de mișcare. Nu putem vindeca 100% răul de mișcare, dar procentul celor care au rău de mișcare cu soluția noastră este mai mic de 10%.
Nils Wollny
Și pentru că trebuia să poarte un nume, soluția lui Nils Wollny se numește Holoride.
Un start-up cu finanțare corporatistă
Când vine vorba despre carieră, se spune deseori că ai de ales între a lucra pentru o corporație rigidă sau pentru un start-up care îți permite să te dezvolți prin diverse experimente. Există însă și corporații care permit și chiar încurajează angajații să aibă activități antreprenoriale. Aparent, constructorul german Audi este una dintre acele corporații.
Nils Wollny, Marcus Kühne și Daniel Profendiner sunt trei angajați Audi care lucrau la diverse proiecte digitale, în special aplicații de realitate virtuală și aplicații pentru viitoarele mașini autonome. La un moment dat, și-au dat seama că pot combina cele două tipuri de aplicații într-una singură: o aplicație cu experiențe de realitate virtuală sincronizate cu mișcarea mașinii autonome.
“Clienții sunt foarte interesați de realitate virtuală și realitate augmentată. Experiențele de realitate virtuală se bazează pe diverse locuri. Din moment ce este o zonă atât de atractivă, de ce să nu experimentezi astfel de lumi noi atunci când ești într-o mașină?”, s-a întrebat Wollny. De la această idee a plecat ideea fondării start-up-ului Holoride spre finalul anului 2018. Și nu doar că cei trei au primit acordul Audi pentru o astfel de direcție de dezvoltare, dar constructorul german a oferit finanțare în schimbul unui pachet minoritar de acțiuni.
Prima demonstrație practică
Mic exercițiu de imaginație: numește un târg unde poți să descoperi diverse experimente cu tehnologii precum realitate virtuală și mașini autonome. Dacă te gândești la Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas, și germanii din povestea noastră au gândit la fel.
Prin urmare, Holoride și-a făcut prima apariție publică la CES 2019 cu o serie de prezentări, dar și cu o demonstrație practică pentru presă pe circuitul SpeedVegas din apropiere. Jurnaliștii au fost invitați să-și pună pe cap o pereche de ochelari de realitate virtuală (VR), iar acțiunea din jocul demo se sincroniza cu virajele circuitului SpeedVegas abordate de șofer cu o viteză de 80 km/h.
Primele impresii au fost pozitive, iar concluzia echipei Holoride a fost simplă: “Suntem pregătiți să lansăm tehnologia pe piață”.
Demonstrația de la CES a avut două efecte importante. În primul rând, inginerii și-au dat seama că tehnologia poate fi integrată și pe actualele mașini. “Nu am vrut să mai așteptăm mașinile autonome. Nimeni nu știe când vor apărea acestea”, spune Wollny.
În al doilea rând, pe parcursul tuturor sesiunilor de teste intense, inginerii și-au dat seama că niciunul dintre participanții la demonstrație nu a raportat rău de mișcare. Ceea ce este surprinzător, întrucât răul de mișcare nu apare doar în mașină, ci și în cazul multora dintre utilizatorii de dispozitive de realitate virtuală.
De altfel, acest lucru este cunoscut încă de la începutul dezvoltării industriei de realitate virtuală, întrucât în fazele inițiale platformele hardware ale ochelarilor erau prea lente pentru a materializa mediul virtual pe care ochii se așteptau să îl vadă. Și, chiar dacă tehnologia VR a avansat în timp, există încă numeroase persoane care au rău de mișcare la utilizarea unor astfel de ochelari.
Practic, mersul pe bancheta din spate a unei mașini și utilizarea de conținut de realitate virtuală favorizează apariția răului de mișcare. Oarecum paradoxal, dacă acțiunea din jocul în realitate virtuală se sincronizează cu direcția în care merge mașina, șansele ca răul de mișcare să apară scad vertiginos spre zero. Ca la matematică, unde produsul a două numere negative este întotdeauna un număr pozitiv.
Parteneri pentru evoluție
Deși are Audi în acționariat, Holoride a făcut pasul spre colaborări cu diverși producători auto. Astfel, au existat o serie de demonstrații pentru Porsche, Grupul Mercedes sau EvoBus, subsidiara Mercedes dedicată autocarelor.
Tot în 2019, dar la Salonul Auto de la Frankfurt, Holoride a făcut o nouă demonstrație: pasagerii dintr-un Porsche Cayenne puteau alege între un zbor cu drona printre clădirile unui oraș futurist, o explorare a fundului mării sau urmărirea unui documentar produs de Discovery Channel despre formarea unei planete.
Probabil însă că prima confirmare concretă că Holoride este cu adevărat pe drumul cel bun a apărut în aprilie 2021, când compania a obținut o finanțare de 10 milioane de euro la o evaluare de 30 milioane de euro. Runda de finanțare de tip Series A a fost condusă de Terranet AB, o companie suedeză specializată pe dezvoltarea de sisteme de asistență (Advanced Driver-Assistance Software – ADAS). Principalul obiectiv era folosirea tehnologiilor Terranet pentru scăderea latenței în timpul jocurilor.
Holoride era însă un start-up prea mic pentru a se ocupa singur de dezvoltarea unei game diversificate de jocuri pentru clienții finali. Prin urmare, compania a decis ca platformă de dezvoltare pentru jocurile de realitate virtuală să fie una deschisă și accesibilă și altor dezvoltatori de jocuri.
Pentru asta, Holoride a oferit acces la propriul Software Development Kit (SDK), un set specific de instrumente software pe baza căruia programatorii din alte companii pot dezvolta propriile jocuri. Holoride și-a numit SDK-ul drept Elastic SDK, iar acesta include acces la funcționalități, documentație tehnică și tutoriale. Pentru a simplifica lucrurile, SDK-ul Holoride are la bază motorul grafic Unity, practic cea mai populară platformă care permite dezvoltatorilor să creeze jocuri 2D și 3D.
În acest mod, orice dezvoltator interesat poate accesa Elastic SDK pentru a dezvolta propriile jocuri de realitate virtuală care să fie folosite în mașini.
Primele mașini cu jocuri VR de la Holoride
După publicarea Elastic SDK, Holoride s-a putut concentra pe o serie de aspecte esențiale pentru ca produsul final să ajungă în fața ochilor călătorilor obișnuiți.
Așa cum probabil te aștepți, Audi este primul constructor care va integra această tehnologie pe modelele sale de serie, mai ales că a sprijinit financiar start-up-ul încă de la înființare.
Astfel, începând din iunie 2022, modelele Audi A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8, e-tron, e-tron Sportback și e-tron GT care vor ieși de pe liniile de producție vor beneficia de un sistem de infotainment MIB 3 cu o actualizare software care să permită compatibilitatea cu sistemul VR dezvoltat de Holoride. O serie de senzori vor prelua date despre accelerație și direcție și le vor transmite software-ului Holoride, care la rândul său se va conecta wireless la ochelarii de realitate virtuală prin standardul Bluetooth Low Energy (BLE).
Primele jocuri vor putea fi încercate de pasagerii modelelor menționate mai sus în toamna acestui an în Germania, Marea Britanie și Statele Unite, iar alte piețe majore europene vor intra pe listă în 2023 alături de China, Coreea de Sud și Japonia.
De asemenea, Holoride a semnat un parteneriat cu HTC Vive pentru ca serviciul să fie oferit prin intermediul ochelarilor de realitate virtuală Vive Flow. În plus, ochelarii produși de HTC Vive sunt potriviți și pentru alt tip de conținut multimedia, nu doar pentru jocuri, cum ar fi filmele și prezentările.
Cel puțin pentru moment nu este clar care va fi costul ochelarilor Vive Flow sau dacă jocurile dezvoltate vor fi gratuite, contra-cost sau pe popularul model de business freemium. Cert este că, peste numai câteva luni, soluția gândită de Holoride capabilă să reducă răul de mișcare va fi disponibilă pentru utilizatorii finali. Fie ei doar cu cărți de identitate germane, britanice sau americane.
Întrucât pozează în start-up independent, este de la sine înțeles că, după Audi, vor urma și alți constructori care vor introduce în sistemele de infotainment compatibilitate cu Holoride. Și ceva îmi spune că printre aceștia se va număra și Hyundai.
Și asta pentru că Holoride a parcurs la începutul acestui an programul ZER01NE dezvoltat de Grupul Hyundai. Vorbim practic despre o plaformă de inovații care permite start-up-urilor precum Holoride să colaboreze din punct de vedere tehnic cu echipele interne de ingineri de la Hyundai. Prin acest program, Hyundai își propune practic să integreze pe mașinile sale o serie de inovații tehnologice dezvoltate de start-up-uri care nu sunt deținute sau dezvoltate direct de constructorul asiatic.
Pe baza imaginii oficiale de prezentare a acestui program, aș merge chiar mai departe cu presupunerile și aș spune că, într-un viitor nu foarte îndepărtat, Ioniq 5 va primi un update software pentru a deveni compatibil cu jocurile Holoride.
Adevărul este, însă, că nici nu trebuie să aștepți până în toamnă să te joci cu Holoride – dacă locuiești în Los Angeles. Asta pentru că, la Porsche Experience Center din Los Angeles, ai ocazia să fii pasagerul unui Porsche Cayenne și să te joci Cosmic Chase pe bancheta din spate în timp ce un pilot profesionist conduce pe circuit. Întreaga experiență are o durată de circa 10 minute, iar prețul este de 49 de dolari.
Miza pe blockchain și criptomonede
Holoride este practic furnizorul unei platforme care va conecta dezvoltatorii de jocuri VR cu producătorii de mașini. În tot acest ecosistem, Holoride are rolul de a distribui conținutul dezvoltat de producătorii de jocuri către producătorii de mașini. Iar dezvoltatorii de jocuri vor fi plătiți pe baza unor criterii obiective precum timpul petrecut de utilizatorii finali într-un anumit joc.
Nimic special până aici. Până la urmă, vorbim despre un model de business frecvent întâlnit în numeroase industrii. Totuși, pentru a raporta toate aceste informații într-un mod cât mai transparent, Holoride a ales să folosească tehnologia blockchain dezvoltată de compania românească Elrond cu sediul în Sibiu.